merrieveulen schreef:als je hooi weekt spoel je de suikers eruit, dat is dus een goede optie. ook weer niet te lang weken want met het weken gaan ook andere voedingsstoffen verloren. brok, muesli e.d. zijn helemaal uit den boze als het mogelijk aan de suikers ligt. er zijn voeders op de markt die geen suikers bevatten, dat geef ik zelf ook (hoewel mijn dieren niet schuren, maar toch, glucose is gewoon niet OK voor paarden), en bevalt uitstekend, ook voor opgroeiend grut en dieren in beginnende of opbouwende training.
Dat klopt dan zijn er vele suikers al uit. Maar dan zitten er vaak nog te veel suikers in voor de paarden die er gevoelig voor zijn. Mij DA heeft nl hiermee ooit een tetst gedaan. Wat betreft een paard wat gevoelig is voor suikers is niet de suiker zelf direct het probleem maar op de manier hoe de suikers is opgebouwd. Je hebt zegt maar pure glucose wat direct wordt opgenomen en lang werkende suikers die chemisch gezien er ingewikkelder zijn opgebouwd zoals zetmeel. Deze suikers (bijv. zetmeel) moet een paard zonder zuurstof verbranden wat zorgt voor minder afvalstoffen. Pure glucose wordt met zuurstof verbrand en geeft meer afvalstoffen af. Dit wil niet zeggen dat directe suikers slechts zijn want sportpaarden hebben deze suikers wel nodig om snel te kunnen presteren bijv. Daarnaast is het afh van het ras wat je hebt. Dit is kort door de bocht heel even uitgelegd.......!!!
Zo staat mijn paard nu op de brak van pavo nature best omdat daar zeg maar 'langzaam werkende suikers' in zitten. Ook een heel klein beetje melasse maar dan anders verwerkt. Er zijn ook andere merken die dat hebben maar mijn DA had hier de beste ervaringen mee.
Ik weet dat TS al het een en ander heeft gedaan in haar voer. Dit is dan ook alleen mijn ervaringen en info die ik op basis van bovenstaande qoute even wilden delen. Wie weet heb je er wat aan.
Ik weet trouwens wel dat je gevoel meestal wel klopt. Dat is een instinctief gevoel van de mens. Ik zal er snel eens na laten kijken. Succes!!!