is dit normaal? (paard zakt door voorbenen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opgeheven

Re: is dit normaal? (paard zakt door voorbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:31

bloedprikken heeft in het geval zin om andere dingen uit te sluiten.. Bij mijn paard is dat in ieder geval wel gebeurt. Na een uitgebreide check kwam er ook uit dat hij een ruisje bij het hart had.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:34

Wat ik dus ook al zei: geen rede voor paniek.
Mijn paard heeft het nu dus 2 keer gehad, en idd met poetsen, dus toen hij lekker ontspannen was. Ik rij hem gewoon en merk verder nooit iets aan hem.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:34

Het paard vangt zichzelf steeds net op tijd op om niet te vallen. Ik persoonlijk vind het lijken op iets wat ik zelf ook ooit heb. Dat je b.v. bukt en in een keer doorschiet in je beweging. Net alsof er iets automatisch door gaat/zenuw?? Ik weet niet waar het vandaan komt.
Dit denk ik omdat het paard allebei de keren precies dezelfde beweging maakt met d'r hoofd, voordat het gebeurd.
Maar goed, misschien zit ik er langs.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:39

"Montignac" De DA komt bij ons over 1,5 week enten, laat dan toch even naar zijn hart luisteren. (Hopelijk komt daar niks uit!)

Ontopic: Het ziet eruit alsof het paard inslaap valt, het ligt dus niet aan een bepaalde beweging, tijdens die beweging "slaapt" hij al.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:41

Sammie schreef:
Ik heb een jaar of wat terug een heel artikel vertaald vanuit hetEngels over Narcoleptie bij paarden. Zoek dit eens op, leesen vergelijk de symptomen.. Dan pas kun je oordelen of dit van toepassing is.. Iedereen sukkelt wel eens in slaap..ook mensen..

In dat artikel staat ook dat er geen medicijnen, poeders of pillen voor zijn. Een da kan hier niks aan doen. Het is iets neurologisich,dus bloedprikken heeft ook geen zin.

Het ziet er rot uit, ja. Maar is onschuldig en het paard heeft er verder weinig last van. Paniek zaaien is dus niet nodig...

Maar als het nu niet zo is, dan kan de DA daar toch beter over oordelen dan jij ;)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:42

Dit is niet normaal hoor. Vind het er maar akelig uitzien. Zou in ieder geval even de DA raadplegen.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:42

nicolailover schreef:
misschien wilde hij gaan liggen maar bedacht hij zich

Dat sowieso niet, hij sukkelt duidelijk in slaap.
Het lijkt heel erg op narcolepsie, wat Sammie ook al zei.
Ik denk ook zeker geen reden tot paniek, maar zeker wel een dierenarts laten komen.

Je paard staat al heel lang in dezelfde wei en er staan geen gekke plantjes of iets in?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:43

Sin schreef:
Maar als het nu niet zo is, dan kan de DA daar toch beter over oordelen dan jij ;)

Wat als het nu niet zo wat is?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:45

Ik zou gewoon ff voor de zekerheid de DA bellen, en hem dit filmpje laten zien kan nooit kwaad.

Succes

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:50

Dat een paard één keer door zakt omdat hij wat suffig is kan er nog mee door,maar twee keer achter elkaar is niet normaal!Daar zou ik niet graag mee gaan rijden!
Haal er maar zo snel mogenlijk een DA bij om hem na te laten kijken.Diagnose via internet is niet ideaal..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:54

vreemd....ik zou me dood schrikken als die van mij dit deden....wat goed dat je het gefilmd hebt.
verder ga ik met nikki-l mee....even het filmpje laten zien....da roepen heeft denk ik geen zin,dan staat hij een uur te wachten en doet het paard het net niet....dat zal je altijd zien....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:02

Och Jodi... die heeft van mij het tot wel 4-5 keer achter elkaar gedaan.. Tik tegen de neus en daar ging ze weer. Overigs gaat die van mij zelden echt helemaal door de knieën. (en is hetal weer een tijd geleden dat ik dit bij haar heb gezien) Het gebeurt zelden tijdens het rijden. Tijdens 'ontspan' momenten, zoals in de wei, poetsen, in het zonnetje, bij het opzadelen e.d. gebeurt het vaker.

Als ts het artikel/info doorleest over narcoleptie kan zij beoordelen of de symptomen overeenkomen. En een vervolgactie is aan haar. Komen de symptomen niet overeen dan kan ze het in de gaten houden (alsnog bellen/onderzoek doen etc), komen ze wel overeen. Dan zie ik geen reden om gelijk een da te laten komen. Er valt tegen narcoleptie niks te doen.. geen pillen of poeders.. niks.. Sterker nog.. ik heb da's gesproken die er nog nooit van gehoord hadden..

Wat ts doet moet ze geheel zelf weten, maar er wordt hier door sommige als een kip zonder kop wat geroepen zonder maar eens goed te lezen of na te denken..

OVerigs.. mocht het narcoleptie zijn.. dan zou ik dit filmpje bewaren. Beeldmateriaal bij paarden is er niet veel van :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:59

Citaat:
OVerigs.. mocht het narcoleptie zijn.. dan zou ik dit filmpje bewaren. Beeldmateriaal bij paarden is er niet veel van

En wie gaat dat bepalen,of het het is?
Ben jij dierenarts?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:06

ik zou toch echt even een DA bellen , en even overleggen.
lijkt me iig niet gezond dat ie zo doet.
mijn paard is nog niet eens zo suf als ie gesedeerd is .
succes ermee!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:03

jodi schreef:
En wie gaat dat bepalen,of het het is?
Ben jij dierenarts?

Volgens mij lees jij echt niet goed :') :(:)

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:28

Sammie schreef:
Ik heb een jaar of wat terug een heel artikel vertaald vanuit hetEngels over Narcoleptie bij paarden. Zoek dit eens op, leesen vergelijk de symptomen.. Dan pas kun je oordelen of dit van toepassing is.. Iedereen sukkelt wel eens in slaap..ook mensen..

In dat artikel staat ook dat er geen medicijnen, poeders of pillen voor zijn. Een da kan hier niks aan doen. Het is iets neurologisich,dus bloedprikken heeft ook geen zin.

Het ziet er rot uit, ja. Maar is onschuldig en het paard heeft er verder weinig last van. Paniek zaaien is dus niet nodig...

Dit is idd waar.. hoe het er uit ziet bij jou paard, geen pijn ofzoo dus ik denk ook iets van wegvallers, vermoeidheid oid..

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:41

misschien staat dit bericht al geplaatst maar ik zal het toch maar zeggen (had nl geen zin om alles te lezen)

dit heeft een stagebegeleider op een springstal mij verteld, het kan zijn dat zijn hart af en toe een keer overslaat (dat hij 1 of 2 slagen niet "klopt") en dat het paard daardoor even door zijn knieën zakt. Een Z-paard van hun had dat ook.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:31

ik zou de DA wel even laten kijken!
het lijkt namelijk ook of hij er zelf van schrikt,
volgens mij wou hij weer gaan eten en zakte toen nog eens door zn benen, maar ik weet ook niet wat het is. :Z

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:40

Hij lijkt gewoon inderdaad te knikkebollen.
Ik meen me te herinneren dat er in dit jaargetijde ook bepaalde planten groeien waar ze wat suf van worden, maar dit weet ik niet precies meer.

Het kan dus zijn dat ie bepaalde planten heeft gegeten die een narcotische werking hebben.

Loop je wei even goed na op vreemde planten en pluk alle vreemde planten weg om ze aan de dierenarts te tonen.

Als ie dit eenmalig doet zou ik me nog niet zo'n zorgen maken. Blijft ie het frequent doen dan zou ik verder gaan onderzoeken.

Een dierenarts even telefonisch om advies vragen zou ik zowiezo even doen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:59

Het ziet er voor mij uit alsof ie in slaap valt en dan eigenlijk wil gaan liggen maar zich toch bedenkt. misschien juist omdat jullie er waren? Dat ie niet durfde te gaan liggen? Ik denk niet dat het kwaaad kan maar het ziet er vreemd uit. Hoe oud is het paardje? Ooit eerder ziek geweest? Staat ie alleen? is er pas een paard weg of bij de kudde gekomen?

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:54

AnneMaaike17 schreef:
dit heeft een stagebegeleider op een springstal mij verteld, het kan zijn dat zijn hart af en toe een keer overslaat (dat hij 1 of 2 slagen niet "klopt") en dat het paard daardoor even door zijn knieën zakt. Een Z-paard van hun had dat ook.

Sorry, maar dat is echt onzin. Een hart kan idd 1 of 2 keer overslaan, maar daar gaat je paard niet van door zijn knieen.

Chocobroodje: Het is niet normaal dat een paard zo ineens in slaap valt hoor! Echt niet. Het is het tot meerdere keren weg sukkelen, en dat is gewoon een neurologische afwijking (iets met de hersens dus), en al vaker herhaald: het lijkt zeeeeer sterk op narcolepsie.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:07

chocobroodje schreef:
Het ziet er voor mij uit alsof ie in slaap valt en dan eigenlijk wil gaan liggen maar zich toch bedenkt. misschien juist omdat jullie er waren? Dat ie niet durfde te gaan liggen? Ik denk niet dat het kwaaad kan maar het ziet er vreemd uit. Hoe oud is het paardje? Ooit eerder ziek geweest? Staat ie alleen? is er pas een paard weg of bij de kudde gekomen?

hij is bijna 14 (de 27ste)
hij is nog nooit ziek of kreupel geweest
hij staat alleen in een weitje met veel paarden om hem heen
(als hij bij andere staat krijgt hij geen eten enzo hij laat zich wegjagen)
een half jaar geleden is er een kudde hengsen gekomen maar dat is wel erg ver weg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:23

idd geen reden tot paniek. niet durven liggen lijkt me niet, paard is amper bij bewustzijn en beentjes staan onvoldoende op slot om goed te blijven staan. zou hij willen liggen dan zou hij beter bij bewustzijn zijn en dan is heel de lichaamshouding en -taal anders.

wij hebben op stal een paard dat dit ook zo doet, maar dan met de achterbenen. na het eerste hooi eten op stal gaat hij een dutje doen, en meestal parkeert hij zijn kont dan op het muurtje van zijn stal, past precies. dan gaat hij daar lekker op hangen. als hij verkeerd om staat knikken zijn achterbenen iets in en schrikt ie wakker.

in zijn geval is het dus echt in slaap vallen, maar waar een 'normaal' paard de benen dan goed vastzet om te blijven staan, doet/ kan zo'n paard dat niet. dat verklaart in ieder geval de knikkende benen. de houding waarin het paard op de filmpjes wil gaan slapen bij de eerste keer is ook niet echt een fijne slaaphouding, het linkervoorbeen staat er zo ver uit dat ie niet goed op slot kan.

voor de zekerheid een DA raadplegen kan natuurlijk nooit kwaad, maar zolang het paard het alleen doet wanneer hij dutjes wil doen (dus niet plotsklaps zonder tekenen van willen/ gaan slapen), zou ik me niet gelijk te druk maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:30

nicolailover schreef:
hij is bijna 14 (de 27ste)
hij is nog nooit ziek of kreupel geweest
hij staat alleen in een weitje met veel paarden om hem heen
(als hij bij andere staat krijgt hij geen eten enzo hij laat zich wegjagen)
een half jaar geleden is er een kudde hengsen gekomen maar dat is wel erg ver weg

Probeer toch eens te kijken naar de filmpjes en de Engelse uitleg in de filmpjes in het begin van het topic wat ik gaf over sleeping disorder.
In het kort uit het Engels vertaald; paarden die alleen staan kunnen dit krijgen, als ze een maatje erbij krijgen kunnen ze weer af en toe gewoon slapen. Het kan oververmoeidheid zijn omdat ze steeds op willen letten.
Je schrijft 'hij', soms kunnen ruinen of hengsten veel gemakkelijker met een merrie en laten zich niet wegjagen, ( en andersom natuurlijk) Laat ie zich wegjagen bij eten door een paard van het zelfde geslacht?
Narcolepsie lijkt me ook kunnen.
Beetje twijfelachtig of die sleeping disorder exact het zelfde is als narcoleptie, uit dat artikeltje met dat linkje kan ik dat niet echt opmaken. Narcoleptie lijkt meer neurologisch, het filmpje meer oververmoeidheid door altijd 'op wacht te staan' en het niet af en toe over kunnen laten door een soortgenoot.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:43

Ik ken een pony die precies t zelfde doet als ze gepoetst wordt. Ze vind het zo lekker, en raakt zo ontspannen dat ze wankel wordt, en bijna omvalt. Schrok me rot de eerste keer. DA is daar ook bij geweest. Niets ernstigs, alleen even rekening mee houden (als je ze vastzet tijdens t poetsen is dat best onhandig als ze ineens achterover zakken)
Ben benieuwd wat t bij jou paardje is... Wel schrikken zeg. Ziet er toch naar uit.. sterkte