Peesblessure of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Peesblessure of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:50

birgit_x schreef:
Ik ben alleen zo bang om mijn allerliefste beestje kwijt te raken, hij is nog jong en heeft veel energie, en een peesblessure is verschrikkelijk..
Toch is het tijd denk ik toch dat ik mijn ego aan de kant zeg, en naar jullie ga luisteren want mijn pony gaat voor..

Je kop in het zand steken veranderd niets aan de situatie.
In tegendeel, hoe langer je wacht hoe ernstiger het kan worden.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:04

Ik weet het, ga morgen ook meteen als ik thuis ben de DA bellen..
Maak me zo zorgen..
Het kan me nu gewoon ook niet meer schelen wat andere mensen denken of zoude doen, (of noujuist niet doen) ik ga de dierenarts bellen, en ik had het eerder moeten doen.. stom..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:19

een peesblessure is wel erg, maar er zijn ook genoeg paarden die ervan genezen. Het hoeft niet het einde van je pony te betekenen. Het kan ook allemaal meevallen.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:40

Ik heb net de DA gebeld, maar ik kreeg zijn assistente.
Ik heb verteld wat er aan de hand was, en mijn gegevens achter gelaten. Hij zal zo snel mogelijk terug bellen...

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:44

De DA belde terug,hij komt om 1 uur op vrijdag kijken..

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:22

Gelukkig! Ik ben benieuwd!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:22

Zo naar mijn paardje, de DA komt zo..
Ben toch wel bezorgd hoor, maar ook benieuwd wat er uit komt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:15

Ik ben heel erg blij dat je uiteindelijk toch echt een da hebt gebeld. Ben heel benieuwd wat de diagnose gaat zijn.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:28

Hoi,
Vamiddag is de DA geweest.
Het blijkt dat het een oude blessure is.
Hij heeft er geen last van, en foto's waren niet echt nodig.
Wel moet ik zo gauw het iets dikker of warm word, de DA meteen weer bellen.
Ook kan hij maar 80% belasten, omdat er toch iets niet helemaal klopt.
Dat betekend dus dat ik nooit meer mag (hoog) springen, ook geen parcourtje, nooit meer crossen (deed ik al niet) en niet meer rijden in een zware bodem.
Ben blij dat het verder niks ernstigs is, maar blijf wel altijd op mijn hoede..Lachen

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:23

Gelukkig is het niets ernstigs... maar ik lees dat je wel heel voorzichtig moet zijn... Als ik in jou schoenen stond zou ik mij bij ieder ritje al zorgen maken of ik het goed voor het paard doe!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:47

birgit_x schreef:
Hoi,
Vamiddag is de DA geweest.
Het blijkt dat het een oude blessure is.
Hij heeft er geen last van, en foto's waren niet echt nodig.
Wel moet ik zo gauw het iets dikker of warm word, de DA meteen weer bellen.
Ook kan hij maar 80% belasten, omdat er toch iets niet helemaal klopt.
Dat betekend dus dat ik nooit meer mag (hoog) springen, ook geen parcourtje, nooit meer crossen (deed ik al niet) en niet meer rijden in een zware bodem.
Ben blij dat het verder niks ernstigs is, maar blijf wel altijd op mijn hoede..Lachen

Een oude blessure, maar 80% belasten want er klopt iets niet maar een echo is niet echt nodig.... Nors opkijken Voor mijn eigen gemoedsrust zou daar dus wel een echo overheen gaan zodat ik zou weten waar ik aan toe ben Haha! . Want crossen mag niet, maar wat als ie ervandoor plettert een keer in een dolle bui etc? Een oude blessure kan namelijk heel goed uitlopen in een chronische blessure bij verkeerde belasting.....

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 18:55

Nee, er komt straks een tijd waar hij maar 80% kan belasten. Dan moet de DA weer komen, als ik meer ga voelen. Hij zij dat het nú op dit moment niet nodig is.
Hij heeft ook wat proefjes gedaan, maar mijn pony reageerde er niet "negatief" op. Hij vond zelfs dat hij zeer sjarmand bewoog haha. Haha!
Maar idd, hij kan weg schieten en de pees zou kunnen belasten, maar kan ieder paard dat niet over komen?
Ik heb nu een DA laten kijken, en hij heeft mij dit verteld, en zo lang ik rustig blijf rijden kan het geen kwaad.
Dan ga ik me ook niet meer zorgen maken dan wat nu op dit moment nodig is.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:01

Gelijk heb je... Succes en veel plezier met je paardje...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:04

Oké, ik begreep dat hij nu al 80% maar kon belasten, dan heb ik niet goed gelezen. Tuurlijk kan het elk paard overkomen dat ze wegschieten, alleen ben je daar met een peespaard iets alerter op dan met een gewoon paard en zul je bv. sommige situaties uit de weg (proberen te) gaan Knipoog .

Moet je ook extra koelen na het rijden of is daar niet echt iets over gezegd? De meningen daarover zijn verschillend, maar over het algemeen wordt aangenomen dat het het peesweefsel versterkt na het rijden dus kwaad kan het nooit.

Hopelijk hoef je de da niet meer te laten komen, al zou ik als ik jou was wel super alert blijven op idd warmte of dikte en dan niet zo lang meer wachten. Knipoog Haha!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:09

Nee, er is niks gezegt over koelen of afspuiten. Dat zou ik nog eventjes na kunnen vragen.
Tuurlijk ga ik zo veel mogelijk proberen die situties uit de weg te gaan, en ik zou ook nooit het gevaar opzoeken. Veelste bang dat er ook maar iets zou gebeuren.

Dankje ik hoop natuurlijk ook dat er geen DA meer nodig is, maar dan zou ik wel iets sneller reageren, haha..

Ook bedankt nog voor jullie reacties en "geduld" omdat ik ook niet erg snel was met de DA en wat misschien niet echt vriendelijk over kwam, ook niet tegen over mijn paard..