jaarling kopen met mogelijke ataxie/wobbler?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

Re: jaarling kopen met mogelijke ataxie/wobbler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:50

Martinedd schreef:
nou is mij vandaag een jaarling(1.5) aangeboden voor de slachtprijs, met denk ik mogelijk ataxie/wobbler.
hij slungelt achter, coordinatie is niet goed, zeer traag,dikke benen.
Maar het is wel een kwpn met papieren...

Wat zou jij nou doen met zo'n aanbod?
Is hier mee te dokteren of zeg je geef hem maar een laatste spuit?

Ik zou graag jullie mening willen weten...

Ik zou er niet aan beginnen. Erg sneu voor het paard maar het komt bijna nooit goed, helemaal als hij nu al slungelt en zeer traag is. Rijden kun je er dan al niet op. Kan zelfs gevaarlijk worden als ze het in erge mate hebben. Je hebt verschillende mate van ataxie natuurlijk maar als ik het zo lees uit jouw verhaal heeft hij het al behoorlijk. Ik heb er eentje met ataxie gehad op 1,5 jarige leeftijd. Op 2,5 jarige leeftijd werd hij een gevaar voor zichzelf en hebben we hem moeten laten inslapen. Nu heb ik de pech er weer een te hebben met een wobbler. Belasting onder het zadel doet hem gewoon zeer. Hij is ook heel traag, heeft dan geen dikke benen maar heeft wel moeite met coordinatie, vooral onder het zadel. Bij de twee die ik had kwam het door een botafwijking in de halswervels. Dat groeit nooit meer goed, dat slijt alleen maar verder.

Ik zou jezelf een hoop leed besparen en het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:04

Slachtprijs klinkt goedkoop, maar je hebt eigenlijk gewoon de (medische) zorg over een dier waar je waarschijnlijk nooit wat mee kan. En die kosten zijn veel hoger dan bij een gezond dier.
Goedkoop is duurkoop.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:17

-Goedkoop een slecht paard kopen kan wel als je je aan blijft passen naar wat het paard kan.....en vooral niet denken dat het probleem over is zodra het paard goed oogt....
-ga je over zijn grenzen dan breek je het paard en komt er verzet of het paard is zo lief dat het ten koste van zichzelf doorgaat tot het echt niet meer kan en alsnog afgemaakt moet worden.....
-Als jij je eigen grenzen kent, weet je ook hoe belangrijk het is om de grenzen van jouw paard te zoeken.....weet je die niet dan zul je jezelf altijd wéér negatief tegenkomen !

Een jaarling opvoeden en inrijden met deze achtergrondinformatie geeft al veel vraagtekens, maakt niet uit of er goede papieren bij zitten.....het is wel DE reden om goed onderzoek te doen en goed weten hoe en wat je met dit paardje wil......

Als het onomstotelijk vaststaat dan mag dit paard niet in de handel komen.....natuurlijk krijg je het dan voor de slachtprijs.....dan hoeft de eigenaar verder géén moeite te doen om het "op te ruimen ".......

En ja , als het een merrie is kun je er een veulen in proberen te krijgen, dan weet je zeker dat je er nog wat voor terug krijgt ( is ook altijd afwachten.....) of geeft de mogelijkheid het alsnog te kunnen verkopen ......ja zo walchelijk is de handel......

Zodra een paard zielig oogt wordt er actie ondernomen, maar geloof me er zijn meer goedogende zielige paarden als slechtogende zielige paarden hoor !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:33

broadway schreef:
En ja , als het een merrie is kun je er een veulen in proberen te krijgen, dan weet je zeker dat je er nog wat voor terug krijgt ( is ook altijd afwachten.....) of geeft de mogelijkheid het alsnog te kunnen verkopen ......ja zo walchelijk is de handel......

Uit zo'n merrie is het duur een veulen fokken hoor, dat kost geld.