Wat te voeren aan koliekerig oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:34

Nou, het grappige is dat dit oude paard een jaar ervoor nog geen luzerne wilde, zijn oude buurvrouw kreeg het namelijk en het leek ons wel wat voor hem :D ;) . Toen hij verder aftakelde en een periode héél erg slecht was door cushing, juist toen ging hij luzerne waarderen. De oude (buur)dame kreeg het ook op advies van DA.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:25

Ik krijg wel heel veel info, maar de muslie en de slobber zie ik wel steeds terug komen.
En dan de luzerne, ja dat ben ik wel bang om te geven ivm haar nier probleem,
Ik ben zo blij hier met al jullie goed bedoelde adviezen, echt toppie van jullie allemaal.
Ik heb de DA een mail gestuurd met daarin ook een aantal vragen over het voeren .
Maar tot nu toe nog geen bericht terug,, anders ga ik morgen gewoon even er naar toe om te vragen, ook al is het zaterdag.
Nogmaails iedereen hartelijk bedankt voor alle super adviezen

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:27

ProudJustify schreef:
Tja mijn paard is dan wel niet zo oud, maar ook heel koliekgevoelig en
die geef ik alleen maar slobber (Havens) hier doet ze het super op :)
Doordat je slobber met water aanmaakt spoel je als het ware de darmen
continue door en heb je veel minder kans op verstoppingskoliek :)
Als je brood geeft, geef dan in ieder geval het liefst bruin brood en zorg
dat het oud is.

3 kilo brok voor een paard wat niks doet is best heel veel, misschien ook beter om
gewoon meer hooi te gaan voeren en dan niet 2 keer per dag, maar gewoon meerdere
porties per dag, zo blijven de darmen ook de hele tijd in beweging wat de kans op
koliek ook af doet nemen.

Succes met je paardje :)

het zijn van die goedkope onderhoudsbrokjes, als ik haar minder geef dan word ze weer mager
ja ik val van het ene probleem in het andere met haar, en ik wil alleen maar het aller aller beste, dan eet ik maar een karbonade minder hoor, maakt me niks uit, heb het graag voor haar over

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:44

@Monika: ik snap het hoor, sowieso wordt een ouder paard al sneller mager als het
niet helemaal goed in zijn vel zit, maar brok en koliek is gewoon echt een slechte combinatie.
Ook mijn merrie is heel mager en dan bedoel ik echt vel over been geweest omdat ze dus elke
keer koliek kreeg van de brok en ik durfde haar niet meer te voeren, toen heb ik van onze DA een
adres doorgekregen van een fouragehandelaar die nog voedingsleer heeft gehad op de Universiteit vroeger en
die raadde mij dus aan om haar slobber te voeren en in de eerste periode ontsloten maisvlokken erbij.
En na 3 weken zag ik echt al resultaat, ze werd weer dikker :)
Toen ze eenmaal op gewicht was ben ik gestopt met de maisvlokken en geef haar dus nu nog steeds die slobber.
Het is niet alleen maar van die poederslobber, maar er zitten ook kleine brokjes in, maisvlokken en weet ik wat, dus
wel gewoon goede vulling ook.

En verder ben ik net als jij, als mijn paarden iets nodig hebben dan krijgen ze dat hoor, dan eet ik gewoon wel
wat minder luxe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:52

Ik heb van de winter Merriebrok van Cavalor gevoerd. Ik vond dat prima spul, de extra eiwitten die er in zitten zijn heel goed verteerbaar, ik voerde het mijn ruin. Het is een mueslivorm. Heel smakelijk spul en mijn paard groeide er goed op.

Mijn paard heeft altijd een vertergingprobleem, die moet ik altijd goed in de gaten houden. Merk het bv al als zijn mest erg zurig ruikt en als zijn mest papperig wordt.

Met deze Merriebrok ging hij meteen de dag er op weer aan de vaste mest, mooie vaste bolletjes, rook niet meer zurig en hij groeide in 3 weken tijd zichtbaar.

Zou je ook kunnen proberen, deze merriebrok wordt nl ook aan ruinen gevoerd die de neiging hebben snel af te vallen en weer dikker moeten worden, zonder dat je er kilo's krachtvoer in kan stoppen, met 3 kilo basisbrok staat mijn paard nl strak.

Succes.

Mijn ervaring is dat je altijd wat moet gaan uitproberen, elk paard reageert toch weer anders.

Met mais opletten, dat is niet makkelijk verteerbaar, dus veel mais in een korte tijd kan een bal vormen in de maag en darmen.

Overigens zijn er paardenartsen die mais niet voor paarden geschikt vinden, vinden het koeienvoer.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:54

Ja dat klopt russel wat je verteld over de mais, maar als je ontsloten maisvlokken neemt
dan worden die wel goed opgenomen en verteerd door het paard. Als je gewoon mais gaat
voeren net als wat ze aan de koeien geven dan kun je wel problemen krijgen :)

Maar wat je al zegt, je moet gewoon dingen gaan uitproberen, wat voor het ene paard werkt, werkt
voor een ander paard weer helemaal niet :)

geerke

Re: Wat te voeren aan koliekerig oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:57

ik heb weleens gehoord dat seniores priores goed is voor oude paarden...goed verteerbare slobber,waar ze ook van aankomen en wat makkelijk weg eet....of is dat al genoemd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:34

al een paar keer ;)
het is echt heel erg goed voer, zit alles in wat een ouder dier nodig heeft en is ook nog es heel goed voor de darmen.
zeker bij een koliekgevoelig dier is dat dan wel een aanrader.
ik zou het zeker verkiezen boven mais,zemelen en andere dingen omdat je bij de priores ook zeker weet dat alle mineralen etc goed op elkaar afgestemd zijn

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:14

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:01

Wij geven onze 30 jarige merrie bejaarden slobber ( senioren slobber )
Vindt ze echt lekker, en je moet niet in de buurt zijn als ze het eet!
Het is ook echt supergoed!
( ook als ze aan de magere kant zijn )
En ze krijgt een beetje musli en wat krachtvoer, vanwege de atroze!

xx

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:30

gaaf, nog iemand met een heel oud paardje

xMarloes schreef:
Wij geven onze 30 jarige merrie bejaarden slobber ( senioren slobber )
Vindt ze echt lekker, en je moet niet in de buurt zijn als ze het eet!
Het is ook echt supergoed!
( ook als ze aan de magere kant zijn )
En ze krijgt een beetje musli en wat krachtvoer, vanwege de atroze!

xx

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:34

Hallo alemaal, de PAVO belde me ivm ook een voedings advies.
Die zeggen het volgende.....
Veulenbrokjes geven, ( pavogrow )en dan goed 2 kilo per dag verdeeld over liefst 3 keer per dag.
Hooi geven wat ze maar op kan.
En de zemelen waren wel goed ivm laxerend zijn.
Ook mag en kan ik dat aan de jongere merrie gaan geven, zegt de PAVO

Helaas ben ik even wat minder online, daar mijn goede vriendin afgelopen zaterdag is overleden aan kanker.
Nog maar 46 jaar, en laat een kindje achter van 9 jaar.
Ik wilde dit gewoon even kwijt

PS van de DA nog niks gehoord
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-03-09 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:58

Ik zou de veearts vragen om voedingsadvies, heb ik ook gedaan bij mij pony, die is ook koliekgevoelig.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:02

zou zelf zemelen blijven geven en ook colosan is speciaal voer voor koliek paarde
mij oudje van 31 is ook vorig jaar in een nacht aan koliek overleden. veel succes ermee