Stikstofbehandeling van rasp/dermatitis voorbenen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:40

wat nog te proberen valt is klitwortel van nde kruidvat.
dat is speciaal voor hoofdhuidproblemen bij mensen.
het weekt het bovenste laagje van de huid weg en er zit een aspirine achtige stof in die jeuk doet wegnemen.
fles kost 2,50 dus valt te proberen.

de huppa thee is goed evenals spirulina of chlorella tabletjes door het voer doen( voor paard tot 10 per dag)

kelly heeft ook rasp.
http://aol.pixum.nl/image/ZWxsZW5vcGhvZ ... E3NjU2.jpg

maar ik blijf er van af, hoe meer ik er aan kom hoe meer de huid gestimuleerd word om extra vet/talg aan te maken .
zachtjes de korstjes wegweken met warm water werkt op zich wel,maar ze heeft er geen last van,geen jeuk dus laat ik het liever zo.
wel heb ik een fles klitwortel nog staan voor de eczeem van mijn pony,die ga ik binnenkort misschien wel proberen.

lonnie

Re: Stikstofbehandeling van rasp/dermatitis voorbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:20

ik heb iig de vito, Rover (tinker) is heel gevoelig voor suikers en we denken aan insulineresistentie. daarom zoveel mogelijk suikers eruit. Mijn fjord staat op naturell, die heeft net wat extra energie nodi, omdat die bijna elke dag gereden wordt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:02

ik ging voor de naturel, omdat die imo het schoonst is. :j

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:24

@ Ellepel, je foto doet het niet.

Hmm, klitwortel.........eens de schappen bij Kruidvat induiken

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 03:17

jacqknol schreef:
Zoals jouw foto's zag het er ook in eerste instantie uit. Maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds erger. Soms is het na de wei zo goed als weg en dan komt het weer opzetten. Ik probeer van alles: sokken/plekken kort knippen, wassen met Betadinescrub, ik heb pilletjes Mokcure geprobeerd maar die hielpen totaal niet. De laatste keer (nu dus) denk ik dat het is verergerd door de vrieskou en een vieze stal. Hij kon niet lopen van de pijn en het waren echt diepe kloven. Vandaar dat de da Prednisolon gegeven heeft, want als het doorslaat naar het gewricht ben je verder van huis.
Nu halen we elke dag zelf de poep eruit. Hij staat op vlas en dat moet eigenlijk een soort potstal worden. Maar de natte plekken worden er wel regelmatig uitgehaald. Soms is de vlas rood! Schijnt erg slecht te zijn. Nu wachten we op herstel en het ziet er al beter uit, maar nog niet goed genoeg. Vandaar de tweede kuur Prednisolon en TMPS poeder. Ik probeer nu om bijvoorbeeld niet te knippen. Eens kijken hoe dat gaat.

Als je paard op vlas staat gebeurt dat wel vaker hoor dat het vlas rood wordt :o Komt door de ammoniak uit de urine!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:52

raar dat die foto het niet doet, een van mijn fotosites is overgenomen dor een andere en sindsdien zie je de foto's niet meer.
nou ja was net zo'n foto als hanneronja had neergezet.

in het verleden hebben we bij kelly wel met succes gewassen met sebacil,dan was het weg,maar na een tijd zat het er weer.
dat spul wil ik liever niet gebruiken omdat ze nu zwanger is.
bovendien heeft ze er daarom nu ook wat meer last van denk ik,door de hormonen

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 12:58

Ik ben nu een paar weken verder. Ik heb zijn voer veranderd. Hij kreeg eerst 2x 1 kg bix en 3x kuil per dag. Ik ben teruggegaan naar 2x 0,5 kg bix (dan blijft hij meedoen met de voerrondes van de manege) en hij krijgt matig kuil (voordroog). Verder krijgt hij van mij 1 schep Reformbrok van Truerniet (weinig eiwit, geen zetmeel/suikers).
Ik heb eerst een zak mokthee van Huppa.nl gebruikt, plus Drainage Compositum van de paardendrogist.
Nu ben ik sinds een week overgegaan op Chevadonyll thee van Chevalcare.
In het begin ging het erg goed. De korstjes waren zo goed als weg. Ik was ongeveer 2x per week met Efrata shampoo.
Nu begint de laatste week de korstvorming weer toe te nemen. Ik denk ook dat het effect van de Prednisolon en TMPS poeder van de dierenarts weg is nu. Laatste Prednisolon was 2 weken geleden.
Kortom, ik heb er een zwaar hoofd in dat dit goed blijft gaan.
Heeft iemand nog een tip of advies voor me??
Als het weer niet goed gaat ga ik naar een holistische dierenarts. Wel een hoop geld allemaal zeg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:24

had je het topic gezien over de zwavel?
is dat misschien een idee om te proberen?
schijnt dat het bij rasp namelijk ook goed werkt..

bij kelly is het nu ook wat erger,ik zal es kijken of ik daar nieuwe foto's van kan maken.
ze heeft het aan beide voorbenen,net onder de knie.
bij 1 been is het wat verder naar beneden getrokken.

ik heb zelf ook nog info gevonden over seborroe,ik vind rasp en seborroe toch wel verdacht veel op elkaar lijken;

Citaat:
Hierbij is er een afwijkende verhoorning van de huid en overmatige produktie van talg wat tussen de haren blijft zitten. Meestal zie je het maar op enkele plekken op de huid, zelden over het gehele lichaam.
De oorzaken kunnen hormonaal zijn, maar ook klimaatveranderingen, rantsoen en bepaalde ziekten kunnen (primaire) seborroe geven. Ook zie je seborroe nogal eens samengaan met de andere op deze pagina beschreven aandoeningen (secundair dus), zoals bijvoorbeeld bij dermatophilose.
Er zijn twee vormen: droge en vette seborroe.
Bij de droge vorm zie je een droge schilferige huid met kleine schilfertjes. Bij de vette (natte) vorm zie je, omdat er ook vet vrijkomt, ook geelbruine vettige korsten ontstaan waarin de haren vastklitten. Deze laatste gaat nogal eens gepaard met ontstekingen.

De behandeling bestaat uit het opsporen en wegnemen van de primaire oorzaak (bv. staart- en maneneczeem), scheren en wassen met bepaalde shampoo's. Helaas zijn de resultaten nogal eens matig en wordt de aandoening chronisch. Elke irritatie geeft weer een toename van de schilfering en talgproduktie, dus irriteer de huid zo min mogelijk.

vanuit dat oogpunt kom ik dus zo weinig mogelijk aan de sokken,heb namelijk inderdaad het idee dat hoe meer ik borstel en velletjes losfriemel hoe erger het word?

op zich heb je wel vrij veel middelen gebruikt,op het moment dat het beter ging,wat gebruikte je toen?

ik zou even niet te veel middelen door elkaar gaan gebruiken, het wassen zou ik vanwege het stimuleren van de talg even weglaten?
ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander van te vaak wassen van paardenhuid.
daarmee haal je toch vaak de natuurlijke afweer van de huid weg waardoor eventuele schimmels ook nog es hun gang kunnen gaan.

ga soweiso es zoeken op seborroe op internet,of had je daar al naar gekeken.
vond nog wel dit voor je:
Citaat:
Biotine, ook wel bekend als vitamine H, speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling van koolhydraten en vet. Omdat biotine zwavel bevat, is het buitengewoon belangrijk voor de huid- en haarcellen. Deze bevatten veel zwavel en dat wordt via biotine aangevuld. Ook het vetgehalte van de huid wordt door biotine beïnvloed. Bij een tekort aan dit vitamine ontstaat al gauw seborroe. Dit is een huidafwijking waarbij de huid droog, of juist vettig aanvoelt tengevolge van een overmatige talgproductie van de huid en waarbij schilfering (roos) aanwezig is. .

Biotine is eveneens belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ook bij de verwerking van eiwitten in het lichaam, bij de opbouw van vetzuren en bij de vetverbranding, speelt biotine een rol.

weer dat zwavel verhaaltje haha,is wel toevallig he?

probeer anders es te kijken wat het biotine gehalte in de huppa thee en de overige kruiden die je hebt geprobeerd?
misschien heeft dat toen net wel geholpen?

ik ga het in elk geval wel proberen die zwavel..kel heeft er geen last van en het jeukt ook niet,maar het lijkt zo raar al die schilfers

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:05

Hoi Ellepel,
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ben het wel met je eens om zo min mogelijk eraan te komen. Maar op een gegeven moment ziet het er toch weer zo vies uit dat ik het wassen niet kan laten. Ik heb het net weer gewassen (kon het niet laten) en op dat moment zie je wel beter hoe erg het is. Het worden een soort kloven met korsten die ook soms zwart eruit zien. Ik heb er net zinkzalf opgesmeerd omdat steeds smeren met hetzelfde (in dit geval Clindacutin) op een gegeven moment niet meer helpt. Als de kosten zo droog zijn lijkt het pijnlijk als het gaat scheuren.
Dat seborroe kende ik nog niet. Ik ga direct kijken.
Hoe geef jij zwavel? Of biotine?
Ik denk dat onze paarden inderdaad hetzelfde hebben. Zit het bij jou aan de achterkant van de "knie"? Net boven de sokken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:26

ik maak wel even wat nieuwe foto's aankomende week van haar plekken.

ik heb alleen nog deze:
Afbeelding
maar daar zit er maar een beetje op.
nu zijn de velletjes/korstjes zwart,maar dat is bij haar ook logisch omdat ze 24/7 buiten staat.
er is 1 plek echt net dat de huid wat dikker is zeg maar.

Afbeelding
heb er even een cirkeltje om gezet, die plek dus.

ik heb ook nog een fles klitwortel in de kast staan,dat wilde ik ook nog proberen, klitwortel is tegen erge vormen van roos.
dat weekt de huidlaag wat los en dat zou misschien helpen.
ohw ja maar daar zit sailicyl in,dat is soort asprine en ik weet niet of dat bij drachtige merries wel mag
maar ik denk eigenlijk dat het een chronisch iets is..dus het zal dan wel een tijdje weg kunne n zijn,maar komt dan toch wel weer terug

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:45

Hoe kun je een foto plaatsen? Dan laat ik zien wat ik heb.

jacqknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:04

Heeft iemand ervaring met zink zwavelpasta van De Groene Os?
Hoe ziet dat eruit op een wit tinkerbeen?