Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:56

Ik denk ook meteen aan een eiwitoverschot. Is dat het niet zou ik het zoeken in mineraal/vitamine tekort.
En idd, het houdt een keer op, maar niet voordat je alles hebt uitgesloten toch?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 06:21

Klopt, en daarom ga ik eerst de dierenarts nog even bellen!

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:07

Ben benieuwd naar wat de DA zegt. Zou verder zeggen luister naar je dier. Als jij weet dat ze die rit van 1,5 uur nog makkelijk kan lopen zou ik dat ook lekker blijven doen. Des te meer je haar stil zet, des te meer zal ook de conditie afnemen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:20

Nou vanmiddag komt de dierenarts langs, ik houd me hart vast!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:23

wij hebben op stal een pony die vorige week donderdag 43 is geworden. Hij is tot z'n 21ste full time gereden, daarna afgebouwd tot een paar keer per week lekker het bos in dit tot z'n 26ste sinds dien staat ie lekker bij de fokmerrie's in de wei.
geen haar op ons hoofd die eraan denkt om de oudjes die nu op stal staan nog op te zadelen en full time te rijden.

denk dat je het rijden moet afbouwen tot een paar keer per week lekker wandelen en niet meer echt zwaar trainen in de bak. wat voor een 5 jarige niet zwaar is is voor een 28 jarige wle zwaar natuurlijk!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:24

Waar staat dat ze zwaar traint in de bak?
Ze rijd recreatief, buiten.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:44

Needje schreef:
Waar staat dat ze zwaar traint in de bak?
Ze rijd recreatief, buiten.

Dat klopt we rijden al ongeveer 1 1/2 jaar niet meer in de bak omdat zij toen al aangaf dat ze het niet meer leuk vond en ze het te zwaar vond ;)

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:01

Nou ik ben erg benieuwd wat de DA er van vind.
Als ik zo alle reacties lees denk ik dat de DA dit gewoon goed kan beoordelen naar aanleiding van een bloedonderzoek.
Aan het afbouwen ligt het niet. dat doe je al.

Ik heb een pony gehad met bloedarmoede, had ik echt niet verwacht, maar hij was toen ook niet vooruit te krijgen (en nog lang geen 28jaar) Dit kwam naar voren na een bloedonderzoek.

Dus lijkt het mij een goede keuze.
Ik hou je topic in de gaten en ben erg benieuwd wat de DA vanmiddag gaat doen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:08

mijn paardje is nog maar 7, en die heeft ook een energieterugval gehad toen hij 24/7 op wei kwam. hij kreeg daarvoor constant haver en krachtvoer (trainingsstal draverij), en nu moest hij ineens al zijn energie uit het gras halen. dat is wel even een omschakeling hoor. Dan is het normaal dat ze even wegzakken. en op haar leeftijd nog meer denk ik. Ze werkt ook nog vrij intens, mss is dat er (nu) net teveel aan. ik zou gewoon rustige dingen doen met haar, zoals wandelen. wilt ze meer, dan zal ze dat wel aangeven. maar ze ziet er wel fantastisch uit, amaai. En dat zonder botox of andere ingrepen :P

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:31

Nou, succes met DA.
Ik zou haar niet minder gaan rijden.
Ik heb het bij mijn paard gezien, die was toen 20 jaar en mocht niet veel doen vanwege artrose. Die is toen zo slecht geworden. Het is heel langzaam weer vooruit gegaan. Maar bij oudere paarden is dat gewoon funest. Dus ook geen weekje vrij geven.
Ik moet zeggen dat het weer ook niet meewerkt. Dan warm, dan kouder. Het lichaam verbruikt toch een hoop energie met dat wisselen.
Heel veel succes vanmiddag.
Ben erg benieuwd.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:33

Misschien kun je de DA ook nog ff vragen of het geen bloedarmoede is
(ik hoop dat je dit nog leest)

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:35

Ik denk dat deze fjord een welverdiend pensioen moet krijgen!

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:43

lynne8 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ze aan het opraken is.. ;(
Nu dus mijn vraag heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet doen!?

Vragen over m'n fjord/mij/leefomstandigheden of dergelijke graag in dit topic stellen!!
Alvast hartstikke bedankt!

Lynne8:

Ben je bang dat ze een beetje aan het opraken is??? En wat je hieraan moet doen?? |(
Het antwoord is simpel: je Fjord is met 28 jaar wel toe aan een welverdiend pensioen!
Ik vind het eigenlijk te gek dat je je paard elke dag nog zo hard laat werken.
En dan vraag je je af waarom ze langer de tijd nodig heeft om op adem te komen en wat je hieraan kunt doen?
Schaam je meid.

Lynne8; als je echt van je Fjordje houdt dan geef je dr rust, liefde en warmte.
Een wandelingetje in de zon of een beetje stappen door het bos vindt ze heerlijker dan dat ze intensief bereden/gelogeerd wordt.
Ze is gewoon op...en het wordt allemaal een stuk moeilijker en zwaarder.
Want 28 jaar is echt al een hoge leeftijd voor een paard.
Ik denk overigens dat ze hartsikke gezond is, want Fjorden zijn sterke paarden.

Succes als de DA straks komt en khoop dat je wat met deze adviezen doet.
Als je echt intensief wil blijven rijden, kan je misschien een jonger paard voor jezelf erbij nemen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:24

Nou nou, vind ik wel een tikje overdreven hoor.... Iedere dag anderhalf uur vind ik ook teveel maar alleen een wandelingetje of stappen is ook wat kort door de bocht. Annemarie Sanders reed met Amon(Olympische combinatie van al wat jaartjes terug) toen hij 30 was nog elke dag. Gewoon rustig aan en hij brak de boel af als hij nieals eerste mocht.
Het kan zijn dat deze Fjord 'op' is maar dat is nog te vroeg om te concluderen. Eerst maar eens afwachten wat de DA zegt, er kunnen veel redenen zijn waarom deze Fjord misschien even een zware tijd heeft.
En ik vind helemaal niet dat de TS zich moet schamen en vind het ook erg aanmatigend dat jij dit zo schrijft! Ze haalt er nu toch een DA bij.
Je schrijft aan het eind van de 2e alinea dat je denkt dat ze nog hardstikke gezond is. Nou dan kan het dier best nog wat aangepast werk aan en dat hoeft heus niet alleen maar wat wandelen te zijn hoor. Rust roest. Toen mijn 23-jarige ruin door allerlei kwaaltjes niet meer bereden kon worden was hij binnen 3 maanden zo afgetakeld dat ik em in moest laten slapen.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:37

Hoi Beaux!
Misschien heb je gelijk en overdrijf ik wel een beetje. Maar toch vind ik 28 jaar wel oud om nog elke dag te rijden, hoor. Ze zeggen dat je de leeftijd van een paard moet vermenigvuldigen met 3 om naar mensenjaren om te rekenen. Dus das 28 x 3= 82= 84 jaar. Elke dag rijden, oke. Maar dan ook nog galopperen en longeren? Mmmm, alleen de eigenaar kan beoordelen of het paard nog plezier in het rijden heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:45

onze oude stalbaas heeft die leeftijd en sport ook nog. :D
en elke dag wandelen/fietsen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:50

Schaam je?! Schaam je?! Hell no, wees trots dat jij een gezonde oude pony hebt, die door werken fit en gezond is geworden en kan blijven. Weinig paarden die van een pensioentje gezond worden. Kijk en luister naar je paard! En dat doet ze juist prima! Dat het paard nu 'opeens' suf is geeft eerder aan dat er iets anders aan de hand is, in combinatie met de hoge leeftijd resulteerd dat in eerder 'suf' zijn dan een ander paard.
:Leeftijd maal 3 doen klopt echt van geen kant overigens. Tenzij een kind van nog geen 6 zich kan voortplanten, de oudste mens ooit 165 is geworden etc.....

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:55

Mijn vriendin heeft ook op haar pony gereden tot ze 32 was. Pony kreeg een slechtere rug en daardoor werd mijn vriendin te zwaar voor haar. Als je besluit minder te gaan rijden, zal ik wel vanuit gaan dat je pony ook achteruit gaat. Minder conditie, suffer. Was voor ons een beetje een schrik. Hebben de pony begin dit jaar in laten slapen ze is 35 geworden.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:00

Bonita_Bon schreef:
Schaam je?! Schaam je?! Hell no, wees trots dat jij een gezonde oude pony hebt, die door werken fit en gezond is geworden en kan blijven. Weinig paarden die van een pensioentje gezond worden. Kijk en luister naar je paard! En dat doet ze juist prima! Dat het paard nu 'opeens' suf is geeft eerder aan dat er iets anders aan de hand is, in combinatie met de hoge leeftijd resulteerd dat in eerder 'suf' zijn dan een ander paard.
:Leeftijd maal 3 doen klopt echt van geen kant overigens. Tenzij een kind van nog geen 6 zich kan voortplanten, de oudste mens ooit 165 is geworden etc.....

Pff, net of alleen ongezonde paarden recht hebben op een pensioen. Zijn genoeg eigenaren die hun paard of pony met 20 jaar naar het paardenrusthuis brengen omdat ze vinden dat hun paard na een leven lang hard werken van hun rust mag genieten. http://www.paardenkamp.nl/
Laatst bijgewerkt door Stekelvarken op 03-06-09 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:02

En waar staat dat statement????

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:05

Bonita_Bon schreef:

...wees trots dat jij een gezonde oude pony hebt, die door werken fit en gezond is geworden en kan blijven.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 18:43

Nou de dierenarts is geweest..
Berna is om te beginnen veelste dik en moet zo'n 100 kilo afvallen.
Dit gaan wij oplossen door een grasmasker en rustig aan afbouwen van in het weiland staan. Ze gaat nu 's avonds in de bak en overdag op een zeer kort landje, ze krijgt natuurlijk tussendoor wel wat hooi voor haar darmen.
Ook is gebleken dat zij beginnende artrose in haar rechter voor kogel heeft, aan dit been heeft zij 4 jaar geleden een peesklap gehad dus dit was wel even schrikken.
Ik heb van de da nu 2 kilo gelatinaat gekregen waar ik 1x per dag 2 schepjes van moet geven aan haar, dit is om het hele gebeuren soepel te houden. Gelukkig heeft ze er tot nu toe nog geen pijn aan.
De dierenarts en ik hebben nu afgesproken dat we over 2/3 maanden weer een afspraak maken zodat ze goed is afgevallen en dan gaan we foto's maken van alle 4 haar benen om te kijken hoe ernstig het op dat moment is en bij welke benen het zit.
Nu is het dus gewoon afvallen en lekker bewegen, dan kunnen we weer verder kijken.
Wat ik hier nou precies van moet vinden weet ik nog niet, eerst even een nachtje slapen en goed nadenken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:37

Stekelvarken schreef:
Bonita_Bon schreef:

...wees trots dat jij een gezonde oude pony hebt, die door werken fit en gezond is geworden en kan blijven.

wow.. over uit z'n verband trekken gesproken.. Haha! Mijn god, begrijpend lezen is ook een kunst.
Wat daar dus staat is dat ze blij en trots mag zijn op zo'n fijne gezonde pony die lekker aan het werk is, wat gezond is voor een pony en hij eigenlijk zou moeten doen zolang zijn lichaam het aangeeft. Want bewegen is gezond en dan geen wandelingetje aan de hand, maar gewoon met mate werken....

Maarre ts, 100 kilo afvallen? Een fjordje? das ongeveer 25% van zijn/haar lichaamsgewicht.... en op je foto vind ik haar er niet te dik uit zien, beetje spekkig maar niet dik, toch?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:44

ik zou je paardje niet stil zetten...
in het bos als je rekening met haar houd hoeft niet zwaar te zijn.
mijn merrie is 23, maar wordt gek als ze stil staat.
ook zij wordt dagelijks gereden..soms in de bak, soms in het bos,
mijn dierenarts zegt altijd...rust roest

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:35

Jeetje hij moet dus wel veel afvallen! nou dat wordt dus zeker geen stil zetten, zeker niet als hij waarschijnlijk artrose heeft. Dan geldt zeker rust roest (tenzij hij goed kreupel loopt natuurlijk..)
Nou dat gaat je vast wel lukken! Succes de komen de tijd en hou ons op de hoogte he?