sebacil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: sebacil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:13

als je de mogelijkheid hebt zou ik m toch scheren en dan maar onder dek houden.
ook Veerust spuiten op de plekken waar luizen graag zitten (flanken, manen, staartaanzet, kootholtes) wil goed helpen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:19

ik was nu eerst een paar keer, even zien wat het resultaat is.
scheren is de laatste optie, ik denk dat ik dan ook gelijk andere stalling moet zoeken, want onder dek in weer en wind dag en nacht buiten dat lijkt me niet echt handig..
heb nu alleen weidegang, geen stalling (foto was op adresje waar ik haar even kon wassen en binnen kon laten drogen (ze staat nu te drogen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:26

Niet schrikken als je morgen allemaal dode luizen aantreft met borstelen. Ook je borstels, halster ed goed schoonmaken met sebacil.

je hebt trouwens wel verscillende varianten van sebacil. De pure vorm en een al door de fabrikant opgeloste versie die nog wel verder verdunt moet worden voor gebruik bij paarden. Geen ide welke variant je hebt. Was het voor het oplossen stroperig en geeldoorzichtig? Of al wat dunner en troebeler?

je kunt je slachtoffer het beste over een dag of 5 weer doen. Dan weet je zeker dat de neten die nu al op uitkomen staan zich niet al hebben voortgeplant. Wacht je 10 dagen hebben die zich al weer vermenigvuldigd en ben je langer bezig met bestrijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:37

het is vloeistof, geel van kleur.
250 ml, kostte 65 euro.
1 ml op een emmer kleurt al het water al wit.

als ze over 5 dagen al weer moet kan ik haar bijna net zo goed daar laten staan (op stal), ook met het vooruitzicht op oud en nieuw (ik loop liever geen 3 km met haar terwijl er rotjes kunnen knallen, vind ze eng)..
maar ik wil ook niet dat ze steeds binnen staat, en dat ze went aan het stalklimaat want ik heb haar de rest van de winter weer gewoon het land op 24/7..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:49

Dat is idd de pure versie. Ik ben blij dat ik het in Frankrijk heb gekocht. Daar betaal je voor dezelfde hoeveelheid 35 euro.

lastig dat je je pony moet laten drogen op stal. is het niet mogelijk om als je vroeg begint haar/hem? al wandelend laat drogen. Eenmaal bijna droog kan ze wel de wei weer in. Eventueel zou je met een fohn de haren kunnen drogen als dat gaat of zoeken of je een plekje met solarium kunt vinden om dat te versnellen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:52

ja ik denk dat ik de volgende keer idd probeer haar vroeg te wassen, en dan een eind te lopen met zweetdeken om.
dit is ook zo'n gedoe Tong uitsteken
solarium is er niet, ze staat bij een boerderij, en kan daar alleen vaststaan op het koepad zegmaar, in de schuur.
stal is er niet.
dus dan maar hopen dat het nog een tijdje boven het vriespunt blijft..

ps over de 35 of 65 euro.. is wel duurder idd, maar ik ben blij dat ik het heb (las op internet dat niet elke DA het meer levert), en kan er en mooi tijdje mee vooruit Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:58

Officieel mag een dierenarts je het ook niet meer geven. Knipoog Dan is hij erg zwaar in overtreding. Die van ons had ons de tip gegeven om op vakantie even een bezoekje te brengen aan een franse apotheek toen onze oude fles bijna opwas. nu hebben we alle soorten in huis staan en kan ik geloof ik 15 jaar vooruit met bestrijden. Voordeel is wel dat je heel lang met een flesje doet.

Als je idd met een zweetdekentje gaat wandelen zijn ze na een uur of 2 meestal wel droog genoeg om de wei weer op te kunnen. Alleen wassen met vorst is wat lastiger. We hebben onze merrie toen met - 15 moeten behandelen.Dat was echt een ramp maar we hadden geen keus. Voordeel is wel dat door de sebacil het water niet snel bevriest.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:22

Hmmmm, ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik benieuwd ben of je echt tot op de huid bent gekomen.... Ik heb hetzelfde gehad met mn trekpaard. Ik heb haar toen eerst onder de tuinslang gezet (warm water), daarna zweetmes erover en daarna ingesponsd met Sebacil. En nog kwam ik niet iveral bij. Daarom wordt ze nu elke winter geschoren. Niet helemaal kaal, maar met de haargroei mee. Kan ik er toch goed bij als het nodig is.

Succes!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:45

nou nee ik ben idd niet overal tot op de huid gekomen,
op de foto zag ik achteraf dat de buik eigenlijk nog niet goed nat was bijvoorbeeld.
maar er waren al wel dode luizen,
volgende wasbeurt zal ik er beter op letten.

DA zei dat het niet persé tot op de huid hoefde, misschien dat de luizen ook wel dood gaan van de geur alleen?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:54

Heb je haar wel laten drogen (nat) ? of heb je het uitgewassen.

Ik zou wel zorgen dat je doordringt op de huid anders gaan ze niet allemaal dood, en blijven de eitjes ook gewoon uitkomen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:12

wel laten drogen, ze is nu helemal droog, gister avond nog niet.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:24

Fijn dat het iig al wel wat helpt! Dan zal het de volgende keer, als je het tot op de huid doet, nog beter helpen! Super!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:21

Mijn veearts zei altijd 20ml op 10 liter wat, doe dit ook altijd zo en merk geen problemen.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:59

wij hadden vorig jaar ook luis bij onze shire, onze VA zei toen. omdat ze ook 24/7 op het land stond dat je het beste even wat in een plantespuit kon doen en dan in de vacht spuiten. Dus haren overend borstelen/wrijven en dan een spuitje erin. ze was dan niet helemaal doornat en kon dus daarna weer op de wei.
werkte perfect

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:48

crystal schreef:
wij hadden vorig jaar ook luis bij onze shire, onze VA zei toen. omdat ze ook 24/7 op het land stond dat je het beste even wat in een plantespuit kon doen en dan in de vacht spuiten. Dus haren overend borstelen/wrijven en dan een spuitje erin. ze was dan niet helemaal doornat en kon dus daarna weer op de wei.
werkte perfect

Ja precies zo hadden wij het ook gedaan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:37

plantenspuit lijkt me idd heel erg handig, alleen ik zit nu al tijden te verzinnen hoe ik daar zo gauw aankom, heb de hele tijd al geen tijd om naar de stad te gaan, en moet vandaag de pony weer wassen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 10:47

edit: plantenspuit is onderweg! Haha!

ben benieuwd hoe dat gaat straks, lijkt me echt wel fijner werken ja! Ja