Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:48

neuritis staat voor ontsteking van de zenuwen. Om helemaal precies te zijn:
Citaat:
zenuwaandoening, gekenmerkt door algemene pijn en drukpijnlijkheid in het verloop van een zenuw of de uittredingsplaats daarvan, machteloosheid, gevoelsstoornissen, verdwijning van reflexen, verlamming en spieratrofie, berustend deels op echte ontstekingsprocessen, deels ook op zenuwdegeneratie
(bron:http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/neuritis)

Klinkt aannemelijk, ook de atrofie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:57

Pytje schreef:
neuritis staat voor ontsteking van de zenuwen. Om helemaal precies te zijn:
Citaat:
zenuwaandoening, gekenmerkt door algemene pijn en drukpijnlijkheid in het verloop van een zenuw of de uittredingsplaats daarvan, machteloosheid, gevoelsstoornissen, verdwijning van reflexen, verlamming en spieratrofie, berustend deels op echte ontstekingsprocessen, deels ook op zenuwdegeneratie
(bron:http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/neuritis)

Klinkt aannemelijk, ook de atrofie.

Dank je ik kon niets vinden waarmee het veel duidelijker zou worden.
Ik had er nog nooit van gehoord of gezien voordat het paard van mijn vriendin dit kreeg er blijkt ook nog weinig over bekend te zijn.
En kan me dus voorstellen dat er dierenartsen zijn die hier niet meteen aan denken.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:35

Nou vanmorgen om 9 uur de DA gebeld, moest hem vandaag terugbellen omdat hij vandaag pas kon vertellen hoelaat hij zou komen. Hij zei dat hij er rond 11/12 uur zou zijn.

Dus ben daarna achter de computer gaan zitten om het hele verhaal nog eens duidelijk voor mezelf op papier te zetten en ook de foto's die ik jullie heb laten zien uit te printen om vervolgens mee te nemen naar de afspraak.

Kwart voor 11 vertrokken en toen we aankwamen was er nog niemand dus ben ik op m'n gemakje Owim zijn poetsbeurtje gaan geven. Om half 12 kwam de DA aangereden, en moest Owim aan zijn halster even mee naar buiten nemen. Ondertussen vertelde ik het hele verhaal, van de deuk, de schuurplekken enzo. Ik moest Owim aan de hand laten stappen en draven en daarna moest ik hem weer binnen vast zetten. Ik vertelde de DA dat ik dit alles ook had voorgelegd op een forum en dat een aantal een verband zagen met Ataxie. Ik liet hem ook het keurings rapport lezen en moest hem daarna aan de longe even buiten laten stappen en draven.
Daarna moest ik linksom en rechtsom lopen en dan een draai maken, en intussen tijd hield hij zijn staart beet en trok eraan. Maar de DA zei dat hij zich prima corrigeerde. Wel vond hij inderdaad dat hij zijn achterbenen niet mooi onder zijn lijf had. En zijn staartspieren waren wat slap tijdens het lopen. En merkte aan zijn been linksachter dat hij daar iets moeite mee had, wat mee sleepte en wat stijver was.

Daarna de foto's erbij gepakt en laten zien, en vertelde dat dat meisje dus de oude eigenaresse was. Ook verteld dat ik een beetje het idee had dat het door dat meisje verkeerd gereden is en daardoor uiteindelijk met rugplomeblemen is komen te staan. (De DA had een stagiare bij zich en die leek zich best in het verhaal te kunnen vinden). De DA vroeg een foto van het zwakste been (linksachter) maar zag geen duidelijke verschillen daarin met hoe het nu is.

Ook heeft hij een sample bloed meegenomen, en gaat de kwestie bespreken met de kliniek. Hij zag inderdaad ook een verband met Ataxie maar hij kon nog niet vertellen wat het is. Ook deze DA heeft dit keer weer een huid afkrabseltje meegenomen. De vorige deed dit ook al eerder maar daar kwam toen niks speciaals uit.

Ik moest in ieder geval beginnen met "Equi Forte" bij te gaan voeren, dat is een aanvullend supplement met mineralen en spoorelementen.

Vanmiddag of morgen word ik terug gebeld i.v.m. de uitslagen van het bloed onderzoek. Maar heb bij deze DA een stuk beter gevoel dan bij de vorige in ieder geval!

Ik hoop er maar weer 't beste van....

edit: typfoutje :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:30

Heb je ook de naam genoemd wat ik al zei in dit toppic?
Want de jeuk en schuurplekken die jij beschrijft vind ik niet iets specifieks voor ataxie.
Maar cauda equina neuritis zijn al door jouw genoemde symptomen herkenbaar.
Zeker als er morgen iets van een ontsteking uit het bloed komt.

OwimPowerrr

Re: Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:23

Ja ik had de naam opgeschreven en het laten zien aan de arts. Ik heb echt alles meegenomen en laten zien aan de DA. Vanmiddag heeft de arts niet meer gebeld, dus de uitslag van het bloedonderzoek zal morgen pas bekend zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:31

Oké, goed gedaan! Ook goed van de dierenarts dat hij ondanks zijn bedenkingen toch op ataxie heeft getest.
Ben benieuwd naar de uitslag en hoop uiteraard dat het meevalt!

ps. mijn paard is ook een Hemmingway!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:55

Ik ben ook heel benieuwd wat eruit komt en hopen dat het voorbijgaande aard is.
succes.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:26

goed dat je dit tot de bodem uitzoekt!
hoop dat er iets uit de onderzoeken komt...

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:37

Ik duim voor je dat het allemaal zal meevallen.
En dat je gauw weet wat het is.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 10:11

Dankjulliewel allemaal! Ik zal jullie ervan op de hoogte houden...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:24

Ik hoop zo voor je dat het geen cauda equina is. Dat is namelijk onherstelbaar en heeft een lelijk einde. De zenuwknoop die cauda equina heet stuurt namelijk allerlei funkties in de achterhand aan, het plassen en mesten, de staartspieren en de achterbenen. Het is al te vaak progressief, uiteindelijk kan het paard dan niet meer mesten en niet meer goed plassen. Laat staan goed lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:31

nou dat is wel even heel iets anders dan schimmel of jeuk vanwege voer he?
dat er zoiets achter weg zou kunnen komen...
ben benieuwd hoe dit verder gaat :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:29

mrie schreef:
Ik hoop zo voor je dat het geen cauda equina is. Dat is namelijk onherstelbaar en heeft een lelijk einde. De zenuwknoop die cauda equina heet stuurt namelijk allerlei funkties in de achterhand aan, het plassen en mesten, de staartspieren en de achterbenen. Het is al te vaak progressief, uiteindelijk kan het paard dan niet meer mesten en niet meer goed plassen. Laat staan goed lopen.

Dit is mijn vriendin idd ook verteld, tot nu toe gaat het redelijk goed maar volgens mij is haar paard een tikkende tijdbom.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:52

Heb je enig idee hoe een paard cauda equina neuritis kan oplopen? Of moet ik het zien als een soort auto-immuunziekte?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:10

is er al meer nieuws? da al gebeld?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:34

Pytje schreef:
Heb je enig idee hoe een paard cauda equina neuritis kan oplopen? Of moet ik het zien als een soort auto-immuunziekte?

Ik heb verder geen idee, mijn vriendin zei dat het door een val op de wei kan komen maar of er ook nog andere dingen kunnen zijn weet ik niet.
Echt heel veel info kan ik er niet over vinden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:39

Ik zat ineens te bedenken: als het een ontsteking is van de bewuste zenuw, dan zal het toch niet lekker zijn om te schuren en hard te krabbelen. Lijkt mij dat dat enorm pijnlijk en ook warm moet zijn.
Ik hoop dat het allemaal meevalt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:07

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:12

Nou, heb de hele middag de telefoon bij me gehad... Maar nog geen enkel gehoor van de DA.
Als er morgen voor het spreekuur nog niet is gebeld, bel ik zelf tijdens t spreekuur...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:41

OwimPowerrr schreef:
Nou, heb de hele middag de telefoon bij me gehad... Maar nog geen enkel gehoor van de DA.
Als er morgen voor het spreekuur nog niet is gebeld, bel ik zelf tijdens t spreekuur...

Dat is dan ook fijn zeg.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:54

romeorowan schreef:
Ik zat ineens te bedenken: als het een ontsteking is van de bewuste zenuw, dan zal het toch niet lekker zijn om te schuren en hard te krabbelen. Lijkt mij dat dat enorm pijnlijk en ook warm moet zijn.
Ik hoop dat het allemaal meevalt.

Een ontsteking van een zenuw hoeft geen extra gevoeligheid te geven, kan wel natuurlijk, maar het kan ook juist uitval geven.

Ik heb zelf een keer een huidgebied op mijn rug gehad wat door zenuwbeklemming/problemen eerst weken lang heeft gejeukt als de ziekte en vervolgens gevoelloos werd. Gelukkig is het daarna over gegaan, maar kan me prima indenken dat het volgende stadium spieruitval/artrofie is
Lijkt toch wel erg veel op wat dit paard heeft, dan zitten er waarschijnlijk een paar wervels niet helemaal lekker of erg stijve/verkrampte spieren die de beklemming veroorzaken... Dat zou ook kunnen verklaren waarom er meerdere dingen in zijn achterhand net niet helemaal lekker zijn...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:09

en?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:47

Weinig nieuws nog steeds!!!!

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 10:42

Nou, heb eigenlijk nogsteeds niet veel nieuws:

Gisteren middag heb ik de DA dus gebeld, en er waren helemaal geen afwijkingen te vinden in Owim's bloed. Hij zei ook dat hij het niet op cauda equina vond lijken omdat zijn reflexen in zijn staart, rug en achterbenen gewoon goed waren en hij zichzelf gewoon goed corrigeerde.

Hij krijgt nu sowiezo "Equitop Forte" bijgevoerd, en ik moet een week alleen met hem gaan stappen en nog eens stappen en hem goed observeren. Ook moet ik de schuurplek (die al dicht is en weer netjes aangroeid) iedere dag wassen met betadine shampoo, en daarna moet ik de plek insmeren met een of ander zalfje wat de aangroei van nieuwe huidcellen en haren extra bevorderd.

Maar gisteren tijdens 't wassen viel me weer wat nieuws op... Omdat hij flink aan de dunne was ben ik zijn achterkant gaan schoonmaken en toen ik zijn staart optilte zag ik dat er aan de zijnkant op een erg onduidelijke plek van zijn staart een soort wit stippige schimmel zit. Ook als ik zijn staart optilde zakte hij ineens de rechter kant op (inplaats van de linker wat hij daarvoor iedere keer dus deed).

Maargoed, dit weekend houd ik alles goed schoon... En maandag dan maar weer de DA bellen om te vragen of hem dat evt. al was opgevallen ja of nee. Misschien dat 't daar vandaan komt. Heb ook 't idee dat hij als hij op stal staat/ligt dat hij met zijn staart de vuile drap (van de dunne waar hij aan is) aan zijn linkerbil afsmeert. En misschien door die foute draai, dat deukje is komen te ontstaan.

Maargoed, maandag weet ik weer wat meer als het goed is... Mocht dat nou niet het geval zijn dan bel ik daarna gelijk met de DA in Groenewoud. Die schijnen een stuk meer af te weten van spieren en gewrichten e.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:45

hmz, tlijkt steeds gekker te worden? jammer dat de da niet gewoon iets kon zien aan zien bloedwaardes.

succes ermee nog.