Scintigrafie & CT Scan. Ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re: Scintigrafie & CT Scan. Ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:06

janne mijn paard heeft dus ook zwaar mok en schimmel overgehouden aan de aquatrainer.. Ik heb de mazzel dat ik op een hele schone droge stal sta want zodra ik 1x vergat zijn achterbenen droog te maken met een schone(!!) handdoek na het afspoelen/rijden was het een dag later weer raak..

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:09

Somebody_ schreef:
Wij hebben nu specifiek gevraagd naar Eric, we zijn namelijk al eens in Lienden geweest met een ander paard vanwege maagzweren, maar daarmee zijn we toen zo 'schofterig' behandeld door drs van veen(die moet ons nu nog steeds terug bellen, terwijl de maagzweren er vorig jaar juni/juli waren en nu allang verholpen zijn door een andere DA), dat we nu om Eric hebben gevraagd. Mijn vriend werkt op Donderdag in de hoefsmederij, samen met Gertjan, en die raadde beide ook Eric aan.

Is jouw vriend die jongen uit de buurt van Gorinchem? Die zelf ook op niveau dressuur rijdt?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:22

Je hebt een pm gehad inmiddels. ;)

Vanmiddag gaan we hem brengen en dan gaan ze morgen met hem aan de slag. Ik ben nu toch wel erg benieuwd of ze wat gaan vinden en wat ze dan gaan vinden. Hoop dat ze iig wat vinden en dat het behandelbaar is, maar ons geluk kennende, zal er vast weer of niets of iets onbehandelbaars uitkomen. *snik*

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:29

Miek, bel Heidi eens even....die heeft de schim laten scannen en is nu nog niets wijzer, baalt als een stekker en vindt ook dat ze haar niet netjes behandeld hebben. NIet terugbellen voor een uitslag, iemand gewoon in onzekerheid laten en dan een dag later bellen met ja ach, we weten het eigenljik niet, maar je paard is wel aan drie benen kreupel......kortom niet zo heel positief dus!!!!

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:56

CT(computertomografie) en scintigrafie behoren samen met MRI(magnetic resonace imaging) tot de dure moderne diagnose technieken die de afgelopen jaren ook voor paarden beschikbaar zijn gekomen.
Pas wel altijd op dat je je goed laat voorlichten welke techniek voor het probleem van het paard het meest kansrijk is om tot een betere diagnose te komen, voor 600-1200 euro per stuk (en in Nederland ook niet allemaal beschikbaar in 1 kliniek!) wil je ze niet allemaal laten uitvoeren. Laat je dus GOED voorlichten!
Elke techniek doet iets anders en heeft ook een andere gevoeligheid. Globaal is dat als volgt:

CT (liggend); zeer goed voor 'anatomische' afwijkingen; alleen hoofd/nek en benen t/m bovenbeen of achterknie.
MRI (staand); alleen ondervoeten, geeft niet alleen anatomische resultaten maar ook functionle problemen in botten en weke delen aan, mate van gevoeligheid is afhankelijk van het probleem, kan in bepaalde gevallen tot voorknie worden gebruikt, bewegingsonscherpte soms door lange tijd dat het paard moet stil staan voor het onderzoek, redlijk tot matig gevoelig in verhouding tot 'liggende MRI'.
MRI (liggend); veel gevoeliger dan staande MRI, kan voor dezelfde lichaamsdelen als CT gebruikt worden, kostbaar onderzoek (niet in NL voor paarden beschikbaar).
Scintgrafie; kan op hele lichaam gebruikt worden, geeft alleen actieve botprocessen redelijk gevoelig aan, wel soms een uitkomst voor rugonderzoek.

Succes

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:31

Zie de intro tekst. Ik weet precies waar alles gedaan kan worden en wat alles in houdt, ik vroeg alleen om ervaringen van mensen uit de eerste hand! Als je ook de rest had gelezen, had je gelezen dat er al een keuze gemaakt is en het paard er al bijna staat...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:34

Is het niet heel schadelijk voor je paard trouwens als hij een paar dagen in een bunker moet staan voor de straling?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:36

De lingehoeve schrijft op die vraag:
Citaat:
Is scintigrafie gevaarlijk?
Nee, de straling die vrijkomt na de injectie is dusdanig laag dat dit geen schadelijke gevolgen heeft voor het paard.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:45

Ok duidelijk

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:17

Somebody_ schreef:
De lingehoeve schrijft op die vraag:
Citaat:
Is scintigrafie gevaarlijk?
Nee, de straling die vrijkomt na de injectie is dusdanig laag dat dit geen schadelijke gevolgen heeft voor het paard.

De straling is voor het paard zelf niet gevaarlijk, maar de eerste dagen voor mensen en andere dieren wel, omdat het paard de straling afgeeft.
Daarom staan ze ook een paar dagen in quarantaine als ze de scan hebben ondergaan. In die speciale boxen kan de Lingehoeve de radioactieve mest goed afvoeren.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:28

ze krijgen ook een injectie met vochtafdrijvers zodat het uitscheidings proces van de radioactieve straling sneller gaat.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:56

Ik wil je even heel veel sterkte wensen voor morgen.Mijn paard is in oktober vorig jaar op de Lingehoeve door de ct-scan geweest.Helaas was zijn blessure zo ernstig dat ze niets meer voor hem konden doen.Dit zijn natuurlijk niet de verhalen die je nu wilt horen,maar ik wil alleen wel zeggen dat je paard bij Eric Bergman in de beste handen is.Een geweldig fijne arts,heel direct,maar je weet meteen waar je aan toe bent.De begeleiding was top.Wij hebben niets dan lof voor de Lingehoeve.Het zijn dure onderzoeken,maar zekerheid hebben over wat er aan de hand is is heel veel waard.Sterkte met je paard.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:21

Hier ook succes gewenst. Mijn paard loopt nu nog onder behandeling bij Eric, maar hoede gelukkig (nog niet) door de scinti. Erg fijne arts.

Een aantal paarden op stal zijn er wel door geweest en stuk voor stuk bracht het duidelijkheid waar die er daarvoor niet was. Niet in alle gevallen goed nieuws trouwens, maar wel duidelijkheid.

Paard van een vriendin was jaren (!) licht onregelmatig. Niet echt kreupel, maar ook niet goed. Uiteindelijk toch maar een scinti laten doen en naar aanleiding daarvan gericht kunnen gaan behandelen. Beest loopt nu beter dan dat hij ooit gedaan heeft!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:25

Mag ik weten wat ze toen vonden? Want dat klinkt ook een beetje als 'ons' verhaal. We hebben hem van veulen af aan, en het is altijd al een beetje een zorgenkindje geweest, qua 'kreupelheden' (al was het nooit 'echt' kreupel, het is altijd 'licht onregelmatig')

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:02

even een stipje,ga zo t topic doorlezen.
ik ben al een jaar met m'n paard van de ene veearts naar de ander aan het rennen,omdat hij niet lekker loopt en scheef is(heeft al eens zo gelopen,toen had hij bloed in de kogel,de DA die dat constateerde is gestopt:S)
er is niets te vinden behalve een kleine hapering op de knieband,maar dat moest met 2 weken rust en daarna training beter zijn.
hij loopt nog steeds niet goed en zit er nu sterk aan te denken om bij de lingenhoeve aan te kloppen.ik wil gewoon weten wat hij heeft,en dat er wat aan gedaan word.
het is niet iets waarop hij afgekeurd zou worden(gewrichten en pezen 100% oke).
wel is de kogel wisselend warm.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:34

Tja, dat is dus net zo onlogisch als bij die van ons.

Hij staat daar inmiddels sinds gisteravond ,hebben nog even een gesprekje gehad met Eric, nogmaals vermeldt dat ik niet drs van veen wil hebben, gezien de moeilijke communicatie en hij heeft ons beloofd te bellen vrijdag om 9 uur... *we gaan het zien..* Als het goed is, zijn ze er nu dus mee bezig, arm peerd! (vandaag = geen nieuws, goed nieuws)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:37

Somebody_ schreef:
Tja, dat is dus net zo onlogisch als bij die van ons.

Hij staat daar inmiddels sinds gisteravond ,hebben nog even een gesprekje gehad met Eric, nogmaals vermeldt dat ik niet drs van veen wil hebben, gezien de moeilijke communicatie en hij heeft ons beloofd te bellen vrijdag om 9 uur... *we gaan het zien..* Als het goed is, zijn ze er nu dus mee bezig, arm peerd! (vandaag = geen nieuws, goed nieuws)

Vandaag krijg je sowieso geen nieuws ;) Het is bij een scinti wel een geruststelling dat ze niet plat hoeven :)
Als het goed is gaan ook bij jouw paard de uitslagen eerst naar Amerika. Als de arts daar zn oordeel heeft uitgesproken gaan ze je -als het goed is- bellen :)
Spannend joh !!
Laatst bijgewerkt door Simba_ op 29-01-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:38

Ik duim even voor je mee...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 12:36

@simba_: Ja dat klopt ook, maar mocht er nou iets misgaan, dan bellen ze je vandaag wel. Dus vandaar dat Eric ook tegen ons zei dat als we vandaag geen nieuws kregen, het iig redelijk goed nieuws is(dan is er dus niks misgegaan met scan, oid)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:58

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.. Ik duim voor je voor goed nieuws :j

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:11

Hier nog een , mijn paard is ook in de scinty geweest.
Hij is behandeld met 2x een tildren infuus en liep na op gebouwd te hebben weer de sterren van de hemel.
Paard was op dat moment 18 jaar.
Iemand anders had hem al soort van afgeschreven, wat was ik blij dat ik op dat moment een artikel in bit las daarover.
Als het goed is gaat eerst allen naar prof: ik dacht stijn in amerika, of dat nu nog zo is weet ik niet.

Ik heb een hele fijne ervaring met hun, en ze waren ook erg aardig.
Heel veel suc6 met je paard

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:25

Veel sterkte met wachten op de uitslag...

Hopelijk geeft het duidelijkheid wat je paardje heeft!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 14:41

@Onne: Klopt, nadat de scan is gemaakt, sturen ze het geheel naar Amerika.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:45

Oke, dus nog zo, ik kreeg er ook de beelden en het verslag van mee naar huis, ook een cd met de foto's die er toe wel extra gemaakt zijn.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 14:56

Wat is een tildren infuus, als ik vragen mag? *voelt zich blond*