Voedsel soppen is een reden om je zorgen te maken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Re: Voedsel soppen is een reden om je zorgen te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:43

Mmm, idd iets om in de gaten te houden mocht het erger worden...
Wij hebben ook een soppertje op stal, alleen is ze geen dwangmatige sopper maar sopt ze zo eens een pluk of wat als er water in de buurt is, meer als een koekje eens een keertje in je thee soppen omdat dat zo lekker smaakt...
Plassen doet ze overigens voortreffelijk en het is ook niet zo dat haar drinkbak een extra hooiopslag is, dus zolang ze het bij af en toe een plukje houdt...

Dat van die wormen verontrust mij ook wel. Zou het dan toch zijn dat ze resistenter worden voor ontwormingsmiddelen?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:54

Mag ik vragen wat je hebt moeten doen om de horzelwormen uit de maag te krijgen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 06:52

speciale extra dosis wormkuur, die heeft de veearts erin gestopt.

Waarschijnlijk heeft onze kerel ze als jong paard opgelopenen loopt er dus al een aardige poos mee...resistent? ik denk het niet, denk eerder dat hij altijd slecht ontwormd is geweest.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:03

Woogy schreef:
Waarom denk je dat het niet medisch is? het is toch wel heel frapant dat je je paard verhuisd en ineens issie ermee bezig?

Omdat dat dier 2 dagen in de kliniek heeft gestaan, en helemaal binnenste buiten is gekeerd, bij terug komst
is hij naar een buitenbox gegaan.

Dus, het kan niet iets medisch zijn. Hadden ze dat in de kliniek wel gevonden he Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:10

Ik ken een pony die vroeger altijd droog hooi kreeg. Op een gegeven moment waren er wat pony's met luchtwegklachten (hij zelf niet) en toen werd het hooi altijd natgespoten voor het werd gevoerd.
Daarna is de stal waar hij stond overgegaan op kuilgras. Nog steeds niets aan de hand, pony sopte niet.

Waren we een keer met de betreffende pony op vakantie, waar hij weer (droog) hooi te eten kreeg en wat schertste mijn verbazing? Hij ging zijn hooi in de waterbak soppen. Er waren geen aanwijzingen waarom hij dat zou doen, leek verder in goede gezondheid. Hij is het de hele vakantie blijven doen.

Op het moment datie weer thuis in zijn stalletje stond en weer kuilgras kreeg, hield hij ermee op.
Ik vermoed dus dat het bij hem er echt mee te maken had dat hij het droge hooi minder lekker vond dat het kuilgras.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:55

Ik heb ook 2 soppers....

** moest b.t.w. wel lachen hoe TS over haar paard sprak; "onze gozer" Haha! Haha! Haha! **

Ik hou ze ook even in de gaten.. "onze meiden" .. Knipoog Haha!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:03

Goh interessant, die van mij soppen ook! Niet altijd maar toch.
Ga het goed in de gaten houden!

miesnathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:13

mijn pony van 20 doet dit al zolang als ik hem heb.
Ik heb hem al 11 jaar,hij vind het gewoon lekker denk ik,want hij is nog kerngezond,
en heeft nergens last van.
groetjes michelle

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:23

interessant, een paard van een bekende van mij is vd zomer begonnen met luchtzuigen... om dit te voorkomen hebben we alles waar hij op zou kunnen pakken ingesmeerd met cribox. Nou doet hij dus niet meer luchtzuigen, maar sindsdien is hij ook enorm aan het soppen... Maak me er wel zorgen over nu ik dit topic lees... Hij ziet er verder wel super uit wat betreft vacht en buik etc....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:43

LOL het is ook onze gozer, hij is de man! Knipoog

Citaat:
Omdat dat dier 2 dagen in de kliniek heeft gestaan, en helemaal binnenste buiten is gekeerd, bij terug komst
is hij naar een buitenbox gegaan.

Dus, het kan niet iets medisch zijn. Hadden ze dat in de kliniek wel gevonden he

Hij heeft trouwens eerder dit jaar(toen hij nog in training stond voor hij van ons was) op de kliniek gestaan een week voor scheeflopen waar ze ook niet konden vinden dat het in z'n heupspieren zat, dus dat zegt helemaal niks.

Er zullen vast zat paarden zijn die soppen uit gewoonte en omdat ze het lekker vinden, maar ik vraag me wel af waarom een paard ermee begint, zouden ze van de ene op de andere dag andere eisen stellen aan hun voer?
Flash sopt nu namelijk al een stuk minder dan hij hiervoor heeft gedaan..