Juiste manier van hoeven vetten/olieën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:17

klinkt stom, ik gebruik het ALLEEN op de keuring ook (1 keer per jaar), maar dan was ik s avonds de hoeven nog wel om het vet eraf te krijgen en er weer vocht in te brengen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:48

Mijn paard heeft flinke hoefproblemen gehad. 3 jaar geleden waren zijn hoefwanden helemaal gebarsten, de hoefwand was losgelaten en daardoor was het hoefbeen gekanteld.
Sindsdien ga ik iedere 6-7 weken met hem naar een goede hoefsmid in een kliniek. Zijn hoeven zijn nog altijd probleemgevallen.
Sinds een jaar smeer ik iedere avond zijn hoeven in, afwisselend met olie en vochtinbrengende cremes.
Ik gebruik geen hoefvet en heb zeker mijn voorkeur gekregen wat betreft de olie. Mijn paard loopt het hele jaar door overdag in de wei, krijgt goed voer en verzorging en loopt nu weer goed in de sport.
Ik kan zelf het verschil zien, in de kliniek zien ze ook verbetering. Zijn hoeven scheuren toch minder en zien er gewoon veel beter uit.
Ik blijf het gewoon ieder avond doen. ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:49

Ik gebruik zomers hoefvocht of rainmaker van de paardendrogist. Dit is op waterbasis en laat ook nog natuurlijk vocht(regen etc) door.
S winters gebruik ik speciaal spul voor de hoeven voor in de winter, van leovet ook bij de paardendrogist

Nitoucheke

Re: Juiste manier van hoeven vetten/olieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:09

Ik heb een paard met brokkelvoeten, die krijgt dagelijks biotine bij, dagelijks de hoeven nat maken en daarna laurierolie aan de kroonrand. De hoeven zijn nu zelfs goed van conditie... Maar hoevenvet gebruik ik nooit, zelfs niet voor wedstrijden.

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:42

je maakt eerst de hoef nat, dan laat je het drogen en dan gewoon invetten. de onderkant hoeft niet, alleen als het glad is kun je een laagje onder de hoef doen, dan glijdt je paard minder snel uit.
als er in de wei bijv. sneeuw ligt, maar je wilt je paard toch naar buiten doen kun je een laagje vaseline onder de hoeven doen. dan blijft de sneeuw niet onder zijn hoef plakken en glijdt hij ook niet uit.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:01

in principe vet ik nooit in. Tenzij het buiten erg nat is (staat overdag in de wei/paddock), dan vet ik de hoeven in met olie. Om zo het vocht buiten de hoef te houden, mijn paard krijgt namelijk erg snel brokkelvoeten (is wel minder geworden door biotine).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:34

biotine, ik heb nou nog nooit gezien dat het werkte. wat ik wel gezien heb is goed bijhouden van de hoeven en zorgen dat het lijf goed werk en voeding goed wordt opgenomen maar biotine.... Is dat nou echt zo goed voor de hoeven?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:36

de beste manier om je hoeven te oilien/vetten??? NIET!!! gewoon afblijven.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:46

lailapri schreef:
biotine, ik heb nou nog nooit gezien dat het werkte. wat ik wel gezien heb is goed bijhouden van de hoeven en zorgen dat het lijf goed werk en voeding goed wordt opgenomen maar biotine.... Is dat nou echt zo goed voor de hoeven?

Bij mijn paard heeft het echt een goede werking. Zijn hoefwanden zijn wat dikker geworden, een stuk minder brokkelig en in het geheel zien ze er mooier uit. Er is wel even wat tijd overheen gegaan voordat het zo goed is geworden, namelijk ongeveer een half jaar. Hij staat nu bijna 5 jaar aan de biotine. Ik geef het zo nu en dan een periode niet en dan weer een langere periode wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:26

ik heb ook een in bruikleen van iemand die op biotine stond. Laten uitzoeken maar deed meer fout als goed voor dat paard. Doe nu niets aan zijn hoeven alleen tijdig de smit. En kan zelfs zonder ijzers over straat. Heeft me ook een half jaar gekost.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:49

Hoefvet of olie gebruik ik zo weinig mogelijk. Het sluit de hoeven af voor de opname van vocht.
Alleen als de hoefsmid geweest is, gebruik ik een speciale koperhoudende crème voor slecht groeiende en brokkelende hoeven, zowel buitenkant als onderkant. Soms ook als ik de benen en hoeven na het rijden heb afgespoeld, maar dan alleen de kroonrand en buitenkant. Dit is hooguit 2x/maand.

Als ik eraan denk (zelden dus), smeer ik wel dezelde crème of laurierzalf op de kroonrand om de hoefgroei te stimuleren. Hoewel ik denk dat het effect eerder zal komen door het verbeteren van de doorbloeding door het inmasseren dan door het goedje zelf.
Toen ik mijn paard kocht, had ze al meer dan 6 maanden hoefproblemen. Scheurtjes, ijzers die afvielen, hoefranden die op 1 dag tijd afbrokkelde zodat de smid er geen nieuwe ijzers kon onderzetten,... En nu zegt mijn smid zelf dat hij versteld staat, hoe goed de ijzers er blijven onder hangen (ook al staat ze vaak in een modderplas op de wei te ploeten) en dat ze toch stilaan een "normale" hoefgroei te hebben. Dus veel potjes en zalfjes zijn voor niks goed;

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:55

Sommigen zweren bij biotine anderen niet. Ik denk eigenlijk dat weinige het lang genoeg geven om het efffect te merken. Biotine verbeterd voornamelijk de kwaliteit van de hoefwand en niet noodzakelijk de hoefgroei, dus het duurt minstens 6maand tot een dik jaar vooraleer het "slecht hoorn" is uitgegroeid. Een goed biotinepreparaat moet ook de nodige spoor-elementen en vitamines bevatten om de opname van de biotine toe te laten. Anders is het veel geld voor iets dat ze gewoon terug uitpoepen.
Zelf geef ik dagelijks een koffielepel gelatinepoeder bij, is stukken goedkoper en zal jullie over 6maanden weten te zeggen of het effect heeft of niet :)

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:33

Ik gebruik ook nooit hoefvet of olie bij mijn paarden en heb nooit problemen gehad.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:27

Ik heb van mijn smid geleerd: zo min mogelijk vet en olie gebruiken.

Alleen als de smid is geweest (elke 8 a 9 weken), vet ik de hoeven in met een beetje hoefbalsem van Leovet (met laurier).
Als het nat is in de wei, wil ik nog wel eens teren om de straal te beschermen. Hoef & Zool van de Paardendrogist is daar ook goed voor.

Verder doe ik er helemaal niks aan en de hoeven van mijn pony zijn nog nooit zo goed geweest.