doorgescheurde pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: doorgescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:32

Mijn pony van toen 28 had een gat in haar pees.
Deze moest ik 6 maanden op de wei zetten, niet op stal dus.
Na een half jaar was het dicht.
Nu na twee jaar is het zo goed als genezen.
Voerde altijd pees druppels(naam vergeten) van de groene os bij.
Wel iets anders dan een doorgescheurde pees maar goed.
Mijn DA vertelde mij dat als hij afgescheurd had geweest het einde verhaal had betekent.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:36

mijn andaatje heeft jaren geleden 6 maanden boxrust gehad,na een peesoperatie,

alleen een echt afgescheurde pees,lijkt me niet zonder operatie dat dat goed komt,een scheur wel,maar echt afgescheurd??

hebben ze ook een echo gemaakt van de pees zelf?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:09

Een echo komt er zo snel mogelijk, dit was al beslist, een second opinion leek ons raadzaam.

Overigens staat hij natuurlijk niet geïsoleerd, hij staat in één van de schuilstallen op de weide (die dichtgemaakt is), en mijn paard is altijd wel in de buurt te vinden, het blijft dan wel bij neuzen/kroelen, echt spelen kan natuurlijk niet.

Nu jullie het zo zeggen vraag ik me af hoezeer 'afgescheurd', niet 'gescheurd' moet zijn, want hij lijkt nog steeds geen pijn te hebben? Hij loopt rond (zover dat mogelijk is in zijn stal), eet goed, staat met de oortjes naar voor...

Hopelijk weten we meer na de echo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:14

als een pees echt afgescheurd is ,bungelt zijn beentje ,of sleept hij ermee...en afgescheurd is zonder operatie niet geneesbaar...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:19

We gaan wrs bij deze DA een echo laten maken: http://www.lodeleen.be/ Als na de echo blijkt dat het gescheurd is, oftewel afgescheurd, kan daarna bekeken worden wat het beste is voor de pony..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:21

Ik twijfel eraan of ik mijn paard dat zou willen aandoen... Natuurlijk nu moeilijk te zeggen (als je zelf niet in die situatie zit), maar ik neig toch naar naar een euthanasie dan geloof ik. Vijf maand stalrust is een gigantisch lange tijd voor een paard dat in de fleur van zijn leven vol energie zit. Dit is natuurlijk nog afhankelijk van paard tot paard, de ene keert het makkelijker op stal dan de andere. Mijn paard heeft met een lichte peesblessure 2weken volledige stalrust gehad (zes jaar geleden), dat paard was niet meer te herkennen. Die was van een vriendelijke en rustige merrie veranderd naar een chagerijnige 'trut'. Oren in haar nek, constant ronddraaien in de stal, tegen de muren op stampen,... Nee, als je haar vijf maanden op stal zou moeten houden, dan wordt het volgens mij echt gevaarlijk, tenzij je haar onder zware kalmeermiddelen zou zetten. Paard zelf zou er zeker niet gelukkig op worden. Daarnaast denkt een paard niet zoals mensen, aan de 'goede jaren die na de revalidatie nog gaan komen'. Een paard denkt in het hier en nu, niet in de toekomst. En als het paard in het hier en nu doodongelukkig is? Dan hoeft het voor mij niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:25

Momenteel is doodongelukkig nog niet aan de orde Lachen Maar ik begrijp je redenering wel.

edit: het lastige is ook dat wij natuurlijk wel aan de toekomst kunnen denken, en wat is dan "maar" 5 maanden op de (hopelijk) 20 jaar die hij nog voor zich heeft? Maar dat kan je een paard helaas niet duidelijk maken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:11

Lode Leen is een goede DA, wacht gewoon zijn advies af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:18

Solleke_Noah schreef:
Momenteel is doodongelukkig nog niet aan de orde Lachen Maar ik begrijp je redenering wel.

edit: het lastige is ook dat wij natuurlijk wel aan de toekomst kunnen denken, en wat is dan "maar" 5 maanden op de (hopelijk) 20 jaar die hij nog voor zich heeft? Maar dat kan je een paard helaas niet duidelijk maken..

Mijn paard staat al sinds augustus op rust en heeft nog tot minstens mei te gaan. Die mag/moet wel wat stappen trouwens, maar staat afgezien van dat stappen fulltime op stal. Het valt me qua temperament 300% mee (oke, je moet er nu echt NIET opgaan, dan breek je je nek, maar hij is nog best te hanteren aan de hand en ik heb hem nog niet hoeven te verdoven) en ik vind echt euthanasie een volkomen belachelijke suggestie als er geen sprake is van pijn. Het is rot dat ze hun benen niet kunnen strekken maar liever een paar maanden op stal en daarna een gezond en happy paard terug dan een paard volkomen onnodig af laten maken omdat hij liever buiten staat dan op stal - vind ik. Mijn paard is althans niet depressief ofzo, hij is gewoon heel druk in zijn hoofd door het energieoverschot. Komt wel weer goed als hij over een paar maanden weer buiten mag komen. Een paard leeft in het heden maar een paard pakt ook gewoon de situatie zoals het is.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:14

Nagyl schreef:
Urielle schreef:
Dat zou ik dus echt niet plaatsen hier Shabbay, buut is in Nederland een verboden middel en de boete erop is niet misselijk.
Het werkt wel als een tierelier trouwens Ja maar idd een heel heftig middel (is ook niet voor niet verboden in Nederland)

buut is bij mij (in het zuiden) makkelijk te regelen... *LOL*

..uhm ik kreeg het gewoon van de kliniek mee. Kwam er pas twee jaar later achter, toen de osteopaat langs kwam dat het niet mocht. (osteo was bezig met een onderzoek naar het effect van medicijnen op de organen). Maar ben blij dat ik het heb kunnen gebruiken.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:24

...is het die shet uit jouw profiel? Is echt wel n schatje...Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:30

shabbay schreef:
..uhm ik kreeg het gewoon van de kliniek mee. Kwam er pas twee jaar later achter, toen de osteopaat langs kwam dat het niet mocht. (osteo was bezig met een onderzoek naar het effect van medicijnen op de organen). Maar ben blij dat ik het heb kunnen gebruiken.

Het werkt ook fantastisch Ja Maar als de AID erachter komt ben je wel de sjaak en je DA ook, dus never dat ik deze info op het internet zou zetten Bloos
Ik woon in Belgie dus heb er geen probleem mee Tong uitsteken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:27

@meart: het is idd de shet uit mijn profiel Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:40

Afgescheurde strekpees is niet iets waar ik een paard om zou laten afmaken. Andere spieren en pezen nemen de functie grotendeels over. Na herstel zal ie wsl. ook weer normaal kunnen functioneren.

buigpees is natuurlijk een heel ander verhaal

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:11

Het is (dacht ik toch) de strekpees. Wat is het verschil tussen beide pezen ivm herstelproces (ik ben hier een echte leek in)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:39

In elk geval een groot compliment voor de eigenaar (es) van de shet! De kosten van deze behandeling en onderzoeken zal vele, VELE malen meer zijn dan de aanschaf van een nieuw shetje!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:46

Lijkt wel wat op de blessure van de pony van een kennisje van mij, deze sleepte ook iets met een achterbeen, Veearts kon het been zo helemaal in gestrekte stand naar achteren trekken, diertje gaf geen krimp en liep ook "gewoon" zonder pijn te tonen. Diagnose was ook een gescheurde pees (weet niet welke) Beestje heeft ruim een maand boxrust gehad daarna een maandje of twee (rustig) op de paddock en wordt nu weer bereden.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 04-12-08 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:59

Arm diertje ik hoop dat het weer helemaal goed komt.
Gelukkig is hij wel gewoon vrolijk en eet hij goed.
Ben benieuwd wat de andere da zegt.
Ga voor je duimen.

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:49

Hallo iedereen

Ik kom hier niet vaak op maar via men vriedin wist ik dat er hier een topic over men shet was. ik ben namelijk de eigenares van dit ongelukkig voorval :/

Dank u allemaal voor diegene die me hier al gesteund hebben en die er mee in geloven! Het zal een hele zware periode worden, zowel voor Emir'ke als voor mij.

We stonden nu al redelijk ver met lessen te nemen voor vrijheidsdressuur en dit zal nu allemaal verwateren. Maar dit is natuurlijk het minste van men zorgen. Ik ga me nu vooral concentreren op 'ja-schudden', voedselweigering, flemen en kusjes geven... als vrijheidsdr. dan. Om toch nog iets te kunnen doen met hem.

Verveling is het laatste wat ik wil voor hem, en ga dus nog meer tijd doorbrengen met hem dan ik normaal deed. Wat ook al veel was. Ik bedoel gewoon eens bij hem men lessen leren of eten enz.

Kben volop aan het sparen voor 2de DA, zeker voor een foto. Niemand enig idee hoeveel dit me zou kosten? Ik weet dat het veel zal zijn maar kwil gewoon al een gedacht hebben...

Eten doet ie nog heel goed, zijn hooinet en mand met hooi is altijd op en vind ik super. Zijn recreatiemengeling eet hij ook goed. Hij is ook veel liever vind ik, geeft me likjes (wat ie voordien nooit of bijna nooit deed). Mja zal ook zijn omdat het beestje weet dat er iets mis is. Aangezien ik de laatste dagen echt constant aan het wenen was.

Maar kom, kga stoppen want kan nog uren doortypen.

ps. ik snap dat sommigen zeggen inslapen, maar dat vind ik nu echt iets te cru. Beestje heeft voor de moment echt geen pijn, hij kan dagen hebben zei DA dat hij eens minder is maar daarom ook die pijnstillers en die rust die hij krijgt in stal. Hopen dus

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:58

Veel sterkte met je schet, wat een leuke ponytje, zag ik in de profiel.

Ik duim voor deze schetje, dat het weer goedkomt.

Sterkte.

gientje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:58

Jambolover schreef:
Hallo iedereen

Ik kom hier niet vaak op maar via men vriedin wist ik dat er hier een topic over men shet was. ik ben namelijk de eigenares van dit ongelukkig voorval :/

Dank u allemaal voor diegene die me hier al gesteund hebben en die er mee in geloven! Het zal een hele zware periode worden, zowel voor Emir'ke als voor mij.

We stonden nu al redelijk ver met lessen te nemen voor vrijheidsdressuur en dit zal nu allemaal verwateren. Maar dit is natuurlijk het minste van men zorgen. Ik ga me nu vooral concentreren op 'ja-schudden', voedselweigering, flemen en kusjes geven... als vrijheidsdr. dan. Om toch nog iets te kunnen doen met hem.

Verveling is het laatste wat ik wil voor hem, en ga dus nog meer tijd doorbrengen met hem dan ik normaal deed. Wat ook al veel was. Ik bedoel gewoon eens bij hem men lessen leren of eten enz.

Kben volop aan het sparen voor 2de DA, zeker voor een foto. Niemand enig idee hoeveel dit me zou kosten? Ik weet dat het veel zal zijn maar kwil gewoon al een gedacht hebben...

Eten doet ie nog heel goed, zijn hooinet en mand met hooi is altijd op en vind ik super. Zijn recreatiemengeling eet hij ook goed. Hij is ook veel liever vind ik, geeft me likjes (wat ie voordien nooit of bijna nooit deed). Mja zal ook zijn omdat het beestje weet dat er iets mis is. Aangezien ik de laatste dagen echt constant aan het wenen was.

Maar kom, kga stoppen want kan nog uren doortypen.

ps. ik snap dat sommigen zeggen inslapen, maar dat vind ik nu echt iets te cru. Beestje heeft voor de moment echt geen pijn, hij kan dagen hebben zei DA dat hij eens minder is maar daarom ook die pijnstillers en die rust die hij krijgt in stal. Hopen dus

Mijn paard heeft de diepe buiger kapot gehad en is hier weer helemaal van genezen dus geef de hoop maar niet op. Hij heeft 3 maanden stalrust gehad en daarna zijn we langzaam begonnen met eerst 5 minuten stappen en dat opgebouwd. We zijn nu 10 maanden verder en het gaat super met hem. Als je het de tijd geeft ben ik er zeker van dat het goed komt. Mijn da had hem al opgegeven maar omdat hij nog zo jong was zijn we er toch mee begonnen gelukkig want we rijden nu lekker weer rond door de hei en het is heerlijk om weer met hem bezig te zijn.

sterke regina

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:15

Mijn paard heeft ook een gescheurde pees gehad en ik ben daar zo'n 7 maanden mee zoet geweest. Ik heb ook equipalizone gehad, maar dit is een pijnstiller die ook de zwelling wat tegengaat... Ik heb dat ook alleen maar in het begin gehad!

De voorschriften van mijn DA waren 3 x daags een 15 minuten stappen op het harde. Om de 6 tot 8 weken werd een scan genomen om de voortgang te bewaken.

Ik moest wel gaan stappen omdat ik een ouder paard (20) heb en dat hij bang was dat daar artrose uit zou komen door te lang stil staan.

Succes met het herstel... Ik weet het is een zware periode, maar ook ik vind dat je een dier daar doorheen moet slepen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:24

Sorry heb niet alles gelezen, maar mijn paard is toen ze 1 was in het draad blijven hangen en hierbij tot op het bot alles stuk. Dus ook de pees aan de voorkant van het achterbeen.

Ze heeft `10 dgn complete stalrust gehad. Dat was niet zo'n punt want ze was zo wat gedrogeerd door alle medicijnen en antibiotica. Ik heb de beslissing op dat moment gemaakt om haar te laten leven.
Daarna heb ik nog een half jaar de keuze open gelaten of ik haar niet alsnog zou laten inslapen.

Na de 10 dgn stalrust heeft ze op een kleine paddock gestaan. Daarna op een afgezet stukje wei.
Pas na 1 jaar is ze weer bij een andere hele rustige pony in de wei gegaan.
Na 1.5 jaar heb ik haar terug in de kudde gezet, ik was doodnerveus, maar het is goed gegaan.

Iedere dag 2x afspuiten en 3x per dag medicijnen geven. Iedere dag 2x 5 min. stappen en dat opbouwen. Iedere dag in onzekerheid of ze geen ontsteking zou krijgen en alsnog er aan onderdoor ging. En die ontsteking kreeg ze. Helemaal weer terug bij af.
Weer boxrust en weer overnieuw opbouwen.

Het heeft me handen met geld gekost... het is mijn eigen keuze geweest haar te laten leven natuurlijk.

En nu: een megasterk paard, nooit ziek, loopt als n trein. Ze is op dit moment 4 en loopt een L proefje ( niet officieel). Hoger gaan we waarschijnlijk niet komen... dat maakt helemaal niets uit voor mij. De VA heeft mij toen gezegd dat ik al blij moest zijn als ze pijnloos in de wei kon staan..
Hij was zeer verbaasd dat het zo goed met haar gaat en heeft haar meerdere malen onderzocht en bevestigd dat ze geen pijn heeft!

Success~!!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Solleke_Noah schreef:
Het is gewoon dat hij amper pijn lijkt te hebben? Hij is vrolijk (zoals in: oortjes naar voren, goed eten, praatjes hebben tegen mijn paard), als je het vraagt loopt hij mee (bij het voordraven voor de DA), dus dan is inslapen toch wel erg drastisch?

Dat hij niet laat zien dat hij pijn heeft wil niet zeggen dat hij het daadwerkelijk niet heeft.
Mijn oude paard liep 'niet helemaal lekker', maar omdat het lang aanhield hebben we toch een echo laten maken. Uitslag: een scheur in de aanhechtingspees van het achterbeen. Was niet eens helemaal doorgescheurd, maar volgens de dierenarts ook een weinig voorkomende en vervelende blessure.
Je zegt dat het paardje erg fel is: nou dat was de mijne dus ook. Ze liet nouwelijks iets zien. We hebben een half jaar aan de hand gestapt en verder boxrust. Tijdens het stappen sprong iedere keer zowat in mijn nek. Daarna mocht ik er er, en rustig een beetje stappen en een minuutje draven. Er was geen kreupelheidje te zien. Toch was de diagnose na een jaar: pees is niet geheeld, alleen maar verslechterd. Uiteindelijk hebben we haar af laten maken, de kans op genezing was ongeveer 5%.

Wat ik dus wil zeggen is: sommige paarden laten niet zien dat ze pijn hebben. Let daar goed mee op. Hopelijk komt het helemaal goed, maar 5 maanden lijkt me ook heel kort, en bovendien lijkt het me dat een helemaal afgescheurde pees niet zomaar weer aan elkaar groeit.
Heel veel succes Lachen

Jambolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:10

Emir doet het echt super, voor die minieme stappen die hij kan zetten in zijn stalletje doet hij dat echt goed. Plooien doet hij natuurlijk niet maar ik bedoel maar gwn dat ie goed kan stappen. Geeft me echt al een beter gevoel!

@ Ragdollcat/ Chessje/ Def/ Botje: Bedankt iedereen!

@ Botje: Hij zal idd wel nog eens pijn hebben, maar ik denk dat Sarah eerder bedoelde van dat hij minder pijn lijdt dan toen we hem aangetroffen hadden. Moest hij abnormaal pijn hebben zou hij dat echt laten zien, zoals hij vorige maandag deed bv. Zijn gedrag was dan ook abnormaal en zijn manier van doen. Dus wil maar bedoelen dat hij nu echt terug zijn eigen is. Zijn karaktertje is weer helemaal terug te boven gekomen ^^