Ik heb net slobber gemaakt van zemelen en muesli. Dit was echt nagenoeg water wat hij zo op kon slurpen. Dit at hij wel. Ook heeft hij een beetje luzerne op.
Denk dus echt dat het in zijn mond, keel of slokdarm zit en dat brok daardoor zeer doet.
Ga dus morgen terugbellen naar die DA die zaterdag is geweest want hij heeft gewoon een verkeerde diagnose gesteld. Hij heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt en vind eigenlijk dat hij het gewoon op nieuw moet komen doen. Maarja of ik dat voor elkaar krijg....
Doen ze dat niet dan ga ik morgen naar mijn vaste DA waar hij ook voor zijn voeten loopt en dan ga ik daar wel heen met de trailer...
mariska32
Geplaatst: 01-02-09 20:43
laulau85 schreef:
Laura1982 maar hij eet zijn brok ook niet zonder...
@ Mariska hoe kunnen ze dat vaststellen dan?
elke arts werkt weer anders..... met een scoop is het te zien maar ik denk dat de jouwe gewoon op de poeders word gezet als test.
paarden met een maagzweer eten meestal wel hooi,zodra ze krachtvoer gaan eten geeft dat een reaktie op de zweer=pijn. denk dat er in de wiki wel het nodige te vinden is.
Ok thanx! Alleen als het zo is dat het een reactie op de zweer geeft dan lijkt het me toch iets anders. want hij stopt alweer voordat hij de eerste hap goed en wel doorgeslikt heeft. Ook eet hij slobber wel....
Vandaag is dezelfde DA weer geweest omdat ik vond dat hij het eigenlijk op moest lossen na de verkeerde diagnose van vorige keer. Hij heeft Toy weer helemaal onderzocht, nu ook zijn mond en keel enzo, maar heeft weer niks kunnen vinden. Weer voor niks dus.
Dus toen heb ik net naar Visdonk gebeld en daar overlegt. Er heerst in ieder geval niks op de kliniek van virusjes ofzo. Verder klonkt het volgens hem ook als een maagzweer. Echter zolang Toy hooi/stro blijft eten is het niet heel kwalijk. Als het aan het eind van de week nog is moet ik bellen en langskomen.
Toyke eet nog steeds niet en nu ook geen zemelen meer. Luzerne nog wel een beetje maar ook niet echt.
Vrees dus dat het voorlopig nog niet over is.
lucille
Geplaatst: 06-02-09 01:30
bij ons paard is vanmiddag de diagnose maagzweer gesteld. symptomen van jou paard lijken erg op die van mijn paard . hij eet geen biks, muesli ,maar wel gretig zijn hooi. Geen koorts oogt niet ziek. Eet wel een brokje uit de hand ,maar niet zo gretig als normaal. ik dacht aan zijn gebit, maar die was een jaar geleden grondig gedaan en volgens de arts kon hij nu niet grote haken hebben.( heeft wel nog gekeken in mond)
advies van onze arts was : goed in het hooi zetten en 3 dagen geen biks meer. Dan weer biks proberen, bij niet eten starten met maagzuurremmers.
Hij heeft de afgelopen maanden maar 1x per dag hooi gehad en de rest vd dag buiten gestaan op kaal landje. ( wist ik dus niet helaas, want dit is zeer slecht)Ook in die periode op een zeer drukke plek gestaan. Stress?
We hebben hem nu op een rustige plek gezet en ze krijgen weer 2x per dag hooi.
's Ochtends en eind van de middag krijgen ze brok. Verder krijgen ze 3 keer per dag hooi: 's Ochtends, 's middags en 's avonds laat. Verder staat hij op stro waar hij ook graag van eet.
Bij ons op stal heerst er nu wel een virus, 2 paarden van een vriendin wilden ook niet eten, bij de ene duurde het wel een dag of 5 voor het weer normaal was. Die deed ook raar met haar mond en gapen enzo. En het ging van het ene paard naar het andere paard
Ja mijn paard is echt de enige op stal. En het is ook niet dat hij helemaal niet eet maar maar enkele dingen.
Vandaag met hem naar de DA geweest. Hij heeft Toy heel grondig onderzocht en kon niks vinden. Hij hoorde een lichte ruis bij zijn hart maar niks ernstigs was waarschijnlijk de trilling die het stromende bloed te weeg bracht. Verder waren milt, nieren, darmen en darmophanging allemaal goed. De dunne darm was een beetje ruw maar dat kon ook van lang geleden zijn want het was niet gevoelig. Zijn gebit was ook goed. Verder ook niks kunnen vinden dus toch waarschijnlijk een maagzweer. Heb nu voor 5 dagen medicijnen mee gekregen en moet even aankijken of het helpt. Kan zijn dat hij ze langer nodig heeft maar eerst maar 5 dagen. Verder heeft hij ook nog bloed afgenomn daar krijg ik maandag of dinsdag de uitslag van.
lucille
Geplaatst: 06-02-09 14:51
lastig he, dat ze niks kunnen vinden. maagzweer blijft een beetje een "gok". Dan zou je in de maag moeten gaan kijken , maar een gastroscopie is ook geen lolletje. Wist trouwens niet dat het zo veel voorkomt ( 60 % vd paarden heeft of krijgt een maagzweer) ! Prima toch dat hij nu medicijnen krijgt ( neem aan zuurremmers?). Hopenlijk gaat het helpen.
Haf jessie: Virus zou kunnen, maar ik heb bij ons op stal nog niets gehoord over meer slecht etende paarden. En dan zou de veearts dat ook moeten weten. Wat voor virus heb je het over?
Ik weet niet hoe het virus heet, maar een maand of wat geleden was er bij ons ook een virus in de omtrek. Enkele paarden op stal hadden er last van; slecht eten, dunne ontlasting. Het ging na een paar dagen weer over. Gelukkig heeft die van mij nergens last van gehad. Maar het waren toch niet precies dezelfde symptomen als TS beschrijft.
simodi
Geplaatst: 12-02-09 21:37
Als hij maagzweer heeft is daar een medicijn tegen hoor: Gastrogard. Je DA levert dit, je hoeft dus niet maar af te wachten maar kunt beter direct hiermee starten. Dit legt nl een beschermend laagje in de maag aan, zodat de maagwand niet verder beschadigt!!!
Verder zou ik ook een paardentandarts laten kijken, want er kan toch ook een ontstoken/rotte/losse kies zijn (heeft mijn merrie ook gehad) en dat doet alles wat hard is om te kauwen (brok, muesli) zeer. De tandarts heeft hier vaak veel meer kijk op dan een DA. (Als je een goede zoekt kan ik Olav Frantzel aanbevelen).
Afgelopen vrijdag ben ik naar de DA geweest. Heb inderdaad Gastrogard mee gehad wat ik 5 dagen moest geven. Hij kon niks aan zijn gebik vinden.
De reden dat hij wel stro en hooi at is dat dit het maagzuur verlaagd. In tegenstelling tot brok wat het kan verhogen.
Gisteren heeft Toy eindelijk weer zijn brok op. Het zijn nog maar kwartjes brok maar tis al wat. We hebben hem een tijdje op slobber en zemelen gezet en dan nu weer langzaam op de brok over.
simodi
Geplaatst: 13-02-09 09:41
Gelukkig dat het beter lijkt te gaan!
Lady_Daniels
Geplaatst: 14-02-09 14:42
Mijn paard eet geen (hele) haver en wel biks... Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Pfoeh dat zou ik zo gauw niet weten. Eet hij al het andere wel?
Lady_Daniels
Geplaatst: 14-02-09 17:39
Ja en soms eet die wel de helft op van het haver en laat die een ander deel liggen. Ik heb zelf het idee dat ze gewoon een beetje kieskeurig is en het biks gewoon lekkerder vind en dat als ze echt honger heeft ze de haver maar op de koop toeneemt zoiets...
Een van mijn ponies heeft dit deze week ook gehad. Wou geen brokken of muesli eten, alleen hooi en grasjes.
Nu was het bij mijn pony wel binnen 48 uur weer over en nu eet ze gelukkig weer alles.
Kendra
Geplaatst: 14-02-09 21:45
Hier ook...niet alle paarden, maar sommige: 1 of dagen geen brokjes willen, alleen lekker ruwvoer, soms wat dunne ontlasting, beetje sloom, ietsje verhoging (rond de 38), ging steeds vanzelf weer over.
Ja bij de mijne was het juist zo raar dat hij verder niks mankeerde. Geen koorts ofzo helemaal niks. En bij de mijne heeft het 2 weken aangehouden...
Maar wel vreemd zeg dat er zo veel pony's/paarden last van hebben...
Vonnie84
Geplaatst: 15-02-09 20:31
Mijn paard heeft dat vorig jaar rond deze tijd (11 februari 2008 om precies te zijn) ook gehad. Hij at zijn hooi heel erg raar en brokken at hij niet. De brokken heb ik toen laten weken in water en dat papje at hij wel op. Het hooi heb ik vervangen door lucerne en ook dat at hij op. De dierenarts is toen geweest en heeft hem voor de zekerheid antibiotica en pijnstiller gespoten, maar kon niets vinden. De paardentandarts vond een heel klein haakje, maar dat was zo klein, daar kon het ook niet aan liggen dat hij niets at. En na een kleine week begon hij weer normaal te eten. We zijn er nooit achtergekomen wat het geweest was. Verder toonde hij ook gewoon gezond.