Bloedwormen te genezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Bloedwormen te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:55

Heb het paard niet meer, maar paard heeft nooit meer bloedwormen gehad :n Is weer helemaal de oude geworden en nog fijn wedstrijden gelopen :j

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:04

Keb net even gebeld
en vriendjelief op pad gestuurd
richting kruidvat
hopen dat ze het daar ook verkopen :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:57

Ik vind dit topic toch behoorlijk gevaarlijk worden. Het is goed mogelijk dat jullie denken dat haarlemmer olie "iets" doet, maar er is absoluut niets bekend over de werking van haarlemmer olie tegenover wormen. Ik zou liever zien dat jullie eens een mestonderzoek laten doen om deze bewering te bewijzen. Dit zijn oude huis- tuin en keukenmiddeltjes die men vroeger gebruikte simpelweg omdat er niets anders was! Vergelijk het maar met ochtendurine smeren op mok. Urine is een sterk antibacterieel en antiviraal middel, maar heeft ook nadelen als je zoiets doet. Nu zijn er modernere en betere middelen dan urine. Of wat vind je van afgewerkte olie op mok smeren? Zelfde verhaal. Gevaarlijk. Ik vind dat je moet opletten met deze beweringen. Het is niet veilig om enkel maar hierop te gaan vertrouwen. Paarden met bloedwormen hebben in de zomer een goede ontworming met ivermectine nodig en in de winter met moxidectine. Verder een omgeving waar de besmetting laag ligt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:18

Ik heb het bewijs gehad hoor......... Paard is na gebruik van Haarlemmerolie door DA schoon verklaard. Ik zeg ook duidelijk dat het geen vervanger voor mij is, maar een aanvulling! Voor wat betreft jouw verhaal over
Citaat:
Paarden met bloedwormen hebben in de zomer een goede ontworming met ivermectine nodig en in de winter met moxidectine. Verder een omgeving waar de besmetting laag ligt.
De mijne was resistent tegen alle gewone wormkuren, dus dan gaat jouw verhaal ook niet op ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:38

Is die resistentie getest? Mensen roepen namelijk nogal snel dat hun wormen resistent zijn. De waarheid is dat er resistentie voorkomt, maar dat dit nooit volledig is. Een deel van de wormen is resistent. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat de paarden zich door de hoge infectiedruk herbesmetten. Bij zware besmettingen is een wormkuur niet voldoende. De omgeving moet worden aangepakt, evenals alle paarden die er bij zitten. Kan ook zijn dat je paard later heeft gereageerd. Wormen weg wil niet zeggen symptomen weg. Kan weken tot maanden duren.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:43

Ik gebruik ook Haarlemmerolie, heb het toen bij zo'n reform zaak gehaald. Helaas is dat nu niet meer te verkrijgen daar. Ik gebruik het naast de wormenspuit, 3 dagen later krijgt hij een spuit vol met olie. Hij vind het heel vies, maar het helpt wel voor dingen heb ik het idee.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:02

JaBa schreef:
Is die resistentie getest? Mensen roepen namelijk nogal snel dat hun wormen resistent zijn. De waarheid is dat er resistentie voorkomt, maar dat dit nooit volledig is. Een deel van de wormen is resistent. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat de paarden zich door de hoge infectiedruk herbesmetten. Bij zware besmettingen is een wormkuur niet voldoende. De omgeving moet worden aangepakt, evenals alle paarden die er bij zitten. Kan ook zijn dat je paard later heeft gereageerd. Wormen weg wil niet zeggen symptomen weg. Kan weken tot maanden duren.

Ja is getest. Resistentie was wèl volledig. Infectiedruk was minimaal. Alle paarden werden altijd gelijk aangepakt en ook nadat de besmetting geconstateerd was. Ik kan er niks aan doen, maar ik had dus wel de bekende uitzondering op de regel..... Nogmaals, je moet het niet zien als vervanger maar als toevoeging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:04

En dus niet als voorgeschreven ontwormmiddel bij wat voor wormen dan ook. In geval van bloedwormen ALTIJD een dierenarts raadplegen, hoe dan ook!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:17

inderdaad...in geval van bloedworm infectie is het beter de da te roepen....zelfs een 'gewone'wormkuur kan fataal worden als het een ernstige infectie is en de bloedwormen in de aderen zitten....de dode wormen vormen klotjes en het paard gaat gewoon dood...

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:23

Handig om te weten van die Haarlemmerolie ik zal het onthouden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:33

da is er bij mij ook al bij geweest. maar Zal haar even bellen, hoe zij hier tegenover staat.. Dit als aanvulling te gaan geven.
Is het in dit geval, baat het niet schaat het niet of dat niet echt?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:36

En weet iemand toevallig hoe het zit met een potstal
en een wormeninfectie?

anoeschka13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:10

hoi
ik heb mijn bijna 2 jarige ruin in dec laten testen via een bloedonderzoek
hieruit kwam een waarde van 27
hij heeft toen panacuur (schrijf je dat zo ?) wormkuur van 5 dagen gekregen
verder wordt hij 4x per jaar ontwormd met equest
ik heb hem 2 weken geleden opnieuw via bloedonderzoek laten testen
in de verontstelling dat de waarde nu wel verminderd zou zijn
niets was minder waar nu had hij een waarde van 30
veearts kon er verder niks aan doen
zou haarlemmer olie hem helpen naast de equest 4x per jaar ?

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:10

Mijn vorige paard had 800eitjes per gram.. (wormonderzoek laten doen..) ik moest toen eraquell geven ofzo, toen was het nog 100. en daarna equest gegeven en toen was alles weg? Mijn DA heeft het nog nooit over die olie gehad?

Ik heb nu een nieuw paard die ook bloedworm blijkt te hebben, ik moest equest pramox geven, en na 12 weken weer laten nakijken of het weg is..

xx

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:14

Na een monsteronderzoek bleek ons paardje het ook te hebben. Zij adviseren dan welke wormkuur je moet geven en die kun je halen bij de DA en bij Des was het toen zo over.

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:17

ja zo heb ik dat ook gedaan!
ik denk niet dat je meteen naar de DA hoeft? tenzij het paard er echt slecht uit ziet..
Aan mijne zie je niks, glanzend in de vacht enzo.. en had het ook niet verwacht dat die wormen zou hebben..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:04

anoeschka13 schreef:
hoi

Het zal wel dat dat niet helpt! De enige worm die nog gevoelig is aan panacur is de spoelworm. Al de andere wormen zijn resistent... Ik zou hem eens equimax geven. Tegen lintwormen en alle andere wormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:53

Lisa15 schreef:
ja zo heb ik dat ook gedaan!
ik denk niet dat je meteen naar de DA hoeft? tenzij het paard er echt slecht uit ziet..
Aan mijne zie je niks, glanzend in de vacht enzo.. en had het ook niet verwacht dat die wormen zou hebben..

mijn fries heeft jaren geleden een lintworm gehad....12 jaar terug ofzo....toen bestonden er nog geen speciale middelen tegen lintwormen....ik moest toen dubbele dosis strongid p geven.
maar die was rond en stond te glanzen....zegt niets dus...

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:32

Ja dat zeg ik ook, dat je het niet altijd ziet aan het paard. En ik bedoel daarmee dat het wel belangrijk is dat je ontwormt, en ik doe dat altijd via wormonderzoek en als ze iets hebben ontworm ik met die kuur.

Maar ik vind het zelf altijd een beetje onzin om zomaar te ontwormen. Want ik gaf altijd om de zoveel weken verschillende kuren, maar stel ik gaf een kuur voor lintworm, terwijl mijn paard bloedworm heeft, dat heeft het dus geen nut. En daarom doe ik het nu zo, dan weet ik precies of ze wormen hebben en welke. vind het zo veel handiger..

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:25

bloedwormen kunnen heel hardnekkig zijn en moeilijk en soms niet te genezen.
Belangrijk bij wormen is de infectiedruk zo laag mogelijk houden stallen vaak mesten maar ook de weides en andere paarden in het oog houden.
Over die olie het is niet omdat iets natuurlijk is dat het daarom niet schadelijk kan zijn dus zou hier wel mee opletten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:20

Lisa15 schreef:
Ja dat zeg ik ook, dat je het niet altijd ziet aan het paard. En ik bedoel daarmee dat het wel belangrijk is dat je ontwormt, en ik doe dat altijd via wormonderzoek en als ze iets hebben ontworm ik met die kuur.

Maar ik vind het zelf altijd een beetje onzin om zomaar te ontwormen. Want ik gaf altijd om de zoveel weken verschillende kuren, maar stel ik gaf een kuur voor lintworm, terwijl mijn paard bloedworm heeft, dat heeft het dus geen nut. En daarom doe ik het nu zo, dan weet ik precies of ze wormen hebben en welke. vind het zo veel handiger..

als je equest pramox hebt gegeven tegen de lintworm maakt die ook de bloedwormen dood...zelfs de ingekapselde..
dat doet de moxidectine,de praziquantel maakt de lintworm dood.....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:56

JaBa schreef:
anoeschka13 schreef:
hoi

Het zal wel dat dat niet helpt! De enige worm die nog gevoelig is aan panacur is de spoelworm. Al de andere wormen zijn resistent... Ik zou hem eens equimax geven. Tegen lintwormen en alle andere wormen.

Ik zou voor die 8 euro gewoon haarlemmerolie geven........ Kan geen kwaad, dus baadt het noet dan schaadt het niet ;)

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:56

ja geerke dat klopt ook. Bij die pramox zit ook lintworm in.. Maar vaak bij de andere kuren niet.. die zijn voor een bepaald soort wormen.

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:48

Ben niet meer zo te spreken over DA en wormen. We hebben nu natuurlijk het nieuwe systeem omdat er teveel met een te lage dosis werd ontwormd, nu moet je mest onderzoek doen bij onze DA en je laat je door hun adviseren, maar ik weet niet wat er beter is.... ik heb namelijk nooit (zichtbaar) last van wormen en nu mn merrie met wormen in de poep (2 wkn geleden) terwijl ze net ontwormt was (dus 1 week na de wormen kuur).

merkte het per toeval, omdat de twenter die erbij staat een beetje poep zat te scharrelen, haalde ik het gelijk weg en zag ik wit/gele wormpjes (lintworm). Ik gelijk in een zakje gedaan voor mestonderzoek. DA gebeld, krijg je de assistent :( . uitgelegt.... nee dat hoort na het ontwormen (na 1 week levende wormen in de mest.... hummmm?!) maar je mag het altijd brengen voor mest onderzoek. (als je maar betaalt ?)

na een halve week nog niks gehoord en maar eens contact met hun gezocht; ja was wat mee.... er zat een worm in, moest even met de DA besproken worden.... dat doe je natuurlijk niet uit jezelf en daar zet je ook geen spoed achter, zeker niet als er een worm in zit. kon er ook al niet bij dat iemand zn mest brengt terwijl er een worm in zit.
Ze zou de DA terug laten bellen. nou de volgende dag maar weer even gebeld, ja de wormen kuren lagen klaar.... oke, nu eerst maar eens met een DA praten. (misschien tijd voor een ander middel.)

de Da besluit een ander middel. Ik ga het gelijk maar halen.....
De assistente... geeft me gewoon weer een middel met ivermectine in een ander doosje......
maar weer even op de DA wachten.

Je moet dus wel zelf mee blijven denken en iet ervan uitgaan dat je de juiste middelen krijgt. Een mest onderzoek kan geen kwaad, als je weet wie het uitvoert!

maar heeft de merrie dan wormen die resistent zijn, is er te laag gedoseerd, of had ze zoveel wormen dat het te weinig effect had?
(dan zou ik het wel eerder hebben moeten gezien)

lang verhaal :Z

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:12

over doseren is altijd beter....(behalve bij veulens natuurlijk)
dierenarts assistentes....ach ja....die weten vaak helemaal niets...altijd zelf blijven denken en kijken naar de werkzame stof.......