acute ataxie of wat anders.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Re: acute ataxie of wat anders.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:15

Ik wens je ook heel erg veel sterkte en ik ga dit topic bijhouden want ik hoop echt dat het goed komt met je paardje.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:41

Dank jullie wel voor de lieve berichten.

Hij is nog net zo slecht als gister, dus nu pijnstillers (die ook weer ontstekingsremmend zijn)...dus het is nog even afwachten...en vind overigens de dierenarts erg vaag doen..en was ook niet echt blij dat zei kwam had eigenlijk op iemand anders gehoopt.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:47

nati schreef:
Dank jullie wel voor de lieve berichten.

Hij is nog net zo slecht als gister, dus nu pijnstillers (die ook weer ontstekingsremmend zijn)...dus het is nog even afwachten...en vind overigens de dierenarts erg vaag doen..en was ook niet echt blij dat zei kwam had eigenlijk op iemand anders gehoopt.

meis wat gigantisch poedersuiker voor je beessie

ik heb zelf ook een topic lopen (nieuwe eigenaren dachten ook ataxie) heb me meisje terug gehaald
volgens veearts verminderde spiertonus en slappe staarttonus nu is ze weer thuis en blijkt althans vermoeden wij een gigantische glijer te hebben gemaakt en is dus kreupel aan het linkerachterbeen bij mij komt aankomende maandag de veearts kijken

ik hoop dat het goed komt met je paardje veel sterkte en succes

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:13

Als je geen vertrouwen hebt in de diagnose kun je altijd voor een second opinion gaan. Ga dan desnoods met je paard naar een kliniek. Dit doe ik in zulke situaties sowieso direct, zonder eerst de plaatselijke dierenarts te raadplegen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:23

Ik zou Erwin Gijtenbeek bellen, die kan jou dan met spoed doorverwijzen naar Emmeloord.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:35

heey nathalie, kan je niet sabine de kok bellen.. die toen voor lois van louise altijd kwam en voor die van mij bij poel? ik heb eventueel wel een nummer voor haar van je.. moet je maar even pb sturen

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:17

Bedankt voor julie berichtjes,

Sommige van jullie hebben Pb.

Ik kom net huis, ben net bij hem geweest, even lekker tutten en lekkers geven :).
Ook ging ik even klein stukje met hem lopen, en als ik rustig met hem stap, dan doet hij het vrij goed, als hij vlotter stapt zie je dat het slecht is...Hij ontlast heel erg zijn rechter achterbeen.

En als hij vast staat op de poetsplaats, draaid hij zichzelf af en toe om en zet hij wel redelijk goed zijn benen netjes neer, dus ik weet het ook allemaal niet meer...
verder is het nu afwachten, hij krijgt nu Methacam en vrijdag komt Goossens..

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:03

Op zich goed nieuws dat hij niet verslechterd is he! Hoe gaat het vandaag met 'm?

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:31

ja ik ben ook heel benieuwd hoe gaat het met je paardje ???

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:35

Jeetje zeg dat was schrikken voor je.
Ik hoop dat ie snel opknapt

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:42

ik zou naar de kliniek gaan met hem.

mijn paard heeft lichte ataxie, komt alleen aan het licht bij spiervermindering.
maar daar kunnen ze te weten komen waar het zit en juist op die plaats ontstekingsremmers spuiten.
nu ben je aan het afwachten. terwijl je juist nu ACTIE moet ondernemen. om in de toekomst nog iets aan je paard te hebben.

Dit is geen aanval. Maar omdat ik weet hoe het is om z'n paard te hebben. De vorige eigenaar heeft het ook zo gedaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:55

Mijn merrie heeft toen ze 2 was ook dit soort verschijnselen gehad
van het 1 op het andere moment en de DA dacht eerst aan Rhino maar
achteraf bleek dus dat ze raaigraskramp had. Deze verschijnselen lijken
dus op de verschijnselen van Rhino (verlammingsverschijnselen) maar toen
we haar van het kuil wat ze toen kregen op hooi zetten knapte ze langzaam
maar zeker op. Misschien een idee om aan je DA te vragen of het dit niet kan
zijn. Raaigraskramp komt door een bepaalde schimmel die in het hooi zit waar je
paard last van kan krijgen. Niet elk paard is er gevoelig voor dus het is niet vreemd
als jouw paard er als enigste last van heeft, dat was bij mijn merrie ook. Stonden
toen 15 paarden op die stal en alleen mijn merrie had er last van.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:12

hoi mensen,

Op dit moment is het nog hetzelfde, hij krijgt medecijnen en vrijdag word hij nagekeken en behandeld, mocht ik er daarna nog twijfels aan overhouden laat ik maandag me eigen veearts komen en overleg ik dan verder voor eventuele foto's, voor mijn gevoel gaat het wel een ietsjepietsje beter...maargoed dan zien andere mensen hem en zeggen ze weer van niet... ik ben dus heel benieuwd vrijdag

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:15

sharir schreef:
ik zou naar de kliniek gaan met hem.

mijn paard heeft lichte ataxie, komt alleen aan het licht bij spiervermindering.
maar daar kunnen ze te weten komen waar het zit en juist op die plaats ontstekingsremmers spuiten.
nu ben je aan het afwachten. terwijl je juist nu ACTIE moet ondernemen. om in de toekomst nog iets aan je paard te hebben.

Dit is geen aanval. Maar omdat ik weet hoe het is om z'n paard te hebben. De vorige eigenaar heeft het ook zo gedaan.

Hoi hoi,

Ik voel dit toch wel een beetje als een aanval, ondanks dat je het mischien niet zo bedoeld, maar ik onderneem nu actie! En probeer zoveel mogelijk te doen, dit was ook allemaal in over leg met de dierenarts, die zelf vroeger op de kliniek gewerkt heeft ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:17

Hebben jullie op de stal waar je staat (of thuis) verschillende partijen hooi dat je weet?
Probeer eens van een andere partij hooi te geven en kijk eens of daar verbetering bij
optreedt. Het kan geen kwaad en wie weet.......

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:53

Nou mensen, Leo is nagekeken...het zat dus in z'n hals. 2 wervels die uit elkaar stonden, waardoor er dus een zenuw knel zat, en achter dus zo raar ging lopen (het probleem zat er wel al veel langer volgens hem, er is dus iets gebeurd, waardoor het dus nu naar boven kwam). Hij drukte op dat punt en het deed hem echt heel erg zeer, toen liep hij naar zijn achterhand, drukte weer op punten deed weer heel zeer (links ook gedaan, links niks aan de hand).

Hij pakte z'n been en trok het heel hard omhoog en toen opzij.....Drukte weer....en het was weg, echt heel bijzonder, toen door naar z'n hals...Hij zegt: wat ik nu ga doen...als er een breuk inzit en ik doe dit valt hij dood neer (ik denk nou.....lekkere geruststelling), hij pakte zijn hoofd, duwde het voorzichtig opzij en dat het eenmaal opzij was gaf hij er een ruk en een duw aan.....(geen dood paard pfjoe)....Hij ging weer naar die plek in z'n hals...kleine reactie nog, hij deed dit nog 2 keer, voelde weer.....en het was weg.... Toen kreeg Leo rondom alle zere plekken acupunctuur naalden met een bepaalde vloeistof in gebracht....en dat alles klaar was, begon Leo de hele tijd erorm te gapen hahaha... Heb echt grote bewondering voor die man , hij vond het wel opmerkelijk hoe wakker Leo er evengoed nog bij stond door alle ellende hihi...ben trots op Lee

Conclusie is dus:

Niet zo erg als wat wij verwachten, maar wel een ataxie met rechts achter, wat dus veroorzaakt word door die (noemde hij die halswervels op....ik geloof c2enc3) halswervels die scheef zaten, nu dus afwachten hoe hij verder word, nu stappen en in de paddock, als ik denk dat hij beter word/is, mag ik voorzichtig weer wat gaan longeren en dan komt hij over een maand weer, hij zei wel dat dit heel lang kan duren...ong week 6/8 (invergelijking met z'n peesblesure vinden we 8 weken wel meevallen ), maar dat er echt nog wel hoop is!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:14

Nou dat is echt goed nieuws!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:23

Dat is supernieuws! Nuja, niet super dat z'n nek vastzat, maar je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ook bij mensen kan dit voorkomen, waardoor mensen soms klagen van een slapende arm, een zwaar gevoel in de arm, pijn, krachtsvermindering,... Dit heeft idd eventjes tijd nodig om te herstellen, maar als er geen grote schade aan de zenuw is, herstelt dit normaal volledig! +:)+

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:37

Dit is goed nieuws, maar let er wel op dat je misschien de behandeling moet gaan herhalen, vooral nu zit er speling op de wervels!
Dit heb ik ook bij een merrie gehad, rechtsachter kreupel, bleek een bekkenkanteling. Uiteindelijk veroorzaakt door een verschoven atlas. (De merrie had dus al minimaal 3 jaar met hoofdpijn rondgelopen, wat ook enige gedragsafwijkingen veroorzaakte)
Conclusie met betrekking tot klachten, gedrag en geschiedenis bleek een trailerongeluk toen ze een veulen was. (kennelijk was ze daarom goedkoop).
Geweldig hoe sommigen dat met kraken op kunnen lossen, ik zweer er sindsdien bij. Manueeltherapeute komt elk half jaar voor controle (Mijn ruintje vind de behandeling gewoon heerlijk, terwijl ze niet eens voor hem komt :+ )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:07

Kijk dat is op zich goed nieuws, het is in ieder geval te behandelen :)
Hopelijk heeft deze behandeling genoeg geholpen. Eventueel zou je
er nog een ostheopaat naar kunnen laten kijken, die kan de wervels weer
losmaken :) Succes met je paardje.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:19

nati schreef:
Nou mensen, Leo is nagekeken...het zat dus in z'n hals. 2 wervels die uit elkaar stonden, waardoor er dus een zenuw knel zat, en achter dus zo raar ging lopen (het probleem zat er wel al veel langer volgens hem, er is dus iets gebeurd, waardoor het dus nu naar boven kwam). Hij drukte op dat punt en het deed hem echt heel erg zeer, toen liep hij naar zijn achterhand, drukte weer op punten deed weer heel zeer (links ook gedaan, links niks aan de hand).

Hij pakte z'n been en trok het heel hard omhoog en toen opzij.....Drukte weer....en het was weg, echt heel bijzonder, toen door naar z'n hals...Hij zegt: wat ik nu ga doen...als er een breuk inzit en ik doe dit valt hij dood neer (ik denk nou.....lekkere geruststelling), hij pakte zijn hoofd, duwde het voorzichtig opzij en dat het eenmaal opzij was gaf hij er een ruk en een duw aan.....(geen dood paard pfjoe)....Hij ging weer naar die plek in z'n hals...kleine reactie nog, hij deed dit nog 2 keer, voelde weer.....en het was weg.... Toen kreeg Leo rondom alle zere plekken acupunctuur naalden met een bepaalde vloeistof in gebracht....en dat alles klaar was, begon Leo de hele tijd erorm te gapen hahaha... Heb echt grote bewondering voor die man , hij vond het wel opmerkelijk hoe wakker Leo er evengoed nog bij stond door alle ellende hihi...ben trots op Lee

Conclusie is dus:

Niet zo erg als wat wij verwachten, maar wel een ataxie met rechts achter, wat dus veroorzaakt word door die (noemde hij die halswervels op....ik geloof c2enc3) halswervels die scheef zaten, nu dus afwachten hoe hij verder word, nu stappen en in de paddock, als ik denk dat hij beter word/is, mag ik voorzichtig weer wat gaan longeren en dan komt hij over een maand weer, hij zei wel dat dit heel lang kan duren...ong week 6/8 (invergelijking met z'n peesblesure vinden we 8 weken wel meevallen ), maar dat er echt nog wel hoop is!

dit wilde ik je net vragen ,of je het paard kon laten kraken,ik zit net het verhaal te lezen en wij hebben dit zelfde gehad met oebele,die is er ook netjes doorheen gekomen.
het herstel zal wel even duren,bij oebele duurde het een jaar,een zenuw groeit een milimeter per maand,dus het kan even duren voordat de kapotte plek hersteld, wel moed blijven houden,zo in ene zie je verbetering

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:04

hoi ik keek net in je profiel.wat is leo een prachtig paard.ik hoop heel erg met jou mee,dat het weer gauw goedkomt met hem.ik vind dat hij erg mooi kan lopen.en hoop dat hij weer helemaal beter word,dat verdienen jullie.hopelijk is hij gauw weer de oude.houd maar goede moed.groetjes heidi

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:20

Hey Nathalie!

Wat was dat schrikken zeg, lees net het hele verhaal. Ben blij dat die man er iets aan kon doen, knap werk hoor.

Merk je nu al verschil qua lopen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:17

Chiropractie en Ostheopatie zijn echt heel erg fijne geneeswijzes, ik heb zelf een tijd bij een chiropractor gewerkt (voor mensen dan) en wat ik daar heb meegemaakt was soms ook wonderbaarlijk! Ik heb bijv. zelf een scheve bekken, waardoor ik 3cm beenlengte verschil had, door het rechtzetten heb ik nog maar 0,5cm verschil. Maar je zal de behandeling idd nog wel vaker uit moeten laten voeren, het duurt meestal even voordat een lichaam gewend is aan de juiste stand van de wervel, dus in het begin zal de wervel weer wat terug zakken in de verkeerde positie. Ik ben overigens heel benieuwd hoe snel je paardje opknapt en of ie weer volledig hersteld!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:36

hallo allemaal,

Nog even een berichtje van mij.
Ik vind dat het wat beter gaat met Leo, maar de eigenaaresse op stal vind juist van niet, dus het is nog steeds erg lastig.
Het moeilijke vind ik dat hij achter nooit zoals een normaal paard heeft gelopen, hij staat koehakkig, waardoor hij dus zoieso zijn spronggewricht met elke pas naar buiten draaid (biljarderen). Ik sta nu net op deze stal, dus ze weten dus ook niet hoe hij normaal gesproken wel liep......dus goed voor zijn doen...maargoed dat lijkt ik wel niet helemaal goed te kunnen uitleggen op een 1of andere manier....Dus het blijft lastig...Ik vind dus dat hij echt een hele vooruit gang heeft gemaakt, omdat ik dus weet hoe hij hoort te lopen...Leo zal ook nooooit zoals een normaal paard lopen, maar dat lijken somige wel niet helemaal te snappen ^)