Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:46

garny95 schreef:
op het advies van de da sandclear voeren, telkens een periode, net als wat je stalhouder zegt Femke L, geloof met als ze koliek krijgen ben je veel verder van huis, lijnzaad is prima maar werkt niet zo goed als sandclear of zandweg.
Sandvlear gaat bij die van mij er prima in door het andere voer.

Sandclear zijn die brokjes toch he? Ben heel benieuwd hoe de mijne dat gaat vinden. Eet jou paard het "gewoon" op of met kunst en vliegwerk?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:51

die van mij is echt kieskeurig maar dit eet ze prima op tussen het voer door. Ik heb 2 jaar geleden een grote emmer gekocht, van de zomer heeft ze niets gehad omdat ze 24/7 op veel grasland liep, maar nu in die pruttige weidjes en soms staat ze ook in de bak, begin ik weer.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:53

Femke_L schreef:
Helaas weet ik wel hoe ver ik van huis ben als ze koliek krijgt, dat heb ik al meegemaakt.

Maar ik wil niet dagelijks een gevecht houden met haar met sandclear of zand-weg.
Ze vind het gewoon verschrikkelijk.

Het is echt niet dat ik zomaar iets anders wil proberen.

ik ken geen paard die sandclear niet lust tussen zijn voer door, je loopt verhoogd risico, met alleen lijnzaad redt je het niet

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:06

nou dan ken je er nu wel een! (al wil ik niet zeggen dat je mijn paard kent.)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:07

jammer voor je Femke

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:06

garny95 schreef:
ik ken geen paard die sandclear niet lust tussen zijn voer door, je loopt verhoogd risico, met alleen lijnzaad redt je het niet

En toch zijn er paarden en pony's genoeg die het niet eten hoor Knipoog
Heb ook al van alles geprobeerd, en nu kom ik uit op sand clear, en dan op het laatste moment door de slobber heen, en meteen geven. Dat wordt niet meteen zo plakkerig als de losse zaadjes, die "stollen" veel eerder als de korreltjes Knipoog
Succes!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 07:57

garny95 schreef:
die van mij is echt kieskeurig maar dit eet ze prima op tussen het voer door. Ik heb 2 jaar geleden een grote emmer gekocht, van de zomer heeft ze niets gehad omdat ze 24/7 op veel grasland liep, maar nu in die pruttige weidjes en soms staat ze ook in de bak, begin ik weer.

Mijne eet normaal gesproken alles als het maar lang genoeg stilstaat Knipoog , maar Zandweg dus niet. Ga van de week een kuurtje Sandclear bestellen, eind deze of begin volgende maand mag ze weer. Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:43

garny95 schreef:
Femke_L schreef:
Helaas weet ik wel hoe ver ik van huis ben als ze koliek krijgt, dat heb ik al meegemaakt.

Maar ik wil niet dagelijks een gevecht houden met haar met sandclear of zand-weg.
Ze vind het gewoon verschrikkelijk.

Het is echt niet dat ik zomaar iets anders wil proberen.

Mijn tinker heeft het welk gered met lijnzaad, die at de zandclear ook niet, heb 1 emmertje gekocht toen der tijd, maar heb dat ook zo weer in d ekliko gedropt.Dus denk dat het heel goed mogelijk is met lijnzaad koken, die van mij had 1 1/2 kruiwagen in haar darmen en ook daarna is er nog het nodige uitgekomen met de lijnzaadjes.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:49

@midgie, Hoeveel lijnzaad gaaf jij ongeveer per dag? En verstrekt over hoelange periode.

En hoelange rust periode? of voerde jij elke dag, 7 dagen per week alle dagen per maand?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:13

Breghje schreef:
Nu heb ik al een paar x in een emmer geprobeerd zand te meten, maar dat werkt dus niet, terug naar de good old handschoenen dan maar. Iemand een tip waar ik van die chirurgische handschoenen kan kopen? Wil er nu meer mestballen indoen om zeker te weten wat erin zit.

Handschoentjes kun je bij de drogist kopen. Maar je kunt ook een grote glazen pot nemen (goed afsluitbare). Ik heb een grote mayo-pot, gooi er wat mestballen in, warm water erop (dan lost het sneller op), even goed schudden (vandaar dus goed afsluitbaar Haha! ) en even laten staan. Kun je ook weer omspoelen en een volgende keer gebruiken!

Als er veel zand in de mest zit, dan voel je dat ook al als je de mestballen oppakt, die zijn dan veel zwaarder dan normaal.

Moet jij die 200 gram koken of mag je die ook droog voeren?

EDIT: weet iemand waar je dat gele lijnzaad kan kopen en of dat net zo goed is? Ik heb me laten vertellen dat daar geen blauwzuur in zit en dat het dus veiliger te voeren is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:10

Silfre schreef:
Breghje schreef:
Nu heb ik al een paar x in een emmer geprobeerd zand te meten, maar dat werkt dus niet, terug naar de good old handschoenen dan maar. Iemand een tip waar ik van die chirurgische handschoenen kan kopen? Wil er nu meer mestballen indoen om zeker te weten wat erin zit.

Handschoentjes kun je bij de drogist kopen. Maar je kunt ook een grote glazen pot nemen (goed afsluitbare). Ik heb een grote mayo-pot, gooi er wat mestballen in, warm water erop (dan lost het sneller op), even goed schudden (vandaar dus goed afsluitbaar Haha! ) en even laten staan. Kun je ook weer omspoelen en een volgende keer gebruiken!

Als er veel zand in de mest zit, dan voel je dat ook al als je de mestballen oppakt, die zijn dan veel zwaarder dan normaal.

Moet jij die 200 gram koken of mag je die ook droog voeren?

EDIT: weet iemand waar je dat gele lijnzaad kan kopen en of dat net zo goed is? Ik heb me laten vertellen dat daar geen blauwzuur in zit en dat het dus veiliger te voeren is.

Oe, die grote glazen pot klinkt handig *LOL* ! Zal eens gaan kijken of ik iets kan vinden. Dat is veel handiger dan geknoei met handschoenen en emmers enzo.

Ik mag die 200 gram op 2 manieren geven: of koken in een pan of kokend water erop en af laten koelen, maar niet droog.

En van geel lijnzaad heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd, dus als iemand dat weet wil ik ook wel eens kijken.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:59

Inmiddels gevonden, LinoSan heet het. Linkje!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:50

Bedankt voor het linkje, ik ging alleen achteruit van de prijs zeg Wow! ... ik denk dat ik voorlopig blijf koken.... Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 07:35

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:00

@ Janouk: Ik zie dat jij een haflinger hebt en dat je haar gekookt lijnzaad geeft. Hoeveel lijnzaad geef je haar verspreid over hoeveel keer in de week? En hoe maak jij het klaar?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:22

@racekater
Ik heb 2 paarden: een Haf en een KWPN. Ik doe in de periode dat ze zand eten dagelijks een theekopje lijnzaad in een bak: ruim kokend water erover heen en doorroeren. Dat laat ik afkoelen!

Dan geef ik ze een allebei een halve schep zemelen in een emmer en verdeel de helft van het prutje lijnzaad over beide emmers. Dan doe ik er koud water bij totdat de zemelen goed geweld zijn. En dan geef ik het aan de dames: die zijn er werkelijk gek op, want het spul zit soms tot aan hun oren.
En 1 x per maand geef ik een kuurtje Sandgard van 7 dagen en dan krijgen ze geen lijnzaad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:43

Ik hoor vaker de combi zemelen en lijnzaad. Mijn krijgt nu slobber en lijnzaad wegens de calorieen die ze nodig heeft om bij te komen van de operatie, wat doen zemelen behalve dat het helpt met het zand?

@ Janoek: op de kliniek adviseerden ze me om 200 gram lijnzaad per dag te geven, minder zou niet zo heel veel effect hebben, maar ik weet dus niet hoe dat zit in combi met zemelen.

Eerste kerstdag krijgt Bregh van mij haar eerste kuurtje Sandclear, ben benieuwd hoe ze het gaat vinden Haha!

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:04

Ik krijg juist de sandclear er nauwelijks in en de zaadjes vrij soepel,en ik heb verscheidene mini's en dat geld
voor (bijna) allemaal.Bovendien vond ik dat de sandclear veel sneller op is en heb er nauwelijks zand zien afkomen,terwijl ik
met de zaadjes af en toe letterlijk drollen van zand ben tegengekomen..
Verder is Agradi verreweg het goedkoopst met de psylliumzaadjes,volgens mij heet het "Zandvrij"bij hun..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 07:14

Breghje schreef:
@ Janoek: op de kliniek adviseerden ze me om 200 gram lijnzaad per dag te geven, minder zou niet zo heel veel effect hebben, maar ik weet dus niet hoe dat zit in combi met zemelen.

Vooral doen wat ze op de kliniek aanraden. Jouw paard is patient en aan het revalideren.
Ik geef de zemelen vooral om het voer goed te mengen en het smakelijk te maken. Niet om een andere rede.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:10

Janouk, bedankt voor je reactie. Onze paarden staan in de winter veel op het zand. Helaas hebben we dit jaar al twee paarden gehad met zandkoliek (tja, haflingers hé, die vreten werkelijk álles..... Bloos! ). En dat ondanks het feit dat we hen preventief één week per maand een kuurtje sandclear geven.

We hebben nu de structuurmuesli van subli aan hun rantsoen toegevoegd en ik wil hen een paar keer per week lijnzaad gaan geven. De ene keer een eigengemaakt prutje, de andere keer een scheutje olie.

Ik heb zojuist op Breghjes methode een prutje lijnzaad gemaakt. Ik heb bij de Boerenbond een klein zakje lijnzaad meegenomen om het eens te proberen. Ik heb nu ruim 300 gram gemaakt voor drie paarden. Hoeveel water voegen jullie toe, want dat spul blijft volgens mij wellen. Ik heb nu ruim een liter gekookt water toegevoegd aan ruim 300 gram lijnzaad. Wat een plakzooi wordt dat zeg. Jullie doen dit plakprutje dus gewoon in de voerbak? Ik ben benieuwd of onze dames dat lekker vinden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:29

flyer schreef:
Ik krijg juist de sandclear er nauwelijks in en de zaadjes vrij soepel,en ik heb verscheidene mini's en dat geld
voor (bijna) allemaal.Bovendien vond ik dat de sandclear veel sneller op is en heb er nauwelijks zand zien afkomen,terwijl ik
met de zaadjes af en toe letterlijk drollen van zand ben tegengekomen..
Verder is Agradi verreweg het goedkoopst met de psylliumzaadjes,volgens mij heet het "Zandvrij"bij hun..

Is in elk geval weer wel een tip om te onthouden mocht er idd weinig zand bij zitten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:31

janouk schreef:
Breghje schreef:

Vooral doen wat ze op de kliniek aanraden. Jouw paard is patient en aan het revalideren.
Ik geef de zemelen vooral om het voer goed te mengen en het smakelijk te maken. Niet om een andere rede.

Oké bedankt! Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:34

racekater schreef:
Janouk, bedankt voor je reactie. Onze paarden staan in de winter veel op het zand. Helaas hebben we dit jaar al twee paarden gehad met zandkoliek (tja, haflingers hé, die vreten werkelijk álles..... Bloos! ). En dat ondanks het feit dat we hen preventief één week per maand een kuurtje sandclear geven.

We hebben nu de structuurmuesli van subli aan hun rantsoen toegevoegd en ik wil hen een paar keer per week lijnzaad gaan geven. De ene keer een eigengemaakt prutje, de andere keer een scheutje olie.

Ik heb zojuist op Breghjes methode een prutje lijnzaad gemaakt. Ik heb bij de Boerenbond een klein zakje lijnzaad meegenomen om het eens te proberen. Ik heb nu ruim 300 gram gemaakt voor drie paarden. Hoeveel water voegen jullie toe, want dat spul blijft volgens mij wellen. Ik heb nu ruim een liter gekookt water toegevoegd aan ruim 300 gram lijnzaad. Wat een plakzooi wordt dat zeg. Jullie doen dit plakprutje dus gewoon in de voerbak? Ik ben benieuwd of onze dames dat lekker vinden.

Mijne krijgt het gemengd met slobber. Ik doe op gevoel 1/3 lijnzaad (200 gram per dag) en dan 2/3 water. Ben er wel achter dat het vuur laag moet zodra het kookt, dan blijft het tenminste niet omhoog komen en blijft mijn gasfornuis schoon. Ook meteen nadat het prutje in een bakkie zit was ik de pan af met heet water en afwasmiddel anders kan ik bikken denk ik of mijn pan wegpletteren. Haha! Maar idd, alles in een emmer omdat lijnzaad zuur kan worden als er wat achterblijft in de voerbak en madam likt de emmer uit zo lekker vind ze het.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:40

Ik heb nu een emmer van het epplejeck huismerk en dat eten ze redelijk goed, zit ook geen geur aan ofzo. Verder gaan er hier bergen ontbijtkoek doorheen, kosten bijna niks en die schijnen doordat ze plakkerig zijn ook sand mee te nemen. Verder iedere maand een week gekookte lijnzaad.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:48

Door het koken van lijnzaad gaat het blauwzuur eruit. Alleen kokend water erover zorgt er niet voor om het blauwzuur uit lijnzaad te krijgen. Je moet lijnzaad minimaal 10 tot 15 minuten laten koken. Blauwzuur is heel erg giftig!