luzerne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:21

okee, ga het even navragen, misschien weet iemand het in een ander topic waar ik reageer

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:24

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:26

heb ook niet gezegd dat er geen suiker in zit ;) wel dat er een laag gehalte suiker/zetmeel inzit net als andere voeders van hun

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:28

Een voerschep (zo'n normale waar ongeveer een kg biks in kan) is ongeveer 250 gram lucerne!

Mijn oudje heeft geen top gebit meer en kan niks uit het gras halen, hij krijgt veel hooi (hoe meer we erin krijgen aan ruwvoer hoe beter het is natuurlijk) en daarnaast, naast z'n andere voer, 2kg lucerne per dag. Hij doet het er goed op!

Lucerne zorgt er ook voor dat paarden het voer beter kauwen, meer speeksel aan maken. Dat is ook een reden dat veel mensen wat erdoor doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:30

ik bedoelde niet naar jou. meer dat ik er niet veel wijzer van wordt. iedereen kan roepen dat ie laag zit ergens in. maar in vergelijking met wat is dat dan? ik weet dat pavo beweert dat ie de laagste suiker/zetmeel verhouding heeft, maar dat is gewoon gelogen. ik voer indi een voeder dat veel lager zit nog... dus ik weet nu wel dat ik niet naar zulke kreten van fabrikanten en leveranciers luister. ik wil gewoon de echte percentages weten ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:32

D&H mailen en dan weet je het :) ze hebben niet alle info op internet staan
edit: http://www.horse-hound-tack-shop.de/sho ... hp/coID/12

ilsemarie: daarom doe ik het er ook doorheen idd, voor beter kauwen van het eten :) haar porties eten zitten in emmertjes, vul het emmertje gewoon totaan de deksel verder met Fibergy (lucerne) weet neit precies hoeveel het is qua gewicht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:32

Ik ben afgelopen zomer begonnen met het voeren van lucerne aan mijn merrie.
Ze is snel schraal en valt snel terug in de bovenlijk, daarnaast kan ze niet al te veel krachtvoer hebben, omdat ze snel te heet/gespannen wordt.

Ik geef nu lucerne bij het krachtvoer en daarnaast hooi/kuil.
Het bevalt mij heel goed, ze doet langer met haar eten en ze ziet er ronder uit.
Daarnaast schijnt het ook goed voor de gewrichten te zijn.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:13

Ik voer sinds 1,5 week lucerne bij, En nu wordt mijn maerrie ineens dik!
Dus ik ga het maar weer terug schroeven. Ik had geen idee dat het zo zo werken. Ze kreeg maar 1 schep in de avond. Die van mij is trouwens 100% melasse vrij.

vollen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:20

Missbambie schreef:
ik heb mijn paard 5jaar lang luzerne gevoerd prima spul geloof dat 1 schep voor een plak hooi staat mijn paard hoeste van hooi en kuil was weer te vet voor haar en zat vaak schimmel op. alleen is luzerne zo op hooi zijn ze langer mee bezig maar kon toen niet anders

Ik doe vaak een bal in de emmer zodat mijn paard de Luzerne zodat hij niet zo schrokt. (heeft een keer kleine verstopping van gehad)