koliek met fatale gevolgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re: koliek met fatale gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:12

Dat vind ik dus ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:12

dat is idd een terechte reden.

juudster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:51

bedankt voor al jullie reacties, ik weet een stuk meer en ga het gesprek met de DA aan!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:21

oh wat sneu
sterkte ermee!!
heb het ook meegemaakt maar dit is nog net goed gegaan

mijn paard heeft vorig jaar ook ernstige koliek gehad.

ik was thuis aan het werk aan het eieren rapen, en keek uit op het weiland van mijn paard
ze lag er 's morgens lekker rustig bij...dacht lekker laten liggen. ging later nog eens kijken lag ze nog steeds
er naar toe gegaan...in de benen gejaagd...en wou meteen weer gaan liggen. misse boel dus
meteen de veearts gebeld. die was er met een half uur. tot die tijd steeds gestap ect.
toen de veearts er was heeft ze een pijnstiller en antibiotica ofzo gehad. en hij had een mestmonster genomen om te kijken of het met zand te maken had
was volgens hem niet het geval. hij dacht dat het wel goed ging. dus de hele dag met hem gelopen ging het iets beter. heb hem later op stal gezet
andere pony van me gereden. en ze lag steeds weer in de stal...veearts gebeld...wou eerst niet komen dacht dat het niet nodig was vroeg of ze wou eten of drinken
wou ze niet...
's avonds is hij nog maar even geweest.
met als gevolg: paard had een slag in de darm. andere veearts erbij gehaald die zei hetzelfde.
paard moest onmiddelijk naar Emmeloord heen gebracht worden voor een spoed operatie. hebben wij even geinformeerd hoe duur het dan ging worden
tja 3000 tot 5000 euro. en dan is het nog niet eens zeker of het nog wel goed komt ook. dus hebben wij maar besloten om dat niet te doen.
dus volgens de veearts zou hij de volgende dag dood zijn.

wij hebben hem toen naar de verzekering heen gedaan. ik wou liever niet dat hij bij ons dood ging. heb dit al een keer gehad met een pony bah.
onderweg een paar keer plotseling op de rem getrapt. in de hoop dat de slag er uit zou gaan.

bij de verzekering hebben we nog een paar keer met hem slootje gesprongen en gelopen
later toch maar weer naar huis gegaan en 's nachts nog een keer heen geweest om met hem te lopen
's morgens weer met hem slootje springen...klinkt misschien heel zeilig maar het is het laatste wat je dan nog kunt doen. je hebt immers niks meer te verliezen.\
de hele dag heen en weer gegaan om te lopen en springen.

tegen de avond toen we net weer thuis waren belde de verzekering op dat ie weer gepoept had!
nou dat was dus super om te horen

wij er weer heen geweest even lopen enzo...lekker een bak slobber meegenomen
heeft hier even met hoofd ingezeten enzo

volgende dag was de emmer half op en had alweer gepoept
ook dronk hij weer!

2 dagen later ging het eigenlijk weer heel goed. hij deed alles weer...hij at weer en hij dronk en het kwam er ook weer uit!
we zijn toen even met hem naar een andere veearts gegaan...heeft daar een vitamini spuit gehad.
en dag later hebben wij hem weer naar huis gehaald!! wel erg verzwakt omdat ie 2 a 3 dagen zowat niks gehad heeft
maar hij leefde nog was ik maar wat blij om.

het was echt kantje boord het had niks gescheeld of mijn paard was er niet meer geweest

een week later op de beurs spraken wij de eerste veearts, we zeiden dat paard nog leefde. hij kon het niet geloven
we daar echt super veel geluk mee gehad dat het zo is afgelopen

hij is eigenlijk de hele winter niet helemaal lekker geweest
dof in het vacht heel mager niet dik te krijgen
oogjes straalden niet zo mooi meer.

tegen het voorjaar werd alles weer beter...dikke doffe vacht eraf
mooie glimmende vacht eronder...werd weer dikker
nu is ze helemaal goed loopt super helemaal tevreden

juudster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:40

wat een bijzonder verhaal, dat maak je inderdaad niet vaak mee. Juud was al helemaal in shock toen ze in Utrecht met die onderzoeken bezig waren, en toen ze ingeslapen was, zij de dierenarts daar (en iedereen die erbij was) dat dit voor haar echt de beste keuze is geweest, anders was het een grote,lange lijdensweg geworden en dat wilde ik haar ook echt niet aandoen...
Nu is het 2 weken geleden...ik mis haar zo ontzettend, ik vind er niets aan zo zonder mijn mooie bijzondere paard...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:53

Helaas heb ik maar al te veel ervaring met koliekpaarden.

Mijn vorige paard was erg koliek gevoelig, had in 1 zomer zeker 6x koliek gehad, was natte zomer en moest dus elke keer van de wei naar binnen en daarna weer naar buiten. Kon hij niet tegen dus. Uiteindelijk heeft hij een keer met de kerst toen wij op vakantie waren in Utrecht gestaan. Toen konden we hem gelukkig weer ophalen na een paar dagen.
Helaas het jaar daarop in Oktober was het weer raak. Op zaterdagochtend werd hij ziek, heel de zaterdag veearts heen en weer gereden, opgevoeld, spuiten gehad, parafine erin. Niks geen resultaat. Zondags naar Utrecht, weer allerlei medicijnen en alles. Maandag hebben wij gebeld, helaas nog steeds geen mest (dus al bijna 3 dagen niet). Utrecht wilde nog wachten of opereren. Kans op herstel was echt heel klein en hoe we hem terug zouden krijgen was ook nog maar de vraag, waarschijnlijk als een paardje die of altijd buiten moest staan, of altijd binnen, en dan binnen alleen op rubberen matten. We wilden hem dit niet aandoen en we hebben besloten hem in te laten slapen. Wel sectie laten verrichten en daar kwam uit dat een groot deel (1/3) van zijn darmen afgestorven waren, daar bleef dus de mest steken, verder waren zijn slijmvliezen die zondag al knalgeel, dus hij had ook iets met zijn lever. Die bleek ontzettend vergroot te zijn. Dus al met al, had hij het nooit overleefd. Gelukkig goeie beslissing gemaakt.

Afgelopen zondag werd een paard van een stalgenoot ziek. Ook koliek. Veearts voelde dat zijn dunne darm erg hard aanvoelde en vond dit een indicatie om naar Utrecht door te sturen, dus wij daarheen. Uiteindelijk operatie gehad, want hij had een dunne darm verstopping. Ze zeiden dat dit met parafine zowiezo niet zou oplossen, dus operatie was eigenlijk enige keus. Buikvocht was nog prima en bloed ook, dus kansen waren vrij goed. Gelukkig heeft hij het overleefd, en hij heeft inmiddels ook weer gepoept. Maar wat een eng moment als dat paardje mee wordt genomen de OK in, niet wetende of hij er ook nog levend uit zou komen.
Hopelijk is hij snel weer thuis.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:35

Hey, Juudster, hier San van Bob.

Vaag dat jouw DA de reden van niet opvoelen op jouw paardje schuift. Mag trouwens wel een nieuwe bril, want heb geen enkel protest van haar kant gezien, ze liet alles gelaten over haar heenkomen.

Dat het een inschattingsfout van zijn kant is, kan ik ook nog inkomen, weinig gas, ze mestte ineens weer, schrapen hield op. Deze afloop had hij naar alle waarschijnlijkheid ook niet voorzien.

Maar hij had hier gewoon eerlijk in kunnen zijn, we stonden er met meerdere bij bij zijn eerste bezoek, begrijp echt niet waar hij het vandaan haalt.

Zouden ze in Utrecht misschien 2 koliekpaarden (en DA's) door elkaar gehaald hebben?

In ieder geval zou ik dit wel met hem gaan uitpraten, als je dit niet alleen wilt/kunt of gewoon support nodig hebt, kan ik je aanbieden om mee te gaan.

Liefs van San

juudster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 23:03

hoi san,

Denk niet dat ze DA door elkaar hebben gehaald, Juud was de enige...
Ik ga er morgen heen, ken de man al erg lang, dus ga gewoon erheen en een gesprek aan. Ik merk het wel...krijg Juud er niet mee terug. Meer voor mijn eigen gevoel...

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 03:07

Sterkte meis!!