Ik denk dat je bij paarden tussen de 3 en 5 'op het oog' moet voeren, bij deze paarden zijn de verschillen zo groot dat je nooit één advies kunt geven. Soms zijn 4-jarigen nog zo in de groei, dat je ze echt wel 3 of 4 kg krachtvoer moet geven. Soms valt ze het werk zwaar, ook dan mogen ze wat extra (of neem je ze terug in het werk). Maar sommige paarden zijn al helemaal 'af' als ze 3,5 zijn en doen het werk met 2 vingers in de neus - dan voer je ze ook niet zoveel want worden ze snel te dik.
Er gebeurt meestal heel veel tussen 3 en 5 jaar. Ze komen uit de opfok op een nieuwe stal (meestal meerdere stallen), krijgen vaak een nieuwe eigenaar, worden zadelmak gemaakt, moeten aan het werk, gaan voor het eerst op concours, minder naar buiten, ander ritme, enz. Ik kijk bij jonge paarden daarom ook altijd of ze zich goed voelen, want als dat niet zo is, kost dat heel veel energie en ga je ze extra voeren terwijl de oplossing vaak in andere dingen ligt.
Veel ruwvoer is in ieder geval belangrijk, het geeft ze ook wat te doen. Ik heb ooit een 4jarige 5 kg per dag gegeven, zo groeide die nog. Maar we hebben er nu één staan die doet het op een kilootje....