Ben op zoek naar een soort paardenfluisteraar.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 01:52

was het altijd maar zo simpel als jij het brengt pipo, dan zouden er veel paardenlevens heel wat beter worden
maar helaas zijn sommige dingen niet op te lossen met de medische molen en met gezond verstand

tuurlijk als een paard iets mankeert moet je als eigenaar gaan kijken wat doe ik , hoe stel ik me op , ga je hem medisch doorlichten enz.enz.
maar dan is er niets te vinden , en dan , helaas pindakaasniets aan te doen
vind ik niet , ik ben heel blij met de wetenschap dat er mensen zijn zoals Marijke van cherokee
als ik ooit eens een paard zou kopen dat helemaal in de knoei zit en waarvan ik weet dat mijn opstelling naar het paard toe goed is en er lichamelijk medisch niets aan de hand is , dan zorg ik dat ik zo snel mogelijk bij cherokee ben met hem
en met een paardenfluisteraar bedoel ik geen voest , monty robberts oid
dat zijn gewoon mensen die kijken hoe een paard communiceert en o die manier met een dier gaat communiceren
ik bedoel mensen die iets onbegrijpelijks hebben
ik heb er nooit in willen geloven , maar als je opeens met je neus op het bewijs word gedrukt moet je op een gegeven moment wel je ogen openen en toegeven dat sommige mensen je paard kunnen helpen terwijl gezond verstand en de (medische)wetenschap in het donker tast

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 08:24

Mars, ik weet ook iemand waar je veel baat bij kunt hebben. Ik ben zelf erg realistisch en voor mij geldt ook: eerst zien dan geloven. Maar als iemand een paard voor het eerst ziet en dan zulke treffende karaktereigenschappen weet te vertellen, die hij niet kan weten, ja, dan ben ik ook overtuigd.
Mijn paard heeft ook veel baat gehad bij een alternatief genezer. Bij hem was het echter een lichamelijk probleem en niet geestelijk, maar ook daar is hij goed in.
Als je interesse hebt, moet je maar even PB'en.

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 12:48

Jammer dat sommige mensen denken dat ik te lief ben voor mijn paard en daarom met dit probleem zit.

Maar kunnen jullie dan antwoord geven op mijn vraag.
Waarom gaat het dan maanden wel goed? En kan ik dan met hem lezen en schrijven? Is hij verder perfect opgevoed en gaat het met rijden super?

De andere heel erg bedankt voor het meedenken wat er met mijn paard aan de hand kan zijn.

Ben erg blij met de reactie's.

Groetjes Marcia

ps. heb een aantal mensen pb-tje gestuurd..

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:22

Wat jammer dat het zo moeilijk gaat met hem.
Dat je te soft zou zijn geloof ik niet. Het is wel belangrijk consequent en duidelijk te zijn.

Wat ik zou doen is hem heel uitgebreid lichamelijk te laten onderzoeken. Een paard wat ik heb meegemaakt wat echt heel freaky was, bleek last te hebben van een tumor in zijn hoofd.

Daarnaast kan het helpen een heel precies dagboek bij te houden waarin je zoveel mogelijk opschrijft, waneer vertoont hij het gedrag, waar, met wie, hoe lang, wat krijgt hij te eten, beweging, omgeving, schrijf echt zoveel mogelijk op. Misschien dat verbanden op deze manier duidelijk worden. Experimenteer ook met andere omgeving, ander halster, andere mensen maar verander steeds maar 1 factor.

Zoek een betrouwbare down to earth "fluisteraar" die vooral ook open is naar reguliere en alternatieve methoden.

Veel sterkte.

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 12:15

Jammer dat de mensen die zoveel commentaar hadden geen antwoord kunnen geven op mijn vragen...

Groetjes Marcia

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:03

Zo gaat het meestal Marcia... het is mij ook een raadsel waarom een pak slaag de relatie met mijn paarden zou verbeteren? Leuk als je altijd paarden van anderen rijdt die zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk geld verkocht moeten worden, maar als je een eigen paard met een serieus probleem hebt dan helpt je lekker "stoer" opstellen niet erg.
Heb je al adressen gekregen van mensen die je mogelijk kunnen helpen? Heel veel succes!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:12

Het is idd heel goed van je om te kijken of er een patroon in zijn gedrag zit. denk aan welke weken wel en niet, het voer of wat dan ook. Bij zoiets is het altijd handig om naar het totaal plaatje te kijken.

En mensen moeten eens ophouden met alles te zoeken in het wetenschappelijke medische wereldje. Het is niet zaligmakend en heeft zeker niet altijd de kennis, dat blijkt nu wel weer. Waarom niet aanspraak maken op wat de natuur ons geeft, in welke vorm dan ook? En daar vallen ook 'paardenfluisteraars' onder.

Ik denk dat je het juist goed doet door hier te informeren en niet klakkeloos iemand aanklampt. Succes met hem!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:25

goed. Marca heeft dus een gevoelige huid. Toen ik haar net deed sloeg ze steeds naar me als ik met de harde haren borstel over haar heen ging. Link snel gelegd dus harde haren borstel weg. DIt is natuurlijk een heeeeel simpel voorbeeld. Ik denk dat jij juist diegene ben die kan "voelen "wat jouw paard nodig heeft. Ik hoop alleen dat je niet zomaar met de eerste de beste in zee gaat want het kost jou een hoop geld en energie en misschien wel je paard als je de verkeerde uitkiest. Ik zou zelf eerst gaan voor mijn eigen intuitie. Misschien wil het paard je wel duidelijk maken dat hij iets anders wil in zijn leven. Ik weet het niet, misschien moet je hem wel een tijdje op het land gooien. Wellicht word hij er beter van.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:56

Klinkt alsof je paard al zijn vertrouwen kwijt is. Ik denk dat je gewoon heel rustig aan moet beginnen met grond werk en van daaruit weer opbouwen en het rijden even achterwegen moet laten. Dat hij iets in zijn hoofd mankeerd geloof ik niet.
Ik ben het met Pipo eens dat een paardenfluisteraar niet is wat je zoekt, er zijn te veel ´neppers´. Ik heb er een keer een meegemaakt bij ons op stal, Ogink heet hij. Hij noemt zich ook paardenfluisteraar en ook nog kampioen van een paardenfluisteraarwedstrijd die nooit is gehouden (is nagevraagd). De dingen die hij beweerde grenzen echt aan waanzin.
Ik heb wel de ´echte´ paardenfluisteraar aan het werk gezien in Duitsland: Monty Roberts. Hij fluisterde weinig, maar gebruikte gewoon zijn gezonde verstand en ervaring met paarden. Niets mis mee dus. Misschien is hij wel een optie voor je. Hij is op het moment bezig met een tour door duitsland.
Maar nogmaals ik denk dat je terug naar de absolute basis moet en moet beginnen alsof je met een veulen te maken hebt wiens vertrouwen je nog helemaal moet winnen.

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 23:01

Heb van de week een goed gesprek gehad met iemand uit de ijslandse wereld en we hebben alles goed op een rijtje gezet van wat is er nu anders dan in de winterperiode...

We zijn op een paar dingen gekomen, hengstige merries die hij dekt. Maar uit onderzoek Utrecht is hij geen klophengst. Eczeem, maar daar heeft hij nu nog geen last van. En het gras waar hij sinds een week of 3 weer op staat.

Misschien heeft hij wel een grasallergie ofzo...
De eerste jaren dat ik hem had, stond hij aan huis in een grote paddock en was er niks aan de hand, sinds 2 jaar staat hij zomers lekker op het land en reageerd hij zo.. Of een ander soort plantje, of bemesting waar hij op reageerd....

3 jaar geleden is hij ook in utrecht geweest voor onderzoeken en daar is uitgekomen dat hij voor bijna alles allergisch is wat er in de lucht hangt, hij is toen 2 zomers heel benauwd geweest met koorts. Vorig jaar zomer voor het eerst niet en toen werd hij opeens gek. Misschien dat het doorslaat naar zijn hersens ofzo? Zit me echt suf te denken wat het kan zijn...

Volgens mij heeft hij geen trauma ofzo, want waarom is dat alleen in de zomer en pas na 5 jaar naar boven gekomen...

In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips...

Groetjes Marcia

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:22

En gras zijn ze op IJsland natuurlijk anders gewend, andere soorten en andere groei.
Ik denk ook niet dat je persé naar een fluisteraar moet zoeken maar iemand uit he gehele alternatieve circuit.
Puzzel-ze!

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 09:57

Hallo Allemaal,

Kreeg van de dierenarts de tip om hem eens twee weken pijnstillers te geven, en kijken hoe hij dan reageerd op het hoofdstel....

Wat vinden jullie daarvan?
Naar mijn mening heeft hij geen pijn, maar kan het kwaad een paard zomaar pijnstillers te geven?

Groetjes Marcia

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:16

prima idee. Dat wij daar nou niet opgekomen zijn. Is het onthouden waard. Lang leve Bokt!!! volgens mij kan het geen kwaad hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:05

Dit is een adres waar ze je mogelijk kunnen helpen: www.balingehof.nl
Ze doen daar alles zo'n beetje, gewoon correct rijden en paarden opleiden maar met een grote knipoog naar natural horsemanship. Ze zijn ook zeer bekend met de manieren van Klaus Hempfling en Monty Roberts en ook Linda Tellington Jones. Surf er gewoon eens naartoe en trek je conclusie. Overigens ken ik Monya persoonlijk: ze houdt veel van paarden en gaat er heel eerlijk mee om. En ja, ze kan er ook meer mee aanvangen dan de gemiddelde persoon.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:09

Monya en John zijn inderdaad echte "paardenmensen", 1 van de weinige adressen waar ik een paard zonder aarzelen naartoe zou brengen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:21

promptertje schreef:
Monya en John zijn inderdaad echte "paardenmensen", 1 van de weinige adressen waar ik een paard zonder aarzelen naartoe zou brengen!

Ik dus ook! Ik heb al ooit eens een paard bij Monya gehad, namelijk Justin (zie profiel).

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 16:04

Update Rodi,

Vandaag kwam de dierenarts onze paarden enten...
Omdat we al een tijd niet zo tevreden waren over onze eigen dierenarts hebben we deze keer een andere laten komen... Was een hele rustige man, waar we wel vaker waren geweest als 1 van onze paarden voor foto's ofzo naar de kliniek moesten...

Hij is eerst bij mijn ouders thuis de 2 drachtige merries en de honden wezen enten, zodat ik vast naar het land kon om op mijn gemak rodi te pakken. Helaas is het niet gelukt... Hij heeft alle paarden geent en ik heb het spuitje gekregen, zodat ik hem zelf later kon enten...

Heb een hele tijd met die dierenarts over rodi staan te praten en hij vindt het een uitdaging om er achter te komen wat er met rodi aan de hand is en wil me graag helpen *yes*... We hebben hem nu toch pijnstillers gegeven om te kijken of hij pijn heeft, moet ik twee weken geven en als er geen verschil is heeft hij geen pijn. Verder gaat hij naar een gedrags arts in Engeland voor me bellen en het hele verhaal voorleggen...

Volgens hem is het geen trauma van vroeger, want dan had hij daar al veel eerder last van moeten krijgen en niet na 5 jaar pas en alleen in de zomer..

Hij vond het ook erg raar dat 3 jaar geleden toen Rodi steeds benauwd was en koorts had ze prednison gaven en in utrecht alleen maar verteld hebben hij is allergisch voor alles... Bij benauwdheid en allergie horen ze geen koorts te krijgen volgens hem...

Omdat hij toen zo goed op homeopatische pillen reageerde ga ik die ook nu weer geven..

Heb weer een klein beetje hoop...

Het is me trouwens wel nog gelukt een uur later om Rodi ook die enting te geven.... Wordt toch maar zelf dierenarts hihi...

Groetjes Marcia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:33

Toen hij het zo benauwd dan die zomer, heb je toen nog met hem gereden? Het wordt weer warmer en misschien legt hij de link rijden/hoofdstel met inspanning/benauwdheid en misschien wel pijn bij ademen tgv ademnood. Misschien in comb. met eczeem/jeuk/pijn/zomer/warmte/benauwdheid/hoofdstel/zadel. Geen idee, maar een suggestie, maar misschien voelde hij zich toen wel zieker dan je aan hem kon zien.

Misschien een rare vraag, maar worden ijslanders wel eens geschoren? Misschien heeft hij dan minder last van de warmte. Wij hebben een persische kater gehad die het in de zomer heel slecht had. Was al oud en wij dachten nog dit wordt zijn laatste zomer. We hebben hem toen laten milimteren (geen gezicht) en het beest bloeide helemaal op. Dit 3 zomers achter elkaar gedaan.

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 16:44

Toen Rodi zo benauwd was heb ik hem niet gereden nee, hij kon dat absoluut niet...

Ijslanders worden inprincipe niet geschoren, ze staan gewoon buiten en s'nachts kan het nog best koud zijn. Bij ons staat wel een oude ruin in pension die in de zomer geschoren wordt, omdat hij anders niet door zijn verharing heen komt zelf. Rodi heeft daar geen last van en komt elk jaar goed door zijn verharing heen...

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken...

Groetje Marcia

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:58

Met pijnstillers haal je de kwaal niet weg en natuurlijk kan een trauma pas later aan het licht komen. Het afweermechanisme is sterk, zo sterk omdat mens en dier moet overleven. De psyche kan een hoop nare ervaringen blokkeren die later toch opbreken door een herhaling van een ervaring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:21

Pellie schreef:
Met pijnstillers haal je de kwaal niet weg en natuurlijk kan een trauma pas later aan het licht komen. Het afweermechanisme is sterk, zo sterk omdat mens en dier moet overleven. De psyche kan een hoop nare ervaringen blokkeren die later toch opbreken door een herhaling van een ervaring.

klopt maar je kan dan wel dingen uitsluiten. Als hij beter word dan weet je in iedergeval dat het iets lijfelijks is en niet geestelijk. Dan ben je 50% verder

Mars_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:11

Dat is inderdaad de reden waarom we hem nu 2 weken op pijnstillers zetten. Ik wil heel graag weten of hij pijn heeft en we weten dan iets meer waar we moeten gaan zoeken.. We moeten toch wat!!

buena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:16

Misschien kun je het met bachbloesems proberen.
Via silverlinde.com(geloof ik) kun je hier advies over vragen.
Het is zeker de moeite waar om het in ieder geval is te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:07

Zou als ik jou was afwachten waarmee je veearts komt. Is hij trouwens paardenarts? Of doet hij alle dieren?

Verder blijf ik erbij dat het waarschijnlijk een medisch probleem is, want de reactie van hem is raar! Misschien heeft hij wel last van zijn kiezen of iets dergelijks ( ik denk ook maar hardop nu hoor)

Als je al het medische hebt uitgesloten zou je het op rijtechnisch of gedrag kunnen gooien. En dan zou ik gewoon een goede instructeur erbij nemen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:17

mijn paard heeft heel weinig vertrouwen in andere mensen door iets wat in het verleden is gebeurt wat weten we natuurlijk niet percies. in het begin had ik hier zelf ook heel veel alst van maar omdat ik gewoon concequent met hem bleef heeft hij erg veel vertrouwen in me gekeregen, maar bij andere mensen is hij nog steeds niet erg op zijn gemak. als bijvoorbeeld de dierenarts of hoefsmid komt duikt hij liever weg in een hoekje. omdat de hoefsmid toch met enige regelmaat kwam en mijn paard dus altijd bekapt werd met onder sedalin en er dan eigenlijk nog door heen brak maar toch wat sneller op gaf, zijn we naar een andere oplossing gaan zoeken omdat het zo gewoon te gevaarlijk was en hij zou toch ooit van de sedalin af moeten. mijn hoefsmid kent een paragnoste en heeft me verzocht om met haar contact op te nemen ik heb dat gedaan en ze is nu een aantal keren langs geweest, mijn paard moest in het begin ook duidelijk niks van haar hebben maar op een of andere manier kon zei hem tot rust krijgen en percies aanvoelen wat er gaande was en kon me ook stukken vertellen uit zijn verleden en dergelijke.mijn paard heeft nog steeds niet al het vertrouwen in mensen maar toch al een heel stuk meer.

ik ben het daarnaast wel eens met het feit dat dit meer met omgang te maken heeft en denk ik niets oplost rijtechnisch daar zul je zelf samen met goede begeleiding aan moeten werken.

veel succes ermee en met veel concequentie en geduld komt het allemaal wel goed.