Giftige planten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:30

EstherHegt schreef:
Appeltje_ schreef:
Als een paard Jakobskruiskruid eet wordt de lever ongeneeslijk beschadigd. Dit gaat heel langzaam. Paarden kunnen een lange tijd dagelijks een kleine hoeveelheid krijgen zonder dat ze ziek worden. Als de vergiftigingsverschijnselen wel te zien zijn is het paard al niet meer te redden.

Het klopt niet helemaal, natuurlijk zijn de Kruiskruiden giftig, maar als er op tijd van voer veranderd wordt en de schade is niet te groot kan een paard herstellen. De lever heeft een reservecapaciteit en is tot op zekere hoogte in staat zich te herstellen. Op internet staat best vaak informatie over de Kruiskruiden die niet klopt en zo maak je mensen onnodig bang. Natuurlijk moeten paarden het niet eten dus je moet wel waarschuwen, paarden moeten beter geen enkele giftige plant eten.
Bij de lijsten staan trouwens veel giftiger planten zoals bijv waterscheerling.
Er zijn nog wat missende planten die ook pyrrolizidine alkaloiden bevatten ( deze worden soms zelfs aangeraden door websites als geneesmiddel! ) zoals Groot en Klein Hoefblad en Smeerwortel. Deze planten blijven ook giftig in hooi.

Bedankt ! (Ik heb de info gewoon overgenomen van Tjips. Het is een samenvatting van de info van uit dit topic en ik heb ook nog een beetje toegevoegd. Er zijn ook idd nog veel planten die giftig zijn maar ik kon ze er moeilijk allemaal in zetten. Ik wist niet dat smeerwortel giftig was, ik had idd al veel gehoord dat het als geneesmiddel wordt gebruikt ! Zoals je al zei moet je idd niet alles geloven wat ze op het internet zetten maar ik heb op verschillende site gekeken maar er kunnen natuurlijk nog altijd fouten tussen staan ! Bedankt om me er op te wijzen !)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:37

Appeltje_ schreef:
Zoals je al zei moet je idd niet alles geloven wat ze op het internet zetten maar ik heb op verschillende site gekeken maar er kunnen natuurlijk nog altijd fouten tussen staan ! Bedankt om me er op te wijzen !)

Ja precies!! Op internet kan veel informatie te vinden zijn maar ook staat er informatie op die niet klopt en dan is het risico altijd aanwezig dat fouten worden overgenomen.
Een hele goede link om dingen te kunnen controleren is bijv Pubmed maar ook deze Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:43

Nog even een aanvulling: de info van Appeltje_ is heel goed, alleen staat er regelmatig bij een plant dat ie braken veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dit van een site voor katten ofzo, want paarden kunnen niet braken. Dat komt door de hoek waaronder de slokdarm op de maag ingeplant staat.

PubMeb is inderdaad goed, de ellende is wel dat je vaak niet aan de volledige artikelen kunt komen als je geen abbonement hebt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:50

Aurora3 schreef:
Nog even een aanvulling: de info van Appeltje_ is heel goed, alleen staat er regelmatig bij een plant dat ie braken veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dit van een site voor katten ofzo, want paarden kunnen niet braken. Dat komt door de hoek waaronder de slokdarm op de maag ingeplant staat.

PubMeb is inderdaad goed, de ellende is wel dat je vaak niet aan de volledige artikelen kunt komen als je geen abbonement hebt.

Goede aanvulling!!
Ja en klopt inderdaad dat je als je geen abonnement hebt op Pub Med niet veel verder komt, uit de abstracten kun je idd een verkeerde conclusie trekken helaas. ( ik ging even van mezelf uit, ik kan meestal wel aan de volledige artikelen komen.
Er is trouwens inmiddels ook een soort Wiki met vrij toegankelijke informatie soms staan daar wel aardige dingen tussen. biomedcentral

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

[quote="Aurora3"]Nog even een aanvulling: de info van Appeltje_ is heel goed, alleen staat er regelmatig bij een plant dat ie braken veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dit van een site voor katten ofzo, want paarden kunnen niet braken.quote]

Effe niet opgelet. :o Bij de meeste heb ik het wel weggelaten maar nu je het zegt, het staat er nog wel heel veel tussen ! Srry !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:50

Zou het een goed plan zijn om de informatie over giftige planten in de bokt-Wiki te plaatsen? Dan kan iedereen het altijd checken!

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:36

Jannepauli schreef:
Zou het een goed plan zijn om de informatie over giftige planten in de bokt-Wiki te plaatsen? Dan kan iedereen het altijd checken!

Ik vind het een goed idee! Want er staat nu enkel een lijst van giftige planten, maar zonder bijkomende informatie. Er zal denk ik wel nog véééééééél werk zijn, ze moeten immers zeker zijn dat de info klopt.

Edit : Ik zag net dat ze er mee bezig zijn ! (WikiZaken)

Jannepauli

Re: Giftige planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:53

Top!