mini paard zeer ziek....help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: mini paard zeer ziek....help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:20

38,2 is meer verhoging dan koorts. hopelijk zijn de wormen snel weg.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:30

Ik kan je alleen maar sterkte wensen. Ik weet hoe de onzekerheid voelt.
Mijn paard had ook koortsgolven, bloed gaf een ontsteking aan , maar waar. Eerst thuis behandeld, toen op de plaatselijke kliniek en uiteindelijk in Utrecht alle mogelijke onderzoeken gedaan. Helaas kan een paardenlichaam nog steeds niet in een scan.
Bij mijn paard bleek zijn gehele milt te zijn ontstoken met bacterien vanuit het maag/darm kanaal, ze hadden dit nog nooit eerder gezien.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:27

Ik geloof dat het om een veulen gaat? Dan is 38.2 een perfect normale temperatuur. Veulen mogen vlotjes tot 38.5 gaan voor ze koorts hebben.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 18:52

het dier is inmiddels bijna 3/4 jaar.
ze zit vandaag voor het eerst onder de 38,wat de DA dus een goede temperatuur vind.
ze ligt heel de dag plat en komt alleen overeind om te eten(omdat het moet) en aangezien ze onder de wormen zit zou ze imo moeten aanvallen op d'r voer aangezien ze continue honger zou moeten hebben daar de wormen alles opeten wat ze binnenkrijgt.
ze poept zelfs liggend...
ik heb er nog steeds een hard hoofd in,en juich dus ook niet nu ze 1 dag van de koorts af is,immers,koliekgevoeligheid is dalijk een aandachtspunt.

Ramara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:13

Een achterliggende immunodeficiëntie misschien? Juist omdat ze nog zo jong is.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:51

timilon schreef:
het dier is inmiddels bijna 3/4 jaar.
ze zit vandaag voor het eerst onder de 38,wat de DA dus een goede temperatuur vind.
ze ligt heel de dag plat en komt alleen overeind om te eten(omdat het moet) en aangezien ze onder de wormen zit zou ze imo moeten aanvallen op d'r voer aangezien ze continue honger zou moeten hebben daar de wormen alles opeten wat ze binnenkrijgt.
ze poept zelfs liggend...
ik heb er nog steeds een hard hoofd in,en juich dus ook niet nu ze 1 dag van de koorts af is,immers,koliekgevoeligheid is dalijk een aandachtspunt.

Van wormen worden ze meestal behoorlijk duf,dus aanvallen op haar voer zal ze niet zo gauw doen dan.
Het is trouwens ook niet ondenkbaar dat ze bij/door dit alles een maagzweer heeft opgelopen,en dan zijn ze al helemaal niet gek
op brok of ander krachtvoer.Een maagzweer komt ontzettend vaak voor bij paarden en meestal zonder dat iemand er erg in heeft
omdat men de symptomen niet altijd herkend.
Laatst bijgewerkt door flyer op 22-12-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:02

amazone77 schreef:
misschien een buikvlies ontsteking?

Volgens mij is het dan in een paar uur gebeurd. Dat houdt echt geen weken aan hoor.

Als ik je laatste post zo lees is het diertje er in elk geval knap beroerd aan toe. Ik hoop dat ze gauw vinden wat het is. Ik ken een trouwens pony die bijna anderhalve maand met groen snot en hoge koorts (incl 40 graden) heeft gestaan, dat bleek achteraf, toen er meer ziek waren geworden toch droes te zijn. Hopelijk is dat het bij de mini niet. En de vorige eigenaar weet zeker niet wat haar 'normale' temp is? Dat zou het beoordelen van de koorts miss iets vergemakkelijken.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:55

En de pony is niet hoefbevangen? Je had het nml over warme voetjes, en nu het liggen....erge hoefbevangenheid kan ook koorts/ verhoging veroorzaken.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 13:07

nee,de pony is niet hoefbevangen,ze had ook totaal geen symptomen die daarop hadden kunnen wijzen(andere stand,moeilijk lopen etc)
de warmte van de voetjes was meer in de kootholte,waar je de hartslag ook kunt voelen als het niet helemaal goed gaat met een paardje.

de pony had gister weer 38.7,en ze moet direct de DA bellen als het 39 wordt.
ze heeft nu ook een vitaminestoot gehad,en moet vandaag weer een wormenkuur omdat ze maar 1 dag wormen in haar mest had,en dat is te weinig.

tot nu toe is zij de enige die ziek is,ze staat nu ook apart omdat de andere 2 over haar heen liepen als ze lag en om de wormen in de mest te kunnen controleren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:46

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:25

het zijn niet mijn paardjes,en we zijn nu al zo druk met de DA in de weer dat ik denk dat ze daar even bij onder behandeling blijft.
ze had vanmorgen weer 39 graden,als het vanmiddag weer zo is komt de DA voor de verandering weer langs...
ze staat nu gelukkig wel wat meer,maar d'r ademhaling is nu niet meer constant.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:35

Hey meid, kan het geen longontsteking zijn?
Dat gaat gepaart met neusvloeiing, en koorts.
Als dat het is dan kan het kleinste zuchtje tocht alweer verhoging veroorzaken!!! Dat zou dan de temperatuur verschillen verklaren. Ook het slechte eten wat ze deed, en het kuchen......

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:38

ja,aangezien ze bloedwormen heeft is dat inderdaad ook geen stomme gedachte...
afentoe ademt ze heel vlug,en afentoe ademt ze in 3 slagen.
ze hebben wel naar de longen geluisterd,maar weet niet of ze daar iets vreemds gehoord hebben.
ik ben er niet elke keer bij namelijk.
het kuchen en de neusuitvloeing is trouwens weer weg.
ik vind het zo sneu voor het beestje.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:48

Paarden die stress hebben na aanleiding van verhuizing of andere dingen, kunnen zeer gevoelig zijn voor longontsteking. Daar de anderen er geen last van hebben is het dus niet een besmettelijk iets. En de symptomen die je schrijft passen in dat plaatje..... Maar ja, ik ben geen DA, maar je kan het eens voorleggen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:14

zal ik zeker doen,PVD.
ik houd jullie op de hoogte.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:28

mischien een keer een andere veearts erbij halen..mischien kijkt hij weer anders..of weet hij andere dingen?
het is nooit verkeerd om verschillende meningen te krijgen..
sterkte..

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:29

Alleen als het longonsteking zou zijn zou al die AB wel geholpen hebben denk ik? Misschien is het wel gewoon influenza, daar stijgen de infectieparameters volgens mij ook niet echt door en ze is er ook nog niet tegen geent... Maar goed, het blijft gokken natuurlijk. Veel sterkte hoor!! Ach gut

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:44

Wardie schreef:
Alleen als het longonsteking zou zijn zou al die AB wel geholpen hebben denk ik? Misschien is het wel gewoon influenza, daar stijgen de infectieparameters volgens mij ook niet echt door en ze is er ook nog niet tegen geent... Maar goed, het blijft gokken natuurlijk. Veel sterkte hoor!! Ach gut

Nee, elke antibiotica heeft zijn eigen werking. Neopen bijvoorbeeld zal niet helpen bij longontsteking. En zo heb je meerdere antibiotica's die super voor het 1 zijn, maar niet helpen bij een ander probleem.

Maar ja, ik weet niet welke AB ze nu gehad heeft.

Ik ben benieuwd meid! Hou me op de hoogte, en geef haar een extra knuffel!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 16:58

Nou, het lijkt mij dat als niet bekend is waar de ontsteking vandaan komt dat er toch wel een breedspectrum AB gegeven is? En misschien ook al wel meerdere soorten omdat ze al zo lang bezig zijn? Bestaan er geen bloedkweken voor paarden zodat ze wat gerichter een bacterie kunnen bestrijden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:04

jawel...dan zou je neussnot op kweek moeten laten zetten...
maar stel dat hij last heeft van de klebsiella pneumoniae ,daar is geen ab tegen opgewassen...het zou me trouwens niets verbazen als deze bacterie het is....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:10

Ach gut Ik weet niet wat het kan zijn, maar ik wens het paardje veel beterschap & jullie succes. Moeilijke situatie, sterkte Kusje
Ik blijf het volgen... Ach gut

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:11

Bloedwormen zeg je?
Ik kan het mis hebben, zal het straks nog eens goed uitzoeken maar is het niet zo dat bloedwormen opeens voor een soort explosie in het lichaam kunnen zorgen?
Ik had begrepen dat een paard er jaren geen last van kan hebben en dat opeens doorverminderde weerstand de wormen massaal uitkomen en het paard daar doodziek van kan worden.

Ik ga het even opzoeken voor je heb daar pas een heel stuk over gelezen maar ben niet helemaal zeker of het nou om bloedwormen ging.

(edit) hier in ieder geval een topic over bloedwormen op bokt
er staan trouwens heel erg veel topics erover, meschien kun je ze nalezen en kijken of symhptomen overeen komen.
[MD] een waarschuwing voor bloedwormen

Tja verder zegt het me allemals niets, zwaar rot vind ik dit dus kan je alleen maar veel sterkte wensen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 13:52

helaas...het hoge woord is eruit bij de veearts...
het paardje gaat het niet redden,tenzij er een wonder gebeurd.
het hart klinkt niet goed en ze heeft oedeemvorming op de buik.
vandaag belt de veearts nog wanneer ze naar de kliniek kan voor een foto van de longen zodat er iig duidelijk word of er ergens een abces zit.(morgen en anders zaterdag)
het dier is al zodanig verzwakt dat er eigenlijk niet veel meer aan gedaan kan worden,tenzij er dus een wonder gebeurt.
ze heeft ook een hele vreemde lijflucht,geen zoetige paardenlucht.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:02

Arm beestje, wachten op een kerst wonder....

Heel veel sterkte ermee.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:06

Wat naar om te horen,en ook zo ontzettend frustrerend voor jullie,dat je alles doet wat in je vermogen ligt,en
dat ze het dan waarschijnlijk toch niet gaat redden.. Verdrietig
En ik weet precies welke geur je bedoelt,ik heb ooit een paardje met salmonella gehad en die rook ook zo,echt een
"zieke" lucht vond ik het...
Sterkte!