prijs hooi

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diva

Re: prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:11

barbara28 schreef:
Dat weet ik niet, ik sta er net een dag, en heb mijn buurvrouw gevraagd naar het hooi. Zij vertelde me toen dat er een aantal dus hun eigen hooi kopen. Ik denk dat je met die mensen een gezamelijke opslag krijgt.

Je staat er pas een dag?
Is het niet misschien net een slechte lading hooi die ze nu hebben.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:11

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-04-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:14

ik betaal 3 euro voor een baaltje. Ik voer een halve baal per dag per paard. Zeg 4 plakken. Het hooi haal ik bij een boer hier verderop.
Ik woon ook in flevoland, nooroostpolder, maar dat is voor jou vanuit almere te ver weg denk ik.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 13:16

Merens schreef:
barbara28 schreef:
Dat weet ik niet, ik sta er net een dag, en heb mijn buurvrouw gevraagd naar het hooi. Zij vertelde me toen dat er een aantal dus hun eigen hooi kopen. Ik denk dat je met die mensen een gezamelijke opslag krijgt.

Je staat er pas een dag?
Is het niet misschien net een slechte lading hooi die ze nu hebben.

nee, ik wist van te voren dat ze dat natuurkuil voeren, komt van een of ander natuurgebied. Misschien gaat mijn paard het nog eten hoor, moet hij even wennen, maar vind ook de hoeveelheid erg weinig..dus wil zowieso bijvoeren..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:18

Bijvoeren is sowieso goedkoper dan zelf álles kopen Vork

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:01

Ik zou zeggen, kijk het even aan, geef het even de tijd.
Wie weet gaat hij het eten.
Daarnaast vind ik dat als men daar iets voert wat jou paard echt niet eet, men met de pensioneigenaar tot een passende oplossing zou horen te komen.
Je staat daar immers all in. Daar hoort ook kuil of hooi bij.
Ik vind wel dat dit nu wel heel erg makkelijk bij de eigenaar van het dier op het bordje wordt geschoven.
Hij eet niet, dan regel je zelf maar wat anders................ én zonder enige vorm van korting!
En de hoeveelheid zou zo wie zo voldoende horen te zijn, dat zou inhouden dat bijvoeren niet nodig zou moeten zijn, ook die afspraken hoor je met de eigenaar van de pensionstal te kunnen maken toch?
Het kan best zijn dat dit verder de ideale stal voor jou is, maar als ik dit zo hoor, zou het voor mij anders zijn.
Ook al heeft de stal verder alles wat mijn hartje begeerd, en dan gaat het niet of ik het er voor over zou hebben, zelf hooi kopen, maar ik vind dit een principe kwestie.
Ik hoop dat hij het gaat eten en anders succes met je eigen inkoop (en hopen dat de anderen daar van jou hooi af blijven).

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:38

Hey, karin heeft nu een adresje gevonden waar ze het ook kunnen brengen, eventueel kan ik het vanaf eric ook naar jouw brengen Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:54

josie; ook de hoeveelheid is voor elk paard anders.
Op mijn oude stal vonden ze 3 plakken hooi per paard per dag ruim voldoende. Ik vind dat belachelijk weinig en voerde dus bij. Maar als de rest er geen probleem van maakt ben ik denk ik degene die aan het kortste eind trekt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:22

Ja, ik snap prima dat de hoeveelheid per paard verschillend is, maar juist daarom zou je daarover afspraken moeten maken, dat zou ik tenminste heel redelijk vinden (en overigens ook heel normaal).
Stel je paard krijgt te veel, wordt dus te dik, dan hoor je ook te kunnen afspreken dat hij wat minder krijgt toch?
Dit hoort in mijn ogen ook te gelden voor als hij te weinig blijkt te krijgen.
Het ene paard werkt ook harder en of staat b.v. meer buiten, en zal dan ook een andere behoefte hebben aan hooi.
Ik vind dan ook niet dat je stnadaard daarin hoort te meten.
Je hoort te kijke naar het dier en daarop je voeding aan te passen, te dik: wat minder, te dun/afvallen: wat meer.

En ja helaas voor jou: als iederen dit maar slikt, dan heb je weinig keus.
Wat je je nog zou kunnen overwegen, dit is wel lastig, want je staat er net, dat je met die anderen, die ook eigen hooi inkopen en voeren daar, dat je hen naar de redenen vraagd waarom ze eigen hooi kopen en evt. extra bijvoeren.
Als nu zou blijken dat jullie dit allemaal om dezelfde reden doen, dan zou je eens met alle betrokken om de tafel kunnen gaan zitten om te kijken of er niet een passende oplosssing voor geboden kan worden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:24

cocktail schreef:
Hey, karin heeft nu een adresje gevonden waar ze het ook kunnen brengen, eventueel kan ik het vanaf eric ook naar jouw brengen Knipoog

Dat is eventueel een optie! Verder heb ik vandaag een stalgenootje gesproken, die vroeg of ik bij hun in de paddock wilde. Staan de hele dag buiten, met hooiruif!! met dat goede hooi! Dat zou dus super zijn! Zaterdag gaan we het even proberen. Even offtopic @ Coctail, heb het helemaal super naar mijn zin op stal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:31

Die stal rekent er dus op dat je zelf hooi gaat kopen, zeer apart hoor. In de winter is hooi duur en pas maar op dat je geen 2, 3 of zelfs 4e snee krijgt. 1e snee zal wel al bijna op zijn als je niet een vast adresje hebt.

Ik zou gewoon meer kuil gaan pakken, betaal je toch voor? Staan ze op stro en wat is de kwaliteit daarvan? In natuurhooi kan JKK zitten, kijk daar ook even goed naar.

Reken op een pak hooi minstens 3 euro per pak van 20 kg en dat is dan bij de boer, maar bij een fouragehandelaar betaal je al snel 5 of 6 euro voor een baal. Stel je voert ongeveer 3 plakken hooi bij per dag, lijkt mij genoeg omdat ze al 2 keer per dag kuil krijgen, dan heb je ongeveer 1 1/2 baal per week nodig. Zorg dat je hooi droog ligt en niet op de betonnen vloer maar op een houten pallet. Ook kun je voor de extra vezels gewelde pulp gebruiken, schijnt een goede vezel te zijn voor paarden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:48

nou...ze rekenen er niet op, ze voeren gewoon 2x per dag kuil wat bij de prijs inzit. Ik ben alleen een beetje een zeikerd Lachen en wil graag goed hooi ipv dat kuil. Gelukkig eet hij het inmiddels wel. Ik wacht even af hoe hij het doet. Vorig jaar was hij ook wat terug gevallen, dus zit te denken om hem zowieso zelf bij te gaan voeren..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:53

Dan ben je geen zeikerd, dan ben je niet eens kieskeurig, dan wil je alleen het beste voor je paard. En dat mag over het algemeen ook wel als ik de gemiddelde stalprijzen zo zie tegenwoordig Nagelbijten / Gniffelen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:55

haha, dank je wel...het is inderdaad wel...ik zie stallen in de buurt waar je tegen de 400 euro betaalt. Je paard komt dan niet eens buiten en krijg je nog bagger kuil! Voor dat geld verwacht ik toch wel een top verzorging voor mijn paard. Ik betaal overigens 235, is voor deze buurt echt nog heel redelijk..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:57

Tja vind ik nogal veel ROFL Zeker als je niet eens van goed hooi mag uitgaan.
Bij mij betaal je 90 euro voor een kale stal, dan moet er nog hooi en stro bij op. Staan ze wel dag en nacht buiten zomer en winter en moet je zelf uitmesten en helpen voeren. Kwaliteit is dus ook van jezelf afhankelijk aangezien je zelf je leverancier kiest. Uiteindelijk kom ik ook wel op bijna 200 euro per maand aangezien ik gewoon veel hooi voer. Maar in de zomer valt dat weg omdat ze dan dag en nacht op de wei staan. Kan je weer sparen voor de winter Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 07:01

barbara28 schreef:
BrittKitt schreef:
Krijg je eigen opslag eigenlijk barbara28?

mss kun je met zijn allen hooi inkopen. dan is t wss al goedkoper omdat je een grotere partij in 1 keer koopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:02

Vinden die mensen het goed om honderden pakken hooi in opslag te krijgen waar iedereen wat van af gaat halen en een spoor van hooi trekken. Iedereen op zijn eigen beurt zijn paard gaat voeren, dus heel de dag wordt er gevoerd? Waarom kopen jullie niet groot in, dus een paar grote pakken. Dan maak je bv 2 of 3 personen eigenaar van een pak en reken je plakken per persoon om de kosten te delen. Dan maak je een rooster wie bijvoert en zet je het klaar voor je stal. Zo kan je het netjes, geordend houden, nadien netjes aanvegen, krijg je nooit gezeik. Je kan ook vragen of de staleigenaar de plak die extra bij de stal ligt tezamen met het kuil bijgeeft, dan krijg je geen geloop en worden er ook geen paarden overgeslagen, die natuurlijk ook honger hebben maar niets krijgen.

Ik als staleigenaar die bezuinigd op hooi, vind ik al niet deugen, de basis voor gezondheid en dat er dan ook voortdurend geloop is met hooi her en der.
Barbara, 235? Schandalig! Heeft niks met de omgeving te maken, is gewoon schandalig. Zou mij niets verbazen als ze dat "natuurhooi" gewoon van een natuurgebied krijgen en alleen voor het maaien moeten betalen, je hebt zelfs plekken waar je het kan krijgen, als je het maar zelf op komt halen.

Ongetwijfeld zijn de plekken met 400 euro luxe pensionsstallen waar ze een paar keer per dag voeren en waarschijnlijk ook goed hooi hebben.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:22

In onze omgeving is dat echt niet duur... bij mijn vorige stal betaalde ik 215 exclusief het voer en zelf mesten. voor het binnen-buiten zetten, kwam er dan ook nog 25 euro bij. Wel onbeperkt goed hooi. Maar alles bij elkaar, kwam ik daar ook wel op 270, voor een stal met zelf mesten ook niet goedkoop.

Hier dus 235, maar dan heb ik wel een 3x4 box, heel fijn als je een groot paard hebt, ik vind 3x3 toch wat krap.. zomers weidegang, nu staat hij de hele dag in de paddock met hooiruif (wat we dus met stalgenoten regelen), een 30x60 buitenbak met goede bodem, stapmolen, moet je wel los voor betalen 20 euro, maar ik gebruik hem niet, bos op 50 meter, en kleinschalig, 20 stallen. Kantine, klein binnenbakje, kan je longeren of als het echt noodweer is rijden (15x30). Kortom, genoeg faciliteiten en mijn paard komt buiten, wat je hier in de buurt ook niet overal ziet...Verder wordt alles gedaan. Meeste stallen liggen hier toch wel tegen de 300.

Over dat groot inkopen, volgens mij gebeurt dat, moet het nog even bekijken, sta er net 3 dagen Lachen maar ik hoorde gister dat je het van een stalgenoot kan kopen, die het weer groot inkoopt..moet dat nog allemaal even bekijken..

hij eet inmiddels in ieder geval wel het hooi, wil alleen nog even kijken hoe hij het er op gaat doen. Verder gaat hij als het goed is vanaf volgende week de hele dag naar buiten met een groepje die ook hele dag buiten staan. Zij hebben een ruif in de paddock en daar kopen ze hooi van de stalgenoot voor in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:29

Ik ken jouw omgeving natuurlijk niet, maar ik denk dat de pensions tegen elkaar op gaan. Jammer zo hoor. Want het is toch ongehoord dat je ook zelf je hooi moet gaan kopen en dan voor de extra's nog moet gaan betalen, dus 235 + 25 en eventueel + 20 = 280 voor alles. Juist omdat ze kleinschalig zijn, vind ik het erg dat ze niet buiten zetten. Wat een moeite om 20 paarden in een paddock te zetten. Het enige wat je dan hebt is 3 x 4 en dat vind ik gewoon standaard. 3 x 3 zijn ponystallen en kom je al niet meer tegen in nieuwe pensions.

Hebben ze in de zomer alleen het gras? of moet je dan ook zelf nog hooi bijkopen? Ik zou maar goed kijken of er genoeg gras is en of jouw paard een status in de kudde heeft om overal te mogen lopen om bij vers gras te komen. Mijn paard had in zijn vorige stal de laagste status en stond dan op het al afgeknauwde stukje achter de kudde, zelf naar vers gras mocht hij niet.

Je zou er toch bijna zelf een pension voor beginnen? In bulk brok kopen en stro en dan via natuurbeheer een plak grond bestellen als ze gaan maaien. Dat voeren en beetje mesten is het werk niet. Doen ze mesten met de paarden in de stal staand?

Ik zou nl met zijn allen bezwaar maken tegen het hooibeleid. Desnoods 10 euro per maand meer betalen en het hun laten regelen.

Het gevaar met 1 hooiruif is dat steeds dezelfden daar zullen staan om te eten. Dat er voedselnijd kan ontstaan en dat steeds dezelfde wordt weggejaagd en dan bij voorkeur natuurlijk de nieuwelingen. Ik ben er niet voor om te voeren in de paddock. Gewoon goed buikje vol en dan met zijn allen in de paddock of 4 hooiruifen hangen met genoeg hooi.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:45

nee, binnen buiten zetten zit bij de prijs in. Bij mijn vorige stal moest je daar apart voor betalen (25 euro) hier zit het er bij in. Ze zetten 's ochtends de paarden buiten, gaan dan de stallen opstrooien. Op vrijdag worden de stallen helemaal leeggetrokken, andere dagen opgestrooid. Tuurlijk had ik het liefst gezien dat ze elke dag werden gemest, maar 1x per week helemaal leeg is hier al uniek. Er zijn stallen waar 1x in de 3 weken wordt leeggetrokken. 235 is dus de totaalprijs,behalve eventueel de molen.

tuurlijk is 3x4 eigenlijk standaard, maar hier in de buurt is dat bijna nergens, overal 3x3.

zomers hebben ze gras en als ze 's avonds weer naar binnen gaan, wordt hooi bijgevoerd..

Hiervoor heb ik twee jaar lang bij een goede stal gestaan. Toen ik er kwam betaalde ik 180, toen ik wegging 220. Hiervoor werden de paarden elke dag buitengezet, zomers giga weidegang met keuze voor dag of dag en nacht. Elke dag gemest keuze uit verschillende merken voer. Goede bak, longeerkraal noem maar op. Verder hadden ze 3x3 stallen, maar ook keuze voor een loopstal van 10x5 of 10x10. Deze stal is twee maanden geleden over de kop gegaan omdat ze het niet vol kregen. Ongeloofelijk eigenlijk...het was voor mij heel moeilijk om daarna iets te vinden wat en goed voor mijn paard was en goed voor mij. Ik denk dat ik dat in deze stal heb gevonden, het hooi neem ik dan maar op de koop toe. Maar misschien is het een idee, als ik er wat langer sta, om met meerdere stalgenoten te opperen iets meer te betalen en dan goed hooi te krijgen...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 08:47

Overigens sta ik al 25 km van mijn huis af, 22 minuten rijden. In almere heb je alleen maar 3 maneges en daar wil je helemaal niet staan (ik niet tenmninste..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:09

Wat jammer van je vorige stal. Almere heeft toch nog ruimte zat? Ben al 15 jaar weg uit de randstad, dus weet niet hoe vol het nu is gebouwd.

Samen sta je sterk en met elkaar mopperen helpt wel degelijk.

Kijk wel regelmatig je hooi na, er kan van alles in natuurhooi groeien, ze bemesten de grond niet en spuiten doen ze ook niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:44

Bedankt voor de tip! ik zal zeker mijn hooi nakijken!

Almere heeft zeker ruimte zat! Wij (inwoners van Almere die hun paard in Zeewolde hebben staan) zeggen ook altijd dat het een gouden greep zou zijn om een pensionstal in Almere te beginnen! helaas schijnt het om een of andere reden nogal moeilijk te gaan. Er zijn er die het geprobeerd hebben, maar lopen tegen vergunningen en weet ik wat aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:28

Ja vergunningen heb je altijd nodig, maar de meeste gemeenten hanteren dat 5 paarden als eigen wordt beschoud, dus bv 4 paarden in pension en je eigen erbij, is al zat lijkt mij, genoeg werk en een leuke inkomsten erbij. Dan zorgen dat je verzorging tiptop is, kleine moeite vind ik altijd maar weer en natuurlijk goed hooi! Clown

Stel je vind een stuk wei met een oude boeren schuur die je kunt huren. Zo heb ik gezocht in mijn omgeving, maar die kon ik niet vinden op een redelijke afstand van mijn huis. Jammer wilde met vriendin samen iets doen.

Je zou ook 4 stallen aan iemand die handelspaarden heeft kunnen verhuren, die doen veel zelf en dan heb jij ook lekker een goed plekje en wat inkomsten. Ik zou zo iets zeker de moeite waard vinden...