Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:45

Dank je,

Mijn paard heeft ook al drie (verschillende) peesblessures in zijn rechtervoorbeen gehad. Ik moet eigelijk zeggen dat ik het niet zie zitten om een paard aan te houden waar ik niet meer mee kan doen wat ik wil (springen en crossen).

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:47

En wat noem je precies staken ... met hoofd heel erg omhoog of steigeren, bokken, niet meer vooruit willen :o ?

Ik lees dit even mee want mijn paard is ook laatste jaren nukkig geworden .. vooral door het zadel wat ook wwarschijnlijk nooit goed heeft gelegen :( ... nu heb ik als goed is wel een goed zadel na maaaaaanden zoeken :o

maar ze is ook erg dwars en merk dat als ik zonder zadel rij het veel beter gaat ..

Mijn paardje is ok best hard gegroeit in een jaar tijd .. dus ik ben benieuwd wat voor soort staking jullie bedoelen kan ik misschien beetje vergelijken ..

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:50

Het staken begint met hoofdschudden, niet aangaloperen maar harder gaan draven, oren in haar nek leggen als ik mijn been aanleg.
Als ik hierop strenger wordt: bokken, steigeren en als een ezel geen pas meer zetten. Op zo'n moment een tikje met de zweep staat garant voor zandhappen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:52

@ Vera, wat voor zadel heb je nu?

Mijn paard kwam kaarsrecht overeind (maar dat deed hij wel vaker) dus daar zocht ik niets achter. Wel was de stand van zijn oren veranderd en schudde hij af en toe heel minimaal met zijn hoofd. Maar de 'main reason' dat ik iets vermoede was dat hij met rijden niet los was in zijn bekken. Ik kan het heel moeilijk uitleggen...

Mijn eigen DA, waar iedereen vol lof van is, zag het niet. Zelfs de stalruiter bij de DA heeft erop gezeten en merkte niets.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:52

Staken is bij mijn paard:

Kop omhoog, kan niet aan de teugels zitten, niet willen lopen, beetje steigeren en bokken. Rare hupsen maken := In het begin, eerste 15 min van het rijden, niet willen draven...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:56

Ok zo erg is het bij mij nog niet ;) ... het is een hele lieve merrie zonder kwaad in zich eigenlijk .. dus ik probeer als ze zo tegen werkt altijd te verzinnen hoe het komt :o

heel onrustig in het hoofd ... af en toe ook als een ezel stilstaan en niet meer vooruit willen .. ja alleen met der hoofd omhoog dan wel ...

heb ook een fysio en die vind er verders wel heel goed in der spieren etc .. wel af en toe wat knopen .. maar heb altijd zoiets ze doen het niet zomaar ;) en aangezien ze ook met zadels passen soms gewoon kreupel ging lopen als die niet goed lag .. :o

Zondebokje

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:56

ik heb nu een WOW zadel ...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:58

vera23 schreef:
ik heb nu een WOW zadel ...

Dat dacht ik al :D

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:59

haha hoezo :)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:04

Ik heb een Euroriding Luxor, ook gister weer door de DA bevestigd dat deze goed ligt. Alsof het op maat gemaakt is zei hij :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:04

Omdat Wow bekend staat om 'het zadel' te zijn voor paarden met rugproblemen!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:06

ja ik hoop het van harte ... want ik heb denk ik wel 20 zadels gepast en niks paste :o ... dus ik hoop dat het nu wel echt goed ligt ;)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:08

Voordeel is dat aan de WOW een hoop aangepast kan worden :j

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:08

mijn paardje is niet verzekerd maar moet ik wel gaan doen .... ik ga het rijden nu nog aan kijken of het echt een rijtechnisch probleem is .. of dat ze dan uiteindelijk toch ergens last van krijg :o .. dan ga ik gelijk een scan van alles laten maken rug en nek ... je kan het maar beter zeker weten ..

hoop dat die van jullie snel weer helemaal opknappen :D

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:18

Pff gelukkig is de mijne wel verzekerd, uitgebeid met ziektekosten!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:21

De mijne is ook uitgebreid verzekerd, maar omdat hij ouder dan 15 is hebben ze het een en ander aangepast aan de polis. Nu hebben we 25% eigen risico in vergelijking tot de 50 gulden van vroeger...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:20

Hier meld zich nog iemand! Ik heb niet alle berichtjes gelezen, maar zag dat de meeste van jullie ook in Bodegraven geweest zijn. Ik ben net terug en mijn paard heeft een (zeer) zware peesblessure.

Even gekopieerd uit een ander topic:
Nou ik ben terug van een rondje Bodegraven. Toen ik aan kwam werdt Zhuf als eerst nagekeken door de chirurg die ook manueel therapeut is. Hij vond dat haar bekken en SI gewricht behoorlijk scheef stonden, ook vond hij haar heel erg gevoelig op haar rug. Dus toen even op het harde stappen en draven en daar liep ze eigenlijk wel goed op. Vervolgens moest ik allemaal kleine 8 tjes stappen om te kijken of ze niet atactisch was, dit was gelukkig niet het geval. Daarna longeren op het harde, dat vond zhuf wel leuk na al die dagen rust! Dus dat hebben we even snel beide kanten gedaan, daar was ze nog niet super maar wel beter dan de vorige keer. Toen maar gauw naar de binnenbak gegaan omdat ze wel erg jolig werd. Binnen ook even een galopje en toen was meteen het probleem te zien, want ze kon niet galopperen. Hij dacht dat het door het scheve bekken en SI gewricht kwam, dus hup naar binnen, verdoving erin en toen kon de behandeling beginnen.

Was heel appart om te zien. Als eerste wilde hij haar nek kraken, maar dat ging niet zo goed want mevrouw was het er niet mee eens en brak een beetje door de verdoving heen. Hij vond het een echte vechter, het is een paard wat de controle niet uit handen wilt geven. Uiteindelijk lukte het hem om haar nek te kraken en ze kon daarna meteen beter inbuigen. Was zo maf om te zien! vervolgens ging hij naar haar onderug, en hier was ze verschrikkelijk soepel! Hij omschreef het in het rapport zels als hypermobiel . Toen door naar het SI gewricht. Dat was echt heel maf. 1 iemand moest haar achterbenen optillen en onder en achter haar lijf trekken, vervolgens zet hij een hamer op haar bekken en met een andere hamer gaf hij daar een keiharde klap op. Was net straatenmaken . Hij dacht dat ie het wel weer helemaal recht kon krijgen, alleen zullen daar wel meerdere behandelingen overheen gaan. Toen dat allemaal gedaan was mochten we verder voor een echo van haar rug omdat ze daar wel pijn aan gaf.

Dus toen de echo, ik kon ondertussen meekijken op het scherm en zag zelf ook dat het erg slecht aan toe was. Normaal goed peesweefsel is wit van kleur en op de echo was meer zwart als wit te zien, wat aanduit op beschadigd peesweefsel. Hij vertelde dat er bij een paard een pees van de schoft tot aan de staart over de ruggenwerfels loopt, en aan de werfels vastzit. Bij zhuf is die (zeer) zwaar beschadigd. Waarschijlijk loopt ze al bijna een jaar met een lichte peesblessure in haar rug, wat ze opgelopen heeft toen ze vorg jaar een keer in stal vastgelegen had. Op hoofddorp is ze natuurlijk uitgegleden en waarschijnlijk is er toen een stuk van de pees gescheurd en is er een stuk bot van 1 werfel losgetrokken en loopt ze nu met een (zeer) zware peesblessure in haar rug wat erg veel pijn doet. Ze moet nu zes weken gecontroleerde beweging, wat inhoud dat ze op een klein stukje weiland mag en voorderest op de box moet. Ik mag niet stappen met haar en ze mag al absoluut geen gekke sprongen maken. over zes weken moet ik terug en dan gaan ze kijken hoe het ervoor staat. Waarschijnlijk mag ik er over een maand of drie weer op.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 13-08-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:28

heftig hoor :o ... hopen dat ze weer helemaal opgeknapt is ... !

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:41

jeetje aukelizzy dat is wel heel erg heftig zeg.wat ontzettend rot voor jou en je paard.ik had in je vorige topic nog gereageerd toen ze was uitgegleden.ik hoop dat je paard weer snel opknapt.en wat een rot blessure.veel sterkte ermee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:11

Wat een rotberichten allemaal hier.

Staken bij die van mij was niet meer willen lopen, niet meer nageefelijk, geen bochten willen lopen.

Maar begon met achterbenen niet meer onderbrengen zoals hij kan / bekken niet meer kantelen en pas na paar maanden was het ook licht onregelmatig

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:46

Mijn paard staat sinds gister lekker 6 weken dag en nacht op de wei!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:00

Hoe gaat het met de herstellende paarden????

Hebben er een aantal mensen alweer groen licht gekregen om op te bouwen?

Ik moet in week 40 terug, spannend!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:38

Mijn paard staat nogsteeds op het land. Het is afwachten tot wanneer, want de twee paarden waar hij mee staat gaan volgende week zaterdag van het land. De stal-eigenaar heeft nog twee drie-jarigen die misschien iets langer blijven dan gepland en kan hij misschien met hen nog een paar weekjes het land op.

@ Zilli: Spannend hoor! Hopen dat de uitslag positief is

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:21

Mijn paard staat nu ruim 2 maanden op rust. Ze staat op een klein stukje weiland omdat op stal houden echt geen doen was. Ze is nu vrij rustig en ze lijkt wel iets makkelijker te gaan lopen. Ze is ook wat minder gevoelig op haar rug en het vocht neemt af dus ik hoop dat het de goede kant op gaat. Ik moet 24 september terug en dan gaan ze haar rug voor de 2e keer scannen, dus dan weet ik eigenlijk pas meer. Maar zo van buitenaf lijkt ze gelukkig te verbeteren.

Zilly: Heel veel succes en hopen op goed nieuws!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 00:00

Ik had groen licht, maar meneer was net zo slecht als toen we erheen gingen. Zadelmeting gedaan, 100% goed. Dus ligt echt aan paard. Morgen weer een afspraak