Pony elk jaar jeuk mensen die hier iets in zien / herkennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: Pony elk jaar jeuk mensen die hier iets in zien / herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:29

Je hebt al heel veel testen gedaan, maar ook een bloedonderzoek? Hier kan je veel van de werking vd organen etc uithalen. Prednison zou ik gewoon een kuur geven. wellicht doorbreekt het een cirkel.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:41

Misschien iets waar je zelf al lang aan gedacht hebt, maar kan het een vorm van stof / stro allergie zijn?
Zodra zijn haar langer wordt, blijft het stof er beter inhangen waardoor meer jeuk.
Buiten is er ook minder stof dan binnen en het waait uit zijn vacht waardoor minder jeuk.
Daar komt bij dat de wind verkoelend werkt waardoor het ook niet zo branderig / jeukerig wordt. (uit eigen ervaring, zit weleens zachtjes tegen mijn armen te blazen)
Door dekens op te doen blijft het stof hangen en wordt de huid warmer waardoor hij weer jeuk krijgt.
Aan de hand hiervan zou ik bijna zeggen, helemaal kaal scheren, echt zo kort mogelijk en dan zonder deken naar buiten. Maar dat is natuurlijk ook niet echt haalbaar, tenzij je graag longontstekinig wil hebben.
Moeilijk.......

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:10

Ik wil toch nog reageren: Je zegt Bucas Deken. Mijn paard heeft ook bulten, sinds kort. En ik en mij veeartsen hebben grote verdenkingen richting de deken. De binnenvoering van mijn Bucas deken is namelijk anti bacterieel en anti schimmel behandeld. Heeft je paard altijd dezelfde deken op? In elk geval kies bij zo probleem paardje altijd voor een dek met een 100 % katoenen binnenvoering. Wol kan ook, maar persoonlijk lijkt mij katoen bij zo erge jeuk beter. Zulke dekken bestaan. Dat voelt ten alle tijde beter aan en zal de jeuk in elk geval niet erger maken wellicht zelfs verminderen of voorkomen. En let er dan op dat het niet met "anti" chemicalien gif behandeld is. Ik heb er zelf juist een gekocht en gooi de Bucas deken weg. Wassen helpt namelijk niet. Je was dit spul er zomaar niet uit. Wat ook nog kan is het wasmiddel waarmee je dek gewassen wordt. Ik kreeg gisteren de tip, was het alleen met groene zeep. En dat is nog niet zo slecht idee. Ik hoop dat je er wat aan heb. Succes ermee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:36

dat is dus ook een reden dat ik mijn dekens nooit laat wassen. ik spuit ze af en borstel ze af. helemaal schoon zijn ze dan natuurlijk niet, én het is even werk (binnenkant valt mij altijd mee hoe vies die wordt, eigenlijk). aan de andere kant wordt de waterdichtheid niet aangetast en weet je zéker dat er geen chemicaliën in achterblijven.

Blyss, is het bij jou aangetoond dat de 'anti' rommel in de deken de oorzaak van de jeuk is? of is dat een vermoeden?

zelf gebruik ik overigens alleen maar dekens met katoenen voering, en ik heb twee dikkere met een soort thermo voering die elastisch is en ook heel prettig aanvoelt. deze beide varianten bevallen mij prima.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:23

Het lijkt me dat je dan echt alles er al aan gedaan hebt.

Nee, ik zou niet weten hoe je het kunt aantonen. De dekens bevielen trouwens verder in gebruik geweldig. Maar gister sprak ik Erik Laarakkers waar mijn paard (tevens ook) onder behandeling is, en ook hij heeft het sterke vermoeden dat het van de deken zou kunnen komen. Net zo als mijn veearts. Maar het blijft een heel moeilijke zaak. Pas als hij met het nieuwe dek bulten vrij wordt en blijft, ja dan heb je meer zekerheid. Maar het kan zeker 2 weken of langer duren voordat het lichaam hersteld is, zei hij me. Zo niet, dan moeten we weer stapje verder en gaan behandelen. Maar het ging mij er ook om dat op een jeukende huid katoen natuurlijk altijd veel prettiger is als nylon e.d. Maar dat had je zelf ook al gedaan. Ik raad je de kliniek van Erik zeker aan om uit de negatieve spiraal te komen. Jeuk is verschrikkelijk! Utrecht verwacht ik niet dat ze je hiermee kunnen helpen, gezien wat je al aan onderzoek e.d. gedaan hebt. Op Allerigieen kan je trouwens (bloed laten sturen door je veearts) goed in Brussel laten onderzoeken, en thuis dan verder behandelen. Soms kan je ergens op reageren, zonder dat er een allergie aan te tonen is, maar dat weet je zeker allemaal al.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:32

Wat ik nog vergat, inderdaad omega 3-6-9 olie geef ik nu ook. Van de veearts gehad. Zou heel goed zijn voor huidproblemen -zeker met jeuk- te verlichten.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:33

wat voor ruwvoer krijgt je paard?
mijn merrie schuurt zich ook elke winter helemaal kapot, nu ik geen kuilvoer meer geef maar hooi, is het schuren nagenoeg over ....

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:57

Je hebt helemaal gelijk. Soms is het inderdaad zo simpel. Te rijk voer, met te veel suikers in de winter.

(Nat) hooi is dan inderdaad de oplossing; nat omdat dit soort paarden toch vaak allergisch zijn en weer op stof en schimmels in het hooi kunnen reageren. Tenzij het natuurlijk inderdaad alleen van te rijk eten komt, en er van een eventuele allerige absoluut geen sprake is.

Ik heb ook direkt het kuilvoer aan de kant gezet, en het krachtvoer verminderd. Overgens had ik krachtvoer (Vipagraan granenmix) bijna zonder melasse; suikers. Maar ik denk bij mijn paard toch nog steeds aan het dek. Mij is ook verteld dat het vaak een opeenstappeling van meerdere dingen kan zijn. Dus het rijke kuilvoer is toch van het menu af.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:00

het is hier zelfs zo erg, dat als ze per ongeluk 1 hapje neemt, ze dezelfde dag nog begint met schuren Clown gelukkig denkt de stalhouder er enorm goed om, met af en toe een misser in het begin Nagelbijten / Gniffelen maar ze sloopt zijn boxen met dat geschuur, dus hij leerde erg snel Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:07

als je hooi weekt spoel je de suikers eruit, dat is dus een goede optie. ook weer niet te lang weken want met het weken gaan ook andere voedingsstoffen verloren. brok, muesli e.d. zijn helemaal uit den boze als het mogelijk aan de suikers ligt. er zijn voeders op de markt die geen suikers bevatten, dat geef ik zelf ook (hoewel mijn dieren niet schuren, maar toch, glucose is gewoon niet OK voor paarden), en bevalt uitstekend, ook voor opgroeiend grut en dieren in beginnende of opbouwende training.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:14

Kuil krijgen mijn pony's niet, nooit meer van mijn leven *raakte mijn 1e pony altijd van aan de scheit, en dezen ''toevallig'' ook!)
ze hebben het de laatste 2,5 jaar ook niet meer gehad het eerste jaar wel eens zo af en toe.

Over die dekens, denk niet dat het bij mij het probleem is gezien hij al begint voordat hij een deken op krijgt, en dan MOET ik dus
scheren om te voorkomen dat hij verder begint met schuren en wondjes te veroorzaken. De eerste jaren/maanden heeft hij bij mij altijd
BR winterdekens gehad op premiere, die zijn van de zelfde stof als dat Renee *merrieveulen* hier boven beschrijft en op haar ponys
heeft. Omdat ik vorig jaar verhuist ben van stal en ze daar prikkeldraad hadden en de dekens om ste beurt kapot gingen, ben ik aan
Bucas over gestapt, inmiddels ben ik weer verhuist van stal en staan ze op een prachtig stuk van 5 hectare allemaal bos. Ze zijn erg
goed in het slopen!

Wel heb ik twee nieuwe dekens besteld, ga het toch even uit testen voor de zekerheid, dat is een BR jos lasink en daar over heen komt dan de bucas regendeken (ter bescherming van mijn deken).

Hooi in water hebben wij ook gehad, deden wij altijd in een teiltje en voerde het dan de volgende dag, maar helaas is er niets geen verschil tussen het werken of het gewoon droog opvoeren.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:23

Hey meis
Geen idee of je het al hebt geprobeerd maar wassen met tea trea oil wil ook nog wel eens helpen bij huidproblemen.
Misschien een optie?
xxx

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 10:24

Hij is al overal mee gewassen maar het komt bij hem niet van buitenuit maar van binnenuit..

centrumdezon heeft hem ook behandelt maar 0,0 resultaat

SnovjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:39

merrieveulen schreef:
als je hooi weekt spoel je de suikers eruit, dat is dus een goede optie. ook weer niet te lang weken want met het weken gaan ook andere voedingsstoffen verloren. brok, muesli e.d. zijn helemaal uit den boze als het mogelijk aan de suikers ligt. er zijn voeders op de markt die geen suikers bevatten, dat geef ik zelf ook (hoewel mijn dieren niet schuren, maar toch, glucose is gewoon niet OK voor paarden), en bevalt uitstekend, ook voor opgroeiend grut en dieren in beginnende of opbouwende training.

Dat klopt dan zijn er vele suikers al uit. Maar dan zitten er vaak nog te veel suikers in voor de paarden die er gevoelig voor zijn. Mij DA heeft nl hiermee ooit een tetst gedaan. Wat betreft een paard wat gevoelig is voor suikers is niet de suiker zelf direct het probleem maar op de manier hoe de suikers is opgebouwd. Je hebt zegt maar pure glucose wat direct wordt opgenomen en lang werkende suikers die chemisch gezien er ingewikkelder zijn opgebouwd zoals zetmeel. Deze suikers (bijv. zetmeel) moet een paard zonder zuurstof verbranden wat zorgt voor minder afvalstoffen. Pure glucose wordt met zuurstof verbrand en geeft meer afvalstoffen af. Dit wil niet zeggen dat directe suikers slechts zijn want sportpaarden hebben deze suikers wel nodig om snel te kunnen presteren bijv. Daarnaast is het afh van het ras wat je hebt. Dit is kort door de bocht heel even uitgelegd.......!!!

Zo staat mijn paard nu op de brak van pavo nature best omdat daar zeg maar 'langzaam werkende suikers' in zitten. Ook een heel klein beetje melasse maar dan anders verwerkt. Er zijn ook andere merken die dat hebben maar mijn DA had hier de beste ervaringen mee.

Ik weet dat TS al het een en ander heeft gedaan in haar voer. Dit is dan ook alleen mijn ervaringen en info die ik op basis van bovenstaande qoute even wilden delen. Wie weet heb je er wat aan.

Ik weet trouwens wel dat je gevoel meestal wel klopt. Dat is een instinctief gevoel van de mens. Ik zal er snel eens na laten kijken. Succes!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:25

voor jeukpaarden zou ik elke vorm van suikers in granen en dergelijke zowiezo afraden, jeukerige paarden die gevoelig zijn voor suikers zijn met name gevoelig voor glucose en zetmeel, en in mindere mate voor bijv. fructaan, de suikervorm zoals die o.a. in gras voorkomt.

PAVO nature's best beweert een suiker arm product te zijn, dit klopt echter niet. de suiker en zetmeel samen zijn alsnog iets over de 30%, en dat is mijns inziens voor ieder sober of gevoelig paard al teveel. wil je écht suikerarm voeren, kijk dan eens bij St Hippolyt, Dodson & Horrell en bijv. Marstall. deze drie merken voeren een voeder dat speciaal bedoeld is voor sobere dieren, en bijv. dieren die het hele jaar door op de wei lopen, alsmede paarden met een gevoeligheid voor suikers.

een paard verbrandt altijd nog het beste op ruwe celstof, dat met behulp van goede bacteriën in de darmen gebruikt kan worden, het paard doet dat dus niet zelf. goed hooi, gras, en andere vormen van ruwvoer vormen een goede en bruikbare basis. aan snelle energie als brok en muesli's heb je alleen iets als je het één á twee uur voor het werk geeft, en dan nog is er sprake van een zekere overbodigheid, volgens de laatste onderzoeken op dat gebied. een gezond paard zou de olympische spelen moeten kunnen lopen op een goede, passende ruwvoerbasis.