Ruin groeit langer door dan hengst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: Ruin groeit langer door dan hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:18

Wij hadden ook es een gesprek daarover, en er zat een professor biogenetica bij ons aan tafel. Die zei dat dit een fabeltje was...

Dit is een stelling die niet of nooit kan bewezen worden, want er kan eenvoudigweg geen onderzoek naar gedaan worden. Of je castreerd en hebt een ruin, of je houdt een hengst, maar maat is genetisch en het zicht bepaalt ook wat. Volgens hem is castratie geen oplossing voor paard extra cm's te doen groeien.

Idem met een merrie en jong laten dekken of niet...

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:24

ik geloof niet dat een hengst kleiner blijft, wel dat hij waarschijnlijk een grotere energiebehoefte heeft omdat hij wel zijn hengsten uiterlijk moet gaan vormen.
mijn ruin van 3,5 is al een jaar geleden gecastreerd en is nu bezig met een enorme groeispurt, in de hoogte en in de breedte. meneer is in een week tijd toch even flink overbouwd geworden terwijl ik nu (week later) alweer denk te zien dat hij van voren weer bij begint te trekken. toch is hij nooit slap geweest en loopt al goed op zn eigen benen, waar ik wel heel blij mee ben.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:58

suleilitha schreef:
Niet echt, behalve dat een "vroege ruin" niet zo gespierd en sterk is. Het is maar net wat je wilt...

En dat klopt ook weer niet helemaal. Ken meerdere paarden die heel lang hengst zijn geweest, tot 4 a 5 jaar en eentje zelfs 7 jaar, na loop van tijd nemen de hengstennek ed gewoon weer af, bovendien de zijn de meeste hengsten die niet gedekt hebben niet feller of minder fel als een ruin, een ruin is alleen maar constanter in zijn gedrag. Dus om die reden hengst laten is onzin vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:00

Ik ken ook paarden die tot hun zesde hengst zijn geweest en er op twee en twintigjarige leeftijd nog uitzien als een hengst.
Verder zegt het niet alles of een hengst al dan niet heeft gedekt, ook een hengst die niet heeft gedekt kan een dondersteen zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:19

Elk paard kan vervelend zijn, maar daar hadden we het niet over. Een hengst is vaak feller omdat hij merkt dat er merries in de buurt zijn, houd je een hengst met alleen maar ruinen zal hij heel andere gedrag vertonen. Misschien ook bedacht dat dat paard misschien gewoon die bouw had? De meeste verliezen die spieren wel weer aangezien ze die ook niet meer gebruiken om te imponeren, degene die het wel houden zijn degene die vaak ook hengstengedrag blijven vertonen.
We hebben ook eentje op stal staan die bijna 4 is, toch echt met 1,5 is gecastreerd en zich gedraagt als een hengst en uitziet als een hengst, zo erg dat er 2 x is gecontroleerd of hij dan toch niet klophengst is, maar dit was niet het geval.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:00

mijn paard is toch ook al een tijdje ruin maar in situaties die hij spannend vind hapt hij toch wel eens van zich af.. als hij het ergens niet mee eens is (bijvoorbeeld een beetje bijzetten aan de longe) maait hij wel eens met zn voorbeen en ook merries vind hij nogsteeds interessant (het is geen gevaarlijk paard hoor Knipoog ) ook heeft hij al best wel wat spiermassa. dus castreren zegt niet alles over het gedrag van een paard!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:38

mee eens. mijn nu 2,5 jarige is met tien maand al gecastreerd. hij ontgroeit zijn ras inderdaad (Welsh A maar is al te groot/ hoog) maar niet gespierd? pfoei dat dier heeft een prachtige kont, en een zéér krachtig achterbeen. het enige wat ik wel zie is dat zijn hals niet zo breed is. nu is de mijne niet zo'n goede vergelijking binnen de Welsh wereld omdat de meeste ponies daar te vet gehouden worden, de mijne is dat niet dus oogt zowiezo al minder massief. dat hij minder hals heeft staat echter buiten kijf.

vwb temperament, mijn jonkie is een heerlijk temperamentvol en gevoelig dier, heerlijk om mee te rommelen en wandelen in het bos is helemaal geweldig, vooral als hij gaat lopen showen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:34

Dit is geen fabeltje. De medische reden daarvoor is ook gekend. Testosteron sluit de groeiplaten van de beenderen eerder. Concreet houdt dit in dat van zodra de hengst geslachtsrijp wordt en er dus testosteron wordt geproduceerd, de groeiplaten omwille van de aanwezigheid van die testosteron beginnen te sluiten. Dit is bij de meeste hengsten dus vanaf een jaar tot anderhalf jaar. Laat je je hengst dus castreren voor die leeftijd, dan zal deze hormooninvloed nooit aanwezig zijn en blijven de groeiplaten dus langer open, waardoor je paard langer gaat doorgroeien. Indien hij niet wordt gecastreerd, zullen de belangrijkste groeiplaten van de lange beenderen gesloten zijn rond de drie à vier jaar. Dus laat je je hengst op latere leeftijd dan zeg maar twee jaar castreren, dan heeft de castratie geen of weinig effect meer op de uiteindelijke grootte van je paard. Het gaat hier trouwens maar om een paar centimeter, dus verwacht niet dat je dier opeens tien centimeter groter zal worden. In ieder geval is dit absoluut geen fabeltje, maar alles hangt af van wanneer je een hengst laat castreren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:41

Iedereen heeft zijn mening over het groter groeien van ruin of hengst.
Maar, helaas, er is nog nooit een vergelijkend waren onderzoek gedaan.
Is tot nu toe ook niet mogenlijk.
Je zal een stuk of twintig klonen van één hengst en merrie combinatie moeten nemen.
10 stuks castreren, 10 hengst laten blijven.
Alle 20 samen laten opgroeien en dan na 6 jaar het verschil bepalen tussen de 20 dieren.

Ook ik ervaar dat uit een vaste combinatie, hengst en merrie elk veulentje weer anders is.
Helaas ben ik door een computer ongeval al mijn foto's van deze veulens kwijtgeraakt.
Maar dan had ik 6 verschillende paardjes kunnen laten zien

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:51

Ik heb mijn hengst laten castreren toen hij 1 jaar en 8 maanden was. Nu is hij 3 jaar en 4 maanden en hoewel hij niet groot is (rond de 1.60m) is hij echt een enorme beer geworden.

Net geruind:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q3UVWFGG.jpg
En een jaar later:
http://i183.photobucket.com/albums/x8/T ... kapsel.jpg
Dit is hem nu (overigens niet denken dat ik iets voor die hals heb gedaan, dit is zn eerste keer met bijzetje Haha!)
http://i183.photobucket.com/albums/x8/Tinne1986/2-1.jpg

Ik denk idd ook dat het verschilt per paard en rastype. Ik heb een Gelderse, die zijn vaak toch al wat steviger en robuuster dan een sportpaard Ja .

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:56

Dat bedoelde ik dus, Ariebren. Er is geen onderzoek mogelijk...

Ikzelf zou ook gewoon liever iets vroeger castreren, gewoon om eventuele problemen later te vermijden... Maar om de groote van het paard te beïnvloeden?

2 hengstenhouders zeiden me in het voorjaar ook nog dat het dekken op 3 jaar niet nefast is voor de groei???

Ik weet niet wat of wie te geloven, uiteindelijk is het genetisch bepaald hoe groot het veulen gaat worden, en kan je enkel hopen en het aanparingsadvies goed nazien, vooraleer je de keuze maakt. En dan nog is het 1 grote gok!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:00

Eventjes mijn stukje lezen. Er is geen onderzoek mogelijk op hetzelfde paard inderdaad, maar het effect van testosteron op groeiplaten is wel degelijk onderzocht! Je kan namelijk paarden ruinen en vervolgens testosteron toedienen om het effect te zien op groeiplaten. En Testosteron SLUIT de groeiplaten vroeger, dus is onderzocht en bewezen. Nogmaals, het gaat hier niet om tien centimeter, maar om een paar centimeter. Maar het is dus een feit dat een ruin, mits geruind voor de testosteron fase, langer zal doorgroeien dan een hengst. Niettemin het feit dat grootte genetisch bepaald is, kan je met hormonen de eindgrootte bepalen. Dat is ook zo bij mensen. Door middel van een botscan van de pols kan je zien hoe groot die persoon normaal kan worden. Blijkt nu dat die persoon onnatuurlijk groot of klein zal worden, dan kan dmv hormonen die maat veranderd worden. Zal iemand uiteindelijk te groot worden (bijvoorbeeld een meisje van bijna twee meter) dan worden geslachtshormonen toegediend om de pubertijd te vervroegen, waardoor groeiplaten eerder sluiten en de persoon kleiner wordt. Wordt verwacht dat je echt extreem klein zal blijven, dan wordt mbv hormonen de pubertijd uitgesteld, waardoor groeiplaten later sluiten en je dus langer doorgroeit. Dit gaat ook niet om enorme verschillen, maar het kan tot drie à vijf centimeter verschil opleveren. En wederom is het hier natuurlijk zeer belangrijk dat je deze behandelingen start voor de pubertijd.
Dus nogmaals, het is WEL onderzocht EN bewezen.