hoge leverwaarden .... worm infectie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: hoge leverwaarden .... worm infectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:33

JaneJansen schreef:
Weet je al meer Luckystory? Is ze goed hersteld van het verkeerde prikken?

Ik krijg waarschijnlijk morgen of overmorgen pas de uitslag van de biopsie. (Het ging 10 dagen duren Knipoog )
Dus hopelijk weten we dan wat meer.

Van het verkeerde prikken is ze gelukkig niet ziek geworden. Er was een groot risico op een buikvliesontsteking maar ze hebben gelukkig snel gereageerd in die kliniek. Ze hebben haar nog 5 dagen extra daar gehouden en haar meteen antibiotica beginnen toedienen en de boel in de gaten gehouden dmv dagelijkse bloedonderzoeken en een buikpunctie.
Het waren enkele spannende dagen, maar uiteindelijk heeft ze geen moment koorts gehad. Ik was in ieder geval erg opgelucht toen ik haar mocht afhalen. Knipoog

@mexxuna: Het staat helemaal niet vast of mijn paard leverbot heeft. Het is nog steeds een optie. Maar tot nu toe is er geen diagnose. (laat staan een behandeling)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:48

Wat erg Casanova voor je ezeltje....waarom is er toch niet meer bekend over leverbot er zou toch standaard elke najaar op leverbot ontwormd kunnen worden in risicogebieden.
Doen ze bij koeien en schapen ook!

Pff... Luckystory spannend hoor! Als het leverbot is dan kan ze tenminste wel behandeld worden.

Morgen kan ik het spul ophalen voor Susan. Ze is op dit moment best aardig in conditie behalve die vacht en gedrag. Hoop dus dat ze niet zo reageert als de ezel van Casanova. Tis best een risico om te ontwormen als er al een flinke besmetting is.
Maar helemáál zeker is het natuurlijk niet bij Susan omdat er geen leverbiopt is genomen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:39

Ik heb gisteren de uitslag gekregen en die was eigenlijk niet zo heel slecht.
T'is niet vriaal of parasitair (dus ook geen leverbot)
De kliniek houdt het op een intoxicatie. (maar geen JKK, want dat geeft een ander beeld.)
Er is dus 'iets' wat mijn paard vergiftigd. Ik heb geen idee wat.
Ze zal nu behandeld worden met prednisolone en leverondersteunde medicatie. (+een osteopaat erbij want haar rug is een ramp door dit levergedoe) en dan binnenkort weer bloed prikken.

gelderspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:41

Bij mijn paard gingen ze op de kliniek in juli ook uit van een toxicatie van jkk o.i.d.(wat ik niet kon vinden wel een mindere kwaliteit hooi gevoerd afgelopen winter ik kon nergens goed hooi kopen, dit probleem kwam veel voor het was een slecht hooijaar) ik heb toen 60 dagen prednison en 30 dagen antibiotica moeten geven. Men vertelde mij als het toxicatie is moet ze hierop reageren en anders is de lever te ziek, maar dat kunnen we alleen vastellen als ze hier niet op reageerd en dan een leverbiopsie doen om te leverwerking te bepalen.
na medicijnstop bloedgeprikt waardes waren een heel eind gedaald maar nog wel verhoogd,(kliniek vond het een prima daling) toen op uiterlijke kenmerken vertrouwd en rustig begonnen met trainen nu viel ze,na enkele weken goed gereden, in 14 dagen ineens terug (helemaal vast in rug) vreemde vacht bultjes.Bloedwaardes weer helemaal verhoogd nog erger als van de zomer. Nu weer overlegd met da en kliniek toch ondanks alle tegenspraken van kliniek nu wel! leverbot behandeld en het gaat nu na 15 december nog steeds goed en ze gaat geweldig glimmen!!! rug weer los geen pijn in haar lijf meer! Ja je probeerd het beste voor je paard te doen.
Maar we weten het pas zeker rond 20 januari dan inmiddels tweede ontworming en bloedprikken. even afwachten! we zijn er nog niet
Luckystory ik zit in een zelfde cirkel als jij met je paard ben ook benieuwd hoe het met jou paard verloopt, ik hoop natuurlijk goed! succes

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 15:45

Ik mag caprice ook een preventieve leverbotbehandeling geven...
maar we wachten eerst de bloeduitslag af die over 10wkn plaats vind..
Wat een gedoe met die lever zeg.. mijn d.a. denkt ook dat het jkk is.. maar omdat zeker te weten kan ik de rest van de paarden ook laten prikken natuurlijk...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:47

wat is jkk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:58

jkk= jacobskruiskruid.
dat is een giftige plant

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:27

oh ja die ken ik wel, alleen de afkorting zei me niks, bedankt!

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:48

Die leverbot komt voor mijn idee de laatste tijd steeds meer voor. :S

Succes er mee iig! hoop dat het allemaal meevalt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:25

Bij mijn paard is het geen JKK. Dat staat letterlijk in het verslag van de kliniek, dat ze dat uitsluiten op basis van het beeld dat die weefselstalen gaven. Dus wel een intoxicatie, maar van iets anders dan JKK.
Die uitslag was in't algemeen eigenlijk helemaal niet zo negatief. Er was in ieder geval niets te zien, wat niet opgelost kan worden. Geen fibrose en dergelijke.
Dus daar was ik wel blij om.

@Gelderspaard: T'is inderdaad nogal een gedoe hé? En als ik jou verhaal zo lees, vrees ik een beetje hoelang dit nog gaat aanslepen. Bij mijn paard speelt dit ook al sinds deze zomer en zo stilletjes aan is het alsmaar slechter beginnen gaan. Ondertussen zijn we ook weeral een half jaar verder. Nu zit ik te wachten op een bezoekje van de osteopaat zodat ik haar daarna die prednisolone kan geven. En dan 3 weken later weer bloedprikken. En dan is het maar de vraag of er verbetering zal zijn of niet. Bloos

gelderspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:51

Hallo, mijn paard was ziek afgelopen zaterdag, da erbij, had ze een kou gevat, dus weer 4 dagen antibiotica. Da gaf het paard voordeel van de twijfel en we gaan er vanuit dat het niet van de lever afkwam. Mag haar maandag weer lichte arbeid geven.
We geven haar eind januari ook nog een tweede leverbotontworming uiteraard alles in overleg met da en utrecht. ze mag nu niet meer terugvallen want anders moet ze weer naar utrecht en dan zie ik het somber in.
Luckystory, jouw paard heeft een mooie uitslag van de lever, ik hoop ook dat jouw paard voorspoedig geneest, wat doet een osteopaat trouwens? Ik mocht er niets aan doen daar de fysiotherapeut ook niets wilde doen omdat er afvalstoffen bij vrijkomen en dat kan de lever momenteel niet aan, maar waarschijnlijk werkt een osteopaat dan anders.
Ik wordt er wel moedeloos van maar ik ben nu al zolang bezig met haar en die laatste weken kan ik het geduld ook nog wel opbrengen, ik wil haar liever niet kwijt. Bloos

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:21

Die osteopaat komt omwille van haar rug. Die zit helemaal vast. (En volgens mijn DA wordt dit veroorzaakt door de lever.)
Ik kreeg overgings net te horen dat mijn paard haar weidevriendje ook verhoogde leverwaarden heeft. (Ze hebben zijn bloed getest op vraag van de DA's die mijn paard behandelen.)
Het wordt hier hoe langer hoe vreemder.
Ik ga nu zo snel mogelijk mijn andere paarden ook laten testen.

gelderspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:14

De pony van mijn dochter heeft ook verhoogde leverwaarde maar niet zo erg als mijn paardje en is er ook niet zo ziek van.
Ja leuk is dat als je niet weet waar het vandaan komt je piekert je helemaal suf

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:55

Hallo allemaal,

Ik ben op dit topic terecht gekomen omdat mijn 2 jarige paardje ook precies dezelfde symptomen heeft.
Hij heeft al een kuur pretnisolon gekregen daarna weer bloed geprikt. De waardes waren wel gedaald, maar zeker nog te hoog. Nu word er in overleg met DA in Utrecht nog een kuur van twee weken achteraan gegeven. Bij ons zijn het ook meerdere paarden die er last van hebben, maar alleen de jonge dieren 1 jaarling en twee 2-jarige. Ze dachten eerst dat het een rodebloedworm infectie was en ze zijn alle drie ontwormd met moxidectine. Paarden lijken wel iets op te knappen, maar blijven met die hoge leverwaarden zitten.
Ik vroeg me af hoe het nu met jullie paarden is en wat de oorzaak was?
Sorry dat ik een oud topic weer oprakel!

Groetjes Chantal

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:03

Vervelend Chantal! Bel eens meerdere klinieken in NL?
Echt raar dat er zoveel paardjes last van de lever hebben bij jullie!