Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:01

Zammie schreef:
Paardenstaart herken ik meteen. En heb hier niets van kunnen vinden in het hooi, maar goede tip en zal nogmaals zometeen eens wat hooi nakijken. Het was een grote baal, dus zal (met meerderen die hier nu toch al zijn) het hooi nog eens nakijken.

Stuur me gerust foto's als je denkt plantjes tegen te komen in die baal die je niet zo snel herkent, ik kan ze ook weer doorsturen naar experts. Het hoeft natuurlijk geen plantje te zijn, kan ook een schimmel zijn of wie weet een andere oorzaak dan die baal, maar ik probeer wel mee te denken en als ik je kan helpen dan doe ik dat graag. Ik hoop dat ze in Emmeloord ook snel weten in welke richting ze kunnen gaan zoeken. Sterkte !!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:47

russel schreef:
Is het een nieuw pak folie? Sommige folies zijn best pittig, voelt zijn achterhand hard aan? Dus als je er op duwt, even aan de bovenkant van zijn kont, veert het in, of voelt het hard aan. Vaak kun je op die manier ook wel wat voelen, een harde manenkam en harde kont.

Ja, is een nieuw pak. Vorige pak was van dezelfde snede. Kont, manenkam zijn inderdaad hard en bij betasting reageren ze erg gevoelig. Vandaar ook dat er gedacht werd aan spierbevangenheid, maar hier is in het bloedonderzoek niets van weer te vinden. Paarden zijn stijf en vooral de merrie lijkt aan de bodem vastgenageld te staan. Net zoals bij hoefbevangenheid. Wat natuurlijk ook meteen is onderzocht en ik vanavond nogmaals even heb gecheckt door de hoeven te beknijpen.

Zou het handig zijn, als ik toch een ander topic ga openen met de dingen die we nu wel of niet weten? Aangezien het dus niet over spierbevangenheid gaat...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:48

EstherHegt schreef:
Zammie schreef:
Paardenstaart herken ik meteen. En heb hier niets van kunnen vinden in het hooi, maar goede tip en zal nogmaals zometeen eens wat hooi nakijken. Het was een grote baal, dus zal (met meerderen die hier nu toch al zijn) het hooi nog eens nakijken.

Stuur me gerust foto's als je denkt plantjes tegen te komen in die baal die je niet zo snel herkent, ik kan ze ook weer doorsturen naar experts. Het hoeft natuurlijk geen plantje te zijn, kan ook een schimmel zijn of wie weet een andere oorzaak dan die baal, maar ik probeer wel mee te denken en als ik je kan helpen dan doe ik dat graag. Ik hoop dat ze in Emmeloord ook snel weten in welke richting ze kunnen gaan zoeken. Sterkte !!

Dank je! Ik zal het in gedachten houden, mocht ik toch iets vreemds in het eten of op het land tegenkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:10

Ja misschien wel, maar wat zegt de DA nu het bloedonderzoek geen spierbevangenheid uitwijst?

Kan je niet in de tussentijd even oud hooi gaan voeren en kijken of ze binnen een paar dagen herstellen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:19

Da's staan allemaal voor een raadsel. Bloedonderzoek laat geen enkele vreemde/hoge waarde zien. Ze krijgen nu gewoon hooi van verleden jaar, dus geen foliehooi meer. Hier was ik gisteren al mee gestopt met voeren, omdat dat het enigste was, wat veranderd was in het voerschema. (de nieuwe baal foliehooi) en ze krijgen geen krachtvoer! Het lijkt erg op hoefbevangenheid. De stand van de benen en het krampachtig vaststaan, haast vastgenageld aan de grond. En de urine van de merrie was vanmiddag theekleurig en is nu weer lichter van kleur. De andere heeft normale urine. Ook was er geen afwijking te zien in bloed ivm nierfalen. Hoefbevangenheid is getest door DA en vanavond bij beide paarden nogmaals door mij. Er is geen pijnreactie op het beknijpen van de hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:24

Ik zou ook de weidegang maar even stoppen, want wellicht hebben ze te veel suikers binnen gekregen. Misschien idd wel combinatie van het gras met een hoog fructaangehalte, pittig gefolied hooi en je krachtvoer.

Ik overigens laat mijn paarden maar ongeveer 3 uur gras eten, soms mogen ze even langer, zoals vandaag, dus 4,5 uur. Ik haal ze dan helemaal strak binnen, ik heb gras van ongeveer 10 cm lang. Maar ze krijgen geen krachtvoer meer, de helft van hun hooi rantsoen. Als ze weidegang hebben gehad is dat meteen hun avond eten, pas voor ik ga slapen krijgen ze een plak hooi voor de nacht. Ze zijn beiden flink, nog niet moddervet, maar ik voer niets extra's bij, ze zien er toppie uit, het gras is meer dan voldoende. Ik vind het ook altijd weer even nadenken, goed opletten met het voorjaarsgras. Dat is zo voedingsrijk.

Kijk eens of het aan jouw wei ligt, want dan verschuif je het probleem, misschien moet je je gras wat langer laten groeien en dan korter op het gras zetten. Het gras als vervanging van je krachtvoer en kuil?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:29

Ze staan momenteel in de stal, mogen niet lopen. Kunnen ze ook niet. Gras bouw ik op. Eerste keer 1 uurtje en daarna kwartiertje per dag erbij. Juist de merrie kreeg geen extra voer, alleen het foliehooi. Ze stonden nu 3 uur per dag op het gras met inderdaad langer gras. En pas 's middags ivm fructaan. Ze krijgen daarna weing hooi meer binnen, want ze hebben dan geen trek. Op stal geef ik ze voor de nacht wel weer gewoon hooi. Ik ben inderdaad bij het andere paard ook geminderd met het krahctvoer geven, maar dit paard staat wel gewoon in training en verbrand dus ook wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:31

Dan is het toch wel apart, zou je idd denken dat het hooi wat bevat wat niet goed bekomt. Misschien dat je het hooi/kuil kan laten testen? Dan weet je of het daar aan ligt of dat je verder moet speuren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:32

Ja, ik las hier in dit topic al waar ik met het hooi heen kan voor onderzoek..ga daar morgen wel achteraan...

Mika7

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:40

Geloof er niet in dat het aan het hooi ligt Zammie.....Waarom is je andere paard dan zo fit als een hoentje?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:43

ja, dat is ook juist het vreemde he. 1-tje mankeerd helemaal niets...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:46

Dat is mogelijk met grote pakken hooi, sommige planten groeien op een kluitje en kunnen dus plaatselijk behoorlijk aanwezig zijn in het hooi. Het is wel uitzonderlijk maar ik heb dat ooit eens meegemaakt met een grote kuilbaal. Aan de ene kant zat dat dus vol met Lidrus ( een paardenstaart) de andere kant van het pak was gewoon goed. Maar goed het is wel raar inderdaad dat een paard niets heeft. Moeilijk hoor, ik hoop dat jullie snel op het goed spoor zitten.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:24

is er al gevoeld of de benen pulsatie hebben?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:31

Ja, aan alle benen is pulsatie te vinden. Maar dit kan ik altijd bij de merrie voelen. Ook bij goede gezondheid dus. Het 2e paard is alleen van achteren stram. Is lang niet zo erg als de eerste, maar stond vanmorgen dus echt geradbraakt in de benen. Normaal gaat hij overdag ook nog weleens even slapen, maar heb hem dat vandaag (misschien door alle drukte) ook niet zien doen. De merrie heeft wel 2 keer gelegen en is dan duidelijk in pijn. Kan zich niet ontspannen en komt dus weer vrij snel in de benen..

Raaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:42

Dit lijkt precies op wat mijn paard vorige herfst gehad heeft! Hard in de spieren, dramatisch kort lopen met vier benen, het was echt strompelen. Paard had tijdens het lopen duidelijk pijn, bij stilstand wel vrolijker. Iets beter op het zachte dan op het harde, geen koorts. Geen hoefbevangenheid en bij bloedtest (hij was er zo dramatisch aan toe dat de veearts speciaal diezelfde dag nog bij het laboratorium langsreed) niet spierbevangen.
Met spoed een afspraak bij Emmeloord gemaakt voor drie dagen later, maar de dag erop liep hij al duidelijk beter, twee dagen later nog beter en (en dat zul je al-tijd zien) in Emmeloord liep hij weer bijna helemaal goed. Buigproeven, foto's van alle gewrichten en de hoefbeenderen, alles perfect.
Het is nooit teruggekomen en ik weet nog steeds niet wat het was. Hij stond al de hele zomer 24/7 op de wei, dus hooi was het in mijn geval niet, en de rest van de kudde had nergens last van. Het enige wat ik kon bedenken is dat er die dag heel veel wandelaars waren, (hij staat langs een wandelroute) en dat iemand hem iets verkeerds gevoerd heeft, maar weten doe ik het niet.
Ik hoop voor je dat het voor jou ook zo snel goed komt. Dit is de eerste keer dat ik van iets vergelijkbaars hoor, ook de veearts hier (Teunissen, heeft toch wel ervaring) had dit nooit gezien.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:50

ik vind het te sterk dat 2 paarden klachten hebben, ik denk echt aan het hooi of aan het gras, of ander voer/stro mischien ?. Hoe zit het met bemesting van het land, doe je dat en wordt er ook gespoten tegen onkruid bijv. ?
Mijn vorige paard is vroeger bevangen geraakt door gras wat bemest was met kunstmest, hij reageerde daar heftig op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:55

het lijkt een beetje op wat mijn pony nu heeft
zij staat nu 8 dagen in de kliniek
alleen had zij een trap of iets gehad tegen haar bil waardoor ze stijf met dat achterbeen was
dat was woe ,op do liep ze moeilijker en ben ik gaan koelen en stappen aan de hand
op vrijdag liep ze minder en nu kreupel achter DA laten komen en op 2x 2 zakjes Pro dynam gezet
zaterdag ging hetzelfde maar op zondag wat stijf met 4 benen ,niet bevangen
op ma ochtend om 9 uur van stalhoudster 1 zakje Pro dynam gehad en toen ik om 1215 kwam was ze zwaar spierbevangen en gelijk ingeladen en naar de kliniek gereden
daar met echo gekeken en er was afwijkend spierweefsel te zien
de foto`s waren mislukt,dus 1 nacht zonder pijnstiller om te kijken hoe ze op di ochtend zou zijn
om 8 uur schrok de arts zich rot
ze stond tegen de muur met 4 hoeven onder zich te rillen en te zweten, en nu zwaar hoefbevangen
geen verhoging
ze staat nu vanaf di middag 2 uur in de natte zandbox en dan weer 1 uur in de strobox en dat steeds wisselend
ze heeft echt op randje van afmaken gestaan
bloed laat niets raars zien,maar het verbeterd errug langzaam ietsje
morgen krijg ik hopelijk de uitslag van Insuline ,vit E en Selenium misschien komt daar iets uit
ze zitten met de handen in het haar
4 benen hoefbevangen hebben ze daar nog niet eerder mee gemaakt

sinds gisteren op 1x 2 zakjes Pro dynam en ze liep weer slechter vanmorgen,ik ga er morgen weer heen en hopelijk gaat het dan iets beter

voor filmpjes even mijn berichten zoeken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 23:16

Jeetje mirgino, dat is nog erger als de mijne nu momenteel. is bij dei van jou ook gekeken of de schimmel in mijn andere topic hierover ermee te maken heeft? Ik heb ergens toch steeds het gevoel dat het vanuit de voeding moet komen, omdat er 2 paarden ziek zijn. Of inderdaad een virus...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:58

Heb niet alles gelezen, maar ik denk aan raaigrasintoxicatie! Dat is een soort schimmel die in het hooi zit (lolitremB). Je kan het niet met het blote oog zien. Paarden kunnen atactisch worden, niet meer recht komen, zweten en trillen. Het goede nieuws is dat het volledig herstelt als je het hooi wegneemt. Op een paar dagen is alles over. Dus ik zou direct alle hooi wegnemen en zien of het spectaculair verbetert.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:05

JaBa, ze hebben meteen al ander hooi gekregen, omdat het hooi het enigste nieuwe was qua voeren. Paarden zijn eerder erger geworden. Er is dus geen verbetering op dit moment. Ze zweten niet en staan vastgenageld aan de grond, geen ataxie verschijnselen. Staarten worden nog gewoon gebruikt en ook die spannen ze goed aan....

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:26

Weet je, raaigrasintoxicatie klinkt vrij logisch hoor en zou ansich goed kunnen....alles klinkt logisch maar Zammie heeft 3 paarden
waarvan er dus 2 doodziek zijn en de ander zo fit als een hoentje. Ze hebben alle 3 op hetzelfde stukje land gestaan, ze hebben alle 3
hetzelfde hooi gehad en hetzelfde stro.
Ik vindt het een raadsel, werkelijk!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:37

Als ik het zo lees denk ik eerder aan één of ander virus. Vreemd dat ze er niet achter kunnen komen wat het is en dat er 2 last hebben en 1 tje niet.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:44

Wat balen zeg! Echt een heel vreemd verhaal... Ik zal de fokkers bij mij uit de buurt ook eens vragen of ze een idee hebben...
Sterkte he :(:)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:48

kan het niet zijn dat iemand ze iets gevoerd heeft? gewoon een voorbijganger? toen ze in de wei stonden mss?

dan kan t zijn dat maar 2 paarden er (teveel) van hebben gegeten...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:50

de mijne staat al vanaf begin april op deze wei met nog 5 andere en deze hebben het niet.

ik wacht nog op de uitslagen van Insuline,Vit E en Selenium

ga zo weer naar de kliniek ;)