Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:23

Citaat:
Mijn ruin heeft precies een jaar geleden, een aanval gehad, toen ik zonder zadel op hem zat, begon hij opeens met zijn staart te slaan, vrij kort daarna licht te bokken, heel snel daarna echt als een rodeo paard, ik overdrijf niet, te keer te gaan, hij schreeuwde hier ontzettend bij en gooide mij ervan af, hij bleef maar door trappen, vooral richting mij omdat hij het idee had dat ik diegene was die hem de pijn deed veroorzaken.

Dit heb ik met mijn arabische merrie precies zo gehad. Op het schreeuwen na had dit mijn verhaal kunnen zijn. Mijn merrie had een jaar voor dit incident een ongeluk in haar box gehad. Heeft jou ruin misschien ook een ongelukkige val of slippartij gemaakt?
Ik ben er niet meer opgeklommen totdat ik wist wat er aan de hand was. Alles en iedereen heb ik erbij gehad, ben 2 jaar aan het zoeken en dokteren geweest. Het begon met een traumeel injectie van de da, vervolgens osteopaat, daarna fysio. Vervolgens hebben we nog gedacht dat het een gedragsprobleem was en werd ze daarvoor onder de loep genomen. Omdat er maar geen verbetering kwam ben ik naar Utrecht gegaan en werd er een gat in de pees van het voorbeen geconstateerd, hierop ben ik naar de raaphorst in Wassenaar gegaan. Vele dure behandelingen verder zonder een verbetering heb ik een Scintografie laten maken. Dit gaf nog geen echte diagnose, maar liet wel zien waar de probleempunten zaten.
Bij mijn merrie waren dat er helaas erg veel, 3 benen, haar rug, haar bekken en si gewricht lieten problemen zien. Ik heb hierna niet laten uitzoeken wat er precies aan de hand is allemaal, het plaatje was me zo ook wel duidelijk en mijn merrie was "behandel moe". Nu staat ze lekker op de wei paard te zijn en zolang ze pijnvrij is en vrolijk vind ik het prima.
Als ik op de hele periode terugkijk heb ik er echt spijt van dat ik niet al eerder een scintografie had laten uitvoeren, vooral ook omdat mijn gevoel daar al vanaf het begin bij lag.

Mijn merrie is nooit echt moeilijk geweest met de behandelingen en herstelperiodes, maar dat is met jouw ruin een ander verhaal. Denk je wel goed om je eigen veiligheid!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:10

Ik zou als ik jou verhaal zo lees denken aan problemen in de ruggenwervel, lendewervel.

Ik denk dat een reading nog helemaal zo gek niet is. Geloof normaal ook niet in zulke dingen maar heb er bij meerdere dieren enorm veel aan gehad. Maar wel bij iemand doen die zich ook heeft bewezen door vele goede ervaringen. Er lopen veel kwakzalvers rond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:59

outbackrider schreef:
Bedankt voor de reacties!
Om nog even extra informatie te geven, vandaag is de DA weer geweest, hij stond in de stal, en zat aan zijn rug te voelen, DA zei nog van, ow ja alle reflexen zijn zoals ze moeten zijn, en toen duwde hij echt boven op zijn kont, zodat hij zijn rug bol moest maken, en accuut kreeg hij weer de aanval, DA kon nog maar net wegspringen

dan dus waarschijnlijk toch een spierenkwestie??
mag ik vragen wat je nu precies voert? staat je paard veel buiten?
er is van alles getest,urine is goed van kleur?
het kan niet toch een verzuring zijn?

garny95

Re: Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:05

laarakkers heeft bij mijn paard een trauma ( beschadiging) op een van haar schoftwervels ontdekt die ook pijn en paniek veroorzaakte bij het berijden.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:09

Hallo,
mijn paard is tot aan de kont, om het zo maar te noemen, geheel rontgonologisch nagekeken. Men ging ervan uit dat het niet in de bekken kon zitten, omdat het dan niet in 3 minuten weer over zou kunnen zijn, heb er al 2 keer een fysio/ostiophaat bij gehad, dit gaan we ook nog een paar keer proberen. Volgens DA komt het niet vanuit de hersenen, want dan kan hij niet reageren op het moment dat DA het zeg maar uitlokt, dan moet het echt spontaan komen en veel vaker voorkomen, dat van epileptische aanval heb ik zelf de DA nog niet horen zeggen, zal hem eens vragen, holistische DA komt er ook nog bij deze week, dus maar afwachten.
Paard heet trouwens Kanu, praat wat makkelijker.
Kanu krijgt 1 kilo muesli en 1 kilo basisbrok, met worteltjes, hij krijgt onbeperkt hooi, als hij het door de stal gooit, dan krijgt hij wat minder. Hij komt nagenoeg elke dag buiten, van ongeveer 8 uur tot 4 uur.
Vanavond is de reading, dus ben benieuwd!!!
Echt super al die reacties!!!
Ik hoop echt dat het allemaal goed komt, al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet meer zo optimistisch ben als de laatste 2 keer dat die aanval gebeurde. Ik heb hem zelf pas 2,5 jaar, misschien dat hij daarvoor wel een keer is gevallen, dat weet ik dus niet. Maar nou moet ik wel zeggen, dat hij echt superelastisch is, als het bijvoorbeeld heeft geregent en de weien zijn nat, dan valt hij vrij vaak, maar dan springt ie weer op en gaat lekker door rennen, dus van vallen in de wei kijk ik niet meer op.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:59

misschien is het wat om een schrift/ agenda met alles en dan ook alles op te schrijven, zoals dat vaak vallen in de wei is voor jou misschien normaal maar een arts kan daar weer veel uithalen misschien.
Sterkte en vooral succes met Kanu, ik hoop dat er iets uit gaat komen waar jullie wat mee kunnen !

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:35

Hallo,
wat een kwakzalver, die reading-vrouw.
Er kwam echt niks uit waarvan je kon zeggen, dat ze echt zou communiceren met het paard.
Ze heeft niet 1 ding genoemd dat wij bijvoorbeeld alleen weten, volgens haar lag het aan de nieren, maar die zijn op een echo goedgekeurd!
We hebben met Eric laarakker, of hoe die ook heet, gebeld, maar die is momenteel op vakantie. Vandaag gesprek met DA. Dus ben alweer benieuwd!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:56

outbackrider schreef:
Hallo,
wat een kwakzalver, die reading-vrouw.
Er kwam echt niks uit waarvan je kon zeggen, dat ze echt zou communiceren met het paard.
Ze heeft niet 1 ding genoemd dat wij bijvoorbeeld alleen weten, volgens haar lag het aan de nieren, maar die zijn op een echo goedgekeurd!
We hebben met Eric laarakker, of hoe die ook heet, gebeld, maar die is momenteel op vakantie. Vandaag gesprek met DA. Dus ben alweer benieuwd!

tja, heb al veel van die dingen gehoord: of het is de lever (bijna 80% van alle problemen :P ) of de nieren.
Nu, ikzelf ben ook wel met alternatieve geneeswijzen bezig, dus ik geloof echt wel dat er mensen zijn die het in zich hebben. Maar spijtig genoeg zijn er ook veel kwakzalvers die de zaak verzuren. Ik vind het heel erg wat je met je paard voorhebt, moet verschrikkelijk zijn voor het dier. Mss kan je ondertussen eens ttouch toepassen. dit is een heel zachte vorm van massage, maar werkt wel in op cellulaire en mentaal niveau. kan ondertussen een genezingsproces opstarten, en ook in de hersenen iets verlichting brengen qua gedachten of zo. Want ik denk dat je paard er mentaal ook wel zal doorzitten, niet wetende wat hem scheelt. Ikzelf heb het al met veel paarden gedaan, en ineens geven ze toch wel iets aan hoor, wat de eigenaars niet wisten. Als tussendoortje, tot er een bekwamer iemand langskomt...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:01

Als ze hem helemaal doorgelicht hebben bij de dierenarts en helemaal niets konden vinden lichamelijk. Kan het misschien een trauma van vroeger zijn. Dat hij pijn had en nu daarnog aan denkt. Ook paarden kunnen dat hebben. Of een allergische reactie op iets, zadel,dekje, waspoeder, voeding enz??

maar ja geen dierenarts ben ik. Lastig probleem

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:02

OF gewoon extreem gevoelige huid..kijk maar eens bij Monty robers het renpaard met zn aparte kleur en die zo gevoelig was dat hij niets kon felle op zijn huid>

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:50

Een pony van vroeger van mij heeft zo geslagen en gegild... Dat begon nadat ze bij ponykampen mee heeft moeten lopen. Toen ze daarna weer thuis kwam wilde ze nooit meer de trailer in. Als ze er dan uiteindelijk toch in stond liet ze zich vallen en begon wild om zich heen te slaan, zonder dat je haar nog (tussen haar oren) kon "bereiken". Ze heeft het alleen met trailerritten gedaan tot we het tussenschot er uit haalden. Daarna liet ze zich vallen, kon zich nergens houvast vinden (trailer was daar te breed voor) en schrap zetten, en ging daarna toch maar heel braaf staan. Sinds dat schot uit de trailer was hadden we wel moeite met laden maar ze heeft nooit meer zo hysterisch gedaan.

Maar goed, ben benieuwd waarom jouw paard dit doet, en zeker ook met rijden....levensgevaarlijk als ze zo onvoorspelbaar zijn.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 23:22

Hoogstwaarschijnlijk word er over een week een botscan gemaakt, kijken of daar wat uitkomt....???!!!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:28

Misschien een hele rare hoor.. maar ik ga t toch maar opschrijven.. Je weet maar nooit..
Misschien soort Epilepsie? Dan gebeuren er ook allerlei dingen in de hersenen, die allerlei lichamelijke reacties geven. Dit zijn natuurlijk ook aanvallen.
(als iemand anders dit al geschreven heeft, sorry, ik heb niet alles gelezen)
Super veel sterkte ermee

*edit* Ik zie dat t inderdaad al eerder benoemd is.. sorry

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:41

nierstenen? deze veroorzaken heftige pijnen bij mensen dus als er een minimaal steentje van de nier naar de blaas onderweg is crepeert hij van de rugpijn en als je er dan ook nog op zit tijdens zo'n aanval ,drinkt je pony wel voldoende en anders zou ik proberen om urine op te vangen na een aanval om te kijken of er bloed in zit, dit zie je niet met het blote oog dus dat moet de da nazien, sterkte want het doet pijn om je dier met pijn te zien en er niets aan te kunnen doen.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:57

Hallo,
Urine is al eens gecontroleerd, tijdens 2de aanval, dus dit zou het ook niet kunnen zijn, ik heb zo'n vermoeden dat er nooit een oplossing zal worden gevonden, al zoveel DA-en eraan gehad, het laatste wat we dus nog kunnen doen is een botscan...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:58

toch is het een beeld van acute, heftige pijn die niet alleen tijdens het rijden komt gezien het trailerverhaal , ikhoop voor jou dat er wat uit de botscan komt maar of dit het laatste is ? er zijn ook vaak positieve(ook wel negatieve) verhalen over holistische dierenartsen, heb er zelf geen ervaring mee maar ook dat zou je nog kunnen proberen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:16

Jee wat vervelend zeg voor je en je paard, zo vervelend, kon hij maar praten he.

Is het niet wat voor je? homeophaat bij te halen, die gaat dan met dat ding alles na, of alles 100% goed is.

Ik had eens eerder gehad, omdat zijn kogel steeds dik werd, zonder dat het warm is en of pijnlijk is en toch steeds weer dik werd, dus liet ik de homeophaat maar komen, bleek het een bacterie te zijn wat van een oude wond kwam, dat kan kloppen, hij had aan het voorbeen een ernstig wond gehad in het verleden en de bacterie is in het lichaam gebleven en dat is in de achterbeen in de kogel blijven hangen, na een kuur van druppels is het over, en hierbij ging ze ook overal even na of alles in orde was, de botten de spieren en de benen, alles was goed, misschien wat voor je? en is niet duur, enkel de voorrijkosten en 1 uur alles nagaan en waar nodig medicijnen toepassen en jou vragen en vertellen enzovoort, er is ook een site van haar.

http://www.horsebodybalance.com daar staat meer info op.

Ik zelf ben tevreden over haar.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:04

Hallo,
We hadden al een homeopaat erbij willen halen, maar die hield zijn handen ervan af, hij zou dit probleem ook niet kunnen verhelpen. Over 2 weken'dan had ostheopaat pas plaats' wordt hij geholpen door Janek Vluggen. Kijken wat daar uit gaat komen...

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 01:43

hee simone

ik ben het kim ;) kijk maar in me profiel dan weet je genoeg ;)

hee ik lees dit nou allemaal zo verschikkelijk! ik weet dat kanu vroeger bij mij een keer is gevallen vandaar het wondje (verdikte been) dat zwarte voetje. en ik weet dat de man van de eigenaar op hem reedt maar eigenlijk veel te zwaar was vor hem en nog eens beginner dus misschien is dit goede informatie.

en indd Eric Laarakker is echt een aanrader probeer het eens bij hem ik ken zoveel paarden met de vreemdste dingen die daar zijn behandeld en die weer helemaal top zijn! hou me ff op de hoogte als je wilt!

Dikke kus aan die knappe man!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:29

heb je je paard al laten testen op cushing, dat is ook een hersentumor.
omdat je paard snel dun wordt en drink je paard ook veel.
het is een hele simpele test.
je da neemt bloed af, geeft hem een injectie en neemt de volgende dag weer bloed af.
want heelveel da gaan er niet vanuit dat zo'n jong paard al cushing kan hebben.

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 16:41

Heej Kim,
Ja echt **** van Kanu. Ik vind het zo zielig voor hem.
Ik wacht af tot dat de osheopaat is geweest.

Groetjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:25

Epileptie lijkt me niet waarschijnlijk bij dit paard. Na een insult zijn dieren een aantal uren heel moe en suf, het duurt ook best lang voordat ze weer volledig herstelt zijn. Dit dier is na de aanval weer vrij snel normaal.

Wat inderdaad al herhaaldelijk is gezegd dat het lijkt op een acute pijnaanval. Het hoeft misschien niet eens meer zo te zijn dat het dier nog steeds pijn heeft. Misschien heeft hij bij de eerste aanval daadwerkelijk erge pijn gehad (niersteen, verschoven wervel etc.) en denkt hij nu bij een bepaalde aanraking druk dat er weer diezelfde pijn komt. Hij doet dit dan echt niet bewust, zijn hersens registreren dan ook erge pijn er is dan alleen geen oorzaak meer voor de pijn. Dit is moeilijk te diagnosticeren en nog moeilijker te behandelen. Ik weet dat bij mensen een soortgelijk probleem via een hersenscan is aan te tonen maar een paard haal je niet zo makkelijk door een mri heen.

Ik ben heel benieuwd of de ostheopaat wat kan vinden bij dit dier.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:44

weet je in tussen al meer

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:49

Ik zou idd een scintigrafie laten maken als je zo niet verder komt...
kan op de lingehoeve http://www.delingehoeve.nl/

voor de rest sterkte want dit is echt een afscvhuwelijke situatie voor jou maar vooral vor je paard!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:50