Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jacqknol schreef:Zoals jouw foto's zag het er ook in eerste instantie uit. Maar naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds erger. Soms is het na de wei zo goed als weg en dan komt het weer opzetten. Ik probeer van alles: sokken/plekken kort knippen, wassen met Betadinescrub, ik heb pilletjes Mokcure geprobeerd maar die hielpen totaal niet. De laatste keer (nu dus) denk ik dat het is verergerd door de vrieskou en een vieze stal. Hij kon niet lopen van de pijn en het waren echt diepe kloven. Vandaar dat de da Prednisolon gegeven heeft, want als het doorslaat naar het gewricht ben je verder van huis.
Nu halen we elke dag zelf de poep eruit. Hij staat op vlas en dat moet eigenlijk een soort potstal worden. Maar de natte plekken worden er wel regelmatig uitgehaald. Soms is de vlas rood! Schijnt erg slecht te zijn. Nu wachten we op herstel en het ziet er al beter uit, maar nog niet goed genoeg. Vandaar de tweede kuur Prednisolon en TMPS poeder. Ik probeer nu om bijvoorbeeld niet te knippen. Eens kijken hoe dat gaat.
Citaat:Hierbij is er een afwijkende verhoorning van de huid en overmatige produktie van talg wat tussen de haren blijft zitten. Meestal zie je het maar op enkele plekken op de huid, zelden over het gehele lichaam.
De oorzaken kunnen hormonaal zijn, maar ook klimaatveranderingen, rantsoen en bepaalde ziekten kunnen (primaire) seborroe geven. Ook zie je seborroe nogal eens samengaan met de andere op deze pagina beschreven aandoeningen (secundair dus), zoals bijvoorbeeld bij dermatophilose.
Er zijn twee vormen: droge en vette seborroe.
Bij de droge vorm zie je een droge schilferige huid met kleine schilfertjes. Bij de vette (natte) vorm zie je, omdat er ook vet vrijkomt, ook geelbruine vettige korsten ontstaan waarin de haren vastklitten. Deze laatste gaat nogal eens gepaard met ontstekingen.
De behandeling bestaat uit het opsporen en wegnemen van de primaire oorzaak (bv. staart- en maneneczeem), scheren en wassen met bepaalde shampoo's. Helaas zijn de resultaten nogal eens matig en wordt de aandoening chronisch. Elke irritatie geeft weer een toename van de schilfering en talgproduktie, dus irriteer de huid zo min mogelijk.
Citaat:Biotine, ook wel bekend als vitamine H, speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling van koolhydraten en vet. Omdat biotine zwavel bevat, is het buitengewoon belangrijk voor de huid- en haarcellen. Deze bevatten veel zwavel en dat wordt via biotine aangevuld. Ook het vetgehalte van de huid wordt door biotine beïnvloed. Bij een tekort aan dit vitamine ontstaat al gauw seborroe. Dit is een huidafwijking waarbij de huid droog, of juist vettig aanvoelt tengevolge van een overmatige talgproductie van de huid en waarbij schilfering (roos) aanwezig is. .
Biotine is eveneens belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Ook bij de verwerking van eiwitten in het lichaam, bij de opbouw van vetzuren en bij de vetverbranding, speelt biotine een rol.