Paard gaapt en briest vaker dan normaal. Iemand Ideeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 08:47

het gapen is helemaal over,wel likt mn paard overal aan,ook aan de kale kleigrond,en als de stroom eraf is zet ze haar tanden in de houten palen.

zou het een maagzweer zijn?ze staat nu op het gras dag en nacht en kan nu goed eten,maar als je naar haar verleden kijkt (afgelopen jaar) heeft ze op veel plaatsen gestaan waar ze te lang zonder eten moest staan en dan dus ook gevoelig op de buik werd.
kan een maagzweer vanzelf overgaan?
moet ik dit even aankijken of is het nodig om de da te bellen?

ze heeft het overal in bijten al sinds ik haar heb (1 jaar) is altijd al vrij gevoelig op de buik geweest,geen koliek,maar bij de kleinste veranderingen in voer,of te lang zonder staan,stond ze met een opgetrokken buik die gevoelig was als je het aanraakte,ze kon dan echt heel geiriteerd doen.
het gapen heeft ze een week of 2 gedaan,en was van de ene op de andere dag over,dit is nu ruim een week terug.

vreemde vind ik wel dat dit gapen dus 2 weken duurde ongeveer,samen met de loopneus en wat opgezette klieren en met kracht uitademen en veel briesen,dit is nu allemaal over,alleen het iets krachtiger uitademen doet ze af en toe nog.
het vele gapen,kan dat niet ook komen door het wisselen en last van de mond,en de rest van bijv een verkoudheid?
aangezien de klachten nu zo goed als weg zijn (behalve het overal aan likken en in bijten en zand likken,klieren zijn nog iets verdikt tussen de kaken in)...
kan het kwaad om bijv maagcompositum te geven ookal hebben ze geen maagzweer?
ik zou dit dan misschien een tijd kunnen geven om te zien of de klachten minder worden.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:37

izi, bij mijn paard zijn de klieren nu ook redelijk opgezwollen.
ik heb raad gevraagd ook op de paardenhouderij waar m'n moeder rijdt en daar hebben ze unaniem gezegd, wormen. (ookal zie ik niets in de mest en is dat normaal redelijk goed opgevolgd)
nu ga ik deze middag om een sterke ontworming en dan eventjes aankijken.

mijn ruin zet ook z'n tanden graag in het hek en in de afsluiting en andere dingen.
hij heeft wel een zoutsteen.

heb gezien dat er een tandje aan het doorkomen is.

mijne staat sinds februari opnieuw thuis. heeft in december en januari op pension gestaan waar hij ook maar 2x per dag hooi kreeg maar wel enkele uren op het land (weliswaar zonder al te veel gras) maar altijd daarvoor en daarna altijd bij mij permanent ruwvoer ter beschikking gehad en ook 24/7 op het land. dus zou het maar verwonderlijk vinden moest ie een maagzweer hebben.

vreemd dat het bij ons exact dezelfde symptomen zijn hé.

ik ga deze middag nog eens koorts nemen en bekijk het nog 2 dagen met die ontworming en anders vraag ik toch ook raad aan de DA.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:03

laaauwrah schreef:
izi, bij mijn paard zijn de klieren nu ook redelijk opgezwollen.
ik heb raad gevraagd ook op de paardenhouderij waar m'n moeder rijdt en daar hebben ze unaniem gezegd, wormen. (ookal zie ik niets in de mest en is dat normaal redelijk goed opgevolgd)
nu ga ik deze middag om een sterke ontworming en dan eventjes aankijken.

mijn ruin zet ook z'n tanden graag in het hek en in de afsluiting en andere dingen.
hij heeft wel een zoutsteen.

heb gezien dat er een tandje aan het doorkomen is.

mijne staat sinds februari opnieuw thuis. heeft in december en januari op pension gestaan waar hij ook maar 2x per dag hooi kreeg maar wel enkele uren op het land (weliswaar zonder al te veel gras) maar altijd daarvoor en daarna altijd bij mij permanent ruwvoer ter beschikking gehad en ook 24/7 op het land. dus zou het maar verwonderlijk vinden moest ie een maagzweer hebben.

vreemd dat het bij ons exact dezelfde symptomen zijn hé.

ik ga deze middag nog eens koorts nemen en bekijk het nog 2 dagen met die ontworming en anders vraag ik toch ook raad aan de DA.

wormen kan ik me niet voorstellen bij mijn paard.
ze is in januari voor het laatst ontwormd met equest pramox,en ik april heb ik een mestonderzoek laten doen,en ze bleek vrij van wormen te zijn.
stel dat het wel een maagzweer is,dan vind ik het ook geen goed idee om er zomaar een wormenspuit in te stoppen,dat is ook behoorlijk heftig spul en komt dan ook weer in die maag terecht die toch al niet goed is.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:37

Als je echt twijfelt kan je het beste toch een maagscopie laten doen door je DA.
Toch, afgezien van de gezwollen klieren want dat word vaak veroorzaakt door grazen op zeer schrale weides, komen de symptomen toch erg overeen met wat mijn paard destijds had (maagzweer dus).

Rijd je vaak en vraag je dan moeilijke dingen aan haar of rijd je veel wedstrijden? (stress veroorzaakt ook maagzweren)
Hoe vaak krijgen ze ruwvoer?
Heeft ze onlangs NSAID / medicijnen gehad?

Bovenstaande 3 dingen veroorzaken maagzweren.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 08:20

Blunneke schreef:
Als je echt twijfelt kan je het beste toch een maagscopie laten doen door je DA.
Toch, afgezien van de gezwollen klieren want dat word vaak veroorzaakt door grazen op zeer schrale weides, komen de symptomen toch erg overeen met wat mijn paard destijds had (maagzweer dus).

Rijd je vaak en vraag je dan moeilijke dingen aan haar of rijd je veel wedstrijden? (stress veroorzaakt ook maagzweren)
Hoe vaak krijgen ze ruwvoer?
Heeft ze onlangs NSAID / medicijnen gehad?

Bovenstaande 3 dingen veroorzaken maagzweren.

ik werk nog niet met mn paard,enkel wat grondwerk.ze is 3.
heeft nog nooit medicijnen gehad,heeft dag en nacht de beschikking over hooi (eet hier nauwelijks van) en kan dag en nacht grazen op de wei.
de wei is naar mijn vermoeden ook niet te schraal,is vorig jaar nog goed bemest door de boer.
het gapen is wel over,wat ze wel nog heel veel doet is met haar hoofd schudden,ze draait haar hoofd echt in een rondje rond zeg maar,dit kan ook gewoon in haar doenerige karakter zitten natuurlijk,ze heeft dit altijd al wel iets gehad,maar vraag me toch af of ze niet ergens last van heeft.
verder is ze zo gezond als een vis,geen snot meer,geen gehoest en geproest en hartstikke levendig (nou ja,nu met de warmte even niet! :D )