Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
zij schreef:of gewoon uit voorzorg iedereen die er komt zich eerst laten ontsmetten.
petitparis schreef:op cursus zei een DA ook dat vaccineren slechts een lage zekerheid geeft en dat je bij drachtige merries al 3x tijdens de dracht zou moeten vaccineren en compleet nutteloos is als je op een pensionstal staat waar ook niet gevaccineerde paarden staan. Dus ofwel moet alles gevaccineerd worden ofwel is het gewoon weggegooid geld.
petitparis schreef:rhino is pas een verplicht van zodra je internationaal wedstrijden wil gaan rijden.
maar die DA op cursus was er eigenlijk eerder tegen tenzij je met fokmerries zou zitten.
rhino zou een slechte immuunrespons veroorzaken en voor vaccinatie "sleutelen" ze er nog eens aan zodat het niet langer ziekteverwekkend is dus nog een slechtere immuunrespons geeft en dat moet dan sterk genoeg zijn om ziekte te voorkomen. Bovendien zijn er paarden die drager zijn van het virus en nooit symptomen ontwikkelen, maar het wel doorgeven aan eender welk paard dat in een "dipje" zit (verkouden geweest, ontsteking op gewricht, verandering van voer,...)
Sin schreef:Jola schreef:Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas![]()
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.
Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.
In Sint-Niklaas ook al ?!?Daar sta ik! Weet je waar juist?
Sin schreef:Jola schreef:Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas![]()
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.
Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.
In Sint-Niklaas ook al ?!?Daar sta ik! Weet je waar juist?
smillie_ schreef:Owow, ik zit in sint-gillis-waas...
Met een hoogdrachtige merrie, eentje die net geveulend heeft en 2 die net drachtig zijn voor volgend jaar.
En, de eigenaar heeft gepraat met onze veearts, (die ik zelf echt niet goed vind maarja) en de veearts heeft verteld dat inenten allemaal niet nodig is, grote zever, blablabla...
Hij deed het dus af alsof inenten niks opbracht en enkel geld kostte...
Nou, aangezien de eigenaar best wel op zijn centen zit, is er dus geen elk paard ingeent.
Op zich komen ze niet van het terrein, maar ik rij ook nog met een ruin van de buren.
En daarmee gaan we vaak wandelen en zo kom ik dan weer op een manege in Stekene terecht...
Ik hoop dat het echt niet deze richting uitkomt!
onze dierenarts ook, maar dat is ook zo!
Of dit daadwerkelijk klopt weet ik dus niet, we moeten wel opletten dat er geen wilde verhalen de ronde gaan doen, maar toch.