[BEH] op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: [BEH] op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:50

het kan alleen maar beter worden, ijzers beperken de doorbloeding en zonder ijzers werkt het hoefmechanisme beter

het kan zijn dat je paard gevoelig loopt na het afnemen van de ijzers, maar in veel gevallen gaat het eigenlijk probleemloos

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 07:49

Arabesk schreef:
het kan alleen maar beter worden, ijzers beperken de doorbloeding en zonder ijzers werkt het hoefmechanisme beter

het kan zijn dat je paard gevoelig loopt na het afnemen van de ijzers, maar in veel gevallen gaat het eigenlijk probleemloos

Stel dat je paard toch gevoelig gaat lopen op alleen de straat, dan denk je nu hoefschoenen. Maar het gaat om een aantal meters zou je hem dan gevoelig laten lopen?

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:11

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:25

Hoe lang loopt je paard nu op blote voeten? Het heeft nl wel even de tijd nodig om te wennen. Wij hebben hier een paard die nu 4 jaar zonder ijzers loopt. Ze loopt nog steeds gevoelig op losse steentjes maar op asvalt/zand/berm/schelpenpad niet. Het heeft bij haar wel 1 a 2 geduurt voor ze op de asvalt ook lekker kon lopen. Nu zoekt ze zelf wel eens het asvalt op dat was voorheen niet.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:19

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 07:44

Glossi schreef:
Hoe lang loopt je paard nu op blote voeten? Het heeft nl wel even de tijd nodig om te wennen. Wij hebben hier een paard die nu 4 jaar zonder ijzers loopt. Ze loopt nog steeds gevoelig op losse steentjes maar op asvalt/zand/berm/schelpenpad niet. Het heeft bij haar wel 1 a 2 geduurt voor ze op de asvalt ook lekker kon lopen. Nu zoekt ze zelf wel eens het asvalt op dat was voorheen niet.

Mijn paardje heeft twee jaar ijzers gehad,toen 2,5 jaar zonder ijzers ( NB ) hij ging dus na 2,5 jaar gevoelig lopen of beter gezegd hij wilde helemaal niet meer lopen. Op advies van de dierenarts (afvallen) en ijzers eronder paardje stond met gevoelige zool.
Dat hebben we nu twee maal laten doen dus een 17 weken hebben er ijzers onder gezeten. In overleg met de smid ( geen NB smid) hebben we de ijzers er nu weer onderuit gelaten.
Loopt in de wei prima,
Loopt naar de wei toe ook goed.
Ga ik rijden in de wei geen probleem.
Ga ik na het rijden in de wei op de weg rijden loopt hij heel erg kreupel. Stap ik af loopt hij een paar meter gevoelig en daana goed!
Als ik dit vergelijk met een aantal maanden terug loopt hij in ieder geval in de wei goed. Wil er nog wel bij vermelden dat hij met ijzers ook op een pad waar stenen lagen heel erg gevoelig liep. En dat hij met de ijzers liever niet wilde draven op een zandpad.
Dierenarts is nog van mening dat het gewicht een grote rol speelt en op zijn advies zouden de ijzers er nu weer onder zitten.
Heb dat nog niet gedaan, we gaan nu bijna niet de weg op en aangezien hij in de wei wel graag en goed loopt kijk ik het nog even aan.
Maar blij ben je niet als je paardje zo moeilijk loopt, maar weet ook dat de ijzers na drie weken erg versleten zijn en ook glad zijn waardoor hij weer moeilijk op de weg loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:47

@Glossi; mijn paard heeft de afgelopen tien jaar zonder ijzers gestaan zover ik weet. Maar er werd ook bijna nooit wat mee gedaan. Ze loopt dus altijd gevoelig op paden waar stenen liggen.
Het viel mij gisteren wel op dat op een pad waar ze normaal gevoelig loopt ze nu niet gevoelig loopt.
Nu denk ik dat dit komt omdat ze zes weken heeft stilgestaan (peesontsteking), en dat de hoeven flink zijn bijgekomen?

Op dit moment denk ik dus, zolang ze zo blijft lopen doe ik niks aan haar voetjes!