crossmonster schreef:Ik ga mee met het gros, zet hem blootsvoets, en zet even je sportdroom uit je hoofd.
Ik vind het behoorlijk vreemd dat de dierenarts niks van de hoeven heeft gezegd. Dit zegt of wat over de dierenarts, of wat over jouw smid.
Een van beide moet een steekje hebben laten vallen.
Overigens is een goede smid , in mijn ogen , ook een smid die durft te zeggen dat die ijzers eraf moeten, zeker in dit verhaal.
Juist door te gaan liggen timmeren , en gaten te maken in die voeten, OM DE 4 WEKEN NOTABENE, maak je de hoeven juist slechter en poreuzer.
Dus vraag eens een second opinion van een goede smid.
Juridisch gezien heb je in elk geval geen poot om op te staan.
Er loopt nog ergens een topic over een paard dat later slechte voeten kreeg.
Dit komt veelal door de huidige eigenaar.
Huisvesting, voeding , beweging en smid zijn van groot belang hierin.
Volledig mee eens! Hoe slechter de hoeven, hoe vaker je er een vijl over moet halen. 4 weken is goed, maar je kunt ook om de twee weken zelf even de randjes eraf vijlen (dus niet bekappen, maar gewoon de boel weer glad maken) dan is de kans op scheuren veel, veel kleiner. Ik heb een pony gehad waar ik jaren mee heb lopen modderen. Schimmels, enorme brokken.......die hoeven waren zó slecht. Dit is tot nu toe het enige wat ons heeft geholpen. En eigenlijk is dat ook heel logisch en verklaarbaar.
Zonder ijzers kun je toch ook goed trainen?