Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:48

op cursus zei een DA ook dat vaccineren slechts een lage zekerheid geeft en dat je bij drachtige merries al 3x tijdens de dracht zou moeten vaccineren en compleet nutteloos is als je op een pensionstal staat waar ook niet gevaccineerde paarden staan. Dus ofwel moet alles gevaccineerd worden ofwel is het gewoon weggegooid geld.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:52

zij schreef:
of gewoon uit voorzorg iedereen die er komt zich eerst laten ontsmetten.

Maar dit is toch enkel op stallen waar er reeds Rhino geconstateerd is of zéér nabij Rhino geconstateerd is, niet!?
Bij ons zit het er zo'n 45min af...

In de zeer nabije omgeving of op stal momenteel nog geen gevallen ontdekt..
petitparis schreef:
op cursus zei een DA ook dat vaccineren slechts een lage zekerheid geeft en dat je bij drachtige merries al 3x tijdens de dracht zou moeten vaccineren en compleet nutteloos is als je op een pensionstal staat waar ook niet gevaccineerde paarden staan. Dus ofwel moet alles gevaccineerd worden ofwel is het gewoon weggegooid geld.

Tja dan vrees ik dat het bij mij weggegooid geld is...ik denk niet dat iedereen voor Rhino zal ge-ent zijn bij ons...Ik was het zelf niet. Was er echt van overtuigd dat Rhino bij in de basis inenting zat :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:56

rhino is pas een verplicht van zodra je internationaal wedstrijden wil gaan rijden.
maar die DA op cursus was er eigenlijk eerder tegen tenzij je met fokmerries zou zitten.
rhino zou een slechte immuunrespons veroorzaken en voor vaccinatie "sleutelen" ze er nog eens aan zodat het niet langer ziekteverwekkend is dus nog een slechtere immuunrespons geeft en dat moet dan sterk genoeg zijn om ziekte te voorkomen. Bovendien zijn er paarden die drager zijn van het virus en nooit symptomen ontwikkelen, maar het wel doorgeven aan eender welk paard dat in een "dipje" zit (verkouden geweest, ontsteking op gewricht, verandering van voer,...)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:05

petitparis schreef:
rhino is pas een verplicht van zodra je internationaal wedstrijden wil gaan rijden.
maar die DA op cursus was er eigenlijk eerder tegen tenzij je met fokmerries zou zitten.
rhino zou een slechte immuunrespons veroorzaken en voor vaccinatie "sleutelen" ze er nog eens aan zodat het niet langer ziekteverwekkend is dus nog een slechtere immuunrespons geeft en dat moet dan sterk genoeg zijn om ziekte te voorkomen. Bovendien zijn er paarden die drager zijn van het virus en nooit symptomen ontwikkelen, maar het wel doorgeven aan eender welk paard dat in een "dipje" zit (verkouden geweest, ontsteking op gewricht, verandering van voer,...)

Dat maakt me wel n beetje bang eerlijk gezegd ...hoop niet dat ik er helemaal verkeerd aan gedaan heb door hem te laten enten. Stel dat hij er ziek door word...
Paardje van mn vriendin krijgt het blijkbaar wel elk half jaar standaard en die is toch zo gezond als n vis, laat ik me daar maar aan optrekken dan ;)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:16

net gesprek met mijn dierenarts gehad:
1/100 gevallen van rhino uit zich in de verlammende (=dodelijke) vorm. De andere gevallen zijn verkoudheid, dikke benen, koorts... maar inieder geval niets heel ergs als je paard een goede weerstand heeft.

Waarvoor heeft rhino wél een groot risico: veel drachtige merries gaan er van verwerpen of het veulen sterft in de baarmoeder en wordt dood geboren. zieke paarden, paarden met weinig weerstand, jonge veulentjes... zijn gevoeliger voor rhino en ook moeilijker te genezen.

verder: als een paard 1x rhino gehad heeft, kan het zich later nog eens voordoen. Het is een ziekte zoals herpes (koortsblaasje): het zit in je lichaam, komt niet altijd tot uiting, maar het kan wel een keer terugkomen in periodes van hevige stress.

Rhino komt tussen 5dagen-2weken tot uiting en zit daarna 2 weken in de lymfeklieren (dacht ik dat hij zei) en daarna kan het zich niet meer verspreiden. Dus een paard met rhino moet 2 weken binnen blijven nadat hij +-2 weken terug is blootgesteld
=> dus vanaf de moment dat hij blootgesteld is aan rhino: gaan er maximum 2 weken voorbij voordat rhino zich uit, vanaf dat moment moet je paard 2 weken binnenblijven.
= max 4 weken en minimum 3weken en 2dagen afhankelijk van wanneer de rhino zich bij je paard manifesteerde

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:48

De kans dat rhino zich via mensen verspreidt is niet heel groot. Voornamelijk via direct paard/paard contact.
Ik mag toch ook wel aannemen dat een dierenarts/hoefsmid welke net op een besmette stal is geweest, uit zichzelf wel andere kleding aan trekt!?!
Laten enten wanneer het virus op stal aanwezig is, is absoluut af te raden! Er wordt toch een beetje van het virus ingespoten.
Verder ga ik helemaal mee met wat Karennn hierboven meldt!
Weet gelukkig wel te melden dat een merrie welke een veulen hieraan heeft verloren, het jaar daarop wel een kerngezond veulen kan krijgen!!!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:02

Sin schreef:
Jola schreef:
Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas :\
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.

Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.

In Sint-Niklaas ook al ?!? :? Daar sta ik! Weet je waar juist?

Owow, ik zit in sint-gillis-waas...
Met een hoogdrachtige merrie, eentje die net geveulend heeft en 2 die net drachtig zijn voor volgend jaar.
En, de eigenaar heeft gepraat met onze veearts, (die ik zelf echt niet goed vind maarja) en de veearts heeft verteld dat inenten allemaal niet nodig is, grote zever, blablabla...
Hij deed het dus af alsof inenten niks opbracht en enkel geld kostte...
Nou, aangezien de eigenaar best wel op zijn centen zit, is er dus geen elk paard ingeent.

Op zich komen ze niet van het terrein, maar ik rij ook nog met een ruin van de buren.
En daarmee gaan we vaak wandelen en zo kom ik dan weer op een manege in Stekene terecht...

Ik hoop dat het echt niet deze richting uitkomt!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:11

Ik vind het wel moeilijk ik woon zelf in Haarlem..
Zit wel te twijfelen om te enten..
Wat zouden jullie doen aangezien het hier nog niet in de buurt is?

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:14

Hier is het een gewoonte paarden elk half jaar in te spuiten...
(Enkel de eigenaar van die fokmerries doet het niet :S)

Ik denk dat het niet zo'n kwaad kan, zeker niet als het een eenmalige enting is..
Al zou ik precies wachten tot het risico groter is...
Hangt natuurlijk ook af van hoe vaak je paard in aanraking komt met andere paarden.
Overleg eens met je veearts?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:32

Sin schreef:
Jola schreef:
Helaas is het niet alleen in 's-Gravenwezel gebleven, het zit ook al in Brecht, Kalmthout en St-Niklaas :\
Ik sta op een manege in Brecht en als voorzorgsmaatregel is er aangegeven dat er de eerste paar weken geen nieuwe paarden het erf op mogen en als je zelf ergens op wedstrijd wilt gaan, prima, maar dan kom je niet meer binnen.
Er is geen reden tot paniek maar voorzichtigheid en oplettendheid is geboden.

Edit: de manege waar ik sta is dus niet daar waar de uitbraak in Brecht was.

In Sint-Niklaas ook al ?!? :? Daar sta ik! Weet je waar juist?

Nee sorry. Deze plaatsen werden gisteren op het VTM journaal genoemd, maar alleen stal Hazebroek in 's-Gravenwezel wordt in de kranten etc bij naam genoemd.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:44

smillie_ schreef:
Owow, ik zit in sint-gillis-waas...
Met een hoogdrachtige merrie, eentje die net geveulend heeft en 2 die net drachtig zijn voor volgend jaar.
En, de eigenaar heeft gepraat met onze veearts, (die ik zelf echt niet goed vind maarja) en de veearts heeft verteld dat inenten allemaal niet nodig is, grote zever, blablabla...
Hij deed het dus af alsof inenten niks opbracht en enkel geld kostte...
Nou, aangezien de eigenaar best wel op zijn centen zit, is er dus geen elk paard ingeent.

Op zich komen ze niet van het terrein, maar ik rij ook nog met een ruin van de buren.
En daarmee gaan we vaak wandelen en zo kom ik dan weer op een manege in Stekene terecht...

Ik hoop dat het echt niet deze richting uitkomt!

Dat (*)zei _-:( onze dierenarts ook, maar dat is ook zo!
enten werkt pas na 6 weken, de kans dat het werkt is klein (als je het herhaalt heb je 80% kans op werking bij besmetting) Verder is de kans bij een hoogdrachtige merrie op verwerping ook kleiner (dan praat ik over 1week of iets meer van de uitgerekende datum) en net gedekte merrie houdt ook geen risico in, heeft mijn dierenarts mij verteld. Moest de merrie rhino krijgen (dus verkoudheid ofzo, met een kans dat het rhino is) dan wordt er aangeraden om op 5, 7 en 9 maanden te vaccineren, anders geeft de merrie het virus over op veulen en kan er dus wel een verwerping plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Karennnn op 11-06-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:02

Karennnn schreef:
Dat zij onze dierenarts ook, maar dat is ook zo!

Tsss ... in't onderwijs? :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:05

Sin schreef:
Karennnn schreef:
Dat zij onze dierenarts ook, maar dat is ook zo!

Tsss ... in't onderwijs? :D

woooow mega fout ! :P haha, dat is met snel te zijn want zo'n fouten maak ik normaal niet gauw :o
Kan je geloven dat ik morgen examen spelling heb :+

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:07

hihi.. En ik merk die van anderen sneller op dan die van mezelf ;)

Haha echt? Maar dan zal je er wel meer aandacht aan besteden ook. ;)

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:37

AANDACHT !!
Alle paarden van de betreffende stal WAREN 2x per jaar ingeent tegen Rhino !!!

Dus enten heeft geen zin *zucht*

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:40

hmm
Diepe zucht inderdaad...
Hoe kan een mens nu nog weten wat em moet doen en wat niet

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:04

De paarden worden daar inderdaad 2x per jaar ingeënt tegen rhino. Het paard van een collega van me is vorige nacht overleden aan de ziekte. Er zijn daar ondertussen minstens 5 paarden gestorven en er zijn er vele ziek (collega van me zei dat het reeds opliep tot in de 50 zieken!) De manege is nu in quarantaine gegaan, geen paard mag eruit en geen paard mag erin.
Ik vind het echt verschrikkelijk wat daar gebeurt, ik denk dat die mensen zich echt machteloos moeten voelen. Ik denk dat we alleen maar kunnen hopen dat het niet tot bij onze paarden komt ...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:53

Echt beangstigend hoor.. bij ons zijn ze ook ingeënt, maar het maakt blijkbaar niet veel uit :(

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:04

ik vraag me af hoe het zit nu met de beweging van die paarden ; die moeten toch gek worden van opgesloten te zijn

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:04

Ik hoor zojuist dat er nog 2 paarden zijn overleden op stal *** en er zouden ook 2 paarden zijn overleden op een manege in *** :\ Of dit daadwerkelijk klopt weet ik dus niet, we moeten wel opletten dat er geen wilde verhalen de ronde gaan doen, maar toch.
Het schijnt dat er na het eerste overlijden op een manege toch nog paarden op concours zijn gegaan, daarna hebben de manegeklanten zelf aan de bel getrokken en aangegeven dat het openbaar gemaakt moest worden.

Ik kan het me wel voorstellen dat manegehouders het niet naar buiten willen brengen, ze denken aan de "goede" naam van hun manege, maar hierdoor heeft het wel kans zich te verspreiden omdat de mensen niet op tijd worden verwittigd.
Er zou echt dringend een meldingsplicht moeten komen.
Laatst bijgewerkt door Kris op 12-06-09 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:05

_Bonte_ schreef:
ik vraag me af hoe het zit nu met de beweging van die paarden ; die moeten toch gek worden van opgesloten te zijn

Paarden kunnen toch gewoon bereden worden? Ze mogen alleen het erf niet af.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:12

@Bonte:
Heb er vandaag ook over gehoord!
Woon niet zo ver bij je vandaan: mijn pony staat
in ***.
Heb het ook gehoord over stal ***, ben er
ook niet gerust op!
Bij ons moeten de paarden in quarantaine, er mag niemand van buitenaf,
buiten de eigenaars natuurlijk, er nog bij.
De paarden mogen niet meer op concours en de temperatuur
moet goed bijgehouden worden.
Moet er niet aan denken!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:55

Moderatoropmerking:
Even een berichtje ter voorkoming van speculaties. Er mag niet gespeculeerd worden over de plaats van de uitbraak. Dit om stress en paniek onder paardenbezitters te voorkomen.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:31

Okay dat je die ene plaatsnaam weghaalt omdat ik dat ook maar van "horen zeggen" had, maar de genoemde stal staat ook gewoon in de kranten en wordt ook op tv vermeld, lijkt mij geen speculatie meer maar een vaststaand feit.
Als nu alle plaatsnamen weggehaald worden weet niemand meer waar het wel en niet heerst en of het zich uitbreidt.....

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:40

Maar ik lees net in de kranten dat het op de desbetreffende stal waar het uitgebroken is maar om 3 paarden zou gaan!? En dat het nu onder controle is, en er geen gevallen meer zijn bijgekomen...maar nu lees ik hier in het topic dat het gaat om 50 paarden...!?
Normaal zouden wij binnen 2 weken op jumping gaan in desbetreffende stal...Ik kom nu iig het erf niet meer af de komende weken.