te weinig gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:27

russel schreef:
Een schraal grasland is veel beter voor paarden, kunnen ze heel de dag wat zoeken, maar hooi er bij voeren is de bedoeling omdat er anders niet genoeg voeding voor het paard aanwezig is.

en dit bedoel ik nou.... echt grote onzin.
Schraal grasland vraagt om giga problemen, bij zowel het weiland als bij het paard. Zorg voor een normale graslengte van minimaal 6 cm en pas strookbegrazing toe; en bemest zoals het weiland bemest moet worden (bodemanalyse).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:34

Ow ja, nou mijn paard heeft 6 jaar elke dag op een schraal land gelopen, niks geen problemen, niks nada nakkes. MadameX, grote onzin met je 6 cm, er zijn meer factoren nodig om een paard hoefbevangen te krijgen en daar kan je 6cm ook aan bijdragen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:35

russel schreef:
Ow ja, nou mijn paard heeft 6 jaar elke dag op een schraal land gelopen, niks geen problemen, niks nada nakkes. MadameX, grote onzin met je 6 cm, er zijn meer factoren nodig om een paard hoefbevangen te krijgen en daar kan je 6cm ook aan bijdragen.

duidelijk dat jij niets weet over grasland, weidebeheer etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:37

Och wat valt dat toch tegen, helaas toch wel. ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:44

russel schreef:

haha ja, oke, in jou belevingswereldje. Aan je opmerkingen te zien afgeleid van verhaaltjes van i-net.

DearDarling

Re: te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:55

jongens kunnen we een beetje aardig tegen elkaar blijfen doen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:20

madamX schreef:
russel schreef:

duidelijk dat jij niets weet over grasland, weidebeheer etc.

Tja, en ik ben het compleet oneens met jou, madamX ;) . Een sober paard doet het juist fijner op schraal land. De mijne loopt al jaren op land wat niet bemest wordt (natuurgebied). En dan heb ik het over 24 uur per dag, he, voor alle duidelijkheid.
Gras van 6 cm hadden we vorig jaar op vele stukken, doordat het zo'n natte, warme zomer was. Mijn paard werd voor het eerst ietwat te vol ;( . Dit jaar neem ik voorzorgsmaatregelen door o.a. de kudde te vergroten en de schapen er vaker bij te zetten.

Kan ook aan stripbegrazing gaan doen, maar dan leeft hij niet langer meer dat 'vrije' leventje wat hij nu leidt op dat mooie stuk. Daarbij zie ik hem graag rennen op het land (doet hij namelijk graag, hij is nogal speels). Postzegelstukjes beperken zijn vrijheid. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:29

madamX schreef:
russel schreef:

haha ja, oke, in jou belevingswereldje. Aan je opmerkingen te zien afgeleid van verhaaltjes van i-net.

Zo, nou ik heb nog wel een paar zeer hoogdravende pb's van jouw in mijn postbus staan, maar als je doorvraagt hoor je niets meer. Dat dat heb je met gesjeesde figuren, denken dat ze dan met vingertjes kunnen gaan zwaaien naar de voor hen nitwits... :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:36

Ik houd mijn pony's ook op een schraal stuk weiland. Op de gewone wei is mijn shetlander hoefbevangen geworden. Nu staat ze ruim 2 jaar op een schraal weiland met onbeperkt hooi en ze is nog nooit zo gezond geweest.

Dus ik ben van mening dat een schraal weiland niet verkeerd is voor sobere rassen. Zeker als je ze 24/7 buiten hebt, ze blijven immers eten.

@ TS: Ik vind het goed dat je om advies vraagt, dat is beter dan zelf aanmodderen. Ik zou voor je fjord kiezen om hooi bij te voeren, zoals de andere mensen ook al aangaven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:58

Schrale grond IS juist goed voor sobere rassen. Daarom sta ik ook even te kijken van zo'n post als van madamX. Het is gewoon onwaar wat daar staat. :j

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:09

wat zijn sobere rassen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:12

Paarden(rassen) die weinig nodig hebben, zoals Shetlanders, Fjorden, IJslanders e.d.

Geef mijn paard onbeperkt ruwvoer en hij groeit dicht. Terwijl andere paarden(rassen) wel de hele dag ruwvoer moeten eten, anders vermageren ze of hebben ze het koud e.d.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:15

wat zijn dan bijv. koudbloeden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:20

Ik zou zeggen, google eens 'koudbloed' en je krijgt hele lijsten met de koudbloedrassen. ;)
Veel koudbloedrassen zijn sober te noemen en te houden. :j

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:31

ok, dankjewel;)
Dit was meer voor een vriendin;)
ben jij boedhist?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:33

Nee hoor, ben geen boedhist, maar ik vind het wel een hele mooie levensvisie. :)

*Ojee, denkt heel bokt misschien dat ik een boedhist ben nu???* :D

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:35

ik ben het wel:P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:40

Echt? Nou, geweldig!! Maar je bent nog jong, las ik. En dan al met zulke mooie visies bezig. Petje af. :)

Ik vind het een hele boeiende stroming. Heb ook een lieve vriendin die er helemaal in thuis is. De wereld zou er een hoop van kunnen leren. ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:40

Welkom Anouky2!

Tjonge, komt er weer eens een nieuw lid bij, worden ze weer zowat weggejaagd 8)7

Doe eens even rustig kazary :roll:

Je weet helemaal nog niks over de achtergrond van Anouky. Voor het zelfde geld is ze 30/40/50 +, heeft ze haar hele leven lang paard gereden, maar is nu eindelijk de tijd gekomen voor een eigen paard. Misschien wel zo goed als aan huis, dus onzin om hem verder weg op pensionstal te zetten, om maar niet te spreken over het feit dat het dan veel goedkoper is. Nou, ik zou dan ook wel wat vragen hebben!

Ook inderdaad hoe je het paard het beste kunt weidegang geven. Ik heb vanaf mijn 7e een eigen pony gehad, maar altijd verzorgd door mijn Opa. Op mijn 17e verhuisde mijn Opa en moest ik opeens de verzorging helemaal overnemen. In die tijd was er nog geen internet waar je om hulp kon vragen. Ik ben door schade en schande wijs geworden: paard met koliek door wat te jong gras (terwijl ze nog niet zo lang op wei had gestaan, maar bljkbaar toch net te lang), zoveel op wei gestaan dat hele wei kapot gelopen was en ik toen opeens helemaal geen gras meer had enz enz.

Dus ik vind het helemaal niet zo gek dat Anouky hier komt met wat vragen, als het de eerste pony is die ze zelf houdt.

Dus Anouky....schroom maar niet hoor met je vragen. Kom maar op. Daarvoor is het BOKT forum ook!!
Er zullen altijd helaas een aantal zijn die meteen de boel proberen te verzieken, overal negatiefs van maken, die vanalles meteen aannemen en daarmee de rest ophitsen. Maar dat is niet alleen in dit topic, maar de laatste tijd in wel wat meer topics....helaas. ;( Maar gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen die op een normale manier kunnen reageren. .

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:43

Ik snap wel wat madamX bedoelt. Kort gras geeft juist meer kans op hoefbevangen paarden. Juist ook waar de koudbloeden eerder gevoelig voor zijn.

Isabonny, ik ben rustig, vraag me alleen vaak af waarom de vragen pas komen na aanschaf.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:44

kazary schreef:
Ik snap wel wat madamX bedoelt. Kort gras geeft juist meer kans op hoefbevangen paarden. Juist ook waar de koudbloeden eerder gevoelig voor zijn.

Isabonny, ik ben rustig, vraag me alleen vaak af waarom de vragen pas komen na aanschaf.

"
Omdat je dan vaak tegen dingen aanloopt, die je van te voren nog niet bedacht had.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:45

Moderatoropmerking:
Willen jullie opletten dat de discussie niet te ver afdwaalt?
En iets aardiger tegen elkaar lijkt me geen verkeerd plan. Houd er rekening mee dan niemand alles weet en ook al denk je gelijk hebt het zou zomaar kunnen dat de ander gelijk heeft.

Ik vind het jammer dat een aantal mensen de sfeer in het topic nogal naar beneden halen en ik kan me voorstellen dat een nieuwkomer zich afvraagt waar ze in hemelsnaam in terecht gekomen is.
Daarbij lijkt het me beter dat iemand later vragen stelt dan dat ze helemaal geen vragen stelt omdat ze geen zin meer heeft om afgebrand te worden door een aantal mensen die zich niet in de positie van iemand anders kunnen verplaatsen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:48

kazary schreef:

Bij te lang gras kreeg mijn paard insuline resistentie vorig jaar ;( . Schrale grond, waar niet gemest wordt, daar doet hij het heel goed op. En de rest van de sobere rassen bij ons ook. Juist op die weides waar ook nog eens gemest wordt, zijn bij ons regelmatig hoefbevangen paarden af gehaald.

Ik wil mijn paard absoluut niet op een (bemest) landje met 6 cm lang gras hebben staan. :n
Ik heb toch al jaren ervaring met de robuustere/sobere rassen die 24/7 buiten staan. Maar het belangrijkste is toch echt wat ik bij mijn eigen paard zie. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:01

kazary schreef:

Ligt eraan. In kort gras zit vaak meer fructaan dan in langer gras. Maar in verhouding krijgen ze wel minder binnen. Dat is dus een afweging die je moet maken.

Ik ben van mening dat je naar je eigen paard moet kijken. De mijne doet het goed op kort gras, dus ik blijf haar zo houden :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:48

Ze krijgen niet minder fructaan binnen omdat het er in hoge concentraties inzit.
Wel krijgen ze uiteraard minder gras binnen en minder eiwitten.

Onbemest land geeft eerder kans op veel fructaan omdat het gras niet kan groeien. Dat is ook de reden dat in kort gras meer fructaan zit. Het gras is onder het groeipunt afgebeten, gras wil groeien maar kan het niet goed.