Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
De mijne was resistent tegen alle gewone wormkuren, dus dan gaat jouw verhaal ook niet opCitaat:Paarden met bloedwormen hebben in de zomer een goede ontworming met ivermectine nodig en in de winter met moxidectine. Verder een omgeving waar de besmetting laag ligt.
JaBa schreef:Is die resistentie getest? Mensen roepen namelijk nogal snel dat hun wormen resistent zijn. De waarheid is dat er resistentie voorkomt, maar dat dit nooit volledig is. Een deel van de wormen is resistent. Wat er werkelijk aan de hand is, is dat de paarden zich door de hoge infectiedruk herbesmetten. Bij zware besmettingen is een wormkuur niet voldoende. De omgeving moet worden aangepakt, evenals alle paarden die er bij zitten. Kan ook zijn dat je paard later heeft gereageerd. Wormen weg wil niet zeggen symptomen weg. Kan weken tot maanden duren.
anoeschka13 schreef:hoi
ik heb mijn bijna 2 jarige ruin in dec laten testen via een bloedonderzoek
hieruit kwam een waarde van 27
hij heeft toen panacuur (schrijf je dat zo ?) wormkuur van 5 dagen gekregen
verder wordt hij 4x per jaar ontwormd met equest
ik heb hem 2 weken geleden opnieuw via bloedonderzoek laten testen
in de verontstelling dat de waarde nu wel verminderd zou zijn
niets was minder waar nu had hij een waarde van 30
veearts kon er verder niks aan doen
zou haarlemmer olie hem helpen naast de equest 4x per jaar ?
Lisa15 schreef:ja zo heb ik dat ook gedaan!
ik denk niet dat je meteen naar de DA hoeft? tenzij het paard er echt slecht uit ziet..
Aan mijne zie je niks, glanzend in de vacht enzo.. en had het ook niet verwacht dat die wormen zou hebben..
Lisa15 schreef:Ja dat zeg ik ook, dat je het niet altijd ziet aan het paard. En ik bedoel daarmee dat het wel belangrijk is dat je ontwormt, en ik doe dat altijd via wormonderzoek en als ze iets hebben ontworm ik met die kuur.
Maar ik vind het zelf altijd een beetje onzin om zomaar te ontwormen. Want ik gaf altijd om de zoveel weken verschillende kuren, maar stel ik gaf een kuur voor lintworm, terwijl mijn paard bloedworm heeft, dat heeft het dus geen nut. En daarom doe ik het nu zo, dan weet ik precies of ze wormen hebben en welke. vind het zo veel handiger..
JaBa schreef:anoeschka13 schreef:hoi
ik heb mijn bijna 2 jarige ruin in dec laten testen via een bloedonderzoek
hieruit kwam een waarde van 27
hij heeft toen panacuur (schrijf je dat zo ?) wormkuur van 5 dagen gekregen
verder wordt hij 4x per jaar ontwormd met equest
ik heb hem 2 weken geleden opnieuw via bloedonderzoek laten testen
in de verontstelling dat de waarde nu wel verminderd zou zijn
niets was minder waar nu had hij een waarde van 30
veearts kon er verder niks aan doen
zou haarlemmer olie hem helpen naast de equest 4x per jaar ?
Het zal wel dat dat niet helpt! De enige worm die nog gevoelig is aan panacur is de spoelworm. Al de andere wormen zijn resistent... Ik zou hem eens equimax geven. Tegen lintwormen en alle andere wormen.