oude shet: kan kou en nat op botten slaan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: oude shet: kan kou en nat op botten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:43

wiezewoes schreef:
Meissie kijk es op http://www.paardenkruiden.nl daar staat ook bij elke kruid bij waar het goed voor is en jij kent je beestje het beste en kunt je daarmee ook beter inleven.
Is echt een aanrader!!!

Dit is de melding die ik krijg als ik op je link klik. Zit er een spelfout in het adres?
404 Not Found
The requested URL / was not found on this server.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:44

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 19:49

die link klopt idd niet, je moet het http gedeelte weglaten

ik heb een aantal fijne dekentjes gezien, maar ga morgen voor de zekereid eerst even meten, dat ik zeker de goede maat heb, vind het toch lastig om op de gok in internet te bestellen, als het dan niet past moet het weer retour, dus denk dat meten en dan meteen de goede bestellen het snelste is

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:02

Mijn shet heeft ongeveer dezelfde problemen. Hij is nu 30 en ook hij heeft veel problemen met de vacht gehad. Nu krijgt hij met slecht weer (veel regen en wind) een waterdichte deken op. Ook krijgt hij sinds twee jaar de senioren voer van subli. Hij is daar enorm van opgeknapt. door de leeftijd moet hij te veel moeite doen om energie/ mineralen/ vetten ed uit brokken te halen. De senioren voer van subli zorgt ervoor dat hij heel weinig moeite hoeft te doen. Binnen een maand was hij zienderogen opgeknapt. Weer mooie glanzende vacht, hij rent weer zijn 5 pasjes galop en hij is gewoon veel happier.
Als je hem een dikke deken op wil doen, zal ik hem ook scheren als ik jou was, dan kan hij namelijk ook niet gaan zweten. Veel succes met je pony.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:04

daar zat ik ook aan te denken: koop ik een dikkere deken en dan gaat ie waarschijnlijk ontzettend zweten met zoveel warmte. dus misschien idd (een deel) scheren. misschien dat ie van de zomer dan ook fatsoenlijk in zn vacht zit.

Ik heb net even op de site van marstall gekeken, die hebben idd ook seniorenvoeding. Ga morgen even met mn voedingsdeskundige en tevens marstall leverancier bellen of ze zsm een zak kan komen brengen. Ik ben heel blij met marstall, het voer, maar ook de service is top! hele aardige mensen en ze komen ook steeds gratis een zak brengen en kijken elke keer opnieuw naar de conditie van mn paarden. Denk dat iker ook een zak lucerne bij bestel, lijkt me ook wel wat voor de spijsvertering

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:15

Pas wel op met luzerne. Shetten zijn heel sober en hebben uiteindelijk niet veel nodig. (maar dat weet je zelf denk ik ook)
Scheren werkt wel. Mijn shet wordt nu ieder jaar aan het begin van de zomer geschoren, zodat hij heerlijk de warme dagen in kan en in de winter heeft hij dan een super vachtje (zo een heerlijke dubbele vacht die shetten kunnen krijgen).

Ik heb mijn shet in de winter ook een keer geschoren en toen heb ik hem een wollen deken en een gevoerde winterdeken opgedaan. Als hij naar buiten ging (hij heeft het geluk om 's avonds binnen te staan) dan kwam er nog een ongevoerde waterdichte deken op. Na een vier weken kon ik de wollendeken eronder uit halen.

wiezewoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:39

tamary schreef:
wiezewoes schreef:
Meissie kijk es op http://www.paardenkruiden.nl daar staat ook bij elke kruid bij waar het goed voor is en jij kent je beestje het beste en kunt je daarmee ook beter inleven.
Is echt een aanrader!!!

Dit is de melding die ik krijg als ik op je link klik. Zit er een spelfout in het adres?
404 Not Found
The requested URL / was not found on this server.

Hoihoi

Ja ohhh sorry mijn fout!
Het moet zijn: www.paarden-kruiden.nl

Ik vergeet steeds dat stomme streepje ertussen te zetten,sorry!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:45

Tja, Hij is oud.. je moet hem een beetje helpen!
Je kunt altijd in ieder geval eens kijken of hij zich wat beter voelt met een dekentje toch?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:45

Heb je in de schuilstal een lekkere laag stro liggen?
Dat helpt hem ook al goed tegen de kou.
Samen met een dekentje zal dat voor hem al een stuk aangenamer zijn.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:49

jup, in de schuilstal ligt stro. ik ga hem na mn stage meteen meten en dan kanik hopelijk vandaag nog een dekentje halen. wil dan eigenlijk een regedeken en een dik dekentje, dan kan ik nog zien of dat ik m eventueel ga scheren

als het goed is wordt er vandaag nog voer geregeld, ik heb net contact gehad met mn voedingsleverancier en zij kreeg vandaag weer seniorenvoer van Marstall binnen en komt het vanavond nog brengen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:36

Als je een goede ademende deken hebt is deze nog "koeler" dan veel ongevoerde regendekens. De meesten daarvan ventileren voor geen meter. Ik heb mijn pony ongeschoren onder 300 gram staan en ook als het warmer wordt zweet hij geen druppel

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:53

ik heb inmiddels bij gierman een dekentje gekocht, van Br, 280 grams geloof ik. Helaas net te klein, heb toch onderlengte 118 nodig. dus morgen eventjes ruilen. Verder op internet nog n zweetdekentje besteld, ook van Br, 380 gram fleece. Ik denk dat ik ehm toch ga scheren, ik heb nu het idee dat zn vacht ook nogal broeierig is en aboluut niet ventileert.

Voedingsdeskundige is geweest en zij bevestigde idd dat zijn vacht totaal niet isoleert, hij is ontzettend koud in zn onderlaag zeg maar. Dus hij staat al vanaf vanmiddag op stal, wel een buitenstal dus niet zo'n grote overgang maar iig droog en warmer. Flinke laag stro erin. hopelijk issie morgen droog en dan kan de deken op. Woensdag ga ik dekenmodel bij m scheren.

Vandaag ook voer gehad, seniorenvoeding van Marstall en daardoorheen nog wat lucerne. Verder flink wat hooi 's ochtends en 's avonds en een vitaminespuit. Morgen komt de rozenbottel nog binnen en volgende week voor de zekerheid even de smid, misschien dat ie weer iets rechter gezet moet worden.

Hopelijk gaat het morgen weer wat beter met m, want vandaag was het nog steeds een zielig nat hoopje shet.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:03

Dekenmodel is inderdaad een goed idee, dan houd ie toch een beetje vacht.
Hopelijk gaat het snel een beetje beter met hem.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:32

Super zeg en ik neem aan dat je br 4-ever horses hebt besteld? Zijn super dekens, ventileren heel goed, liggen netjes hoog op de hals. Scheren is idd een goed idee, zo kan hij toch door zn haar komen en krijgt hij het niet koud.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:46

cindybijl schreef:
kijk hier eens op: http://www.paardnatuurlijk.nl
Als ie genoeg voer tot zn beschikking heeft (onbeperkt) dan kan het niet door de kou komen.
Maar het advies dat hierboven is gegeven om de veearts even in te schakelen is een hele goede en raad ik je ook aan!

grr hier word ik zoo nijdig om!ook al heeft ie genoeg voer,een ouder paardje wat niet in goede conditie is kan minder kauwen,neemt minder op en zn vacht is misschien ook niet helemaal meer als vroeger. paardnatuurlijk gedoe zou in dit geval dierenmishandeling zijn Boos! ons ouwetje heeft ook een deken op,klaart daar steeds goed van op als het frisser word,en krijgt ook seniores priores van subli.(wilde marstall niet eten).bij een vriendin van me hoef je ook niet meer aan te komen met paardnatuurlijk gedoe.bij haar buren hebben ze een ziek paard laten kreperen omdat dat "de keus van het paard zelf was"ook al was het een lijdensweg die dagen heeft geduurd. echt belachelijk! deess

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 10:47

daarom heb ik die reactie ook genegeerd. die paarnatuurlijke mensen die kakelen alleen maar na wat ze op andere forums lezen, een hoop onzin dus. Tuurlijk, mn tinker staat ook buiten zonder dek en die doet het goed, maar wat een onzin om te verkondigen dat dit voor elk paard geldt!
Als ik die pony zo zou laten staan dan was ie denk ik over een week wel ziek geweest. Idd issie oud en heeft ie gewoon niet genoeg energie om zich warm te houden. Bovendien, al geef ik hem een bult hooi, hij doet er uren over om dit op te eten, dat gaat nu eenmaal niet zo snel.
Die mensen moeten hun eigen paard maar lekker verzieken, ik heb er iig geen boodschap aan!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:54

wiezewoes schreef:
lonnie schreef:
dat was ik idd van plan, ik ben eens even aan het kijken waar ik die dingen kan kopen....en welke maat ik nodig heb, t is echt een uk, ik denk een cm of 80 hoog...heb echt geen idee welke maat ik nodig heb

Neem maar een dekentje met onderlengte 118cm!
Mijn pony is 84cm en die maat is goed.

Weet niet of je inmiddels al een deken hebt, maar maat 110 is te groot voor mijn shets van 76 en 80 cm. Om even een beetje in te schatten Knipoog

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:00

ik heb inmiddels idd een dekentje gevonden, maat 118. 110 was net iets te krap bij de borst en een stukje te kort bij de kont. net een andere gehaald, vanavond eventjes passen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:10

Van BR heb je altijd een maat groter nodig dan andere dekens omdat de winterdeken KLEIN vallen.

van andere dekens zal maat 110 dan wel passen. Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:23

Ik vind het altijd zo schattig gezicht, die ukkies met een dekentje Ja. Bij ons op stal is op aanraden van de da ook een shet geschoren en staat nu ook met dekentje.

Ik vind het juist goed dat je kijkt naar wat je paardje nodig heeft. Laat hem dan alstjeblieft zijn energie voor de leuke dingen besteden zoals lekker rondhobbelen en spelen ipv zichzelf warm te moeten houden.

Goed dat je een deken heb besteld. Hopelijk past de deken en knapt je opaatje goed op Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:34

ik moet zeggen dat ik het ook wel superschattig vond, zo'n klein dekentje. al reageerde onze opa nogal knorrig bij hat passen haha. natuurlijk had ik ook liever zonder gehad, maar het kan nu eenmaal niet anders.
heb ook nog een zweetdekentje besteld van 4ever horses, die is 380 gr fleece. die kan ertussen als het koud wordt en als ie geschoren is. hopelijk is dat ding morgen binnen. en dan maar hopen dat het de goede kant op gaat vanaf nu. als het eind van de week nog niet veel beter is, haal ik de DA er weer bij. ik hoop dat als ik straks uit mn stage ga kijken, dat ie dan al iets minder stijf is. hij staat nu alleen maar op stal (wel een grote stal voor n kleine shet) en hopelijk issie nu wat opgedroogd

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:47

deess schreef:
cindybijl schreef:
kijk hier eens op: http://www.paardnatuurlijk.nl
Als ie genoeg voer tot zn beschikking heeft (onbeperkt) dan kan het niet door de kou komen.
Maar het advies dat hierboven is gegeven om de veearts even in te schakelen is een hele goede en raad ik je ook aan!

grr hier word ik zoo nijdig om!ook al heeft ie genoeg voer,een ouder paardje wat niet in goede conditie is kan minder kauwen,neemt minder op en zn vacht is misschien ook niet helemaal meer als vroeger. paardnatuurlijk gedoe zou in dit geval dierenmishandeling zijn Boos! ons ouwetje heeft ook een deken op,klaart daar steeds goed van op als het frisser word,en krijgt ook seniores priores van subli.(wilde marstall niet eten).bij een vriendin van me hoef je ook niet meer aan te komen met paardnatuurlijk gedoe.bij haar buren hebben ze een ziek paard laten kreperen omdat dat "de keus van het paard zelf was"ook al was het een lijdensweg die dagen heeft geduurd. echt belachelijk! deess

Eens.

Ik heb hier een oud paard staan, wat onbeperkt voer tot haar beschikking heeft en tóch kan ze zichzelf niet meer goed warmhouden. Zij kreeg het dus wel degelijk koud. Een deken op doet nu wonderen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:18

Mijn pony van 25 jaar kreeg ook hoefbevangenheid in de winter, gewoon op stal trouwens. Ze stond ws enorm te zweten (oid) van de pijn. Ze was altijd helemaal nat, ook binnen.
Die hebben we 2 maanden op pijnstillers gehad en daarna werd ze ingeslapen.
Ik denk dat je toch iets meer met die hoefbevangenheid zou kunnen doen. DA?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:50

Vergeet ook niet dat zo'n oud (verwaardloost/ziek etc.) ponytje in het wild allang te prooi zou zijn gevallen.
Dan hebben ze inderdaad geen deken nodig, want ze zijn er niet. Vork

Conclusie, laat een leeuw los in je weiland, dat is pas natuurlijk! Clown

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:30

hihi neej joh das zielig voor de leeuw hier in de sneeuw Clown hoewel hij bv in nietap errug van pas zou komen en zich vreselijk uit zou kunnen leven Ach gut