merrie met bloed uit haar plassertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:42

Telefonisch consult kost bij mijn DA ook geen geld. Pas als ze langskomen ga je betalen.
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 04-07-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:45

Wacht morgen even af, als het hevig bloed zou ik toch even overleggen met je ouders, want dat is niet goed dan.

Mocht het om de minuut sowieso 1x druppelen, zou ik toch echt overwegen om de DA te bellen. Heb zelf ook geen flauw idee hoe hevig het bloed, misschien kun je ons dat vertellen?
Hoevaak druppelt het?

Als jij bij je vagina bloedt, bel je toch (hoop ik) niet meteen de dokter? Ga je toch eerst na wat het zou kunnen zijn. Tenzij het echt hevig bloed.

Vaak is het inderdaad zo dat telefonisch contact met de DA je niets kost, dus zou gewoon even bellen! ;)
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 07-07-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:50

Poenarie schreef:
Jeetje mina zeg, wat zijn sommige mensen paniekzaaiers. Pardon...
Wacht morgen even af, als het hevig bloed zou ik toch even overleggen met je ouders, want dat is niet goed dan.

Mocht het om de minuut sowieso 1x druppelen, zou ik toch echt overwegen om de DA te bellen. Heb zelf ook geen flauw idee hoe hevig het bloed, misschien kun je ons dat vertellen?
Hoevaak druppelt het?

En Summerless, als jij bij je vagina bloedt, bel je toch (hoop ik) niet meteen de dokter? Ga je toch eerst na wat het zou kunnen zijn. Tenzij het echt hevig bloed.

Vaak is het inderdaad zo dat telefonisch contact met de DA je niets kost, dus zou gewoon even bellen! ;)

ze druppelt nu helemaal niet meer, alleen vannacht heeft ze ietsje bloed verloren.
Maar bij ons kun je alleen gratis bellen doordeweeks tijdens het spreekuur.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:53

De da van ons is wel een hele goede maar je kan hem alleen voor spoedgevallen bellen in het weekend en anders kost het je gewoon veel geld. Maar het druppelt al minstens 7 uur niet meer.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:05

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:20

aisie schreef:
Ik vind het wel wat een raar verhaal om eerlijk te zijn. Wat voor wonden zijn het die je merrie daar heeft? Misschien kun je een foto hier plaatsen? Een merrie wordt toch meestal niet gewond door een dekking van een ruin lijkt me.

Zeg dat maar niet te hard hoor! Bij de buren hadden we zo'n geval staan. Die was door de ruin in een hoek gedreven met geweld, en is daarna gewoon verkracht door die ruin. De merrie zat onder de beurse plekken van het trappen, bijtplekken en rond haar vulva zaten ook allemaal kleine sneetjes, krasjes e.d. En er kwam ook bloed uit haar vulva. Uiteraard had de eigenaar hier de DA bij gehaald, en het is allemaal goed gekomen. De desbetreffende ruin staat nu ook in een aparte weide met andere ruinen. Die komt nooit meer bij merries te staan.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:24

aisie schreef:
Ik vind het wel wat een raar verhaal om eerlijk te zijn. Wat voor wonden zijn het die je merrie daar heeft? Misschien kun je een foto hier plaatsen? Een merrie wordt toch meestal niet gewond door een dekking van een ruin lijkt me. Kan het niet door iets (of iemand!) anders komen? Staat je paard zonder toezicht in een weiland?
Het kan ook duiden op een baarmoeder ontsteking, dan ben je veel verder van huis want dat is gevaarlijk. Heb je ook de temperatuur opgenomen of ze ook koorts heeft? In dat geval zou ik zo snel mogelijk een DA laten komen.

Waarom bel je niet gewoon een andere DA in jou regio? Die rekenen echt geen kosten voor een telefoontje hoor er is altijd iemand die weekenddienst heeft op een praktijk en de telefoon opneemt en dan ben je wellicht iets wijzer. Zo'n online-consult heeft niet veel zin want dat duurt dagen voordat je een antwoord hebt en daar heb je nu niets aan.

Foto's gaat niet lukken maar er zat er een trap wond op haar heup en iets er boven en op haar kont/ rug (waar het net iets omhoog gaat) een bijt wond.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:34

aisie schreef:
De TS is 14 jaar zie ik in haar profiel. Ik heb het vermoeden dat de ouders er geen geld aan willen uitgeven.
Misschien kun je ze dit topic laten lezen? Of het op een akkoordje gooien dat je zelf wat bijdraagt in de kosten van je zakgeld of id?

Daar heb je gelijk in, mijn moeder geeft alleen geld uit aan een da als het echt iets ernstigs is en als je het kan zien (wat nu niet het geval is)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:12

laurahi schreef:
aisie schreef:
De TS is 14 jaar zie ik in haar profiel. Ik heb het vermoeden dat de ouders er geen geld aan willen uitgeven.
Misschien kun je ze dit topic laten lezen? Of het op een akkoordje gooien dat je zelf wat bijdraagt in de kosten van je zakgeld of id?

Daar heb je gelijk in, mijn moeder geeft alleen geld uit aan een da als het echt iets ernstigs is en als je het kan zien (wat nu niet het geval is)

Ik begrijp nu dat je in een lastig parket zit, neem in iedergeval de temperatuur van je paard op. (houd de thermometer goed vast anders ben je hem kwijt) De normale lichaamstemperatuur van een paard ligt tussen de 37,5 3 en 38,2 graden. Heeft ze verhoging dan zou ik zeker niet aarzelen om dan in iedergeval maandag dan de DA te bellen. Temperatuur iedere ochtend en avond de komende dagen. Schrijf dit op voor het geval je DA er naar vraagt, telefonisch of bij het consult (whatever) zo heeft hij ook een beeld.

Argument voor je moeder: Een paard met een baarmoederontsteking kost nog meer geld. (en dat zie je ook niet aan de buitenkant...)

Edit toevoeging: maak de wonden schoon en smeer er bijvoorbeeld uierzalf op, dan richten eventuele vliegen ook wat minder uit.

Anoniem

Re: merrie met bloed uit haar plassertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:58

heb je je merrie al getemperatuurd om te kijken of ze misschien koorts heeft?

succes ermee!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 07:32

potverdikkie schreef:
bloed het uberhaupt nog?

nee, alleen zaterdag ochtend zaten er wat kleine druppels. Ik heb haar plassertje daarna helemaal schoongemaakt (om te zien of er nog meer bijkwam en tegen de vliegen)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:42

Wat een gezeur zeg, TS vraagt of iemand weet wat het kan zijn, en iedereen gaat roepen, bel de DA, NU! :?
Als je het niet weet kun je ook beter je mond houden...
Echt, tegenwoordig als iemand raad vraagt knalt iedereen erop dat je een DA moet bellen, joh, kan dat dan? :Z
Dat begrijpt een TS ook nog wel. De meeste wel denk ik! :)

Afijn, mijn merrie heeft dit ook een keer gehad, ik heb toen geen DA gebeld, erg he(!), en het is allemaal goed gekomen. De ruin die toen bij haar in het land stond heeft haar toen geprobeerd te dekken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:20

TS, houd het gewoon in de gaten, meet haar temperatuur regelmatig en houd in de gaten of het schoon blijft en of ze goed eet.. Twijfel je dan nog, dan is een bezoek van de dierenarts geen overbodige luxe. Als de bloedingkjes over zijn denk ik dat ze van tijdelijke aard waren, wie weet is ze wel gewoon door een paardenvlieg gestoken in haar edele delen? :(:)
Laatst bijgewerkt door CarpeDiem op 07-07-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wat reacties verwijderd

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:35

Ik heb vanochtend zelf de da met mijn mobiel gebeld. hij denkt dat de ruin haar heeft proberen te dekken en daarbij iets kapot is gegaan. Ik moet hem nog bellen als ze blijft bloeden (maar dat is al afgelopen alleen vanochtend nog wat bruinig spul) Of als ze slomer wordt moet ik temperaturen. Als dit niet gebeurt is er niks aan de hand.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:48

Ontopic.

@ TS.

Houd de merrie even in de gaten bij de volgende hengstigheid.
Als de merrie gedekt is en bloederig is kan er ook een ontsteking in de baarmoeder ontstaan.

Je moet dan de stal even goed schoonhouden en even in de gaten houden of er geen bloed uit komt.

Komt er dan wel weer bloed uit, dan met je even de da bellen.
Dan word je merrie schoon gepoeld van binnen en krijg je medicijnen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:37

Met de merrie gaat het prima. Ze heeft geen bloed meer verloren en is nog steeds helemaal fit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:57

Nou mooi, fijn dat het nu goed gaat!

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:02

indd gelukkig :)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:16

Moderatoropmerking:
HELEBOEL berichten verwijderd, en aangepast. Probeer het gezellig te houden met zn allen :) Het paard van TS maakt het inmiddels goed, en het blijkt dus loos alarm te zijn geweest.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:24

laurahi schreef:
Met de merrie gaat het prima. Ze heeft geen bloed meer verloren en is nog steeds helemaal fit.

;)

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:06

Vandaag met de stal uitmesten van mijn merrie kwam ik op een plekje van haar plasmest en dat was rood. De rest gewoon normaal gekleurd.
Ik wacht nog even af hoe het morgen is, of het er weer ligt. En hou het voorlopig even goed in de gaten.
Maar ben toch benieuwd of iemand ideeen heeft?
Blaasontsteking misschien? Ze vertoont geen andere symptonen van hengstigheid

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:21

Uh, plasmest toont altijd rood.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:28

Klopt das altijd rood orange, hopen maar dat het goed blijft gaan.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:32

potverdikkie schreef:
Uh, plasmest toont altijd rood.

Merkwaardig dat dit bloed rood was, en derest gewoon oranje en altijd oranje is geweest. ;)
Dus zoiets valt je niet zomaar op, misschien dat jij lax bent in de omgang. En nergens naar omkijkt.
Maar als ik zie dat het fel rood is, en anders als normaal. Komen er bij mij wel vragen op in me hoofd;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:34

Ik en laks??? _O- _O-
Jammer,

succes verder!