het grote rhino topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:25

Dit artikel kwam ik tegen....wellicht aardig voor de discussie over wel of niet enten...

All herpes virus are amazingly adaptive, far more so than your average virus and bacterial infections, and although it is not yet common knowledge, the equine herpes virus (EHV –1) is out of control.

There is a vaccine available that is not very effective. The spread and mutation of this virus is a direct result of the general depletion of the immune systems of our animals. We have created the circumstances in which it can thrive simply by over prescribing antibiotics and injections of all sorts.

Unfortunately, the equine herpes virus and other exotic infections are here to stay and will in the long term only be controlled by maintaining our animals 110% healthy. No more quick fixes and magic medicines! We have used and abused these for 50 or 60 years and we have created super bugs and viruses through our own shortsighted practices.

The only way available to keep our stock free of this and other exotic infection is to build up and maintain the immune systems of our animals to allow their own immune systems to control the virus.
It will be the new strains of exotic infections, which will be the biggest challenge to equine health over the next few years to come. It will be the complete failure of orthodox medicine to treat these exotics as well as its responsibility in creating an environment that created them in the first place, which will taint our attitude toward 20th century medicine forever.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:47

Anya schreef:
1x per maand enten tegen herpes voor de zekerheid. Ik vind het gestoord. En ik kan me ook niet voorstellen dat al die entingen echt goed zijn voor een paard of paarden in het algemeen.

"every-other month" betekent eens in de 2 maanden, net als drachtige merries op 5-7-9 maanden worden geënt.
Waarom? Het probleem bij herpesvirussen zijn niet de mutaties, ook niet dat ze al actief zijn in het lichaam (want daarom moet de concentratie antistoffen net hoog zijn, om reactivatie te voorkomen). Het probleem is dat er vaak maar weinig respons komt op een vaccinatie en dat die respons ook niet heel lang duurt. Vandaar moet je bij drachtige paarden (hoog risico) al om de 2 maanden opnieuw vaccineren. Bij tetanusvaccinatie bv krijg je een respons met dus ook produktie van antistoffen die veel langer duurt, minstens een jaar.

Het vaccin bij ons is tegen EHV1 en EHV4, beide types dus. Het is een dood vaccin dat zonder gevaar bij drachtige dieren kan gebruikt worden. Er bestaat elders blijkbaar ook een levend vaccin dat een veel betere respons geeft en betere opbouw van immuniteit maar die mogen niet gebruikt worden bij drachtige dieren.

Het punt is ook niet of iedereen zijn paard nu wil vaccineren of niet, dat is een vrije keuze. Feiten zijn feiten en iedereen zou advies bij z'n dierenarts moeten inwinnen ipv hier op bokt enkel 1 kant van het verhaal te horen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:35

Zannekin schreef:
Het punt is ook niet of iedereen zijn paard nu wil vaccineren of niet, dat is een vrije keuze. Feiten zijn feiten en iedereen zou advies bij z'n dierenarts moeten inwinnen ipv hier op bokt enkel 1 kant van het verhaal te horen.

Dat is nu precies mijn punt. Rond herpes heerst zodra een outbreak geconstateerd wordt een soort hipe. Iedereen gaat opeens vaccineren. Iedereen gaat zich afvragen wat het voor ziekte is. En een discussie over vaccineren, de zin en onzin ervan, vindt niet zoveel plaats.

Zo lijkt het mij absoluut niet zinvol om 1 paard op een stal van 40 te vaccineren. Of allemaal, of niet. Anders werkt het toch niet?

Of je benadert het probleem van de andere kant...Moet je wel zoveel paarden bij elkaar zetten. Dat is toch vragen om moeilijkheden (vergelijk vogelpest, varkenspest, mond en klauwzeer).

Kortom ik ben niet tegen vaccineren....Ik wil alleen een andere kant van het verhaal inbrengen.

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:55

Ik denk dat je het enten moet zien als een verlengstukje van het 'normale' afweersysteem. Door je paard te enten breng je hem al in contact met het virus....en ik weet dat het herpes virus vele vormen kent ( om even een mensen voorbeeld te geven zo enten tegen Rhino net zo zinvol zijn als enten tegen hersenvliesontsteking) ........maar je verkleind de kans toch weer met een paar procenten.
Ben ook een voorstander voor verplichte enting. Zeker in groepen waar paarden bij mekaar komen zoals wedstrijden en keuringen. Influenza is tenslotte ook niet honderd procent waterdicht.
Verder kan het virus moeilijker om zich heen grijpen als je paard gezond is, dus zorg voor een perfect gezond paard Gaaaap
Nee maar denk bijvoorbeeld als het in de regio komt aan wat natuurproducten voor het afweersysteem....kwaad kan dat zeker niet.
En op het laast enten lijkt me niet zo'n goed idee ( wat je nu dus massaal overal hoort) want de enting doet ook pas echt zijn werk als je paard hem ongeveer 2 keer gehad heeft.

Kim

jennifer878

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:04

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:59

In venhuizen heerst ook rhino Verdrietig

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:59

In Mierlo heerst waarschijnlijk ook Rhino... Mijn instructrice (VA Assistente) vertelde het gister. We mogen dus niet meer van het terrein af helaas, aangezien het redelijk dichtbij is.
Ik word er wel bang van, hopelijk breid het zich niet uit..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:48

Klopt het dat jonge paarden meer kans op besmetting hebben??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:16

Nathalie schreef:

Ik geloof wel dat die bevattelijker zijn ja.
Ik wist trouwens niet dat er geen paarden meer van en af het terrein mochten bij jullie. want ik meende dat er vandaag nog een paar wilden buitenrijden bij jullie.

kim_oud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 01:15

Jonge paarden zijn voor alle ziektes gevoeliger, net als drachtige, al zieke of oudere dieren.

Kim

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 08:28

Desiree"]
[quote="Nathalie schreef:

Ik wist trouwens niet dat er geen paarden meer van en af het terrein mochten bij jullie. want ik meende dat er vandaag nog een paar wilden buitenrijden bij jullie.
[/quote]

Er morgen ook geen mensen van andere stallen meer bij ons op stal komen enzo.. Wij mogen geen andere stallen meer bezoeken enz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:00

Nathalie"]
[quote="Desiree"][quote="Nathalie schreef:

[/quote]

Er morgen ook geen mensen van andere stallen meer bij ons op stal komen enzo.. Wij mogen geen andere stallen meer bezoeken enz.
[/quote]
Klopt niet, want morgen is het rijvereniging bij jullie en er zullen mensen van buitenaf komen. Ze hebben niet te horen gekregen dat het niet doorgaat.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:27

Vreemd, we mogen niemand van andere stallen meer mee nemen. Er hangt een brief in de bak..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:40

Nathalie schreef:
Vreemd, we mogen niemand van andere stallen meer mee nemen. Er hangt een brief in de bak..

En waarom geeft die dozo dat dan niet door aan de rijvereniging? [/list]

Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:48

Een kennis van mij moest zondag met haar paard naar Someren toe. Ze heeft toen daar meteen nagevraagd hoe het nu allemaal precies zat. Someren zegt dat de doodsoorzaak van de twee paarden in Mierlo helemaal geen Rhino was. Ze werden steeds met dezelfde vraag gebeld, iedereen denkt/ dacht namelijk dat op die stal rhino was geconstateerd. Maar volgens dierenkliniek someren is dit dus niet waar....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:58

Volgens dierenkliniek St Oederode wel.. Verward

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 18:58

Wie heeft daar behandeld op stal? Daar zou ik maar eens achteraan bellen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:28

Trouwens nathalie, gisteren is gewoon iemand met paard van buitenaf op jullie stal komen rijden hoor.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:22

Ja dat had ik al gehoort. Maar WIJ mogen dus niet op andere stallen komen en geen mensen mee nemen van andere stallen. Scheve mond Verward Er hangt een brief in de binnen bak...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:49

Typisch Teunissen he, zo inconsequent als de pest.

Tychon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:05

Nou dat schiet lekker op daar. Ik wilde nog ff melden dat alle paarden bij ons op stal (king stables) (waar dus geen Rhino heerst) afgelopen maandag zijn geent. Er is geen enkel paard ziek geworden aan de hand van die entingen. Zelfs de dragende merries en het meest overgevoellige paard niet. Dat is dus een meevaller..........

Ik heb me voor genomen voorlopig gewoon niet met andere paarden in contact te komen door naar een andere stal te gaan, ook al zijn de meeste verhalen rondom welke stal wel en geen Rhino hebben errug opgeblazen.

Ik geloof er maar 50% van en dat is volgens mij nog te veel, maar k ben wel voorzichtig !!!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 14:52

Dit topic is bedoeld om informatie te delen, en daarmee onrust misschien wat te verminderen/ te voorkomen.
Vandaar dat ik de laatste groep berichten heb verwijderd.
Graag in het vervolg dit topic weer gebruiken waar het voor bedoeld is.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:23

ik heb ook een rhinotopic toegevoegd
het is bij ons op stal Huilen

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:18

Blijkt vals alarm te zijn..
Rosmalen dus geen rhino, godzijdank

jennifer878

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:11

rhino in heerhugowaard is over
en de droes is ook over in heerhugowaard
de DA heeft een fout gemaakt zei die
er was wel droes maar er heerste wel rhino maar geen paard was besmet is dit raar of niet Frusty