Hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:10

Jammer genoeg kan lang niet elk paard zonder ijzers. Ik heb er van de 16 momenteel maar 2 op voorijzers staan omdat ze anders te gevoelig gaan lopen. Voor een groot gedeelte bekap ik ze zelf, maar ik heb momenteel ook een smid die er een aantal doet en dat zijn dan de paarden en pony's die voor mij te zwaar zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:14

Maartje1990 schreef:
zonder ijzers, waarom omdat er meer nadelen aandelen als voordelen in mijn ogen zitten er zelfs geen voordelen aan die dingen zijn alleen maar slecht.

Beetje kortzichtig, vind je niet? Als er geen voordelen waren, zouden ze echt niet gebruikt worden.
Ik hoop voor jouw paarden dat je er nooit eentje treft die wel ijzers nodig heeft, want die paarden bestaan echt wel. Verdrietig

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:09

Ik heb mijn paard in de zomer op ijzers ivm buitenwedstrijden op gras en daardoor dus kalkoenen nodig. En bovendien maak ik dan vaker een buitenritje (oa over asfalt) waardoor de hoef misschien iets sneller slijt.

In de winter heb ik hem niet op ijzers omdat ik dan gewoon binnen wedstrijden rijd op zand en bovendien zijn hoefijzers best glad als het gesneeuwd heeft.
Ook maak ik dan minder vaak een buitenritje dus slijten de hoeven minder snel.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:14

Bert's hoeven slijten dan te snel en gaat hij gevoelig lopen.

Hij staat 4 kant op ijzers, 7 jaar lang alleen op voor gestaan maar sinds 1 1/2 jaar ook achter door bovenstaande reden.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:15

Maartje1990 schreef:
zonder ijzers, waarom omdat er meer nadelen aandelen als voordelen in mijn ogen zitten er zelfs geen voordelen aan die dingen zijn alleen maar slecht.

Ik denk inderdaad ook dat dit een beetje kort door de bocht is. Er zullen heus wel voordelen zijn anders liepen er niet zoveel paarden op ijzers rond.
Kun je misschien dan al die nadelen eens opnoemen? Ik ben benieuwd....

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:16

Mijn paard wordt dit jaar 8 heeft 4 witte voetjes is kwpn(v.Gribaldi) en heeft nog nooit een ijzer eronder gehad en dat wil ik zo houden ook. Maar ik kan me voorstellen dat het niet bij alle paarden mogelijk is. Pling

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:20

Mijn paard liep, zover ik weet, zijn hele leven al op ijzers.
Sinds mei is hij mijn man, en ik heb toen zijn achter ijzers eraf gehaald. Dit ging super, geen enkel probleem gehad.
Nu heb ik ook sinds een week zijn voor ijzers eraf, en nog steeds geen problemen *afkloppen;)*

Als ze er niet onder hoeven, waarom zou je dan? Het kost alleen maar meer geld en het is onnatuurlijk.
Natuurlijk snap ik wel dat sommige ze wel hebben.. soms kan het niet anders..

Ijzers of geen ijzers, is ieder zijn eigen keus. Echt kwaad doe je het paard er niet mee lijkt mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:34

Fantastico schreef:
Mijn paard liep, zover ik weet, zijn hele leven al op ijzers.
Sinds mei is hij mijn man, en ik heb toen zijn achter ijzers eraf gehaald. Dit ging super, geen enkel probleem gehad.
Nu heb ik ook sinds een week zijn voor ijzers eraf, en nog steeds geen problemen *afkloppen;)*

Als ze er niet onder hoeven, waarom zou je dan? Het kost alleen maar meer geld en het is onnatuurlijk.
Natuurlijk snap ik wel dat sommige ze wel hebben.. soms kan het niet anders..

Ijzers of geen ijzers, is ieder zijn eigen keus. Echt kwaad doe je het paard er niet mee lijkt mij.

als je dat denkt, dan zou ik je óf verwijzen naar het profiel van Arabesk óf eens op www.hoefnatuurlijk.nl te kijken.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:01

De onze heeft geen hoefijzers, waarom weet ik eigenlijk niet precies. Zn hoeven zijn wel heel sterk enzo en aangezien we toch nooit op harde ondergronden rijden ofzo...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:30

Mijn pony staat op ijzers doordat ik dan kalkoenen op wedstrijd in kan draaien, ik heb genoeg mensen zien vallen en het lijkt mij nou niet echt prettig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:41

Maartje1990 schreef:
Fantastico schreef:

als je dat denkt, dan zou ik je óf verwijzen naar het profiel van Arabesk óf eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl te kijken.

Kijk dan ook nog even op bijvoorbeeld www.hoofcare.nl voor de volledigheid. De anti-ijzer brigade geeft niet altijd even volledige en correcte informatie.
Soms is geen ijzer slechter voor het paard dan wel een ijzer. Bij een correct gelegd ijzer vallen de nadelen meestal goed weg tegen de voordelen (anders zou je ook geen ijzer leggen).

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:44

ja nouja...
voor mijn paard heb ik het wel want dat was een heel gedoe loopt beter met ijzers volgens DA
maar aleen voor voetjes Knipoog

pony'tje had in de zomer wel altijd bij haar vorige baasje weet niet of ik dat blijf vervolgenzie wel Tong uitsteken

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 04:08

Mijn pony van 16 heeft zijn hele leven zowat al ijzers, dit was zo bij de eerste eigenaar, ik ben hem gaan verzorgen en heb hem later gekocht. Een jaar of 10-12 geleden liepen er bij ons in de buurt niet zoveel paarden op blote voeten, zelfs de manegepaarden hadden voorijzers.

Nu zie je steeds meer dat mensen de ijzers eraf halen als ze al jaren op ijzers hebben gestaan.
Ik heb er ook wel eens over nagedacht maar toch besloten het zo te laten: als iets goed gaat zoals het gaat, waarom zou je het dan veranderen?
Als wij jaren op hoge hakken lopen en opeens op gymschoenen gaan lopen krijgen we ook sneller last van pezen en andere blessures (uitzonderingen daargelaten)

Al moet ik wel zeggen dat mijn pony in de zomer wel veel last van brokkelhoeven had (door de gaten in de hoeven van de nagels???) de hoefsmid heeft mij toen Equibrilium ijzers geadviseerd, dit gaat alweer een jaar of 3 perfect.

Stel dat ik nu een paard zou kopen zonder ijzers, zou ik het wel proberen zo te laten.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:55

Ninthe staat niet op ijzers om verschillende redenen:

1. Ze zal zich gedragen als ze beslagen zou worden, daar is ze gewoon nog niet bomproof genoeg voor
2. Ik rijdt nu nooit buiten, en als ik het doe dan kan ik wel in de berm

Dus voor mij is de keus makkelijk, Ninthe staat lekker ijzerloos :j

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:22

Zonder, ik rijd niet op de harde weg en rijd geen wedstrijden.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:49

Mijn verzorgpaard van 13 had nooit ijzers.
Zijn hoeven waren echt super hard en gezond.
Daarom heb ik er nu voor gekozen om mijn eigen paard ook niet te beslaan.
Ook met buitenrijden merkte ik dat het paard waar ik op reed ( zonder ijzers ) minder last had van uitglijden enz.

Maar ik lees verder ff mee, vind dit wel een interessant onderwerp, en ben benieuwd naar de verschillende meningen van jullie.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:12

Mijn paard heeft in de winter alleen voor ijzers. Hij schraapt veel met zijn hoeven waardoor de voorhoeven anders snel slijten. In de zomer heeft hij alle 4 ijzers onder, voor wedstrijden. Tenminste, dat is me verteld. (heb hem nog niet zo lang :o )

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:12

Mijn pony heeft dus afwijkende benen, vandaar.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:09

Op blote voeten ;)
Rij geen wedstrijden , rij wel buiten maar kan het meeste dan in de berm stappen en volgens hoefsmid is het ook absoluut niet nodig
bij haar, waar ik wel blij om ben.
Hoor en zie om me heen toch ook wel wat gedoe met ijzers, maar mocht het voor m'n pony medisch beter zijn om te beslaan
dan zal ik niet aarzelen het te doen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:26

Maartje1990 schreef:
Fantastico schreef:

als je dat denkt, dan zou ik je óf verwijzen naar het profiel van Arabesk óf eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl te kijken.

Kijk dan ook nog even op bijvoorbeeld http://www.hoofcare.nl voor de volledigheid. De anti-ijzer brigade geeft niet altijd even volledige en correcte informatie.
Soms is geen ijzer slechter voor het paard dan wel een ijzer. Bij een correct gelegd ijzer vallen de nadelen meestal goed weg tegen de voordelen (anders zou je ook geen ijzer leggen).[/quote]

ik heb daar wel eens gelezen hoor een correct gelegd ijzer heeft nog talloze nadelen en naar mijn mening géén voordelen. Wellicht een enkele keer wegens medische redenen, maar daar heb ik me niet in verdiept dus daar ga ik ook niet zomaar klakkeloos mijn mening over geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:56

Maartje1990 schreef:
ik heb daar wel eens gelezen hoor een correct gelegd ijzer heeft nog talloze nadelen en naar mijn mening géén voordelen. Wellicht een enkele keer wegens medische redenen, maar daar heb ik me niet in verdiept dus daar ga ik ook niet zomaar klakkeloos mijn mening over geven.

Een correct gelegd ijzer kan absoluut voordelen geven, zeker wanneer het paard veel op de harde weg werkt, maar ook in andere omstandigheden kan het voordelen bieden. Niet alle paarden hebben vanaf hun geboorte gezonde en harde hoeven. Dan heb je natuurlijk nog de keuze om dan maar niet met het dier te gaan werken, maar lang niet alle paarden willen alleen maar grasmaaier zijn.
Als je een paard hebt met van nature dunne zolen kan een ijzer verstandig zijn als je op het paard wil rijden. In principe kunnen ze nog redelijk in een zachte wei uit de voeten, zonder het extra gewicht van een ruiter, maar met ruiter heb je toch een andere belasting van de voeten.
En zo zijn er meer redenen te bedenken om wel een ijzer onder te laten leggen. Zonder ijzer is natuurlijk heel fijn en zeker te verkiezen, maar er zijn omstandigheden dat het beter is voor het paard om wel voor ijzers te kiezen. Maar dit moet je altijd per individu en per situatie beoordelen.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:34

Pony staat gewoon zonder ijzers.
Ik rijd wel heel vaak over het asfalt, maar ze slijten er niet sneller door :)
En het is ook nog is veeeeel goedkoper :D

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:37

De ene gewoon zonder ijzers hele goeie harde hoeven
De andere op ijzers rijd veel buiten over verharde wegen en ging gevoeliger lopen dus vandaar die ijzers ;)

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:46

Van wegen ze wedstrijden, ivm kalkoenen.
Ook rijden we nog wel eens buiten en dan slijten de hoeven minder

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:57

Haha, de zoveelste discussie :D
Die van mij geen ijzers meer. Ondanks dat de smid het onverantwoordelijk vond. Na 14 jaar eindelijk van die ondingen af.
Tis veel beter voor het hele lijf van het paard en een leuke bijkomstigheid is dat het me een stuk minder kost :+

En wat een lol had ik pas toen er sneeuw lag! Hij kon heerlijk buiten lopen zonder ijsklompen onder z'n voeten te krijgen.