Spierbevangen of door zijn rug gegaan ;(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:58

Van Pavo is er Pavo Muscle-fit, dat kan je als kuur geven bij maandagziekte en daarna preventief. Wij hebben er goede ervaringen mee met een paard hier op stal. Extra vitamine E met selenium helpt de spieren met het afvoeren van afvalstoffen, belangrijk bij paarden die gevoelig zijn voor maandagziekte. (Pavo E plus voeren wij bij)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:34

pas als jij met een t-shirt rond loopt en je na het rijden zelf niet koud aan voeld en geen trui direct wilt aandoen, tot die tijd gebruik je een uitrijdeken! Je moet het vergelijken met je eigen gevoel. Als jij wat vochtig bent op je rug na het rijden en je gaat iets rustigs aandoen en je voelt koud aan op je rug betekend dat je paard ook nog minimaal een fleece op moet hebben tijdens uitstappen en op stal.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:50

in principe tot hij op adem en uitgezweet is.

Ik doe (ja, wat een luxe heb ik toch) altijd na het stappen mijn paardje onder het solarium om uit te zweten. Blijft hij nóg nat, gooi ik de blower er onder aan.
Heb je geen solarium, dan is het het beste (afhankelijk van de kou) om een wollen of fleece deken op je paard te gooien; het zweet gaat er nml op liggen, het trekt door de deken heen. En zo is je paardje na verloop van tijd weer kurkdroog....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 11:18

Gisteravond ging het gelukkig goed met Omar. Het vervelende is dat de verschijnselen nu helemaal weg zijn. Hij loopt weer heel normaal en is opgewekt en lief. Ik ging met hem wandelen en hij wandelde me zowat voorbij Haha! Ik hield hem dus in want hij moet rustig wandelen. Ik heb hem vitamine E + Selenium gegeven in wat appelmoes maar dat vond hij erg vreemd... de appelmoes zonder de vitaminen vond hij toch beter smaken Vingers aflikken

Ik heb hem gelukkig zonder problemen onder het solarium kunnen krijgen en dat vond hij best lekker Tong uitsteken Ben lekker bij hem in zijn stalletje gaan staan en hij kreeg veel ziekenbezoek van mijn nieuwe stalgenoten , ze kwamen hem allemaal even aaien en een praatje maken en dat vond Omar wel gezellig Haha! Hij krijgt nu 3x daags hooi en ik ga 3 bakjes met wat wortels voor zijn stal zetten zodat hij dat bij de voerrondes krijgt en zo zijn box niet afbreekt Knipoog

Ik ben nu bang dat hij al eerder een vorm van spierbevangenheid heeft gehad maar ik toen de symptonen niet kende. Ik heb zo'n 5 maanden geleden voor het eerst priveles met hem gehad en voorheen reden we niet dressuurmatig. Omar had toen erge spierpijn en ik heb hem toen met coolinggel gemasseerd want hij sprong gewoon omhoog van de spierpijn. De dag erna was het weer weg.... nu achteraf nu ik gisteravond zag dat hij weer normaal loopt, denk ik dat hij dit al eerder heeft gehad Verdrietig

Ik moet hem nu gewoon de rust geven die hij nodig heeft om te herstellen anders ben ik bang dat het misschien wel chronisch kan worden Verward Het is zo verradelelijk want het lijkt nu wel of hij weer okay is maar dat is niet zo

Hoe lang zou het gaan duren voor ik weer voorzichtig kan beginnen met rijden en hoe kan ik het het beste gaan opbouwen Verward De DA komt volgende week weer kijken bij hem of er verbetering inzit en of hij voorzichtig weer wat bix mag krijgen... Arm kereltje van me Verdrietig maar gelukkig weet ik nu wat hij heeft en was ik er nu op tijd bij maar ik ben echt bang dat hij het eerder heeft gehad en weet niet hoe schadelijk dit kan zijn. Het probleem is dat Omar echt een hard paardje is, hij zal niet gauw tekenen van pijn vertonen Gelukkig ken ik hem nu heel goed (heb hem nu bijna 1 jaar) en als ik nu iets opmerk aan hem dan luister ik alleen nog maar naar mijn eigen gevoel en bel de DA.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 11:21

Eleonoor schreef:
Pappen en warm houden is het oude advies. Lekkere dikke deken op en geen brok voorlopig. Niet stappen tot de dierenarts weer een proef heeft gedaan dat het niveau is gedaald.
Als een paard goed bevangen is geweest kan de verzuring best wel een tijdje een effect hebben op je paard. Neem er de tijd voor om te zorgen dat echt alles uit het lichaam is verdwenen voor je ook maar iets aan werk gaat doen. Voorkom ten allertijde stress situaties of waarbij hij onverwacht veel spanning heeft. Lekker vertroetelen en borstelen.

Je hebt helemaal gelijk! Ik moet alleen van mijn DA een beetje wandelen iedere dag zo'n 5 minuten omdat anders zijn spieren helemaal gaan verstijven. Stress situaties moet ik inderdaad helemaal vermijden maar dat is best moeilijk want het is een nerveus paardje (volbloed arabier). Van de DA wordt hij ook helemaal nerveus

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 12:19

Kleine up-date...

Gisteren mocht ik na 12 dagen te hebben gewandeld weer rijden met Omar. Ik mocht ook een beetje draven maar dan rondje stap, rondje draf, rondje stap etc. Ik heb 15 min. ingestapt en toen in totaal 3 rondjes draf zoals hierboven beschreven en daarna weer 10 min. uitstappen. Het ging echt super. Ik had gedacht dat hij na 12 dagen wandelen helemaal uit zijn dak zou gaan zodra ik ging rijden maar hij was heel braaf en vrolijk. Hij schudde zich heerlijk uit met mij erop Haha! en ging vervolgens lekker proesten onder het stappen. De laatste 3 dagen wandelen werd hij een beetje vervelend en was het blijkbaar zat. Hij wilde graag rennen Extreme duivel

Omar mag nog steeds geen bix en staat nog op hooi, wortels, appels en appelmoes met vitamine E+selenium. Hij mag pas bix van de DA zodra ik 10 a 15 min. kan draven. Ben blij dat het al weer beter met mijn ventje gaat.. nu langzaam opbouwen en proberen te voorkomen dat dit weer gebeurd. Nog bedankt voor jullie reacties allemaal

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:29

Fijn te lezen dat hij weer aan de beterende hand is! Goed zo!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:31

ga zo door!

Gelukkig is het toch goed gekomen!