Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:er zit wel degelijk verschil tussen een middel oraal geven of het intramusculair/intraveneus inspuiten
Coliena schreef:Kijk, ik zal het nog één maal herhalen. Er is maar één reden waarom deze producten bij het paard gebruikt worden. En dat is gierigheid. Zowel bij de dierenarts als bij de klanten. Het spul is vele malen goedkoper dan hetzelfde product dat bij paarden getest en geregistreerd is. Dat product is bij paarden equest of equest pramox. Dat is dus identiek hetzelfde werkzame middel als wat in dectomax zit. Met dat verschil dat de equest ontwikkeld is voor paarden, uitgetest is en in een formulering zit die geschikt en veilig is voor paarden. Dit wil ook zeggen dat als er iets gebeurt als je dectomax geeft, dat je niet verzekerd bent en een grote fout hebt gemaakt. Er zijn ook problemen met dectomax intramusculair spuiten. Zoals ik al gezegd heb, necrose van de huid, bulten, irritatie, pijnlijkheid en zelfs gevaarlijke infecties. Je paard gaat er wel niet dood van, zoals bij ivomec. Dat is dan ook het enige pluspunt. Niet elk paard vertoont deze reactie, maar dat doet er niet toe. Nu moet je mij dus eens goed uitleggen waarom in godsnaam je een product zou gebruiken dat NIET geschikt is voor paarden, illegaal en met risico's, als er IDENTIEK hetzelfde product op de markt beschikbaar is, dat beter werkzaam is en bovendien VEILIG en legaal? De enige reden daarvoor is dus gierigheid. En daar bestaan geen excuses voor. Ik snap trouwens ook de logica niet om een paard systemisch (komt dus uiteindelijk in de bloedbaan terecht) te gaan behandelen, tegen een parasiet die uitwendig zit. Vind je dat dan geen overbodige belasting? Gebruik de uitwendige middelen die in overvloed beschikbaar zijn! En ik zal maar niet beginnen over het feit dat een dierenarts een eigenaar illegale middelen meegeeft en ze die dan nog eens zelf laat spuiten...
@MissyTara: Dan ben jij dus al jaren je paard aan het behandelen op een illegale en gevaarlijke wijze. Je paard krijgt al jaren enkel maar de werkzame stof moxidectine, dus resistentie ben je ook al in de hand aan het werken. Jouw paarden worden dan ook al jaren niet behandeld tegen lintwormen en spoelwormen. En zeg niet dat het mestonderzoek of dergelijke schoon is, want lintwormen vind je al niet in de mest terug. Bovendien zijn enkel de larven van de bloedwormen goed gevoelig voor die moxidectine. Conclusie: of je nu problemen hebt of niet, je bent verkeerd bezig. Mag ik trouwens vragen wat de reden is dat je op deze manier ontwormt? Hoewel ik het antwoord al wel kan raden.
izzy1985 schreef:Coliena schreef:Kijk, ik zal het nog één maal herhalen. Er is maar één reden waarom deze producten bij het paard gebruikt worden. En dat is gierigheid. Zowel bij de dierenarts als bij de klanten. Het spul is vele malen goedkoper dan hetzelfde product dat bij paarden getest en geregistreerd is. Dat product is bij paarden equest of equest pramox. Dat is dus identiek hetzelfde werkzame middel als wat in dectomax zit. Met dat verschil dat de equest ontwikkeld is voor paarden, uitgetest is en in een formulering zit die geschikt en veilig is voor paarden. Dit wil ook zeggen dat als er iets gebeurt als je dectomax geeft, dat je niet verzekerd bent en een grote fout hebt gemaakt. Er zijn ook problemen met dectomax intramusculair spuiten. Zoals ik al gezegd heb, necrose van de huid, bulten, irritatie, pijnlijkheid en zelfs gevaarlijke infecties. Je paard gaat er wel niet dood van, zoals bij ivomec. Dat is dan ook het enige pluspunt. Niet elk paard vertoont deze reactie, maar dat doet er niet toe. Nu moet je mij dus eens goed uitleggen waarom in godsnaam je een product zou gebruiken dat NIET geschikt is voor paarden, illegaal en met risico's, als er IDENTIEK hetzelfde product op de markt beschikbaar is, dat beter werkzaam is en bovendien VEILIG en legaal? De enige reden daarvoor is dus gierigheid. En daar bestaan geen excuses voor. Ik snap trouwens ook de logica niet om een paard systemisch (komt dus uiteindelijk in de bloedbaan terecht) te gaan behandelen, tegen een parasiet die uitwendig zit. Vind je dat dan geen overbodige belasting? Gebruik de uitwendige middelen die in overvloed beschikbaar zijn! En ik zal maar niet beginnen over het feit dat een dierenarts een eigenaar illegale middelen meegeeft en ze die dan nog eens zelf laat spuiten...
@MissyTara: Dan ben jij dus al jaren je paard aan het behandelen op een illegale en gevaarlijke wijze. Je paard krijgt al jaren enkel maar de werkzame stof moxidectine, dus resistentie ben je ook al in de hand aan het werken. Jouw paarden worden dan ook al jaren niet behandeld tegen lintwormen en spoelwormen. En zeg niet dat het mestonderzoek of dergelijke schoon is, want lintwormen vind je al niet in de mest terug. Bovendien zijn enkel de larven van de bloedwormen goed gevoelig voor die moxidectine. Conclusie: of je nu problemen hebt of niet, je bent verkeerd bezig. Mag ik trouwens vragen wat de reden is dat je op deze manier ontwormt? Hoewel ik het antwoord al wel kan raden.
Deze zijn idd in overvloed beschikbaar, maar niets staat geregistreerd voor het paard. Dan is het nog OFF LABEL USE. Hoe sta jij daar dan tegenover???