Weer zandkoliek. Hoe nu de winter(weide) door?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truckster

Re: Weer zandkoliek. Hoe nu de winter(weide) door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:02

Bestraten is helaas geen oplossing. Ik ben daar maar "te gast",kortom geen eigenaar.
Himalaya liksteen heeft ze al een hele poos en ze maakt er ook wel gebruik van.Dus dat kan het niet zijn.
Ik weet niet zeker of ze echt gaat staan eten. De DA was daar bang voor omdat er zo'n grote hoeveelheid in haar darmen zat. Maar aan de andere kant geeft hij aan dat het ook een hele poos (soms maanden) kan duren voordat je het merkt. Kortom het blijft giswerk. Ik denk dan misschien heel simpel,maar mijn gedachtengang is dan zoveel mogelijk contact met zandvermijden. Daarom lijkt weide me "veiliger" dan paddock(bij ons hebben we geen paddock,maar een rijbak ter beschikking,dan wordt bestrating nog lastiger)
Ontwormen doe ik regelmatig,dus hoop eigenlijk dat dat dan geen veroorzaker van problemen kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:03

Er is een reden dat ze dat doet. Ik zou toch uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Misschien heeft ze niet genoeg aan haar liksteen, geef anders eens een maandje een goed voedingssupplement.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:05

ohw jammer dat de staleigenaar niet met je mee kan doen op dat gebied he?
mooiste zou zijn als ze iets voor jouw paard konden maken waardoor verdere risico's uit blijven.

hoe groot is de weide in totaal dan?
jaar rond op de wei kan,maar als het nat is en het gras kort houd je toch risico dat ze zand binnen krijgen.

die zandweg is goed spul hoor,dat kun je soweiso wel geven.

ben het eens met russel hoor, aanvullend onderzoek kan soms heel veel duidelijkheid geven.
die opkikker is trouwens nu in de aanbdieing bij de paardendrogist.10% korting.
en is veilig om te geven.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:24

ellepel schreef:
Truckster schreef:
Mijn paard voor de 2e keer zandkoliek gehad. Dit hoeft voor ons beide niet een 3e keer te gebeuren. Vandaar mijn hulpvraag aan jullie.
Ik heb een paard dat alleen maar aan eten denkt. Onbeperkt is geen optie,want ze houdt niet meer op. Momenteel staat ze (helaas) weer op stal. Maar ik wil haar overdag zo lang mogelijk buiten houden. Dit is alleen mogelijk als ik een oplossing voor haar "eetgedrag" vind. Ze heeft een klein stukje weide ter beschikking en tot nu toe gaat dat prima (lees: er staat nog gras en ze is nog niet aan de wortels toe). Het probleem komt straks als het gras op is. Ik heb al adviezen gekregen als: vol laten eten en dan pas naar buiten (ze is nooit vol.....). Of beperkte weidegang oftewel maar eventjes. Tja daar worden we allebei niet blij van.
Nu zat ik als laatste redmiddel te denken aan een graasmasker. Zou dat wat zijn? Wie van jullie heeft er ervaring mee of kent mensen die het gebruiken? Welke is het beste volgens de ervaringsdeskundigen? Heel belangrijke vraag: Kunnen ze er eigenlijk hooi mee eten? Das nl wel handig,het gras is straks op en een paard moet toch iets eten als ie overdag buitenstaat.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met zandetende paarden in de winter buiten houden en de ervaringen met graasmaskers

Ik hoor heeeeel graag jullie reacties (zodat ze weer lekker lang buiten kan staan!!)

koop gewoon oud overjarig hooi??
ik snap het probleem eigenlijk niet zo.
gewoon ouder hooi kopen en daar kunnen ze echt de hele dag ongestoord van eten zonder dat ze daar dik van worden..

graasmasker vind ik echt rare dingen.
met een goed weidebeleid kan een paard toch gewoon de hele dag in gras lopen?
ik heb een pony doe groeit van lucht,maar die gaat gewoon achter de andere paarden aan.
dan staat er nog zat gras, word hij niet dik van en krijgt geen zand binnen.

zand word trouwens normaalk gesproken weer afgevoerd uit de darmen door gras of hooi he?
dus als dat er voldoende is zou dat eigenlijk er weer uit moeten komen.

Zelfde gedachtte.....
Paarden die sowiezo gevoeliger zijn voor kolieken moet je juist prikkelen met veel hooi.
Ik geef mijn paarden natuurhooi, eten ze de hele dag, sinds ik dat doe, nooit geen koliek aan de hand gehad. Ze worden er niet dik van, maar juist gezonder.
Ook toen ik ze 2 jaar lang in een zandpaddock had staan nooit geen last. Veel hooi en voldoende water en zorgen dat ze zich niet kunnen vervelen.

Hoop voor je paardje dat ze geen zandkoliek meer krijgt, pijnlijk en vervelend om te moeten hebben en te zien als baasje.

Jarno.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 13:13

Thanks voor jullie meedenken.
Zijn er mensen die zelf zo'n bloedonderzoek hebben laten doen? Das nl nieuw voor mij en heb er de DA ook niet overgehoord als advies.
Voor degenen die als advies geven "voldoende hooi verstrekken", wat doe je dan als ze hooi niet interessant vindt maar de laatste grassprieten wel? Andere optie is in de rijbak zetten,maar dan zoekt ze daar de laatste sprieten en eet het hooi van de grond(ze neemt het gewoon mee uit de voerbak.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:16

Uit voorzorg geef ik m'n paard iedere wintermaand zandweg.
Want vorig jr had hij ook zand koliek.
Nu staan ze buiten in de wei waar de schapen al't dikste gras hebben opgegeten,een groot stuk is het in de hoop dat hij niet teveel zand binen krijgt.
Hooi in de wei gooien heeft geen zin bij hem want hij eet veel liever gras.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 13:38

@Dav: ja zo gaat dat bij de mijne ook. Helaas heb ik maar "een klein hoekje" voor haar kunnen bemachtigen als winterweide. Vermoed dat het zo'n 50x15m is. Bij de vorige pensionstal mocht ze maar 1uurtje in de bak,dus in dat opzicht is dit al een hele vooruitgang.
Tja hoe krijg je ze aan het verstand dat ze van het gras moeten afblijven en gewoon hooi eten.......zucht
Als het een mineralentekort is blijkt dat dan uit een bloedonderzoek? Ik kan wel met een supplement beginnen,maar hoe weet ik welke goed voor haar is? Hoe doen jullie dat?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:18

Verplaatst: VSW --> MD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:47

een stukje van 50x15 is bijna net zo groot als een bak..
dat gras moet in een 2 weken haast wel op zijn ( groeit nu ook niet meer he)
en als ze dan geen hooi wil eten lijkt het me haast alsof het geen lekker hooi is?
kan ze wel goed kauwen eigenlijk?

kijk wij houden de paarden nu ook op kaal land, dus ook minisprietjes, tussen het hooi door scharrelen ze ook rond,maar dat moet geen kwaad kunnen..
kijk logisch dat elk paard gras wil eten,want dat is lekkerder.
maar op is op toch?

even ter vergelijking:
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1231634463
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... 1231634677

zie je dat het gras op is?
staat nog wel wat langer gras,maar dat is poepplek gras en dat vinden ze niet lekker.
ze staan toch echt een paar uur op dit land en krijgen daar een dikke bult hooi.
pas als dat op is gaan ze grassprietjes scharrelen...

maar sommige dieren zullen er wel gewoon gevoelig voor zijn en dan is zoiets als zandweg wel een goed idee.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:04

Ellepel ik zou willen dat mijn paard dacht zoals de jouwe. Het land waar ze loopt is inderdaad behoorlijk kaal. Maar ook vandaag weer loopt ze behoorlijk te zoeken,want inderdaad gras is lekkerder! Op stal eet ze het hooi niet ze vreet het gewoon. Kortom in mijn beleving is het toch wel lekker. Het is niet dat ze uit tegenzin begint of omdat er niets beters is. Zodra ze op stal komt is het drinken (das ook lekkerder dan buiten denk ik)en gelijk naar de hooiruif. Het eten gaat goed, geen proppen ofze.
Dus ik weet het niet meer. Ik dacht zo'n hoekje is mooi voor de winter,lekker wat bijvoeren. Zat zelfs al aan voerton / hooinet te denken zodat het wat langer duurt voor het op is. Maar als ze er niet eens aan begint wat dan? En hele dag buitenzetten met graasmasker op zonder dat er gras staat vind ik ook sneu(toch?).
Kortom: oplossing/suggesties blijven welkom.
Ik beperk de weidegang nu tot paar uurtjes ipv hele dag,maar weet niet hoe lang ik dat nog red ivm al dat heen en weer gereis. Verder krijgt ze psylliumvezels (zoals in zandweg) en elke dag lijnzaadolie. Verder weet ik het even niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:09

Als ze nog gras kunnen vinden is het idd iets wat ze dan de voorkeur geven. Ik ging altijd pas bijvoeren als hij zijn hooi niet liet liggen. Dus ik gaf 2 plakken hooi en zette hem op de wei, ook een zandgrond, en aan het eind van de dag lag het hooi er nog of was er maar een klein beetje van gegeten. Dan deed ik het de volgende dag dus niet, totdat ik merkte dat de wei zo kaal was geworden en dan zie je ook dat ze meteen aan het hooi gaan eten.

Ik heb ook een paard dat altijd honger heeft, altijd..hij trekt het gewoon uit mijn handen en hij krijgt behoorlijk veel te eten. Op het gras is gras, niks geen hooi. Maar op stal is ook meteen hooi eten en drinken, maar vergeet niet dat paarden gewoonte dieren zijn, op stal is eten en drinken en dat gaan ze gewoon doen. Veel paarden eten gewoon alles op die doen niet zuinig en eten wat en wachten weer en eten wat. Nee de berg die er ligt moet op.

Mijn paard loopt rechte banen, zodra het gras is gegroeid begint hij achter aan en halvewege de dag staat hij vooraan, dan gaat hij de 2e baan beginnen en hij eet of het een wedstrijd is, het moet kennelijk allemaal op die dag.

Ik lees dat je zelf steeds moet gaan om je paard te verzorgen, dat is een opgave, want anders kan je je paard aanleren om kleine porties meerdere keren per dag te eten. Nu eet ze zich vol met een berg waar ze eigenlijk een dag of een nacht mee moet gaan doen.

Paarden op een te korte wei zetten, gaan vaak wortels opgraven, doet mijn paard ook, die gaat graven en zal altijd proberen om wat groens te eten, hooi vaak maar ten dele. Op een te korte wei krijgen ze allemaal zand binnen. Je kan er voor kiezen dat ze maar een halve dag buiten is en dat ze dan haar 2e portie hooi krijgt, dan kan je haar op een klein stuk zetten zodat ze wel buiten is, wel wat kan rond lopen, maar dat er niets voor haar te halen is. Als je gaat voeren doe dan elke dag een schep zeewier geven, dat is een bron van mineralen en vitamines, dan komen ze zeker niets te kort. Dat moeten ze leren eten, maar dat gaan ze vanzelf wel doen, zeker in de winter is het belangrijk aanvulling te geven.

Je zou kunnen proberen om je hooi nat te maken, zodat het weer vocht opneemt, wordt het sappiger van, de kleur komt ook vaak weer terug, niet te nat, maar gewoon in een ton hooi zetten en een emmer water het hooi op te laten zuigen, je kan het bv een avond van te voren maken voor de volgende dag, je bent daar toch een tijdje bezig en voor je naar huis gaat, giet je het restant af zodat de onderkant niet papperig wordt.