paard met schoenen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:46

Ik rijd Ilonk al bijna twee jaar naar volle tevredenheid met easyboots. Wat sugarmiss zei klopt, ze worden door ijzertjes vastgehouden en tja mijn knollo heeft stomme voeten dus die gingen wel ietsie slijten daar. Nu doe ik er altijd een dun lapje fleece op (vilt kan ook of iets anders) en het probleem is over. Op de voorschoenen hebben we al meer dan 2500 km afgelegd, de achterschoenen wat minder trok het kabeltje door. Maar je kunt nieuwe kabels bestellen, de schoenen zijn nog opperbest en slijten niet te hard.
www.easyboot.com

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:33

De prijs zit rond de 350 Euro per 4. Bestel ze niet in zwitserland want de invoerkosten zijn belachelijk hoog Boos!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:15

He Ganna gaan de Easyboots ook makkelijk aan en uit? Ik wil ze al zo lang bestellen maar ik durf niet goed. Stel dat ze niet goed passen dan ben ik een hoop geld kwijt. Ik heb een Tinker daarom leken Easyboots me beter want Sweety heeft nogal veel behang en met old maxs zit dat in de weg denk ik. Heb je de jouwe via hun site besteld? Heb je die nieuwe Easy boots al gezien die knalrode Whahaha dan val je pas echt op denk ik.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:20

Tja rood is heel erg makkelijk hoor, want je vind ze makkelijk terug mochten ze een keertje uitgaan. Maar ik stel je gerust die zijn er niet in Tinkermaat, of je Tinker moet wel hele kleine voetjes hebben.
De easyboots gaan makkelijk aan en uit, als je even ehbt geoefend, de eerste maand is wel rot omdat je niet geloofd dat ze echt zo strak moeten ( met je voet op de klip staan). Maar nu doe ik alle vier de boots aan in nog geen 5 minuten, en uit gaat nog veel sneller.
Goed meten is het enige wat helpt tegen de verkeerde maat kopen.
Succes!

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 02:15

Ik wist tot voor kort niet eens dat er paardenschoenen bestonden. Haha!
Maar nu ik dit lees denk ik er ook wel heel erg over na om ze aan te schaffen Knipoog
Mijn haf heeft o.c.d en super gevoelige hoefjes,dus lijkt dit me inderdaad een perfecte oplossing voor hem.
Met ijzers krijgt ie natuurlijk gigantische klappen door zijn benen,en dat lijkt me niet prettig vooral omdat ie al slechte achterbenen heeft.
Maar eeh die Oldmacs kosten die nu 148 euro per paar of per stuk?
Ik dacht namelijk ook per paar Party!!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:25

Ik zit er ook over te denken om schoenen voor Salty aan te schaffen. Met endurance maak natuurlijk nogal wat km. over schuurpapier en de vet. raadde me aan om haar te beslaan.
Mijn hoefsmid heeft het echter afgeraden en ik ben ook niet echt voor het 'in de vernieling helpen' van het hoefmechanisme van mijn paard.
Nu heeft ze mooie, sterke hoeven.

Zitten er ook nog nadelen aan hoefschoenen???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:20

minkieboy: De Old Macs kosten Euro 148 per paar

Westernfreak: ik heb aan de Old Mac's nog geen nadelen aan kunnen ontdekken. Als je heel veel kilometers maakt zul je het in het begin wat rustig aan op moeten bouwen. Maar ik heb na 3x rijden (30 min.) meteen een rit van 3 uur kunnen maken zonder problemen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:34

En trek ze niet aan als je paard mok heeft. Mijn paard had een beetje mok en dat had ik niet in de gaten. Heeft ie de hele plek kapotgelopen met de hoefschoenen. Ben een slecht baasje voor mijn paard Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:50

De OM's zijn idd aan de achterkant dicht, maar je hebt ook schoenen die aan de achterkant open zijn, zodat je ook met mok nog wel schoenen kunt dragen.

Balen zeker Natasha Verdrietig

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:13

Echt vet gaaf Knipoog
Ik had vandaag de hoefsmid langs om Minco op ijers te laten zetten.
Ik durfde er eigenlijk niet zo goed over te beginnen(bang voor negatieve reakties van de smid) Schijnheilig
Maar heb het toch maar gedaan,hij was er zeer positief over en raade me zelfs aan om die schoenen te gaan kopen Haha! hij heeft zelfs de maten voor me opgemeten
Heb ik een Coole smid of niet Cool ,hij is natuurlijk zo wel een dief voor zijn eigen beurs,want ja als die schoenen mij goed bevallen dan gaat Minco natuurlijk ook nooit meer op ijzers
Alleen vroeg ik mij af zijn rechtervoor hoef is 5mm breder en 5 mm langer dan zijn linker.
En zijn rechterachterhoef is 5mm langer dan de linker,hoemoet k die maten nou berekenen? Verward

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:51

Je bent me voor Alie!!!
Maar nu weet ik in elk geval dat onze hoefsmid ze dus wel wil opmeten!
Hij is zelf geen voorstander van beslaan... Als het even kan raadt hij je aan om ze alleen te bekappen. Niet nodig! zegt hij dan, neter voor jouw portomonee en jammer van mijn zakcentje *LOL* Ik zal hem volgende keer bij het bekappen ook vragen om de maat op te nemen...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:01

hé geweldig dit, ik wist helemaal niet dat er zulke schoenen bestonden. Ik heb mijn paard al zijn hele leven op blote voeten, maar ik zat er net aan te denken om haar toch op ijzers te zetten omdat haar voeten wat gevoelig worden, Ik rijd nu namelijk erg vaak buiten, en daarnaast staat ze de hele dag in een zandbak met een stuk betegeld gedeelte er voor.
Ik ga hier zeker even achter aan, lijkt mij een veel beter alternatief dan ijzers.
bedankt voor de tip!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:13

nog een vraagje, zit er verschil tussen de al genoemde schoenen en die bij smit-rijssen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 17:47

Die bij de smit-rijssen worden adhv een mal gemaakt waarnaar de schoenen worden gemaakt. Dus wel maatwerk, maar je moet wel heel goed die mal maken. En natuurlijk minder ruimte voor hoeven die groeien.

Zie voor het hele verhaal:
http://www.smit-rijssen.nl/

Verschillen tussen de Old Mac's en de Rijssen shoen:
1.Rijssen schoen is dicht, eventueel inlopend water kan niet weg. OM's hebben gleufjes aan de onderkant. Hierdoor wordt zuigen in modder voorkomen en het water loopt weg.
2. Rijssen heeft 2 sluitingen, klem en veters. OM's hebben 3 sluitingen.
3. Rijssen klemsluiting kan met aantikken aan de voorbenen wondjes veroorzaken. OM's zijn aan de voorkant glad.

Ik vind de veters van de Rijssen toch wel iets te opzichtig, maar dat is persoonlijk.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:57

Ik heb de schoenen van Smit, persoonlijk vind ik de OM mooier. Maar omdat mijn paard haar achterhoeven iets draait tijdens het neerzetten van haar voeten zijn de OM's niet geschikt voor haar. Ben wel tevreden over de hoefschoenen, mijn paard wordt om de 3 maanden bekapt. Na het bekappen heb ik 6 weken gewacht voordat ik de schoenen heb laten aanmeten. Als de hoeven te groot worden kun je er tijdens de rit achter komen dat ze niet meer goed blijven zitten (je verliest ze niet, maar ze gaan schuin aan de hoeven zitten).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 19:32

Waarom zijn die dan niet geschikt? Kan ze die draaibeweging niet maken met de OM's?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:57

ok, dat beest van mij heeft een verschil van 10mm (dus 4 maten) in de wijdte en breedte van zijn achterhoef.
iemand ervaring met die inlegstukken die genoemd worden bij OM, anders ga ik denk ik toch naar Smit-Rijssen toe, dan weet ik zeker dat ze passen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:13

joyce B schreef:
Waarom zijn die dan niet geschikt? Kan ze die draaibeweging niet maken met de OM's?

In de beschrijving van OM staat dat de schoenen in het geval van draaien niet geschikt zijn, ik denk omdat OM's van heel stevig rubber zijn en stevig om de hoef gebonden zijn en dat het niet mogelijk is de hoef in de schoen te draaien. Als ik het verkeerd heb moet iemand met OM's mij maar aanvullen. Op deze manier krijgen de gewrichten van je paard telkens een opdonder (hoef wil draaien maar kan niet) en je krijgt een slijtage aan de gewrichten.
De schoenen van Smit zijn van relatief zacht rubber en de hoef kan draaien in de schoen. Anders kun je dhr. Smit ook bellen, hij kan het je vast beter uitleggen.

Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:03

Ik had dit ook nog nooit gezien. Het is wel een goed alternatief voor ijzers maar wat ik me afvraag; geeft het geen schuurplekjes in de holtes?
Het zelfde als met bell-boots?

Akhalteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:12

ik heb ze laten maken bij een man in Nederland, weet zo niet meer wat ze gekost hebben, maar ze bevallen me prima! Uiteindelijk is het toch goedkoper als elke 8 weken laten beslaan!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:31

kijk goed of de kootholtes geen mok of ander plekjes hebben. Dan schuur je ze wel degelijk open.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:55

Nou ik waag het erop hoor Haha!
Ik heb gistermiddag de Old Macs besteld,ben echt heel erg nieuwsgierig hoe me dit gaat bevallen Schijnheilig
Ik heb ze gekocht i.v.m Minco zijn super gevoelige voor hoeven,en het feit dat ie niet meer op ijzers hoeft te staan,dus geen scheurende hoefjes meer.
En het schijnt ook beter te wezen i.v.m zijn o.c.d in zijn achterbenen.
De Old Macs vangen de klappen natuurlijk stukken beter op dan waneer je met hoefijzers over de weg rijdt Knipoog
En het grootste voordeel vindt ik,is dat ik in de wintermaanden ook gewoon lekker buitenritjes kan maken(normaal gesproken staat hij in de winter niet op ijzers)
En natuurlijk dat je ze aan en uit kan trekken Haha!
Al met al gewoon veel en veel meer voordelen ten opzichte van de hoefijzers.
En het aller mooiste vondt ik toch wel dat mijn eigen smid het zelfs aanraade

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:05

mijn eigen smit weet nog van niks en ik ben zelf ook benieuwd wat hij ervan vindt. Wat ik leuk vindt is dat mijn paard na een ritje gelijk z'n benen aangeeft om ze uit te doen. Ik maak eerst de gespjes en klitteband los en zeg vervolgens geef maar en dan kan ik mooi de schoentjes uitdoen. Handig zo'n meewerkend paard Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:33

Zou je bv ook alleen schoenen van achteren kunnen doen, na ons glij-incidentje zou ik tcoh willen dat Dar wat meer grip heeft op de weg, maar Dar staat van voren op wiggen, dus vind ik het wel een idee om ze alleen voor de acher hoeven te doen.

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:36

Natascha schreef:
mijn eigen smit weet nog van niks en ik ben zelf ook benieuwd wat hij ervan vindt. Wat ik leuk vindt is dat mijn paard na een ritje gelijk z'n benen aangeeft om ze uit te doen. Ik maak eerst de gespjes en klitteband los en zeg vervolgens geef maar en dan kan ik mooi de schoentjes uitdoen. Handig zo'n meewerkend paard Haha!

Super slim paard Haha! geef mij er ook zo eentje Haha!
Die van mij is een beetje baldadig dus ik ben benieuwd of ik die dingen een beetje normaal aan en uit kan krijgen Knipoog
Ik moet zeggen ik heb al zo veel positieve dingen gehoord over de Old Macs dat ik er zelf toch ook wel heel erg veel zin in heb gekegen hoor om ze te kopen Haha!
Ik ben echt heel erg nieuwsgierig hoe het bevalt