na herseninfarct in paniek rondjes lopen *update p11*

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:14

Wat afschuwelijk zeg ! |(
Veel sterkte met je paard... ik houd dit topic in de gaten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:18

Maydine schreef:
Epileptie komt voor bij 1 op de miljoen paarden... Hoop niet dat het bij jou paardje het geval is...

Dit aantal klopt helaas niet, het aantal paarden met epilepsie is ontzettend gestegen de laatste jaren vertelde onze DA, hij krijgt steeds meer paarden met epilepsie op zijn kliniek.
Maar goed, het is ook niet zeker wat het paard van de topicstarter mankeert ;)
In ieder geval sterkte!

Wildgirl

Re: na herseninfarct in paniek rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:21

jeetje wat een toestand, ik blijf je topic even volgen.
Iig heel veel sterkte, kun je hem niet op de één of andere manier 'uit zijn aanval' krijgen?
Door geluiden,andere paarden,eten,water weet ik veel?
Heel veel sterkte iig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:25

Ons paard heeft cushing, maar dat wisten wij nog niet toen hij voor het eerst toevallen kreeg en viel of omviel.
Als hij daarna weer "bij" kwam wist hij niet goed waar hij was en wat er gebeurt was en was behoorlijk in paniek zeker als hij op de plek kwam waar hij een aanval had gehad.
Een paard met cushing zweet ook heel veel en heeft een heel hoog gehalte aan cortisol (=stresshormoon). Sommige paarden die dit hebben verergeren vrij plotseling en kunnen dit soort verschijnselen geven.

Ons paard bleek cushing te hebben, dus veel cortisol in zijn lichaam te hebben en heel veel stress daarvan te hebben en veel angst en een thermostaat die helemaal van slag is (heeel erg veel zweten maar toch het eigenlijk koud hebben). Wij zijn hem gaan behandelen voor cushing en daarnaast al vrij snel Biomag (magnesium) gaan geven. Uiteindelijk heeft hij geen toevallen, angstaanvallen meer, hij zweet niet meer overdadig (en drinkt en plast ook niet meer zo veel). Cushing geeft soms ook tijdelijk slechter zicht, waardoor paarden ook angstig kunnen worden.

Bij ons paard werd er ook aan hersenbloedingen en herseninfarcts gedacht en aan beroertes en epilepsie. Hij raakte constant in paniek en het bezoek van de DA daar ging ie van zitten/liggen in zijn stal van schrik en angst.
Dat is allemaal gelukkig voorbij. We zijn nu 3 jaar verder en hij doet het heel erg goed (hij is 26 of 27 jaar oud maar er zijn zeker paarden met cushing bekend van rond de 14 jaar).

Veel sterkte met je paardje, kijk goed aan wat ie heeft, dat is soms best moeilijk te bepalen en je voelt je wanhopig in zo'n geval. Ik hoop dat jullie er achter komen en dat je hem kunt helpen en behandelen. :(:)
Met praten en zijn oren masseren konden wij hem soms uit zo'n aanval praten.
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-04-09 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:26

Naar de kliniek gaan met dit paard in deze staat is geen optie. Dat gaf de DA begin van de avond al aan, hij valt zo niet te vervoeren.

Het lijkt of hij steeds meer in paniek raakt, hij begint nu stukken te draven...

We gaan de DA bellen en overleggen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:28

Vraag eens naar kalmeringsspuiten met magnesium (zien er uit als wormenspuiten, helpt tegen stress en bevat vaak magnesium). Kun je hem ook van de plek halen waar hij de aanval heeft gehad want je hebt kans dat die plek de stress en angst oproept. Is hij rustiger als je bijv met hem over het erf loopt of hem in een stal probeert te zetten?

Is zijn coördinatie wel goed? Als hij kan draven e.d. zonder problemen of struikelen ofzo dan lijkt mij een infarct of beroerte niet echt van toepassing namelijk?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:30

Ik weet niet of de ts nog in staat is om met hem te lopen; in de zin van dat hij overal doorheen beukt.
Ik zou idd toch proberen het paard daar weg te halen.
Ben benieuwd waarmee de da komt, heel veel succes

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:32

Is hij aan het rondtollen of echt gewoon rondjes aan het draven?? Sorry veel vragen. In de slechte tijd van ons paard was ie soms ook heel raar aan het tollen als het ware.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:35

Vreselijk, ik kan je geen advies geven, maar wil je wel heel veel succes wensen, hopelijk valt het mee :(:)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:40

Zojuist met DA overlegd. Het is nog te vroeg om een (nare)beslissing te nemen. Hij zou vannacht nog enigzins kunnen herstellen en we gaan afwachten tot morgen. DA gaat hem morgenochtend weer onderzoeken.
Het was volgens DA niet normaal dat hij al na amper 2 uurtjes uit de dubbele sedatie is gekomen.

Ondertussen walst ie als een bezetene door de paddock/bak, nu ook in diagonale lijnen.
De andere paarden staan er stoicijns bij. Curieus is dat mijn pony, die ik pas vanaf vorig jaar heb en onderaan onze 3 koppige kudde staat, hem pal na het infarct, aanviel. Let wel, mijn pony is 1.50 en de ruin (Lad) is 1.84 en normaliter echt de baas !!! Zouden ze aanvoelen dat er iets niet in de haak is ?

Ik moet er niet aan denken dat op deze manier de nacht moet doorkomen, hij zal bekaf zijn morgenochtend....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:41

Dat is schrikken. En hij blijft dus heel onrustig. Toch zou ik de nacht nog ingaan met een vorm van sedatie. En hem zeker een rustige plek geven. In laten slapen is meteen zo definief zonder dat je weet wat er precies aan de hand is. Kijk eens hoe hij op stal is met een berg hooi. En ga er in je eentje rustig bij zitten.

Het is moeilijk voor een buitenstaander te beoordelen. Wees zelf rustig dan geef je dat in ieder geval aan je paard door. Paarden zijn zo bevattelijk voor emoties.

Sterkte en doe wat je gevoel je ingeeft.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:42

Laat de DA hem zo doorlopen?
Ik kan me voorstellen dat hij hem niet opnieuw wil sederen; is er een mogenlijkheid om hem op stal te zetten bijvoorbeeld?
Waar denkt de DA aan?
sterkte vannacht :(:)

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:42

klinkt als iets zoals epelepsie?
ik hoop voor jou dat het goedkomt is er al bloedafgenomen of heb ik daar overheen gelezen?
en als hij op een stal staat? mischien komt die dan tot rust?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:43

Allereerst heel veel sterkte natuurlijk!

Wij hebben op stal een aantal weken geleden iets soortgelijks meegemaakt! Er werd toen ook gedacht aan een hersenbloeding.

[MD] Accuut hersenprobleem bij volwassen paard, ervaringen?

Met dit paard gaat het nu redelijk goed. Zijn alweer aan het wandelen enz. Mocht je meer willen weten, je kan me gerust P'B'en. Ook heb ik contact gehad met iemand anders waarbij dit een paar weken terug is gebeurd.

flicka

En ja, een paard in een mindere conditie wordt belaagd. Dus ik zou hem zijn eigen plekje geven want dit soort aanvallen geeft uiteraard meer stress. Hij moet nu tot zichzelf zien te komen.

MDJ

lijkt mij ook niet veilig het paard zo alleen de nacht te laten doorkomen, is het niet mogelijk met hem proberen te wandelen (al is het in de paddock?)

Echt vreselijk zo iets, arme dier kan wel een hart aanval krijgen als hij de hele nacht blijft rennen of niet? :(:)

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:46

Jeetje wat een verhaal.
Hopelijk komt hij de nacht goed door en word hij weer rustiger.
Ik hoop dat dit goedkomt.

Hou ons op de hoogte.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:46

Wat verschrikkelijk...

Is het niet mogelijk om het paard aan de hand te nemen en buiten de paddock/bak te nemen? Kalmeert het ook niet bij jouw aanwezigheid of negeert het je gewoon straal?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:47

He bah!
Ben echt met stomheid geslagen.
Wat verschrikkelijk dat jullie en het paard dit moeten doormaken.
Heel erg veel sterkte!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:49

Als ik in staat ben zal ik morgen proberen een filmpje te maken.

Opnieuw een dubbele dosis sedatie voor krap 2 uurtjes geven vond de DA geen goed idee, een enkele dosis werkt zowiezo niet.
Wanneer we hem nu in zijn stal (4x4) zouden zetten zou hij die afbreken. Hij wil gewoon alleen maar lopen, lopen, lopen.

Wanneer je bij hem bent raakt hij je even aan en loopt dan als een neuroot weer door. Aan het halster nemen is geen doen, hij neemt onnoemelijk grote en snelle passen. Een paard van 1.84 in volle gang houd je niet zo makkelijk bij.

We hopen dat hij vannacht enigzins hersteld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:50

Hoe is hij uit de paddock? Kan je hem niet in een stal zetten met flinke partij hooi? Ik zou er inderdaad ook geen fijn gevoel bij hebben om hem zo buiten te laten. (EDIT heb je antwoord inmidddels gelezen..)

Heb je misschien kalmeringsspuiten op stal die je bij paarden gebruikt die bang zijn voor trailerladen of met concentratieproblemen voor wedstrijden? DAT zijn namelijk magnesiumspuiten, kunnen geen kwaad maar kunnen wel zijn stress onwijs naar beneden brengen!! En het zou natuurlijk wel heel fijn zijn dat zijn stress omlaag gaat voor hem maar ook voor jou.

Andere paarden zien inderdaad vaak wel als een ander Paard iets mankeert. Misschien de geur of iets in hun houding. Mijn paard dat aan koliek is overleden werd gedurende de dag door onze leider over de lijnen heen steeds aangevallen terwijl dat al jaren zijn vriend was. Kennelijk was hij bedreigend of zooo anders dan normaal dat hij hem niet herkende of erkende.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:54

jemig zeg dat is schrikken, ik heb geen idee wat het kan zijn.. hopelijk komt het allemaal weer goed.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:58

Afbeelding

edit: een foto van enige tijd geleden.....een kerngezonde Irish Sport Horse van 14 jaar.
Laatst bijgewerkt door freespirit op 10-04-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:59

Is dit een foto van in de staat wat hij nu is?
Of wanneer hij "normaal" is?

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:59

freespirit schreef:
Zojuist met DA overlegd. Het is nog te vroeg om een (nare)beslissing te nemen. Hij zou vannacht nog enigzins kunnen herstellen en we gaan afwachten tot morgen. DA gaat hem morgenochtend weer onderzoeken.
Het was volgens DA niet normaal dat hij al na amper 2 uurtjes uit de dubbele sedatie is gekomen.

Ondertussen walst ie als een bezetene door de paddock/bak, nu ook in diagonale lijnen.
De andere paarden staan er stoicijns bij. Curieus is dat mijn pony, die ik pas vanaf vorig jaar heb en onderaan onze 3 koppige kudde staat, hem pal na het infarct, aanviel. Let wel, mijn pony is 1.50 en de ruin (Lad) is 1.84 en normaliter echt de baas !!! Zouden ze aanvoelen dat er iets niet in de haak is ?

Ik moet er niet aan denken dat op deze manier de nacht moet doorkomen, hij zal bekaf zijn morgenochtend....

Wat naar allemaal.
Vreemd dat je pony nu ineens zijn kans ziet om "de baas"aan te vallen.
Dieren hebben natuurlijk een enorme intuitie en voelen feilloos aan dat er iets niet klopt. Het recht van de sterkste .
Is het doenbaar om hem vannacht in de paddock te laten ? Zou hij door de draad heen komen ? Kan hij zichzelf verwonden?
Zelf heb je geen moment rust natuurlijk.
Reageert hij op de andere paarden of ziet hij ze niet staan ? Als hij er geen aandacht aan geeft is het
misschien beter hun dan uit de paddock te halen voor er ongelukken gebeuren ?
Het lijkt wel alsof hij in een soort van trance terecht is gekomen. Het lichaam maakt dan idd ook eigen adrenaline aan. Heeft de DA kans gezien om bloed te nemen of kun je hem niet benaderen.
Natuurlijk zal hij bekaf zijn als hij zo de hele nacht doorgaat , maar het belangrijkste is dat hij uit deze toestand komt en dan kun je hem weer extra goed verzorgen. Hopelijk valt hij er niet bij neer van uitputting.

Wat ga jij een akelige nacht tegemoet zeg. Wat afschuwelijk.
Heel veel sterkte en blijf vooral berichten over hoe het verder gaat.
Veel bokkers voelen met je mee !