Veel minder mesten + amper drinken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:41

heb je al geprobeerd om hem water in een emmer aan te bieden?
misschien ruikt het andere water wel vies en drinkt hij daarom niet.

sander_lotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:43

Katja schreef:
Bel het gewoon even om te overleggen. Hij heeft er meer verstand van dan wij hier op Bokt. Je kunt beter nu bellen dan dat je hem in het weekend lastig moet vallen.

Ja ik heb les tot 3 uur, dan zal ik eens even bellen. Als het nodig zou zijn, kan hij misschien net voor zijn spreekuur nog even langskomen...tenminste als hij niet te veel klanten heeft waar hij moet gaan.

ellepel schreef:
heb je al geprobeerd om hem water in een emmer aan te bieden?
misschien ruikt het andere water wel vies en drinkt hij daarom niet.

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, maar de automatische drinkbak is heel proper. Maar het kan natuurlijk altijd zijn dat het voor Romeo niet lekker riekt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:46

kan heel goed hoor,zou het wel even gaan proberen.
je weet maar nooit he

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:56

ellepel schreef:
kan heel goed hoor,zou het wel even gaan proberen.
je weet maar nooit he

Best dit eerst proberen? Of toch de veearts eerst even bellen? Ik wil hem namelijk niet lastigvallen voor niets... Als hij bij mensen thuis is, vind ik vervelend als ik hem moet lastigvallen.

Wat ik ook kan doen, is gewoon naar huis gaan, dan even kijken of hij misschien ook uit een emmer drinkt. Als hij nog niet wil drinken, kan ik het probleem om 7 uur voorstellen en dan kan hij nog zien of hij wil komen of niet. Misschien dat hij na zijn spreekuur nog beslist om te komen(als het dringend is)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:57

Persoonlijk zou ik eerst de DA bellen, en wat betreft het lastig vallen... Die man is gewoon aan het werk, dan val je hem waarschijnlijk alleen lastig als je even wilt babbelen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:41

Ik denk dat ik me geen zorgen meer hoef te maken. Romeo heeft zonet gedronken en hij is voor de eerste keer aan zijn hooi beginnen eten Go jij! Go jij!
Aan de zemelen met water is hij begonnen, maar toen liet hij het staan. Nu is hij lekker hooi aan het eten. Ik heb het liever zo dan dat hij het hooi laat staan...Dat is toch wel belangrijker vind ik.

De veearts zegt dat ik me nog geen zorgen moet maken. Het minder mesten heeft waarschijnlijk te maken gehad met het feit dat hij 2 dagen geen gras heeft gehad en dus veel minder heeft binnen gekregen, en het niet drinken kan met de vrieskou te maken gehad hebben. Aangezien hij 2 dagen van de 4 wél op de wei heeft gestaan, zal hij uit het gras wel wat vocht gehaald hebben.
Zeker gezien het feit dat hij vandaag heeft gedronken en onmiddellijk aan het hooi begon te eten, hoef ik me zeker nog geen zorgen te maken. Maar ik moet hem zeker goed in de gaten houden: kijken of hij goed blijft eten, drinken, mesten en plassen.

Ik wil jullie toch al bedanken voor jullie tips! Ik wist me toch even geen raad meer... Het is niet makkelijk als je ouders altijd doen alsof er niets aan de hand is. Ze hebben altijd al gezegd: "ach, de uitdrukking is toch: 'zo sterk als een paard', dus zo snel gaat ie niet dood hoor." Maar de veearts heeft hen (op mijn vraag Clown ) duidelijk gemaakt dat een paard op gezondheidsvlak zeker niet zo ongelofelijk sterk is als sommigen denken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:43

Dat klinkt positief!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:18

nou hehe viel dus toch nog mee achteraf.
klopt dat paarden in de winter veel minder drinken hoor, het is koud dus ze verliezen veel minder vocht dan in de zomer.

nou gelukkig gaat het toch allemaal goed Haha!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:38

Ik dacht dat ze in de winter juist meer drinken omdat ze geen gras meer krijgen waar ze veel vocht uit kunnen halen? TS: fijn dat het vanzelf opgelost lijkt te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:32

Winter en geen gras hoeft niet altijd hand in hand te gaan. Er zijn zat paarden die wel gras eten Lachen

Fijn dat het nu beter is Lachen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:20

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik serieus in paniek was!
Ik heb de info van jullie Bokkers even voorgelegd bij de veearts, en jullie info klopte uitstekend, bijvoorbeeld dat uitdroging erg snel kan zijn, en als je iets merkt aan het paard, dat het al te laat kan zijn. Het was niet op Romeo van toepassing, maar hetgeen jullie zeiden klopte wel. Het is ook moeilijk te zeggen van achter de computer, maar ik wil jullie toch bedanken voor de nuttige informatie. Nu heb ik ook bijgeleerd dat uitdroging erg snel kan gaan.... Maar de veearts was er wel zeker van dat het geen uitdroging is, dus is er niets aan de hand.

Edit: ik wist dat paarden wat minder drinken dan in de zomer, maar voor Romeo had ik hier een haflinger. In de zomer dronk hij ongeveer 100 liter per dag, en in de winter was dat maar 50 liter. Romeo drinkt in de zomer ook al veel minder, bijlange geen 50 liter per dag... En nu hij in de stal zelfs niets meer dronk, was ik echt bang.
Gelukkig is er niets aan de hand! Ik zou het mezelf nooit vergeven hebben moest hij uitgedroogd zijn!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:27

Sommige paarden kunnen als ze op een "natte" dag of s'morgens vroeg al in de wei staan, gerust véél minder drinken omdat ze het via het gras binnenkrijgen. op een droge dag is de emmer van de hafjes zogoed als leeg, regent het of is het gewoon zeer vochtig en is het gras nat dan is er nog geen 1/3 uit de bak (met twee hafjes!) Lachen
gelukkig dat romeo in orde is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:36

2. 5 jaar ??

Die is lekker aan het tanden wisselen geweest.
En dan eten ze even veel minder.
Pijn in het mondje en ?
Minder eten zoals hooi en gras, ook minder drinken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:43

Woest schreef:
Sommige paarden kunnen als ze op een "natte" dag of s'morgens vroeg al in de wei staan, gerust véél minder drinken omdat ze het via het gras binnenkrijgen. op een droge dag is de emmer van de hafjes zogoed als leeg, regent het of is het gewoon zeer vochtig en is het gras nat dan is er nog geen 1/3 uit de bak (met twee hafjes!) Lachen
gelukkig dat romeo in orde is.

Ja dat wist ik ook wel, maar de reden waarom ik me zorgen maakte, was dat Romeo binnen stond en dus niet dronk.
Ookal was het een natte dag, hij haalde geen vocht uit het gras...
Maarja, Romeo is in orde Knipoog

Ariebren schreef:
2. 5 jaar ??

Die is lekker aan het tanden wisselen geweest.
En dan eten ze even veel minder.
Pijn in het mondje en ?
Minder eten zoals hooi en gras, ook minder drinken.

Het zou heel goed kunnen dat hij aan het wisselen is geweest..
Maar kan dat op 4 dagen voorbij zijn?