Wat voor effect heeft castratie op een hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:32

QuickSilver schreef:
Ik meld me weer even, ik heb besloten om hem hengst te houden zolang het gaat, ik vind het zonde hem te castreren! Misschien wil ik m zelfs wel meenemen naar de keuring in de toekomst.. Bedankt voor de reacties.

Welke bloedlijnen heeft hij?.. omdat je het over keuring hebt?
Maar staat ie nu samen?
Als ie hanteerbaar is en GOED opgevoed..zou je dat kunnen doen. Maar vergis je niet.. ze zijn vanwege die hormonen vaak onbetrouwbaar. Ineens zijn ze er en kunnen voor vervelende en gevaarlijke situaties zorgen. ;)

Showtime_

Re: Wat voor effect heeft castratie op een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 21:35

Dat weet ik ik heb veel ervaring met hengsten. Hij staat nu op stal en alleen op de wei op een tussenstal even zegmaar voor een paar dagen. Maandag ga ik hem ophalen! En ik ga hem zelf GOED opvoeden!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:36

Als je hem aan kunt, waarom zou je hem dan geen hengst houden? Ik vind het een beetje gelul dat hengsten geen of een minder sociaal leven hebben vergeleken bij ruinen, mijn hengst van bijna 2½ staat ook nog bij andere hengsten en bij de ruinen, t ligt er maar net aan waar je ze mee opvoed vind ik

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:48

Zonder gelijk naar QuickSilver te willen wijzen... Er zijn nog al wat mensen die dénken dat ze een hengst aankunnen.. Dat blijkt in de buurt van een hengste merrie/ gewoon voorjaar/ op wedstrijd etc.. dan weer erg vies tegen te vallen.

Een paard hengst laten vind ik niet nodig als hij tóch niet mag dekken. Meestal zit er dusdanige nadelen aanvast die het voor het paard eerder onprettig maken dan prettig. (altijd alleen buiten, een paar uurtjes of helemaal niet, geen contact met andere paarden, hitzig zijn maar nooit mogen etc.)
Hoeft niet eens met de opvoeding te maken, twee hengsten kunnen elkaar letterlijk te lijf gaan als er een merrie in de buurt is. Dát is niet mis, lijkt mij niet de bedoeling van een wedstrijdpaard.

Voor het dier zelf is het gewoon imo beetje pesten en dan enkel om het ego van de eigenaar te kunnen strelen..

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:22

Daar ben ik het totaal niet mee eens.. Over het eerste: ik werk ook in de paarden heb hengsten zadelmak gemaakt maar ook grand prix hengsten gereden en gegroomd..

Over de rest.. Dat jij dat niet nodig vind is jouw mening natuurlijk. Dan jouw nadelen.. Altijd alleen buiten.. niet waar hij kan met ruinen en andere hengsten. geen contact met andere paarden.. ook niet waar zowel in de wei dus als op stal, staat nu ook gewoon naast een merrie met tralies aan de zijkant en een open voorluik. Hitsig zijn maar nooit mogen.. Er zijn zat mannen die dat ook hebben en die castreren we ook niet ;)

buiten dat alles heb ik gezegd dat ik het aankijk en mocht hij echt gaan vechten of het te moeilijk hebben, of mocht ik hem niet aankunnen laat ik m gewoon castreren.

De bedoeling van een wedstrijdpaard is voor mij een zo goed en spectaculair mogelijke proef neer kunnen zetten en het optimale uit het paard kunnen halen incl bewegingen.. en ik denk dat die ballen hier zeker een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren!

Dus om een lang verhaal kort te maken.. Iedereen heeft een eigen mening over dit onderwerp. Dit paard kan zich geen beter huis wensen dan bij mij denk ik en ik zal hem heus niet onnodig kwellen of pesten hoe je het ook wil noemen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:28

Als een paard als een dweil loopt, loopt ie als een dweil dat heeft niks met z'n ballen te maken.. Sterker nog.. forse ballen hangen eerder nog in de weg (wijd lopen) en dat bevorderd het lopen niet.

En zoals ik al zei: Het was niet om naar jou te wijzen, maar gewoon in het algemeen.. Vind beetje jammer dat je dan toch aangesproken voel..

Er zijn ook zat mannen die hitsig worden en gewoon hun gang gaan... Verder vind ik die vergelijking nergens op slaan.. wij hebben nog enig besef en normen en waarden. Een paard is een paard en die staat veel dichter bij de natuur dan wij, met andere woorden als ie wil wil die! En dan komt de opvoeding en duidelijkheid om de hoek kijken en bij sommige hengsten moet je dan héél goed en héél duidelijk zijn, willen ze naar jou luisteren en niet naar die lekkere merrie die staat te roepen :)

Er zijn ook hengsten die je gewoon in de wei kunt zetten met verder op een berg merries, heb ze ook zat meegemaakt... Heb ze ook meegemaakt die over hún stal heen sprongen (en dat was met een weefrek) om naar de merries te willen... Hij stond er toch mooi tussen!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:32

Dat zijn ballen in de weg zitten geloof ik niet..
Ik voel me niet aangevallen maar wou dat even uitsluiten!
Dat over die mannen staat niet voor niks een knipoog achter..
Als hij zo erg is dat ik maar denk dat hij over een stal heen gaat springen zal ik hem heus castreren.. Maar zoals ik al zei staat hij nu zelfs naast een merrie :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:34

Met het loopen zal ze waarschijnlij het show gedrag bedoelen.
Het zichzelf "opblazen" en trots loopren van kijk mij nou ik kan de heele wereld aan.
Overgens kun je je hengst natuurlijk gewoon ter dekking zetten dan is het probleem van het niet mogen dekken gelijk opgelost.
Of gewoon kijken of hij door krijgt dat hij een hengst is je hebt ook hengsten die daar geen besef van heben en dus totaal geen macho gedrag vertoonen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:37

Dat is inderdaad precies mijn gedachte..
En van mij mag hij straks lekker showen onder het zadel hoor!

Nog even een edit: Ik zou hem niet natuurlijk laten dekken dan wil hij natuurlijk voortaan overal bovenop!
Laatst bijgewerkt door Showtime_ op 27-06-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:39

QuickSilver schreef:
Dat zijn ballen in de weg zitten geloof ik niet..

Jup kan echt. Heb er zelf géén ervaring mee, maar iemand op stal hier heeft het tot nu toe 2 keer meegemaakt dat ze duidelijk verschil merkten bij het sluiten vóór en na casteren. Vóór liepen ze duidelijk wijder dan daarna. Niet elke hengst zal er last van hebben en ik denk dat je het meer zal merken bij het sluiten en verzamelen dan bij het inrijden natuurlijk :)

ris schreef:
Overgens kun je je hengst natuurlijk gewoon ter dekking zetten dan is het probleem van het niet mogen dekken gelijk opgelost.
Een hengst moet wel ergens ggk zijn en dat krijg je niet zomaar. Een hengst als 'wilde' dekhengst gebruiken ben ik dus ook geen voorstander van. Fokken is vooruitgang en daarom mag bij een stamboek niet zomaar elke hengst dekken, dan moeten ze wel aan bepaalde voorwaarden doen.

Er is ook wel meestal een verschil tussen hengsten die nog nooit gedekt hebben en hengsten die wel dekken. (die zijn meestal nl. wel een stuk vervelender) :D

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:41

Ik heb ook geedit over het dekken hierboven..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:43

QuickSilver schreef:
Dat is inderdaad precies mijn gedachte..
En van mij mag hij straks lekker showen onder het zadel hoor!

Nog even een edit: Ik zou hem niet natuurlijk laten dekken dan wil hij natuurlijk voortaan overal bovenop!

Dat laatste hoeft echt niet hoor, mijn hengst dekt al jaren natuurlijk en loopt niet vervelend mee in de dressuursport. Ook dat is een deel opvoeding, het verschil weten tussen de tijd om te dekken en de tijd om te werken (en dus niet naar merries loeren/brullen/lopen).

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:44

Ze heeft het zelf over de keuring ik neem aan dus dat het een hengst is met goede papieren en dat ze hem dus wil laate goedkeuren.
En als het een ggk dekhengst is is er geen reden meer om hem niet ter deking te zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:56

Hoewel die kans aanwezig is ris, is de kans erg klein dat een 'eenpersoonshengstenhouder' (dus niet de groote hengstenhouders/eigenaren) een hengst ggk krijgt. Als er ruim 900 hengst elk jaar worden aangeboden (bij het kwpn) en er worden er 15 ggk. Reken dan zelf je kansen maar uit :D
En dan hebben we het nog niet eens over de financiele aspecten gehad. Klaarmaken, prokken, 1ste bez, 2e bez, onderzoek moeder, en als ie dan naar het verrichtingsonderzoek gaat stalgeld, inschrijven etc. etc. Kost je zo een paar duizend euro.. en dan heeft ie nog geen merrie gedekt hoor! Dan moet je nog reclame gaan maken, shows, ruiter zoeken en dán pas gaat je merries dekken om die kosten terug te verdienen. En dan moet je wel hopen op méér dan 10 merries, anders loop je er nog op leeg. :D Dát is voor een 'normaal' persoon haast niet te doen. :D

Je kan het altijd proberen natuurlijk :D, maar dan kun je beter reeel blijven en lekker thuis laten en dáár van genieten.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:59

Daar ben ik mezelf ook bewust van ja en het is niet mijn doel om van hem een goedgekeurde dekhengst te krijgen maar een zeer veelzijdig sportpaard die mee draait in de hoogste klasses

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:02

hij is nu 2, ik zou hem nog ene jaartje hengst laten en lekker op een goede opfok laten staan
volgend jaar van de opfok af, castreren en langzaam aan beginnen met hem ...
persoonlijk vind ik paarden die langer hengst zijn gebleven kwa bouw mooier en ook kwa werklust wat fijner dan redelijk jong gecastreerde dieren

mijn veulen van dit jaar was ook een hengst en persoonlijk rijd ik geen dieren in voordat ze 4,5 zijn
als hij gezond was geweest en blijven leven , had hij hengst gebleven tot ruim vier, dan pas gecastreerd en aan de slag met hem
(ook in de opfok tot de castratie )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:23

QuickSilver schreef:
Daar ben ik mezelf ook bewust van ja en het is niet mijn doel om van hem een goedgekeurde dekhengst te krijgen maar een zeer veelzijdig sportpaard die mee draait in de hoogste klasses

Wat ik hier allemaal lees in dit topic.. zo veel misvattingen over hengsten houden samen.
Als je ervaring hebt met opvoeden, het paard buiten zijn ei kwijt kan, en een normaal sociaal leven kan leiden, ga je er niet veel problemen mee hebben QS. 't Is gewoon een paard, een mannelijk zoals 50 % van de populatie. In veel delen van de wereld wordt zo goed als nooit gecastreerd en hebben mannelijke paarden gewoon recht van bestaan zoals ze zijn.
Laat je niet gek maken over niet te controleren dekdrang en dergelijke.. de kans is veel groter dat dat geen probleem is als wel.
Succes ermee..

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:07

Dank je! dat stelt me wel een beetje gerust ik ga er bijna aan twijfelen als ik sommige mensen hoor. Ik ga het gewoon aankijken en denk dat het prima gaat!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:30

QuickSilver schreef:
Ik ga het gewoon aankijken en denk dat het prima gaat!

Voilà, gewoon bekijken hoe het gaat, en goed nadenken bij problemen.. waarom doet hij dat? Wat is er aan te doen? Castreren is voor mij ook niet iets wat je zomaar even doet. Best wel een ingrijpende verandering, ook op vlak van persoonlijkheid en zo.

houthakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:00

Bandida schreef:
In veel delen van de wereld wordt zo goed als nooit gecastreerd en hebben mannelijke paarden gewoon recht van bestaan zoals ze zijn.
Laat je niet gek maken over niet te controleren dekdrang en dergelijke.. de kans is veel groter dat dat geen probleem is als wel.
Succes ermee..

Helemaal mee eens. Mijn paard is toen hij naar nederland kwam (Andalusiër) gelijk gecastreerd. Ik vind dat eeuwig zonde. In spanje wordt een hengst haast nooit gecastreerd.
Als ik hem toen al in mijn bezit had, had ik het nooit laten doen. vind het ook eeuwig zonde.
Laat je niet gek maken door de rest van nederland. Nederland is redelijk "uniek" met de grote hoeveelheid ruinen en het castreergedrag van de eigenaren. kijk maar naar spanje, portugal, polen en de US of A.

Gewoon lekker hengst houden, hou in je achterhoofd als zijn zak er af is kan hij er nóóit meer terug aan.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:10

hengsten zijn trouwens niet moelijker voor te rijden. maar voordeel is wel (dat heb ik opgemerkt) dat ze veel sneller leren. op wedstrijden zijn er stilletjes aan ook veel hengsten aanwezig en dat geeft niet altijd problemen. ik bedoel gewoon dat de meesten perfect onder handen gehouden kan worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:17

Gek hé dat ze in nederland zoveel casteren... Er is ook lekker veel plek voor zoveel hengsten... Als je in Spanje op 200m van je buren wonen met je paardne vinden ze dat wel erg dichtbij... Hier moet je blij zijn als er zoveel afstand tussen zit. Daarom staan hier ook veel paarden in pension. Waar de mogelijkheden voor het paardwaardighouden van een hengst al héél snel in het geding komt..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:27

Mijn pony is pas op zijn 4e/5e jaar gecastreerd, je ziet dus ook nog wel veel hengsteneigenschappen.
Ook kan hij wel eens lastig zijn aan de hand, als er bijv een ander paard komt moet ik hem soms echt vreselijk op zijn donder geven als hij dan weer staat de stuiteren of te slaan met zijn voorbenen. Nee, geef mij maar gewoon een ruin :D
Vind het als de hengst niet dekt, gewoon heel flauw voor het het paard om het hengst te laten. Die van mij is nog op tijd gecastreerd, je ziet nog het hengst-zijn en hij gedraagt zich er een soms naar.
Ik val je trouwens helemaal niet aan hoor, volgens mij kan jij best een hengst aan. Als ik je zo hoor praten, en als ik in je profiel enz kijk. Of het nou zo leuk is, dat is wat anders. een paard heb je ook omdat het leuk is, en dan moet je paard het ook leuk hebben, toch? :) En dat is gewoon lastiger met een hengst.

Ik vind hem nl echt prachtig :D

Edit: ik heb er btw ook eentje gehad die op zijn 22'ste gecastreerd was, een ex dekhengst ook.
Pony was dan al wel wat ouder, maar nog volop hengst :D
Maar ik, als klein meisje, en het was mijn eerste pony :) kon hem makkelijk houden, geen problemen mee gehad, vooral omdat hij vreselijk goed was opgevoed bij de fokker. één keer stem verheffen (wat je stem verheffen kan noemen dan :') ) en hij lette weer op.

Het ligt dus ook grotendeels aan de opvoeding :) Maar, elk paard is weer anders!

jufsandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:45

Hoi,

mijn ervaring.... het ligt echt ook aan het paard zelf.
Mijn paard heb ik gekocht met twee en een half, hij was toen ook nog hengst. Hij wist alleen dondersgoed waar alles voor bedoeld is zal ik maar zeggen! Ik heb hem wel laten castreren, Het ging gewoon niet, hij piepte er steeds tussenuit om bij de dames op bezoek te gaan. (toen was hij nog niet van mij) Ik heb hem na de aankoop gelijk laten helpen, Hij is uitgegroeid tot een groot stoer paard en hij heeft nog steeds echt die hengstenuitstraling! Op zich leuk, maar minder wanneer hij een stukje verderop een leuke merrie ziet, daar blijft hij toch een zwak voor houden en gaat er t liefst al rennend en springend achteraan! Ik wil graag wedstrijden gaan rijden, maar zolang hij dit nog doet is dat geen succes!

een vriendin van mij had ook een hengst. Dat is wel heel lang goed gegaan, totdat hij het ineens doorkreeg! daarna ook gelijk laten castreren.

Zolang ze te hanteren zijn kan het, maar vaak komt er toch het moment waarop de mannelijkheid overwint!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:17

jufsandra schreef:
Dat is wel heel lang goed gegaan, totdat hij het ineens doorkreeg! daarna ook gelijk laten castreren.

Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat dit keer op keer geschreven wordt over paarden van 1,5-3. Dat zijn helemaal nog geen hengsten, dat zijn zelfs nog geen pubers. In een normale paardenkudde kwamen die op die leeftijd ook echt niet aan merries dekken toe.
Dat een 6-7 jarige dekkende hengst je kunnen als eigenaar of ruiter te boven groeit, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat al die puppies van 1,5-3 gecastreerd worden wegens 'hengstengedrag' heeft volgens mij meer met verkeerde verwachtingen ten opzichte van jonge paarden en niet genoeg opvoeding te maken als met wat anders.