Winterkwaal aan luchtwegen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Re: Winterkwaal aan luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:36

crossmonster schreef:
Die zweetdeken zou ik ook niet meer gebruiken, zo krijgt ie juist een optater als ie eerst een lekker warme deken op heeft, en dan haal je die deken ineens af?

Draagt je paard geen deken, gebruik dan ook geen dekens!

Als ze echt ziek zou worden, kun je altijd nog overwegen en in overleg met de dierenarts een licht gevoerde deken op te leggen. Wel een met voering, een regendeken zonder voering gaan ze vaak onder zweten.

Verder nu ze zo kortademig is,zou ik het rijden beperken tot stapritjes, niet in het zweet rijden !

Heb een bucas power turnout light met dunne fleece voering. speciaal deze voor haar gekocht omdat hij van -15 tot +18 kan

en als ze echt abdominaal gaat ademen doen we alleen stapritjes en niet in het zweet werken. Maar ze was zondag na het rijden nog wel wat ademig. Maar toen ik zelf gister reed was ze mooi op adem en temp toen we op stal waren.

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:23

Hallo, als ik het zo lees van jou heeft ze nu alleen last van wat slijmvorming voor in de hals. Ik gebruik daar voor de mijne (op aanraden van de DA) Equistro secreta pro voor. Ik weet niet welke luchtwegkruiden jij gebruikt. Vorig jaar gebruikte ik Foenegriek, maar deze winter werkte dat niet goed genoeg. Vraag anders even je DA wat hij daarvan denkt.
En even een fleesje op na het rijden, zodat het zweet opgedroogt is kan volgens mij nooit kwaad. Maar zou of een regendeken oplaten of niet aan beginnen.
Een paard met luchtweg problemen kun je het beste op conditie houden, rust roest. Verder doe je volgens mij al behoorlijk veel aan het stalklimaat, dit is natuurlijk een eerst vereiste.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 10:13

Mijn paardje heeft alleen last van voorste luchtweg infecties, wil in haar geval zeggen slijm ophopingen in het voorste gedeelte van de luchtpijp.

Toevallig komt de da vanmiddag voor haar 2e enting. Want ze lijkt er goed genoeg voor nu. Maar even aan hem over laten. Zal eens vragen aan hem over die equistro secreta pro.

En qua luchtwegkruiden krijgt ze een mix van verschillende dingen. zoals foenegiek, sali, mint en nog veel meer

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:29

Da is vanmorgen geweest en het gaat heel goed met haar. Longen klonken heel kalm en ze heeft wel vloeiing maar niet schrikbarend.
Dus Iris helemaal bij. O o wat kan je je tohc zorgen maken om je paard. Echt je had haar vorig jaar moeten zien ze was zo ziek.
Wat betreft de deken zegt hij niet doen, ze is een ijslander. Wordt ze nou echt ziek met koorts enzo dan wel, omdat ik haar niet binnen kan houden. Maar dan moet ze wel echt ziek zijn!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:32

Let wel dat COPD en Bronchitis niet te genezen is! Het word of erger of het blijft stabiel en jij doet al alles goed wat je kan doen voor je paard!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:39

Hoi

Dank je wel Haha!
Ja realiseer me heel goed dat dit niet over gaat. Ik kan er alleen voor zorgen dat zij zo min mogelijk last krijgt. En daar zijn we hard mee bezig. Meer rijden, zeker in de winter. Kruiden, eventueel medicatie als dat nodig is. Altijd buiten, stal met stofvrije bodem. Matten worden eerdaags gebracht.
Mijn dame is 14 jaar mijn droom geweest en is zo belangrijk voor mij. Moet er ontzettend veel voor late maar is elke moeilijke bocht waard.
Als iemand nog tips enzo heeft, hoor ik het altijd graag. Hoe mee mensen hoe meer kennis, denk ik altijd maar.

Groetjes