Dectomax inspuiten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyTara

Re: Dectomax inspuiten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:43

Mijn merrie wordt al jaren ontwormd met dectomax via een injectie. Ik heb er helemaal nooit problemen mee gehad....

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:49

Kijk, ik zal het nog één maal herhalen. Er is maar één reden waarom deze producten bij het paard gebruikt worden. En dat is gierigheid. Zowel bij de dierenarts als bij de klanten. Het spul is vele malen goedkoper dan hetzelfde product dat bij paarden getest en geregistreerd is. Dat product is bij paarden equest of equest pramox. Dat is dus identiek hetzelfde werkzame middel als wat in dectomax zit. Met dat verschil dat de equest ontwikkeld is voor paarden, uitgetest is en in een formulering zit die geschikt en veilig is voor paarden. Dit wil ook zeggen dat als er iets gebeurt als je dectomax geeft, dat je niet verzekerd bent en een grote fout hebt gemaakt. Er zijn ook problemen met dectomax intramusculair spuiten. Zoals ik al gezegd heb, necrose van de huid, bulten, irritatie, pijnlijkheid en zelfs gevaarlijke infecties. Je paard gaat er wel niet dood van, zoals bij ivomec. Dat is dan ook het enige pluspunt. Niet elk paard vertoont deze reactie, maar dat doet er niet toe. Nu moet je mij dus eens goed uitleggen waarom in godsnaam je een product zou gebruiken dat NIET geschikt is voor paarden, illegaal en met risico's, als er IDENTIEK hetzelfde product op de markt beschikbaar is, dat beter werkzaam is en bovendien VEILIG en legaal? De enige reden daarvoor is dus gierigheid. En daar bestaan geen excuses voor. Ik snap trouwens ook de logica niet om een paard systemisch (komt dus uiteindelijk in de bloedbaan terecht) te gaan behandelen, tegen een parasiet die uitwendig zit. Vind je dat dan geen overbodige belasting? Gebruik de uitwendige middelen die in overvloed beschikbaar zijn! En ik zal maar niet beginnen over het feit dat een dierenarts een eigenaar illegale middelen meegeeft en ze die dan nog eens zelf laat spuiten...

@MissyTara: Dan ben jij dus al jaren je paard aan het behandelen op een illegale en gevaarlijke wijze. Je paard krijgt al jaren enkel maar de werkzame stof moxidectine, dus resistentie ben je ook al in de hand aan het werken. Jouw paarden worden dan ook al jaren niet behandeld tegen lintwormen en spoelwormen. En zeg niet dat het mestonderzoek of dergelijke schoon is, want lintwormen vind je al niet in de mest terug. Bovendien zijn enkel de larven van de bloedwormen goed gevoelig voor die moxidectine. Conclusie: of je nu problemen hebt of niet, je bent verkeerd bezig. Mag ik trouwens vragen wat de reden is dat je op deze manier ontwormt? Hoewel ik het antwoord al wel kan raden.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:30

@ Coliena : Hierboven zeg je dat de werkzamen stof van Dectomax gelijk is aan die van Equest Pramox.
En daarna zeg je tegen MissyTara dat haar paarden dus al jaren niet behandeld zijn tegen lintwormen omdat ze al jaren Dectomax spuit...
Het kan zijn dat ik me vergis maar is Equest Pramox geen ontworming tegen lintwormen?
Dan is Dectomax toch ook ontworming tegen lintwormen?
Of ben ik mis?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:33

Dectomax is moxidectine. Moxidectine zit in equest en in equest pramox. In equest pramox zit er echter nog een stof extra (behalve de moxidectine) en dat is praziquantel. De praziquantel werkt tegen lintwormen. In dectomax zit ENKEL moxidectine, werkt dus niet tegen lintwormen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:39

Ok,thanks voor de info! ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:41

er zit wel degelijk verschil tussen een middel oraal geven of het intramusculair/intraveneus inspuiten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:43

bij pramox is het de paziquantel die de lintworm dood...niet de moxidectine.....daar staat de PRA voor...praziquantel

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:48

Weeral slimmer geworden se! :-)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:34

geerke schreef:
er zit wel degelijk verschil tussen een middel oraal geven of het intramusculair/intraveneus inspuiten

Wat bedoel je hier juist mee? Natuurlijk is er een verschil, wegens de gevoeligheid van paarden is orale toediening veel beter dan intramusculair of IV spuiten. Waarom denk je dat ze pasta's ontwikkeld hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:34

hier bedoel ik mee dat moxidectine geen kwaad kan bij orale inname maar gevaarlijk is als het per injectie ingespoten word.....
voordat mensen gaan denken dat een wormkuur met moxidectine in pasta ook gevaarlijk is....

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:53

Nouja, dan verklaren jullie/jij Coliena die 2 da's die ik gebeld heb dus een beetje voor gek... Zij zeggen dat het kan en zonder risico's is.. Vind dit in tegenstelling tot jou wel erg...dubieus.. :?

Ik ben geen Da, dus mij in principe veel wijs maken...
Ik heb de injectie al gegeven, dus ik reken dat als ontworming en ik ga nog sebacil bestellen voor de evt luizen die het overleeft hebben.. Ik zal z'n kontje even in de gaten houden op irritaties e.d.
Het zou wel reuze handig zijn, 1 spuitje en alle wormen en beestjes dood...

Meer ervaringen zijn nog steeds welkom hoor!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:37

Coliena schreef:
Kijk, ik zal het nog één maal herhalen. Er is maar één reden waarom deze producten bij het paard gebruikt worden. En dat is gierigheid. Zowel bij de dierenarts als bij de klanten. Het spul is vele malen goedkoper dan hetzelfde product dat bij paarden getest en geregistreerd is. Dat product is bij paarden equest of equest pramox. Dat is dus identiek hetzelfde werkzame middel als wat in dectomax zit. Met dat verschil dat de equest ontwikkeld is voor paarden, uitgetest is en in een formulering zit die geschikt en veilig is voor paarden. Dit wil ook zeggen dat als er iets gebeurt als je dectomax geeft, dat je niet verzekerd bent en een grote fout hebt gemaakt. Er zijn ook problemen met dectomax intramusculair spuiten. Zoals ik al gezegd heb, necrose van de huid, bulten, irritatie, pijnlijkheid en zelfs gevaarlijke infecties. Je paard gaat er wel niet dood van, zoals bij ivomec. Dat is dan ook het enige pluspunt. Niet elk paard vertoont deze reactie, maar dat doet er niet toe. Nu moet je mij dus eens goed uitleggen waarom in godsnaam je een product zou gebruiken dat NIET geschikt is voor paarden, illegaal en met risico's, als er IDENTIEK hetzelfde product op de markt beschikbaar is, dat beter werkzaam is en bovendien VEILIG en legaal? De enige reden daarvoor is dus gierigheid. En daar bestaan geen excuses voor. Ik snap trouwens ook de logica niet om een paard systemisch (komt dus uiteindelijk in de bloedbaan terecht) te gaan behandelen, tegen een parasiet die uitwendig zit. Vind je dat dan geen overbodige belasting? Gebruik de uitwendige middelen die in overvloed beschikbaar zijn! En ik zal maar niet beginnen over het feit dat een dierenarts een eigenaar illegale middelen meegeeft en ze die dan nog eens zelf laat spuiten...

@MissyTara: Dan ben jij dus al jaren je paard aan het behandelen op een illegale en gevaarlijke wijze. Je paard krijgt al jaren enkel maar de werkzame stof moxidectine, dus resistentie ben je ook al in de hand aan het werken. Jouw paarden worden dan ook al jaren niet behandeld tegen lintwormen en spoelwormen. En zeg niet dat het mestonderzoek of dergelijke schoon is, want lintwormen vind je al niet in de mest terug. Bovendien zijn enkel de larven van de bloedwormen goed gevoelig voor die moxidectine. Conclusie: of je nu problemen hebt of niet, je bent verkeerd bezig. Mag ik trouwens vragen wat de reden is dat je op deze manier ontwormt? Hoewel ik het antwoord al wel kan raden.

Deze zijn idd in overvloed beschikbaar, maar niets staat geregistreerd voor het paard. Dan is het nog OFF LABEL USE. Hoe sta jij daar dan tegenover???

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:46

ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar iets anders, krijgen jullie als particulier paardenhouder ook de bijbehorende verklaringen mbt, verstrekte medicijnen en de verklaring of label use medicijn.
wij moeten als bedrijf verplicht een medicijnenregistratie bijhouden, als er bij controle middelen in de kast staan die niet op papier (= voorschrift dierenarts) verantwoord zijn of niet toegelaten zijn voor de diersoorten op ons bedrijf ( bij vrij verkrijgbare middelen), kunnen we hoge boetes krijgen.
het is onze verantwoording dat alles geregistreerd wordt.
het komt op mij over of dat er dierenartsen soms wat makkelijk omgaan met het overdragen van zijn verantwoordelijkheid als behandelaar aan leken, als je niets op papier hebt dat het voorgeschreven is door de dierearts, waar en hoe is dan de aansprakelijkheid van de dierenarts geregeld/gegarandeerd als het mis gaat?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:52

Ik vind dat de dierenartsen hier daar veel gemakkelijker in zijn. Voor grootvee dan! Ik werk zelf op een kleindieren praktijk en we geven nooit zomaar iets mee zonder het dier of urine/ontlasting onderzocht te hebben bij klachten.

De vee-arts hier geeft zelfs pijnstiller voor paarden die verboden is in Nl. Hij zegt het er wel bij, maar maar legt de verantwoording niet naar de eigenaar voor mijn gevoel.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:33

izzy1985 schreef:
Coliena schreef:

Deze zijn idd in overvloed beschikbaar, maar niets staat geregistreerd voor het paard. Dan is het nog OFF LABEL USE. Hoe sta jij daar dan tegenover???

Een wat uitleg over het cascadesysteem. Indien een dier een bepaalde ziekte heeft, dan is het aan de dierenarts om te bepalen welk medicijn er nodig is.

1) hij moet kijken welke geneesmiddelen er beschikbaar zijn die voor het PAARD geregistreerd zijn. Stel nu dat hij dat specifiek medicijn niet vindt bij de geregistreerde geneesmiddelen voor het paard, dan mag hij over gaan naar stap 2

2) deze stap houdt in dat hij het medicijn mag gaan zoeken bij andere diersoorten (dus koeien, honden, schapen, runderen, zelfs humaan). Indien het voor deze diersoorten wel geregistreerd is, dan mag hij het gebruiken bij het paard, aangezien er dus binnen de geregistreerde geneesmiddelen voor het paard geen alternatief beschikbaar was. Vanzelfsprekend wordt er gekozen voor geneesmiddelen waarvan geen erge bijwerkingen gekend zijn. Stel nu dat hij het medicijn nog altijd niet kan vinden, dan gaan we over naar stap 3

3) deze stap houdt in dat er een MAGISTRALE BEREIDING mag gemaakt worden. Dat wil zeggen, gezien er noch binnen de geregistreerde middelen voor het paarden, noch binnen de geregistreerde geneesmiddelen voor andere diersoorten een geschikt medicijn is gevonden, dat hij het zelf mag gaan maken.

Dus eens toegepast op dit geval. Paard heeft luizen, er zijn geen geregistreerde middelen voor paarden op de markt. Dierenarts zoekt naar andere middelen. In dit geval wil hij moxidectine gaan gebruiken (wat opzich al heel bizar is, want dit is normaal geen middel voor ectoparasieten). Moxidectine is beschikbaar als geneesmiddel geregistreerd voor paarden! Dit zit in equest en equest pramox. Dat wil dus zeggen dat er al een verbod is om dectomax te gebruiken, aangezien er een alternatief is dat geregistreerd is voor het paard. Dat is al fout nummer 1. Ten tweede zijn er artikels en case reports beschikbaar waarin de negatieve effecten in sommige gevallen worden beschreven. Dat is fout nummer twee. Stel nu dat je een verstandige dierenarts had gehad, dan was hij overgegaan naar stap twee (gezien er geen geregistreerde middelen zijn tegen luizen bij het paard) en had hij daar dus een middel gezocht waarvan geen bijwerkingen gekend zijn en dat dus niet beschikbaar is bij het paard in stap 1. Daarom mag cebacil en cydectin of sputup dus gebruikt worden bij het paard zonder problemen. Hoop dat dit nu duidelijk is?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:15

Ik snap het wel, ik snap niet waarom ze bij de da-praktijk mij dit dan mee gegeven hebben. Want stel het gaat fout, dan is het hun schuld toch? Want het is niet geregistreerd voor paarden én het is zomaar aan mij mee gegeven...

Ik heb nog 1 spuit liggen, die geef ik wel aan mijn schaap.. Is die ook beestjes vrij.. en vind niet dat mijn paard een 2e spuit hoeft..(moest wel van de da)
Overigens heb ik niet met de da zelf gesproken, maar de assistente die achter de balie zit. Ze heeft wel aan een paardenda gevraagd wat ze mij moest geven...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:38

Waarom ze je dit meegegeven hebben snap ik ook niet. Gemakzucht? Luiheid? Gierigheid? Is dit een echte paardenpraktijk?
Je moet ook wel beseffen dat je paard er niet zal aan dood gaan. Als hij een reactie krijgt, dan zal het een lokale zwelling zijn, of wat wit haar als je veel op dezelfde plaats spuit, of in het slechtste geval een abces. Dodelijk is het niet. Dus paniek is ook niet nodig. Ik wil je alleen maar duidelijk maken dat er andere en betere middelen zijn en ik vind dat zulke toestanden eens mogen duidelijk aangepakt worden. Jij bent idd geen dierenarts, dus jou kan niets verweten worden. Maar dingen afgeven om in te spuiten mag in principe ook al niet! Dus ik denk echt dat het hier om gemakzucht van de praktijk draait.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:47

Okee thnx, Je andere berichten waren best wel aanvallend qua toon.. Dectomax wodt al snel vergeleken met Ivomec, maar het dus dus zeker NIET levensgevaarlijk.. Dat wilde ik even weten;) Ik ga gewoon sebacil proberen te bestellen evt via die andere da.. Want natuurlijk spuit ik ook liever niet als het ook met uitwendig spul kan.. Heb wel best in de zenuwen gezeten door de verhalen, gelukkig valt het mee.. +:)+

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:55

Ze waren inderdaad ook behoorlijk aanvallend. Maar niet naar jou toe. Ik kan niet begrijpen dat collega's zich verlagen tot dergelijke praktijken. En ik had gehoopt dat het niet meer zoveel voorkwam, maar blijkbaar wordt er volhard in de boosheid. Dat is echt jammer, want op deze manier wordt ons beroep echt kapot gemaakt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:08

Coliena, volgens mij ga je op 1 punt de fout in. Dectomax is doramectine, geen moxidectine. (bron: fidin repertorium) En er is geen enkel middel met doramectine geregistreerd voor paarden. Tevens is dectomax een URA middel en mag dus wel afgegeven worden aan de eigenaar. Het meegeven is dus geen fout op zich.
(neemt niet weg dat ik hier ook zeker niet voor zou kiezen en er wel betere alternatieven zijn met andere stoffen)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:28

Zwerte, daar heb je inderdaad een punt. Heb het net opgezocht, blijkbaar zit in de nieuwe formuleringen geen moxidectine meer. Mijn excuses! Doramectine behoort echter wel tot dezelfde groep van macrocyclische lactonen. Dus in principe moet je dan een product bij het paard nemen dat ook behoort tot de macrocyclische lactonen, die wel in overvloed beschikbaar en geregistreerd zijn voor paarden. Gezien het hetzelfde werkingsspectrum heeft. Is ook familie van ivomec die zoals al geweten acute shock en sterfte kan veroorzaken. In het compendium voor dierenartsen staat dat deze producten hetzelfde effect kunnen hebben, ondanks het feit dat ze intramusculair worden gespoten. Ze worden uiteindelijk namelijk ook in het bloed opgenomen. Er staat zelfs nog bij dat de injecteerbare vorm (er bestaat ook pour on) niet geschikt is voor bestrijding van ectoparasieten. Meegeven mag inderdaad wel, ik had het over het laten inspuiten van het dier door de eigenaar. Dat is niet toegelaten. Weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier behoort het doorboren van de huid tot de taak van de veearts.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:38

klopt, daarom zei ik ook dat ik zeker een ander alternatief zou kiezen in zo'n geval. Ik denk ook dat het met gierigheid te maken kan hebben. Het is zeker niet een middel waar je snel naar zou grijpen als je werkt zoals het hoort maar minder fout dan je in eerste instantie beschreef.
Volgens mij mogen sc en im injecties wel door eigenaren gegeven worden, mits het middel dus URA is. IV injecties mogen absoluut niet.

Edit: ik heb het even nagekeken in het ingrepenbesluit en het klopt. Diereigenaren mogen hun eigen dieren injecties geven, mits dit SC of IM is en geen UDD middelen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:53

Hier mag het niet. Alle ingrepen waarbij de huid wordt doorboord, zijn ingrepen die door de dierenarts moeten worden uitgevoerd. Met uitzondering van de landbouwhuisdieren, zoals runderen, schapen/geiten, varkens. Daar mag de boer zijn dieren prikken, maar dan enkel indien een dierenarts die bedrijfsdierenarts is het medicament mits een toeleverings- en verschaffingsdocument heeft afgegeven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:59

waar is hier als ik vragen mag?
In NL is het dus wel toegestaan. Met vrije middelen en middelen die de DA op recept af mag geven. Het merendeel van de middelen is volgens mij nog steeds UDD, wat dus inhoud dat enkel een DA het mag geven. Ik ben eerlijk gezegd zelf wel verbaasd dat een middel als Dectomax mag worden afgegeven. Ik heb het dan ook over de injecteerbare vorm. Had ik niet verwacht!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:07

België.
Ik vind het gewoon jammer dat sommige collega's op deze manier de dierengeneeskunde uitoefenen... Word daar nogal "opgewonden" van. Ongeacht het feit of er nu wel of geen problemen zullen/kunnen optreden, vind ik het behandelen van een paard met dergelijke producten slechte diergeneeskunde.