Wat voor ziekte kan dit zijn??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Re: Wat voor ziekte kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:10

Nagyl schreef:
laurahi schreef:
Ja Equest hebben we inderdaad gegeven. Maar zou het kunnen zijn omdat wij het door het voer heen mengen, en hij wou het eerst niet op eten dus heeft het een halve dag gestaan dat het daardoor minder 'gif' erin zat en dat het daardoor niet goed gewerkt heeft??

ja sorry dat ik zo reageer, maar merk op dat er hier duidelijk te spreke valt van geen verstand van paarden.
Welke malloot doet een wormenkuur door het voer??? en als je het niet weet, dan leest men toch de bijsluiter.

Nou idd netje..... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Uit het hele topic maak ik op dat er behoorlijk kennis van paarden ontbreekt.. erg jammer dat zo'n dier dan ziek wordt en men niet weet hoe te handelen.
Idd snel een da er bij laten komen, enige oplossing.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:04

Nou dat doet deze malloot dus altijd (wormspuit door het voer) en dat gaat prima. Het gaat er toch om dat de paarden alles van de spuit binnen krijgen en dat lukt op 'mijn' manier heel erg goed.

P.S. dit is in overleg met de dierenarts.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:32

De DA vind het prima dat we wormenkuur door het eten geven en het heeft altijd gewerkt maar met deze pony niet.
Wat vinden jullie ervan als ik mestonderzoek laat doen??

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:54

laurahi schreef:
Ja, ja ik weet wel wat luizen zijn hoor!! Maar luizen lopen paarden die 24/7 staan niet op!!

Luizen, kan je goed zien hoor!
Het zijn kleine enge beestjes vooral in de manen , als je eventjes goed kijkt , kan je het meestal al zien
dat hij luizen heeft.
Heeft hij niet gewoon last van zijn tanden??
Ik heb trouwens nog niet je hele topic doorgelezen , ga ik nu eventjes doen. Lachen

Ans schreef:
Nou idd netje..... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed
Uit het hele topic maak ik op dat er behoorlijk kennis van paarden ontbreekt.. erg jammer dat zo'n dier dan ziek wordt en men niet weet hoe te handelen.
Idd snel een da er bij laten komen, enige oplossing.

Sorry , maar kijk maar eens rond op bokt , er zijn zo veel mensen die dat doen!
Maar ze kijken wel of ze het helemaal op eten natuurlijk ,
en wel binnen een uurtje.

diana1 schreef:
linda_arnold schreef:
Heb je wel eens naar de samenstelling van het voer gekeken mbt eventuele maagzweer oid? Misschien zouden supplementen hem weer op de been kunnen helpen, maar dan is het wel van belang te weten wat hij op het moment mist zegmaar

misschien handig voor de discussie hier: wat krijgt deze pony te eten en hoeveel??

ik weet dat pavo goede voedingsadviezen geeft en dat hun muesli helpt om paarden die in de winter mager worden iets dikker te krijgen. sterkte en succes!

Pavo heeft idd allelij soorten voer voor dit soort problemen.
Maar dat zou ik eerst de DA hem na laten kijken.

Kan je niet gewoon zelf de DA laten komen?

[edit= even berichten samen gevoegd. (: ]
Laatst bijgewerkt door HorsesWoman op 25-12-08 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 19:12

Nee, het is niet onze pony en de eigenaresse wil geen da erbij hebben (zijn tanden wou ze eerst ook niet laten doen maar wij hebben echt aangedrongen en hij is ook niet ingeënt, vind ze allemaal alleen maar veel geld kosten) Nu wil ze hem een extra wormenkuur geven omdat ze denkt dat hij wormen heeft maar mestonderzoek wil ze niet eerst laten doen.

Ik heb inderdaad met de wormenkuur erbij gestaan totdat hij al het voer op had.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:16

laurahi schreef:
Ja, ja ik weet wel wat luizen zijn hoor!! Maar luizen lopen paarden die 24/7 staan niet op!!

Toch knap dat mijn shetlander dan luizen heeft gehad Vork

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:55

pluklief schreef:
laurahi schreef:

Toch knap dat mijn shetlander dan luizen heeft gehad Vork

die van mij ook. Clown
maar de luizen zitten niet alleen op de pony , maar ook op de stal enzo.
Maar idd , als hij echt luizen heeft , blijven die er 24 uur per dag zichbaar op!
hebben jullie toevallig kippen? of kippen van de buren die bij jullie paarden komen?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 08:48

Nee, ze komen niet in de buurt van kippen en ik heb gekeken op de plekken waar hij jeuk heeft maar geen luis te bekennen (hij heeft witte haren dus dan zou ik ze goed moeten zien).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:55

laurahi schreef:
Nee, het is niet onze pony en de eigenaresse wil geen da erbij hebben (zijn tanden wou ze eerst ook niet laten doen maar wij hebben echt aangedrongen en hij is ook niet ingeënt, vind ze allemaal alleen maar veel geld kosten) Nu wil ze hem een extra wormenkuur geven omdat ze denkt dat hij wormen heeft maar mestonderzoek wil ze niet eerst laten doen.

Eigenlijk zou ik zelf schijt hebben aan de eigenaar en de DA bellen.
Waarom bellen jullie de DA niet gewoon ,
hoef de eigenaar niks van te weten toch?

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 19:05

HorsesWoman schreef:
laurahi schreef:

Eigenlijk zou ik zelf schijt hebben aan de eigenaar en de DA bellen.
Waarom bellen jullie de DA niet gewoon ,
hoef de eigenaar niks van te weten toch?

Als het echt heel erg word doen we dat maar nu nog niet omdat het ons dan veel geld kost en het niet onze pony is. We proberen eerst de wormenkuur gaat het dan echt slecht probeer ik haar echt over te halen (dan zeg ik gewoon dat ze het moet doen en dat hij anders niet meer bij ons mag staan, dan moet ze wel)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:39

dat snap ik niet.. hier advies vragen.. er niets mee doen..
en er schijt aan hebben om een veearts te bellen...
je kosten kunnen alleen maar oplopen als dit dier straks echt hulp nodig heeft...

jammer dat sommige mensen zo makkelijk over dingen denken.. een bezoekje(onderzoekje) van de veearts kost echt geen 100 euro... pas als je met medicatie aan de gang gaat kan het wel eens oplopen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:49

Als ik paarden van een ander in pension zou hebben, dan zou ik zowieso eisen dat ze ingeent zijn.

En verder natuurlijk de DA even het dier goed laten onderzoeken/bloedprikken.
Slikt het paard moeilijk, lijkt hij soms ademhalingsproblemen te hebben, maakt hij wel eens een verkrampte indruk?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:33

Je vertelt dat de tandarts is geweest, maar laat nog brokken vallen? Zou ik het toch even opnieuw laten doen, en dan door een andere.
Als de tanden slecht zijn, kan t ruwvoer ook niet goed verteren en dan krijgt hij dus te weinig voedingsstoffen binnen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:03

Nagyl schreef:
ja sorry dat ik zo reageer, maar merk op dat er hier duidelijk te spreke valt van geen verstand van paarden.
Welke malloot doet een wormenkuur door het voer??? en als je het niet weet, dan leest men toch de bijsluiter.

dan ben ik dus een malloot No Cheer

waarom zou een wormenkuur niet door het voer mogen?
doe ik al jaren bij paarden die normaal niet te behandelen zijn een bak met eten maken en daar de wormenkuur in.
als ze alles opeten dan hebben ze het toch binnen en werkt het gewoon?

inenten:
lekker zelf weten!
is alleen verplicht als je wedstrijden wil rijden.

laurahi:

ik mis in het hele topic niu eigenlijk wel wat dit dier allemaal eet?>
hoeveel hooi,of kuil, welk merk krachtvoer en hoeveel?

kwijlen kan tanden zijn,maar misschien zit er een stokje tussen een kies uit het hooi,
kijk dus wel even het gebit goed na of het niet daarvan komt.

schuren,kan echt zoveel zijn, mijt kun je niet zien met het blote oog,maar krijgen ze veel kale plakken van.
dan moet je wassen met sebacil of een vergelijkbaar middel.

2 maanden is voor een mager paard een korte tijd hoor, kan soms wel veel langer duren voor ze wat in gewicht aankomen.
veel goed hooi geven,krachtvoer voor de aanvullende vitamines en beweging is goed voor de conditie

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:16

Ook ik ga mee met het verhaal van de DA laten komen. Dan weet je snel genoeg of het ernstig is of niet. Waarschijnlijk is het niet 1 ziekte, maar meerdere oorzaken voor de vervelende kwaaltjes. Bij dof, mager en sloom denk ik gelijk aan wormen, misschien dat die al wat schade hebben toegebracht voordat jullie ontwormd hebben. Kuur door het voer zou niet mijn eerste keuze zijn, maar als je er idd op toe hebt gezien dat het allemaal op is... Ontwormen jullie overigens vaak en altijd met hetzelfde middel of wisselen jullie wel eens? (ivm resistentie)

Bij de jeuk denk ik aan schimmel of regenschurft oid. Maar het kan echt van alles zijn! Dit soort dingen zijn altijd lastig te beoordelen zonder het paard te zien Knipoog

Het kwijlen... Ik zou zeggen, slecht gebit. Mist dit paardje tanden?