Citaat:Mijn ruin heeft precies een jaar geleden, een aanval gehad, toen ik zonder zadel op hem zat, begon hij opeens met zijn staart te slaan, vrij kort daarna licht te bokken, heel snel daarna echt als een rodeo paard, ik overdrijf niet, te keer te gaan, hij schreeuwde hier ontzettend bij en gooide mij ervan af, hij bleef maar door trappen, vooral richting mij omdat hij het idee had dat ik diegene was die hem de pijn deed veroorzaken.
Dit heb ik met mijn arabische merrie precies zo gehad. Op het schreeuwen na had dit mijn verhaal kunnen zijn. Mijn merrie had een jaar voor dit incident een ongeluk in haar box gehad. Heeft jou ruin misschien ook een ongelukkige val of slippartij gemaakt?
Ik ben er niet meer opgeklommen totdat ik wist wat er aan de hand was. Alles en iedereen heb ik erbij gehad, ben 2 jaar aan het zoeken en dokteren geweest. Het begon met een traumeel injectie van de da, vervolgens osteopaat, daarna fysio. Vervolgens hebben we nog gedacht dat het een gedragsprobleem was en werd ze daarvoor onder de loep genomen. Omdat er maar geen verbetering kwam ben ik naar Utrecht gegaan en werd er een gat in de pees van het voorbeen geconstateerd, hierop ben ik naar de raaphorst in Wassenaar gegaan. Vele dure behandelingen verder zonder een verbetering heb ik een Scintografie laten maken. Dit gaf nog geen echte diagnose, maar liet wel zien waar de probleempunten zaten.
Bij mijn merrie waren dat er helaas erg veel, 3 benen, haar rug, haar bekken en si gewricht lieten problemen zien. Ik heb hierna niet laten uitzoeken wat er precies aan de hand is allemaal, het plaatje was me zo ook wel duidelijk en mijn merrie was "behandel moe". Nu staat ze lekker op de wei paard te zijn en zolang ze pijnvrij is en vrolijk vind ik het prima.
Als ik op de hele periode terugkijk heb ik er echt spijt van dat ik niet al eerder een scintografie had laten uitvoeren, vooral ook omdat mijn gevoel daar al vanaf het begin bij lag.
Mijn merrie is nooit echt moeilijk geweest met de behandelingen en herstelperiodes, maar dat is met jouw ruin een ander verhaal. Denk je wel goed om je eigen veiligheid!

) of de nieren.
kijk maar in me profiel dan weet je genoeg