Hoe Sarcoid vaststellen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Hoe Sarcoid vaststellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:02

mijn paard had ook een sarcoiet, bij zn ballen.

ik ben in utrecht naar het sarcoiten spreekuur gegaan, daar hebben ze vastgesteld dat het om een sarcoiet ging middels een bioptie, ze hebben met een appelboor een stuk vlees eruit geboord.

hij is hier dmv bevriezing aan geholpen, ding is er uiteidelijk afgevallen en niet meer terug gekomen.

snap dat jij niet naar utrecht kan mh paard, maar je kan de eigenaar wel eea aanraden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:05

Mijn pony moest gehecht worden na zijn biopt... dus misschien is een biopt nog een optie? Zodat ze ook de sarcoid kunnen uitsluiten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:30

Nee biopt snijden ze echt wat meer weg. En dit is idd een schimmeltest geweest als ik het zo lees. Dan wordt er niet op een sarcoid getest.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:03

Bij mijn paard is gisteren een sarcoid weggesneden in de kliniek. Plek begon drie jaar geleden als een beetje gebrobbelde grijze huid, vanaf afgelopen voorjaar kwamen er echt uitstulpingen op. De grootste bult steekt ca. 1,5cm van de huid af.
Na de operatie hebben ze de huid net rondom de weggesneden plek ingespoten met een tumorremmend middel, weet de naam even niet meer. Foto van na de operatie heb ik nog niet, ze komt pas maandag naar huis.
Deze foto is van afgelopen donderdag:

Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:11

BCG injectie?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:52

Die naam komt me niet bekend voor. Ik zal het maandag eens navragen (zullen ze trouwens ook wel op de rekening zetten ben ik bang..)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:07

Bij dit paard zijn het idd ook gebobbelde grijze plekken, met op de plek op de schouder een soort wratachtige "pukkel".

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:40

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:51

oh jeetje! ziet er heftig uit!
Ik had de mazzel dat de sarcoid een kwaadaardige tumor bleek te zijn: die kun je gewoon wegsnijden en als de randen schoon zijn, is de kans op terugkomst erg klein.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:03

Dat is al een stevige sarcoid (hoewel ze er veel erger zijn).
Het middel is een celgroeiremmer.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:57

Als je niks doet aan een sarcoid wordt het dan erger? Of blijft de plek zoals hij is?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:39

Bij mijn paard is het heel langzaam gegroeid, in ca. 3 jaar van beetje grijze bobbeltjes tot nu het weggehaald is. Die dikke bulten zijn er wel in vrij korte tijd (4 maanden) op gegroeid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:19

daarom moet je ALTIJD direct behandelen na het nemen van een biopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:30

Absoluut! Lachen
Wat een sarcoid doet is onvoorspelbaar: er kan niets gebeuren, maar kan ook langzaam groeien.
Maar als je eraan gaat zitten dmv een biopt zal het zeker gaan groeien.
Maar goed, dan heb je wel zekerheid wat het nou precies is Lachen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:15

Homeopaat heeft gereageerd op de foto's.
Hij raad aan een kruidenmengsel om het bloed te zuiveren.
Iets voor meer weerstand en nog iets (ben ik even vergeten dacht vitaminen).
Wat tevens ook goed is voor z'n mok.
Waarschijnlijk is het paard z'n afweersysteem niet meer goed, en kan hij het van binnen uit zelf niet meer "oplossen".
Iemand hier ervaring mee.
Ik denk zelf dat de plekken er niet mee weg zullen gaan, maar kwaat zal het nooit kunnen (ook voor z'n mok)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:26

met alle respect wat een kul antwoord
het afweersysteem is JUIST heel goed.
Sarcoids ontstaan door het wrattenvirus. Dat virus hebben paarden op jonge leeftijd doorgaans al opgelopen en opgelost (de zgn veulenwratten). En als op latere leeftijd een sarcoid ontstaat komt dat eerder omdat het afweersysteem blijft werken en daardoor de sarcoid produceert, dan dat het afweersysteem (weerstand) niet werkt.

Kortom: grote kullaria in mijn optiek.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:48

aah dus als ik ervoor zorg dat hij meer weerstand krijg, gaan de wratten eerder groeien ipv slinken.
Ik wil het aan de ene kant ook wel proberen ook tegen de mok. Daar heb ik dan wel weer goede verhalen over gehoord.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:49

Nou Anya, nu denk ik dat jij het verkeerd hebt. Virussen zijn er overal, weerstand/aanleg bepaalt of je paard ziek wordt of niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:07

Nee opala, zo werkt het niet. Soms werkt je afweersysteem zó goed dat je afweerstoffen blijf maken ook als het niet meer nodig is. Of er worden geen afweerstoffen gemaakt omdat het virus niet bekend is of juist té bekend voor het lijf. Bij een sarcoid is het virus al een bekend en afgewerkt virus voor het paard. Die heeft immers de veulenwratten al overwonnen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-12-08 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:20

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11046
thehorse.com

Een Engelse veterinair heeft zeer waarschijnlijk ontdekt dat de gewone huisvlieg verantwoordelijk is voor het verspreiden van sarcoïden bij paarden. Sarcoïden zijn een van de meest voorkomende tumoren bij paarden, en het is goed mogelijk dat het risico van verspreiding geminimaliseerd kanworden door paarden management technieken. Het onderzoek bracht ook nog aan het licht dat het bovine papillomavirus (BPV) verantwoordelijk is zijn voor het veroorzaken van sarcoïden bij paarden.

"Behalve dat ze zeer veel voorkomen, weten we eigenlijk heel erg weinig over sarcoïden bij paarden," sprak Kemp-Symonds, de Engelse veterinair. Volgens hem zijn er zeer veel meldingen van sarcoïden die zijn ontstaan na een verwonding of blessure. Ook is het algemeen bekend dat paarden vaak sarcoïden rond de genitalien krijgen, waar vliegen graag zitten.

Volgens Kemp-Symonds, voedt de Musca autumnalis, beter bekend als de gewone huisvlieg, zich graag met traanvocht, vocht dat uit de genitalien komt, neusvocht en/of slijm, en wondvocht. De huisvlieg is verantwoordelijk voor het verspreiding van veel veterinaire ziektes. De onderzoekers verzamelden en bevroren meer dan 50 huisvliegen, die met zijn allen op 6 Volbloeds hadden gezeten die bedekt waren met sarcoïden. Daarna werden er speciale DNA-tests gedaan op de vliegen, en ook verschillende tests van de huid van de paarden.

89% van de vliegen werden positief getest op BPV-1 en BPV-2 (bovine papillomavirus). Het papillomavirus wordt wereldwijd gezien als de veroorzaker van sarcoïden bij paarden.
"Toen we naar de uitslag van de tests bij de paarden keken, zagen we bijna geen verschil. De BPV types waren zeer gelijk aan elkaar, wat zou kunnen betekenen dat er al sprake was van verspreiding."

De tests zouden kunnen betekenen dat de huisvlieg de verspreider is van BPV-1 en BPV-2.

Wanneer de mogelijkheid bestaat dat de sarcoïden ook kunnen worden verspreid door wonden, dan zou dit kunnen betekenen dat dit zou kunnen worden voorkomen door tijdige behandeling door een dierenarts. "Je kunt proberen om de vliegen zoveel mogelijk weg te houden, vooral bij dieren met open wonden, of die net zijn geopereerd. Het beste kun je dit doen door het paard op stal te zetten, door insecticide, vliegendekens en vliegenvallen."

"Ik denk zelf dat er ook sprake kan zijn van besmetting van paard naar paard," aldus de veearts. "Deze paarden werden apart gehouden van andere paarden toen zij last hadden van BPV. Wanneer je kijkt naar de gewoontes van vliegen, dan weet je dat ze geen grote afstanden vliegen om van het ene maal naar de andere te gaan. Ze vliegen nooit meer dan 3 kilometer, dus het is makkelijker om van een met-sarcoide geinfecteerd paard naar een paard met open wonden te vliegen."

"Elke vlieg kan je paard dus eigenlijk besmetten," concludeerde Kemp-Symonds.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:26

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11187
thehorse.com

Paarden met sarcoiden zouden op korte termijn baat kunnen hebben bij een op vaccinatie-gebaseerde behandeling, welke op dit moment wordt onderzocht door Duitse onderzoekers.

Sarcoiden bij paarden worden veroorzaakt door bovine papillomavirussen, (BPV)-1 en -1, welke vrij veel voorkomen.

Volgens Martin Muller, groepsleider van het Duitse Kanker Onderzoekscentrum in Heidelberg, Duitsland, zijn er een aantal behandelingen mogelijk, waaronder operatieve verwijdering en chemotherapie.

"Geen van deze behandelingen is echter effectief, en een spontane verbetering qua hoeveelheid of de grootte van de sarcoiden is zeldzaam," verklaarde Muller.

In deze studie werden 12 paarden met sarcoiden gevaccineerd met "een substantie die op het chimeric virus lijkt". Dit zijn microscopische deeltjes welke ontwikkeld zijn door de onderzoekers, en die een kleine hoeveelheid proteine bevatten, welke ook wordt gevonden in BPV-1 en -2 en in sarcoiden.

"De theorie is dat wanneer je een paard hiermee zult vaccineren, het immuumsysteem van het dier de virale proteine zal herkennen, en de tumor voor "indringer" zal aanzien," legde Muller uit.

Hierdoor zal het immuumsysteem de sarcoid aanvallen, waardoor de tumor niet zal groeien, en uiteindelijk zelfs zou kunnen verdwijnen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat bij 10 van de 12 paarden (83.3%) het aantal en/of de grootte van de sarcoiden verbeterde of stabiel bleef, en er geen neveneffecten werden ondervonden na 32 vaccinaties.

"We denken dat deze technologie uitermate effectief zal zijn bij paarden met slechts een aantal tumoren, of met kleine sarcoiden, en dat de behandeling ook aan zou kunnen slaan in combinatie met chirurgische verwijdering," concludeerde Muller.

Verwant artikel:

Cayenne @ [VN] Huisvlieg verantwoordelijk voor verspreiding van Sarcoïden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:27

Bovenstaand het onderzoeke van Muller (voorzitter van de duitse onderzoekers). Sarcoids kunnen groeien niet omdat het paard geen weerstand heeft, het is zeker niet zo dat alleen zwakke paarden sarcoids krijgen, maar sarcoids ontstaan omdat het afweersysteem het virus niet herkent als schadelijk. Het lijkt teveel op het al afgehandelde wrattenvirus.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:10

De mensen hier in die hun paard hebben laten behandelen.
Kunnen jullie (via pb) misschien een indicatie geven wat het jullie gekost heeft?

Mijn pony heeft ook een sarcoid, op z'n koker. Al een tijdje, maar hij groeit Scheve mond Dus de kans zit erin dat ik er toch eens iets aan moet laten doen. Ik zou graag weten waar ik aan toe ben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:13

was voor mij rond de 800 euro, maar ik was de eerste die met de liverpoolzalf aan de gang ging, dus ik moest een erg dure gespecialiceerde DA inschakelen om aan de zalf te komen. En zij was aan de prijs. De zalf zelf viel wel mee en mij eigen DA heeft niets gerekend voor het opbrengen (hij vond het wel interessant om te kijken of het werkte).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:19

Pff, das niet niks.
(Ik zal alvast maar beginnen sparen No Cheer )