Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:40

Het is echt te stom hoor.
Het is idd echt zo, ze lijken steeds minder ruwvoer te geven.
Die mierenbeetjes die ik hier ook zie komen... :( Het is een paard, idd geen cavia.
De reuze hoeveelheden krachtvoer verbaas ik mij ook over soms.
Paard wat ik rijd krijgt een klein halfje basisbrok op een dag in 2 porties, daar doet ze het prima op.

Lijkt mij wel heel fijn, zelf voerhoeveelheden bepalen en klaarzetten.
Helemaal met het ruwvoer!

Even een vraagje, ik zag iemand die zelf het voer klaarzet en 3/4e baal geeft per dag..
Hoeveel ben jij in de maand kwijt aan hooi?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-06-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:41

Winter: kuil zoveel als ze maar wil, krachtvoer tot ca 3 kilo (afh. van het werk)
Zomer: 24/7 op de wei + ca 3/4 tot 1 1/2 kg krachtvoer (afh. van het werk)
(ahum, is een fjord, maar deze word flink bezig gehouden)

vorige stal ergerde ik me altijd paars aan de mini plukjes ruwvoer.
Toen grote blauw emmer gekocht en gevraagd om VOL en extra (4x ipv 3x per dag)
maar dat gingen ze niet snappen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:44

Tja, waarom denk je dat er zoveel paarden met een maagzweer rond lopen? Te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer (en daarnaast ook nog stress omdat ze hun natuurlijke gedrag niet (voldoende) kunnen uiten. Ik denk dat hier weinig over te discussieren valt.

Vaak zijn het idd de oude staleigenaren die het allemaal ''wel weten hoe het moet'', terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is. Vaak willen ze het ook niet horen, dat is het moeilijke eraan.

YankeeBoy

Re: Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:52

Ik sta ook op zo;n stal waar ze last hebben van boerse zuunigheid..!

de paarden die ruiven hebben krijgen 2x per dag een volle ruif, 's ochtends & 's avonds.
Mijne krijgt het nu in een zelfgemaakte bak, waar hij onbeperkt uit kan eten, ik prop hem zo vol als kan & daar kan hij echt de hele nacht mee toe(overdag staat ie in de winter in de bak)

Voordat ik die bak had kreeg hij zo'n mierenbeetje, hij had het in nog geen halfuur op, belachelijk!
Overigens krijgt ie 1x per dag 2 handjes muesli, meer dan genoeg!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:05

't is mij ook al opgevallen dat pensionhouders en manege houders liever een schep krachtvoer bijgeven dan een portie hooi terwijl volgens mij hooi nog steeds goedkoper is dan krachtvoer (bij ons 10ct/kg hooi tegen gemiddeld 50ct/kg voor krachtvoer)
Op cursus paardenfokkerij hadden we ook een les over de voeding, en daarbij zei de dierenarts dat het vroeg of laat altijd misloopt van zodra meer dan 30% van het totale rantsoen uit krachtvoer bestaat. Onder krachtvoer verstond hij alles dat in de maag moet verteerd worden (hieronder valt dus volgens hem ook appels, bieten, wortels, brood,...) In tegen stelling tot ruwvoer met name gras, hooi, stro, lucerne, klaver,... dat in de darmen verteerd wordt.

In de winter voer ik 5 plakken hooi verdeeld in 2x, dit is ongeveer 1/2 van een 15kg baaltje, soms iets meer afhankelijk van de kwaliteteit an het hooi. Overdag kan mijn paard nog steeds op de wei. En ja ik geef 3kg krachtvoer op een dag (musli, brok en worteltjes bijeengeteld).
In de zomer als er voldoende gras op de wei staat krijgt ze alleen 's morgens 1 plak en 's avonds 2 plakken, anders gooit ze het toch maar door de stal.
verder eet ze ook van haar stro

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:17

Mijn paard krijgt onbeperkt ruwvoer en géén krachtvoer (we hebben wel twee soorten likstenen in de wei liggen), en, trust me, dat is echt geen saaie slomerd hoor ;). Buiten dat paarden van krachtvoer abnormaal hyper en kijkerig worden, is het gewoon hartstikke slecht voor ze én zie ik het nut er absoluut niet van in. Mijn paard staat altijd buiten en wordt eigenlijk niet gekort op haar ruwvoer door de stalhouders, en zo wel dan zou ik zelf alle mogelijke maatregelen nemen om daar iets aan te veranderen, desnoods sleep ik hooi mee van thuis :D. Maar de manegepony's en sportpaarden staan hier gerust een behoorlijk tijdje achtereen zonder voer op stal ;( .

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:41

Kom allemaal bij mij op stal staan!!!! :D
Ik voer juist graag weinig brok (nu zelfs niks) en onbeperkt ruwvoer. Maar juist ik merk dat sommige eigenaren denken dat ik uit zuinigheid geen brok voer. |(

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je onbeperkt ruwvoer kunt geven omdat ze er toch niet dik van worden. Van alleen goed kuil of vet gras worden ze wel degelijk moddervet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:53

Dat laatste ben ik ook met je eens Marion71. En een paard dat te dik is zie ik ook niet graag nee, erg ongezond. Maar er zijn wel mogelijkheden om minder 'rijk' hooi te voeren of hooibakken te maken waaruit ze niet zo snel kunnen eten etc... Het ligt ook sterk aan het soort paard. De één eet onbeperkt en komt geen gram aan en de ander wordt dik van lucht...

Maar goed, dit is wel erg offtopic ;).

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:54

op de manège hier moest je zelf 'hooi' bijschrijven op je voerschema op de stal als je wilde dat je paard meer dan 1x per dag een plukje kreeg... en dan kreeg hij s avonds nog eens zo'n pluk :+ . tis inderdaad triest dat het vaak de wereld op zn kop is.

normaal geef je krachtvoer bij om op korte tijd je paard van veel extra voedingsstoffen te voorzien; wanneer hij er met continu hooi knabbelen niet komt maw. Ik ken echter heeeel weinig paarden (als ik een standaard pensionstal rondkijk dan) die hun 3kg krachtvoer per dag echt nodig zouden hebben indien er normale hoeveelheden hooi en gras zouden gevoerd worden. Zeker de helft zou al toekomen met niets extra of eventueel een handje vitaminenbrokjes voor de zekerheid.
Van diegenen die wel iets extra's zouden kunnen gebruiken zou het voer dan bovendien aangepast moeten zijn aan het werk. geen krachtvoer op rustdagen bv.

die van mij krijgen onbeperkt voordroog in de winter en een beetje eiwitarme muesli als er gewerkt wordt. enkel mijn paard moet vanaf deze winter elke dag wel 'iets' bij krijgen omdat hij telkens een vit E tekort blijkt te krijgen in de loop van de winter. maar hij zal dan vitaminebrokjes krijgen, zodat ik zo weinig mogelijk moet geven

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

Ik dacht dat het wel algemeen bekend zou zijn dat een paard veel meer heeft aan ruwvoer dan aan krachtvoer?

Komt het werkelijk nog steeds voor dat paarden meer brok krijgen dan ruwvoer? Lezen die mensen nooit vakbladen enzo?

Als mijn bijrijdpaard ook nog eens krachtvoer zou krijgen dan zou het hek echt van de dam zijn...Hij is zo heet en fris als wat en staat gewoon 24/7 buiten (winter in paddock en s nachts dan op stal.)

eekhoornerik

Re: Discussie: ruwvoer vs krachtvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:58

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:21

moonfish13 schreef:
Het is echt te stom hoor.
Het is idd echt zo, ze lijken steeds minder ruwvoer te geven.
Die mierenbeetjes die ik hier ook zie komen... :( Het is een paard, idd geen cavia.
De reuze hoeveelheden krachtvoer verbaas ik mij ook over soms.
Paard wat ik rijd krijgt een klein halfje basisbrok op een dag in 2 porties, daar doet ze het prima op.

Lijkt mij wel heel fijn, zelf voerhoeveelheden bepalen en klaarzetten.
Helemaal met het ruwvoer!

Even een vraagje, ik zag iemand die zelf het voer klaarzet en 3/4e baal geeft per dag..
Hoeveel ben jij in de maand kwijt aan hooi?

reken maar uit, zeg maar gemiddeld een halve baal op een dag, 3/4 is misschien wat overdreven.
dat is dus 1 baal in 2 dagen, maand bestaat uit 30 dagen ongeveer. Dus 15 balen per maand.
15x3,50 = 52,50 id maand.
Dat staat ongeveer gelijk aan 2 'grote' balen..

Al zou je al het krachtvoer dat mensen te veel geven omrekenen naar ruwvoer, heb je zo ongeveer onbeperkt ruwvoer voor 2 paarden volgens mij! :D
Sommige mensen doen gewoon mee met de 'trend' en weten simpelweg niet beter dan dat paarden 2-3 kg krachtvoer nodig zouden hebben..

Het gaat natuurlijk anders op voor paarden die dagelijks op hoger niveau getraint worden. Eigenaar kan zelf wel bepalen hoe en wat, maar voor die paarden neemt het zeker niet weg dat ze veel ruwvoer nodig hebben, en dan wat meer krachtvoer dan een 'basis' paard of pony. Maar geen kilo's en kilo's krachtvoer per dag.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:30

Myukii schreef:
Hoorde gister over paarden die 6 kilo biks en 3 kilo haver per dag kregen. :oo Waren dan wel grote tuigers die (denk ik..) zware training kregen, maar toch.

Hier op stal staan ook tuigers (ook op zware training) zijn allemaal mooi op gewicht, maar krijgen écht geen 6 kilo biks & 3 kilo haver! Ze krijgen 2x per dag een schep complete musli, twee keer per dag een emmer lucerne en soms krijgen ze een halve schep bix erbij. verder krijgen ze 3 keer per dag hooi, zodra ze hun hooi net op hebben krijgen ze weer nieuw hooi dus raken zo nooit 'uitgeknabbelt' op hun hooi, voor meer krachtvoer zijn ze al druk genoeg, dus meer hebben ze écht niet nodig. verder lopen ze ook 2/3 uur per dag voor de koets (over straat, beoorlijk intensief), maar zijn ze allemaal mooi op gewicht ;)

Ik ben ook van mening dat te veel krachtvoer in combinatie met weinig/geen ruwvoer niet goed/slecht is, niet alleen om de energie, maar ook voor de paarden om wat te 'knabbelen' te hebben en ze zo hun hele verteringsproces op gang houden door continu (kleine) porties te eten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:36

@ xxtesssss, dat valt nog wel mee!
Uitrekenen ging niet zo, ik wist niet wat jij betaald per baal. :)
-Of ik heb er overheen gelezen, kan ook-

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:01

Persoonlijk vindt ik niet dat je gelijk aan een paard kan zien of die voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt of niet.
Alleen om dat ie fit is. Het duurt jaren bij gebrek aan de juiste vitamines voordat de sporen daarvan te zien zijn. Ik spreek over kwalitiet voer niet kwantiteit. In het gras en hooi van tegenwoordig zitten echt niet alle basisstoffen die een paard nodig heeft. Met het huidige produktiegras komt ie echt wel iets tekort. Of staan jullie paarden allemaal op schitterende kruidengrassen? Het heeft geen zin je paard kilo brok te geven het gaat er om dat hij alle benodigde voedingsstoffen naar binnen krijgt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:25

mijn bijrijdpaard krijgt iig 3 x per week een summerfitkoek nu hij op het land staat. (Maak er slobber van, vindt hij het lekkerste).

Als hij in de winter op de paddock staat en 's nachts op stal krijgt hij 2 grote kratten vol voordroog per dag (vind dit zelf weinig, maar er wordt helaas maar 2x per dag gevoerd)
en 4 handjes muesli.

Maar ik noem dit niet echt '' krachtvoer". Het gaat nl. inderdaad alleen om de benodigde mineralen en voedingsstoffen. Niet om de energie die het geeft.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:46

Ik werk in het weekend bij een PTC+ locatie. Daar krijgen de paarden 5 of 6 kilo kuil per keer, en de pony's 4 of 5 kilo, de mama's krijgen onbeperkt. En dan zodanig dat als ze de hele dag binnen staan dat het aan het eind van de middag nog niet op is ;)
Daarnaast krijgen ze op een dag 2 kilo brok (doordeweeks) en 1 kilo in het weekend. De mama's krijgen ander brok en dan 1,5 kilo x 2. In het weekend krijgen ze dus 1 keer kv en 2 keer rv ( de mama's beide 2 keer).
Mocht het land droog genoeg zijn dan gaan ze gelijk na het eten naar buiten en komen ze om 3 of 4uur weer binnen. Ze staan dus ongeveer 6uur buiten.

Al met al krijgen ze dus meer dan genoeg ruwvoer/gras.

Hier op stage net zo. de sportpaarden krijgen 2 kilo sportsfit van Pavo. de niet sportpaarden krijgen 1 tot 2 kilo natures best van Pavo op een dag en eentje krijgt er kruidenmuesli.
Verder krijgt iedereen ongeveer 9 kilo hooi op een dag. En dat is geen hooi zoals in Nederland, maar met ontzettend veel kruiden. We zitten hier immers in de Alpen ;). Verder gaan er 8 van de 11 paarden bijna elke dag naar buiten (ongeveer 8 uur).
Ook veel meer ruwvoer als krachtvoer dus. Helemaal als je bedenkt dat in Nl een paard 5 tot 6 kilo gras eet. Hier is dat denk ik ongeveer 3 tot 4 kilo per uur. (weide is in de winter ook gebruikt, dus niet van optimale kwaliteit en kort.)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:37

Die van mij krijgt 3x per dag een grote arm hooi, echt flinke hopen (soms eet ie niet eens alles op tegelijk). Daarnaast krijgt ie 1 tot 1,5 emmer compactgras van hartog erbij. Hij krijgt 2800gram aan krachtvoer, het is dan ook wel een paard van 1.73m dat intensief werkt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:47

Dinopino schreef:
Persoonlijk vindt ik niet dat je gelijk aan een paard kan zien of die voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt of niet.
Alleen om dat ie fit is. Het duurt jaren bij gebrek aan de juiste vitamines voordat de sporen daarvan te zien zijn. Ik spreek over kwalitiet voer niet kwantiteit. In het gras en hooi van tegenwoordig zitten echt niet alle basisstoffen die een paard nodig heeft. Met het huidige produktiegras komt ie echt wel iets tekort. Of staan jullie paarden allemaal op schitterende kruidengrassen? Het heeft geen zin je paard kilo brok te geven het gaat er om dat hij alle benodigde voedingsstoffen naar binnen krijgt.

Mijn paard is niet te handhaven als je er zo veel brok in gooit. Juist daarom heeft ze een liksteen, krijgt ze fruit en brood, en een half schep muesli na het rijden...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:51

Het voer hoeft ook niet veel te zijn als hij op den duur maar de benodigde vit en min naar binnen krijgt. Je hebt soorten voer daar hoef je slechts een handje van te voeren en daar zit alles in. Ook de lichtvoeder paarden moeten ook hun vit en min naar binnen krijgen. Wanneer er in dat handje musli voldoende zit is dat toch geen probleem.

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:14

Onze paarden staan overdag op de wei en als ze binnen staan krijgen ze onbeperkt droge kuil. Dan krijgen ze gewoon een kruiwagen vol en als het op is krijgen ze een nieuwe. Aan kracht voer krijgt de een 2,5 kg en de ander 3 kg (paard van 1,77).. Verdeeld onder sportbrok en muesli.. Ze reageren hier prima op!!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:39

JoviBan schreef:
@SETEFURII: je beginzin "krachtvoer:" moet vast "ruwvoer" zijn? :)

@Dinopino: oké. ;)

ja inderdaad :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:38

Mijn lusitano merrie staat overdags in een zandpaddock en bijna elke dag een half uur tot een uur in het gras.

Ze krijgt 'smorgens en 's avonds 1 tot 3 plakken hooi (afhankelijk van hoe dik ze zijn) en tussen de middag een halve krat (ong. 3 kg denk ik) compactgras van hartog.
's Avonds krijgt ze bij haar krachtvoer 3 scheppen lucerne.

Aan krachtvoer krijgt ze 2 scheppen muesli per dag (= nog geen 2 kg) en een halve schep zemelen na het werk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:52

sja, er is eingelijk geen enkele discussie mogelijk wat betreft de basisregels van paardenvoeding

Basis en hoofd onderdeel behoort ten alle tijden ruwvoer te zijn , hier is het spijsverterings kanaal van het paard voor gemaakt en heeft voldoende ruwvoer nodig om gezond te blijven .
bij een tekort aan ruwe vezel kunnen er zelfs maagzweren ontwikkelen en darmproblemen waarbij kolie ook een groter risico word .

ik ga persoonlijk uit van 2 tot 2,5 procent van het lichaamsgewicht van het paard aan ruwvoer, zodra er krachtvoer nodig is (wat minder vaak het geval is dan mensen denken
en vaak ook in veel mindere mate dan mensen nodig achten ,) dan kun je de ruwvoer gift iets verminderen

ruwvoer is in mijn ogen ook in de volgende volgorde het beste
hooi, blijft het beste ruwvoer
stro is een goede aanvulling of vervanging van een deel van het hooi bij sobere dieren die snel te vet worden
(ook een goede om een plakje stro bij te geven als het dier op een stal staat met een niet eetbare bodembedeker)
bij eventuele problemen kun je in een andere richting gaan kijken zoals luzerne, maar hierbij wel rekening houden met C/F verhoudingen
en op de laatste plaats komt voordroog/kuil .

kilo's krachtvoer zijn pas nodig bij dieren die echt hard moeten werken
en echt hard werken is niet een uurtje trainen per dag op basis niveau , dat een paard wat meerdere uren per dag hard werkt , of echt hoog in de sport loopt etc etc 4 kg wegstouwt op een dag
of net zoals vroegah ;) paarden die de hele dag op het land oid aan de slag waren
een aantal kilo's haver kregen , die hadden het nodig
maar het gros van de paarden van particulieren staan in principe gewoon laag en medium in het wer en hebben aan de juiste hoeveelheid ruwvoer met eventueel een kilootje brok meestal echt wel genoeg

bij een goed voedingspatroon zou ook beweging horen , vrije beweging wel te verstaan, lekker scharrelen etc houd het lijf aan de gang :)
dus lekker zoveel mogelijk weide en paddockgang met soortgenoten , samen eten, hooi knagen etc , eten is ook een klein beetje een sociale aangelegenheid ,

vit/min tekorten kun je ondervangen door een goede liksteen beschikbaar te hebben en eventueel een supplement te geven als je weet waar de schoen eventueel wringt (hooi laten onderzoeken etc)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:54

Ik heb twee haflingers die van lucht al dik worden, ze staan van 9.00 - 20.30 uur buiten op een schrale wei, en een paar uur in de paddock.

Ze krijgen van mij per dag ieder een halve baal zeer grofstengelig hooi van vorig jaar waar weinig eiwit meer in zit. Dit verdeel ik over 4x per dag zodat ze de hele dag door darmvulling hebben. Omdat ze weinig tot geen vitamines/mineralen binnen krijgen krijgt mijn 11-jarige die het meeste werkt 3/4 schep ponybrok van Subli (speciaal voor sobere rassen) per dag en de 3-jarige die nog niet veel doet krijgt een handje voor de vorm.

De boer waar ik mijn hooi vandaan haal keek me eerst verbaasd aan omdat ik dat oude, grove hooi zo graag van hem wilde kopen, tenslotte had hij net een mooie snede van het land gehaald. Voor koudbloeden en andere paarden die een efficiënte stofwisseling is het echter ideaal :j