wie herkend de symptomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:10

Heel veel sterkte gewenst, ik hoop voor jullie beiden dat alles goed afloopt. Ik vind de beslissing als het anders loopt erg dapper en onbaatzuchtig, laten we hopen dat je die niet hoeft te nemen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:24

Weer een update!

Gister zijn ze met een holle naalt via de buikwand naar de dikke/blinde darm gegaan om het gas eruit te laten lopen. Dat heeft goed uitgepakt en haar bloedwaarden waren weer normaal en haar hartslag daalde weer.

Vanochtend zijn we weer gebeld. Haar status en deze situatie is redelijk. Dus ze had nog geen spuitje nodig. :)

Gelukkig maar!

Straks gaan we waarschijnlijk even die kant op. Als het lukt zal ik foto's maken van de kleine pork :(:)

seabiscuitje

Re: wie herkend de symptomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:58

Fijn, goed nieuws!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:02

Gelukkig een positieve update.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:40

koliek, bah, weet er 'alles' van.. Die van ons was er ook bijna niet meer, (zandkoliek/gas) en hebben ze toen uit eindelijk 2 x 5 liter via een sonde erin gedaan.. is er van opgeknapt.. :(:) Het heeft wel bijna 2 jaar geduurd voor dat hij er weer goed uitzag. ..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:03

Ben blij dat het weer beter gaat, en dat ze er helemaal bovenop komt..
Vind het overigens wel vreemd dat de dierenarts niet gelijk koliek heeft vermeld, en is gaan opvoelen en met de sonde aan de slag te gaan.

gelukkig is dit in de kliniek wel allemaal gedaan :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:37

MaaikeMo schreef:
Ben blij dat het weer beter gaat, en dat ze er helemaal bovenop komt..
Vind het overigens wel vreemd dat de dierenarts niet gelijk koliek heeft vermeld, en is gaan opvoelen en met de sonde aan de slag te gaan.

gelukkig is dit in de kliniek wel allemaal gedaan :)

Er waren dus meerdere mogelijke oorzaken. Barrie was 2 weken geleden naar de tandarts gegaan. Mis lag daar de oorzaak. Daarnaast had ze dus wormen in haar mest.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:10

Fijn dat is goed nieuws. Hoop dat het vanaf nu steeds beter gaat.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:44

Update!

Vanochtend dus gebeld dat het goed met haar ging. Ondanks haar situatie. Mijn moeder had besloten dat ze wel even naar de Betuwe wou rijden om te kijken hoe het met haar ging. Ik kon niet wachten om te vertrekken.

Onderweg hebben we langs de snelweg nog een kop koffie gedronken (het leek wel vakantie :+ ) Maar toen we eenmaal in de buurt van de kliniek kwamen kreeg ik toch de kriebels. Allerlei vragen spookten door me hoofd. "Hoe zou het gaan?" "Hoe zou ze erbij staan?" Toen we er waren was ik in staat de stal in te rennen, maar ik heb wel even gevraagt of ik Barrie mee mocht nemen aan een man die daar werkt. "Baronette? Die kleine met de dikke buik?" kreeg ik te horen :o "Jahoor neemaar mee en stap met even lekker rond met haar". Ik helemaal blij! Mocht ze eindelijk er weer even uit.

Ze had vanochtend eindelijk gemest. Er is niet veel afgekomen maar toch lag er wat in de stal. Ook laat ze heel veel vocht lopen van achteren. Dus haar staart en benen zitten helemaal vol. Maar ik ben daar blij om. Even heerlijk met haar buiten rondgestapt en enkele foto's gemaakt. Tijdens het foto's maken meste ze nog een keer!! Normaal zou ik dat verschrikkelijk vinden, maar nu had ik er helemaal geen problemen mee om dat op te ruimen. Nee, ik gaf der juist een extra knuffel *D

Daarna hebben we Barrie weer op stal gezet en zijn we naar huis toe gegaan. Wat een opluchting. Er zit verbetering in, ik heb weer hoop, en mijn moeder die gelooft er ook helemaal weer in!

Morgen tussen 8 en 9 worden wij nog een keer gebeld hoe haar status is. Ben beniewd!

Afbeelding
Afbeelding
Hier een foto van de darmpfuctie. Ze hebben een gaatje gemaakt met een holle naald en zo de lucht eruit laten lopen. Daarna netjes dicht geniet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:49

Afbeelding
Afbeelding

En een foto van het paardje waar het over gaat :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:00

Oei Martine, wat een verhaal! Ik dacht tijdens het lezen van de berichten tot die hierboven dat het om Mardo zelf ging... en die heeft echt nog wel een plekkie in mijn hart hoor! Niet dat het minder erg is voor Baronette, die kleine heeft nog een heel leven voor zich. Poeh, even een diepe zucht geslaakt bij de 'gelukkig' die ergens in één van bovenstaande berichten stond.

Heel veel sterkte voor die kleine! Ik hoop dat het weer helemaal goed gaat komen. En dat duidelijk wordt wat er is gebeurd...

(trouwens wel heel leuk om een foto van haar zoals ze nu is te zien! Heb haar toen als veulentje gezien, en sindsdien niet meer. Het lijkt echt een leuk paardje met een mooi koppie te worden zeg!)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:01

dat is goed nieuws zeg!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:33

Dat klinkt goed! Hopelijk herstelt ze snel. De wond ziet er wel mooi uit.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:17

Een knuffel geven als ze mesten na de koliek, heb ik ook gedaan, heb staan springen. :+ Hopelijk herstelt ze snel! :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:40

[***] schreef:
Oei Martine, wat een verhaal! Ik dacht tijdens het lezen van de berichten tot die hierboven dat het om Mardo zelf ging... en die heeft echt nog wel een plekkie in mijn hart hoor! Niet dat het minder erg is voor Baronette, die kleine heeft nog een heel leven voor zich. Poeh, even een diepe zucht geslaakt bij de 'gelukkig' die ergens in één van bovenstaande berichten stond.

Heel veel sterkte voor die kleine! Ik hoop dat het weer helemaal goed gaat komen. En dat duidelijk wordt wat er is gebeurd...

(trouwens wel heel leuk om een foto van haar zoals ze nu is te zien! Heb haar toen als veulentje gezien, en sindsdien niet meer. Het lijkt echt een leuk paardje met een mooi koppie te worden zeg!)

Haha jaa het gaat over Barrie. Maar ze is echt een mooie meid aan het worden. Alleen nog zo klein hea... Jammer is dat!

Maar vanochtend zijn we weer gebeld. Ze mest steeds meer en morgen wordt ze weer gevoerd als het zo door gaat :D

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:31

Toen ik je openingspost zag, had ik al zo'n vermoeden, dit klinkt als koliek.

En inderdaad!
Jeetjewat rot, dat is echt niet iets waar je op zit te wachten als eigenaar!

Heb het helaas ook meegemaakt. (gelukkig niet nara kliniek gehoeven, maar toch, de stress die er bij komt kijken. Alle onzekerheid!)

Succes en sterkte met het herstel :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:25

Update. En hopelijk de laatste.

Zaterdagavond was ik naar Aalten gegaan. Mijn moeder heeft die ochtend geen telefoontje gehad. Dus had ze sávonds even gebeld. Ze kreeg te horen dat het niet op schoot. Paard wou weer helemaal niet eten nadat ze vanaf donderdag voer kreeg. Ze hadden haar van binnen bekeken en het bleek dat ze ook onmundige maagblaren had. Barrie had medicijnen toegedient gekregen, maar ook dit hielp niet. Dus die man vertelde dat we eens serieus na moesten denken over het spuitje.

Mijn moeder heeft me dat zondagvroeg doorgebeld... Had het al wel verwacht, het spuitje.

Zondag carnaval gevierd. Even wat anders aan mijn hoofd. Maar toch, elke keer als ik niets t doen had ging ik me dat weer bedenken...

Maandagochtend, vanochtend dus. Ik lag nog met mijn vriend in bed, werd ik gebeld om half 9.

Ja met je moeder: We mogen barrie ophalen! Ze is heel erg opgeknapt en ze eet weer! Ze had een wormenspuit nog gekregen en daar is ze van opgeknapt.

Zostraks om half 2 weggereden en nu staat ze lekker in de stal te ETEN van haar kuil.

Wat een opluchting. Wat een tegenslagen maar ook wat een voorspoed. Hoop dat het zo doorgaat!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:17

Oei oei, wat een verhalen! Nu hopen dat het goed blijft gaan! Op naar nog meer mooie, energieke foto's van dat mooie paardje.

Ik ben vandaag bij Mardo's neefje geweest: Jazz! Wát een mooie hengst is dat zeg...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:34

[***] schreef:
Oei oei, wat een verhalen! Nu hopen dat het goed blijft gaan! Op naar nog meer mooie, energieke foto's van dat mooie paardje.

Ik ben vandaag bij Mardo's neefje geweest: Jazz! Wát een mooie hengst is dat zeg...

Jazz? Waar was hij te bewonderen?

Barrie staat nu even alleen in de wei. Ze vind het heerlijk. Ze heeft nu iets meer dan 1.5 week op stal gestaan en nu mag ze eindelijk naar buiten.

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:22

Hoi,

je zou inderdaad bijna denken dat het tweeledig was. En de koliek en een ontsteking van het gebit door de tandarts? eventueel? Bij ons op stal had er ok één een ontsteking van het gebit door de tandarts. Ook daar worden ze goed ziek van.
Ik ben blij dat het beter gaat. Succes ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 10:20

Toch weer een update, en een terug val.

Gister belde me moeder. Ze stond weer achter in de stal te slaan met de voorbenen en te kijken naar der buik. Ik was niet thuis dus ik kon niets doen.

Ben vanmiddag rond half 5 thuis. Ben benieuwd hoe het nu is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:16

jeetje en het leek zo goed te gaan. Zal duimen dat ze hier ook doorheen komt. (weet hoe je je voelt, mijn paard is in 2007 geopereerd aan koliek)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:33

Hier was ik eerlijk gezegd wel een beetje bang voor. Zaterdagavond nog niet in orde, zelfs inslapen moeten overwegen en maandagochtend zo opgeknapt dat ze naar huis mocht. Dat leek me opeens zo snel.
Och wat kan zo'n groot dier dan kwetsbaar zijn. Ik hoop dat het maar even een kleine terugval is en dat ze dan eens flink gaat opknappen. Wat was het commentaar van de dierenarts?
Sterkte hoor, we leven met je mee.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:37

Ja ik weet ook niet wat het kan zijn. Ze was iig gister heel druk in de wei. Mis te druk. Daarnaast was ze maandag wel kiplekker. Ze rende over het terrein heen van de praktijk en ze was zo blij dat ze er weer uit mocht.

Ben echt benieuwd hoet t nu met r is.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:51

Oei,
Komt de dierenarts vandaag weer?
Sterkte!